Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bovenleiding splitsing

Gestart door marcel01 maandag 20 december 2010, 21:30:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
bovenleiding splitsing
Goedendag iedereen,

Na vele forums, websites en artikelen bekeken te hebben kan ik me nog geen beeld vormen over wat ik nodig heb.(ligt volledig aan mij, heb namelijk alleen kennnis gehad van het Marklin bovenleiding systeem) Het gaat om de type/soort bovenleiding die ik nodig heb om een splitsing te kunnen maken. Ik heb foto toegevoegd (geprobeerd althans) om te laten zien wat ik bedoel.

Wat ik wel weet is:

Ik ga gebruik maken van Viessmann bovenleiding.
Ik schaf een startsetje aan (69,95 euro)
Ik wil naast de startset, de rest voor de splitsing bijkopen.

Wat ik niet weet.

Wat heb ik nodig om de splitsing te realiseren.
Kan het principe wat toegepast wordt voor de splitsing ook gebruiken voor wisselstraten.

Kan iemand mij hier in adviseren? Het zou fijn zijn als daar de artikelnummers daar dan bij kunnen, eventueel.


hoop dat het duidelijk is.

groeten,

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Sorry,

Ik vergat te melden dat de rail, C-rail is...

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:bovenleiding splitsing
Volgens mij knoop je aan de mast bij de wissel twee draden, één voor rechtdoor en één voor de afbuiging, als je het dan ook nog mooi wilt hebben, dan aan de andere kant ook nog een stuk naar een afspanmast.

Voor de kruising heb je van Viessmann een special uitvoering.

Groet, Anne W
Re:bovenleiding splitsing
Minto Tighfield
gast

Re:bovenleiding splitsing
Hallo

Als ik jou was, zou ik even in een goede modeltreinwinkel, in het handboek bovenleiding van Viessmannn kijken. Daarin staan twee methoden beschreven, de eenvoudige manier en de meer realistisch "expert"-methode. Wellicht kun je kopeien krijgen van de bladzijden welke je nodig hebt.
Het is in ieder geval niet zo maar twee draadjes aan een mast knopen, er komt iets meer bij kijken.

Succes met je afsplitsing van de bovenleiding.

Minto Tighfield :D
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Minto en Anne

Bedankt voor de input. Dat het niet zo simpel zou zijn, kon ik al aanvoelen. Het ziet er voor mij althans vrij complex uit en lastig om het juiste te bestellen.

Bij de winkel ben ik al geweest, deze ligt niet naast de deur, maargoed dat is te overzien. Ik wil er enigszins voorbereid aankomen om het juiste te verkrijgen.

Ik hoop dan ook op meer input. Ondertussen ben ik ook vereder aan het onderzoeken.

Bedankt in ieder geval.

Marcel

PS. Mooi plaatje
Re:bovenleiding splitsing
Kijk ook eens bij Sommerfeldt. die hebben een handboek over het aanleggen van bovenleiding, ook voor dit soort situaties
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Wasmi

Sommerfeldt?

Ik kan eens gaan kijken, maar Viessmann verschilt toch van Sommerfeldt. Met name bij kruisingen en wissels?..Maargoed, ik zal eens kijken voor ik te snelle conclusies trek!

Bedankt voor de tip...

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Het is anders, maar de uitleg is wel duidelijk. Ik denk overigens dat het wel meevalt met de planning hoor. ik zal eens kijken als je wilt

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:bovenleiding splitsing
Citaat van: Wasmi op dinsdag 21 december 2010, 15:16:13
Kijk ook eens bij Sommerfeldt. die hebben een handboek over het aanleggen van bovenleiding, ook voor dit soort situaties

Inderdaad een echte aanrader. Het vereist wel een behoorlijke handigheid maar het is en blijft ontegenzeggelijk de meest natuur getrouwe weergave van de werkelijkheid.
Re:bovenleiding splitsing
Sommerfeldt is het nec plus ultra voor de modelbouwer. Maar, zoals Hans al opmerkte, 't vergt het nogal wat handvaardigheid. Met name het solderen moet je goed beheersen.
En de rijdraad moet strak gehouden worden door een doordacht afspansysteem.

Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter, Hans, Nobody

Oke, duidelijk..Het zou fijn zijn als er aan de hand van de foto aangeven kan worden wat ik dan nodig zou hebben.

Mocht het vrij bewerkelijk zijn dan ga ik de uitdaging niet uit de weg. Het argument duidelijk bevalt me wel.

Het blijft hobby en er is dan veel eer uit het werk te halen met de combinatie van het uiterlijk van het bovenleiding systeem.

Bedankt,

Marcel


Re:bovenleiding splitsing
kijk, zo mag ik het graag horen, ik zal eens zoeken voor je.

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Fantastisch.

Dank je wel

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Marcel,

ik heb wat zitten stoeien met Wintrack 10 gebruik makend van Viessmann bovenleiding, en m'n Sommerfeldt boek voor de theorie. Een probleem met bovenleiding is dat je eigenlijk je hele baan moet hebben gepland om de bovenleiding goed te kunnen leggen, anders kan je soms heel fout uitkomen. Ik heb dus je baanstuk maar verlengd met rechte rails waar nodig. Mochten er bochten liggen kom je waarschijnlijk anders uit.



Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is, anders stuur ik je de file wel.

Dit lijkt er een beetje op, maar er zitten nog wel fouten in. Zo moeten ook in de boog de masten netjes tegenover elkaar staan, en moet de zigzag verspanning eigenlijk per vak parallel lopen, en niet zoals hier tegen elkaar in. Verder is het beter als de afspanningen over drie velden lopen ipv maar twee (een veld is het stuk tussen twee masten geloof ik, dat bedoel ik hier in elk geval. Het zou ook kunnen dat een veld het stuk is tussen twee afspanmasten). Ook ontbreken er aan de rechter zijde de afspanningen. Omdat bovenleiding in Wintrack best wel wat gedoe is (had het nog niet eerder gebruikt), heb ik dat nu maar niet gedaan. Kijk eerst maar eens of het wat is.
Ik weet dat er op het forum iemand is die bovenleiding voor z'n werk in het echie aanlegt, misschien heeft die nog wat tips of hulp met de juiste terminologie (hint hint :-) )

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter,

even off topic als het mag.

Hoe krijg jij het voor elkaar om van een *.tra file een *.jpg te maken?

Alvast bedankt voor je antwoord en weer on topic.
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:bovenleiding splitsing
Citaat van: Wasmi op woensdag 22 december 2010, 12:51:38Verder is het beter als de afspanningen over drie velden lopen ipv maar twee (een veld is het stuk tussen twee masten geloof ik, dat bedoel ik hier in elk geval.

Volgens de Sommerfeldt-handleiding zeg je het helemaal goed!
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2008

offline
Re:bovenleiding splitsing
Citaat van: Hans Biere op woensdag 22 december 2010, 12:58:25
Hoe krijg jij het voor elkaar om van een *.tra file een *.jpg te maken?

Hans,

Van alles wat er op je scherm staat krijg je een afdruk met de PRT SC toets (Print Screen toets).
Vervolgens kan je met Paint (of elk ander fotoprogramma) het betreffende plaatje eventueel bewerken en opslaan. Ook als .JPG.

grv Huub
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
walter

Bedankt voor de moeite. Ondanks je opmerkingen over de uitvoeren ziet het er voor mij al indrukwekkend uit.

Je meldde dat het handiger is om de baan af te hebben alvorens te starten met de indeling van de bovenleiding. Dit snap ik en wil nog even toevoegen dat de getoonde stuk baan een onderdeel is van een paradebaan welke aan alle kanten een tunnel ingaan (of uitkomen). Ik heb het gif filtje hieronder toegevoegd. Ik wil ermee zeggen dat het uitkomen richting de tunnels wel goed komt, zonder de rest van de baan hiervoor nodig te hebben.

Wat me ook opviel tijdens het surfen op internet is dat er nog heel veel Marklin bovenleiding te koop is en met Viessmann scheelt dit een factor 2,75 qua kosten. Maargoed, je bouwt niet zo vaak een volledig vaste modelspoorbaan, dus dat kan de uitgave patroon beinvloeden. Ik vind het nu nog lastig om te beslissen..

Je aanbieding om het filtje te sturen, is echt heel aardig. Echter werk ik met Winrail 5.0 en bezit geen Wintrack 10 of andere versie. Maar toch bedankt.

Ik zou natuurlijk een proefversie kunnen downloaden, maar weet niet of alle elementen dan gebruikt kunnen worden welke je toegepast hebt.

Bedankt voor de info en moeite nogmaals.

Hans, je vraag over het plaatsen van het plaatje geeft voor mij dezelfde antwoord als walter. Ik pas deze optie ook toe en dan met paint.
Print screen, paste in paint, gewenste er uitknippen en in een nieuwe paint file opslaan als gif bestand. onderstaande is 6kb.

groeten,

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
excuus

Over het verhaal van paint bedoel ik Huub ipv Walter.

Ik wilde weer eens te snel.

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
@Hans,

er zit in Wintrack een export functie onder 'Datei', als je dat kiets exporteer je het plan naar een BMP. Je kan zelfs de grootte van het ding in pixels aangeven. Standaard is de breedte ingesteld op 1000, maar voor het forum gebruik ik dan 800. de hoogte wordt automatisch aangepast. Vervolgens op de gewone manier plaatsen.

@Marcel,

da's mooi dat het in een tunnel begint en eindigt, dat maakt het een stuk simpeler (en goedkoper :-) ). Ik zal nog eens verder stoeien, en als jij dan een demoversie download, stuur ik het bestand. Je kunt alles met de demoversie, behalve opslaan. Bestanden openen lukt wel.
Ik zou zeker geen oude M boveleiding gebruiken, dat ziet er niet uit. Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor Sommerfeldt, omdat dat zo flexibel en sterk is, ale verbindingen worden gesoldeerd, en daadwerkelijk afgespannen zoals in het echt. Het is wel een heel secuur werk, maar als het eenmaal staat is het vrijwel onverwoestbaar en het is erg realistisch, zeker als je de dunste rijdraden gebruikt. Ik heb geen ervaring met Viessmann of M nieuw (is geloof ik hetzelfde), maar de masten zien er wel erg mooi uit. Ik heb de prijzen niet vergeleken, dus daar kan ik je niet bij helpen. Een voordeel van V is wel dat het makkelijker verkrijgbaar is dan Sommerfeldt


Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter

Inmiddels heb ik wintrack 10. De demoversie uiteraard.

Ziet er overigens gelikt uit.......en veel mogelijkheden.

Je verhaal is duidelijk en zal het meenemen in mijn nieuwe overwegingen...Blijft lastig om het juiste te keizen...Komt goed

Maargoed, ik zie het bestandje wel tegemoet. Nog bedankt.

Fijne dagen iedereen

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Marcel,

ik had een pb naar je gestuurd met de bestanden, hoop dat je het hebt gekregen.

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter,

Inmiddels je bestandje ontvangen...Zal het uitzoeken. Wat toegepast is en zo.
Ik laat het je weten...Wanneer weet ik nog niet, want dit jaar komt het er even niet van...Maar volgend jaar zeker....

Groeten,

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
SanderdeGoede
gast

Re:bovenleiding splitsing
Dag Marcel,

Ik beschik over de bovenleidingsmap, eerder genoemd in dit topic.

Als je een kopie wilt van de desbetreffende oplossing,
stuur me dan een PB. Dan maak ik een scan voor je.

Groeten,

Sander
Re:bovenleiding splitsing
Sander,

als je die dan stuurt, wil ik ook graag een kopie, kan ik zien of het ergens op lijkt wat ik geknutseld heb :-)

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Geachten,

Ik heb nog een vraag rondom de bovenleiding.

Wanneer is het moment om de verschillende systemen bovenleiding te plaatsen?

Is bijvoorbeeld Sommerfeldt te plaatsen, alvorens de ballast gelegd wordt?

Is het dusdanig demontabel dat na het opbouwen van de bovenleiding het makkelijk te verwijderen is om het later weer te plaatsen?

Geloof dat met Viessmann, de mastjes losgehaald kunnen worden en het voetje op de baan blijft.
Bij Marklin zijn de rijdraden weer te demonteren.

Ik begrijp dat het lastiger werken wordt met een geplaatste bovenleiding, maar om de juiste plekken van de mastjes te weten zal het toch opgebouwd moeten worden..bijvoorbeeld voor het Sommerfeldt systeem.

Maargoed, zoals te lezen is, is mijn overzicht hierin zeer beperkt.

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Bij Sommerfeldt eerst masten plaatsen, en dan pas de bovenleidingdraad monteren. Je kan natuurlijk voor het plaatsen van de masten tussen de rails ballasten. Het nadeel van verwijderbare draad is dat het plaatsen van de masten ongeloofelijk nauw luistert, en je dus vaak masten niet op de gewenste plaats krijgt. Overigens kan dat voor zover ik weet ook met Viessmann (en dus ook de nieuwe Mbovenleiding) en niet alleen met Märklin. Ik geloof dat Viessmann een speciale tang heeft om de uiteinden in de juiste vorm te buigen. Ik zou overigens maar één keer willen monteren, het blijft vrij kwetsbaar materiaal, en het is een enorme klus. Zeker als je alles volgens het boekje wilt afspannen, en geen 'dansende' pantografen wilt. Toen ik er mee begon bestond Viessmann bovenleiding nog niet, dus was de keuze vrij simpel, maar een groot (blijvend) voordeel van S is dat je de rijdraden op elke lengte kan aanpassen, en je de masten dus precies kunt zetten waar ze moeten staan.
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter,

Begrijp ik het goed dat de masten van Sommerfeldt op bijvoorbeeld zo een stuk als het laatste voorbeeld (paradebaan.gif), eerst geplaatst kan worden?? Daarna de rijdraden, ondanks de tussenliggende afstanden van de mastjes. (wel een respectabele afstand uiteraard).

Ik heb het Sommerfeldt handboek maar besteld, want ik merk dat het heel duister voor mij is....Zo hoop ik toch meer inzicht te krijgen.

Verder is je verhaal duidelijk...Mooiste is natuurlijk om de bovenleiding in een keer te plaatsen, niet alleen om het werk maar ook om wat je aangeeft. Het si kwetsbaar spul.

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Precies, eerst masten plaatsen en dan pas draden hangen. S heeft draden op 'genormde lengtes', dus net als V, maar ook draden die je zelf op de juiste lengte kan maken, en die gebruik ik. Je bent dan maximaal flexibel met de plaatsing van je masten.
Dat handboek is goud waard, ik kon niet zonder, goeie zet!

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Ohhh

Dat biedt perspectief. Masten plaatsen en later de rijdraden monteren. Dat klinkt als muziek in mijn oren. Krijg je er vast een rol draad bij? Spannen en solderen....!!

Dacht ook wel een goede zet om het boekje aan te schaffen. In mijn station zitten nogal wat (kruis) wissels in de wisselstraten, dus moet wel goed.

Dank

Marcel

Re:bovenleiding splitsing
De draden zien er vergelijkbaar uit aan die van V, alleen kun je ze makkelijk inkorten. Er zijn twee verschillende diktes verkrijgbaar, 0,7 en 0,5 mm In werkelijkheid is dat natuurlijk veel te dik. Als de bovenleiding niet functioneel hoeft te zijn, zou je kunnen overwegen nog veel dunner draad te gebruiken. De panto's moet je dan op een bepaalde hoogte blokkeren, een heel klein beetje onder de rijdraad. Een paar mooie voorbeelden staan in een MiBa Special, ik moet even zoeken welke. Is heeeeel erg mooi, maar heel veel werk, omdat je de rijdraden en afhanging helemaal zelf moet maken.
Als je je station gaat voorzien van bovenleiding zul je portalen met overspanningen gaan gebruiken. Die zijn perfect geschikt voor het bedraden van kruiswissels, en een hele leuke klus!

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Walter,

Duidelijk verhaal. Vroeg me wel af waarom de pantograven een bepaalde afstand onder de bovenleiding gefixeerd moet worden. Als alles geleidelijk in elkaar overloopt en in tunnels de ruimte gegeven wordt om netjes af te vloeien en vica versa, dan zou het wellicht geen probleem moeten zijn. Of zie ik iets over het hoofd.

De dikte die je noemt lijkt me wel goed. Ik heb vroeger Marklin bovenleiding gehad en deze waren qua dikte ook niet echt op schaal. Ik weet overigens niet hoe dik bovenleiding in werkelijk is. Op schaal berekent zou 0.7 / 0.5 mm neer komen op 60.9 / 43.5 mm. Als ik me het zo voostel is dit inderdaad dikker dan werkelijk.

Ik heb MIBa gekeken en kon het vluchtig niet vinden maar daar moet ik even voor gaan zitten.

Bedankt weer,

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Als je heel dunne draad neemt van bv 0,3 mm wordt de druk van de veer van de pantograaf te veel, en zal de draad altijd naar bovn doorbuigen, dat ziet er niet uit, dansende panto's. Bovendien is het dan zo dun en kwetsbaar, dat het risico op beschadiging erg groot is.
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Oke, dat geldt voor draad dunner als 0,5. Ik zag me al de tientalle pantograven bewerken. Liever kom ik daar niet aan, dus als het met 0,5 / 0,7 niet hoeft dan houdt ik daar wel op. Ik bedoel, het beperken van uitstrekken betreffende de pantgraven, zal ook wel een handigheidje zijn maar als het niet nodig is, dan houdt ik het liever zo.

Als ik het boekje krijg dan maak ik denk ik een verslagje van mijn ontwikkelingen. Is voor het verloop handig om wat tips en tricks te ontvangen.

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Hallo,

Inmiddels heb ik het boekje binnen en ben er ook al in het lezen ondanks de drukke dagen. Ja, wat in het bloed zit......................

Het is nog steeds warrig, maar ik heb in ieder geval visueel wat te onderzoeken. Kwestie van uitzoeken van:

- wat heb ik nodig adhv wat ik wil
- hoe moet het adhv wat ik wil
- de opties bekijken en werkwijze.

Opvallend is de toch wel veel handelingen die je zelf moet doen. Ik kreeg zelfs gedachten dat het boven mijn pet gaat. Maargoed, niet te snel concluderen.

Het ziet er wel mooi, gedetaileert, realistisch en solide uit

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Het denkwerk is het belangrijkste. Het bouwen valt qua technische vaardigheden erg mee, gaatjes boren, draad buigen en afknippen, en solderen. Het is alleen bewerkelijk, maar dan heb je ook wat.

Walter
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Denkwerk is het zeker.

Ik lees in het boekje dat er gebruik wordt gemaakt van soldeer olie. Hoe werkt dit? Een druppel op de te lassen punten en dan even verhitten met de soldeerbout? Er is dus geen soldeertin nodig!!!!

Maargoed, ik moet gewoon wat bestellen als het moment daar is en dan proberen. Ik heb trouwens nog geen beeld van de draden boven wissels. Ze werken in een uitgebreid verslag de masten met ophanging uit, maar kan nog niet ontdekken hoe het met de rij draden zit boeven de wissels.  Wel los, dus op lange lengten. Dat is duidelijk weergegeven. Er is een optie tussen klaargemaakte rij draden en nog om te buigen rij draden. In het laatste ben je wat flexibeler, lijkt mij.

Ik heb overigens mijn baan op het forum staan. "De Marage". Hier is de splitsing goed te zien.

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Soldeerolie is een (min of meer aggressief) vloeimiddel. Uiteraard wel tin gebruiken. En als de las klaar is goed schoonmalen anders krijg je corrosie op termijn.

Gr, Ben.
Re:bovenleiding splitsing
Er is ook soldeerpasta. Dat is heel fijn soldeer gemengd met vloeimiddel. Dat is veel minder aggressief dan bv S-39, en wordt oa gebruikt in messing modelbouw van bv wagons (Bavaria en anderen). Het grote voordeel is dat je eigenlijk nooit te veel soldeer aanbrengt. Verder heb je eigenlijk een extra hand vrij, omdat je de pasta aanbrengt en het dan pas verhit, ipv de soldeer ook nog eens in de hand te moeten houden. Ook voor bovenleiding is het goed toe te passen, maar dat kan ook prima met normale harskern soldeer. S-39 zou ik mijden, dat is bijna niet meer te verwijderen, zelfs met water en zeep, en heb je soms na een paar jaar forse corrosie.
Re:bovenleiding splitsing
Ik denk dat Marcel de soldeerolie van Sommerfeldt bedoelt. Werkt overigens prima.

Gr, Ben.
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Ben,

Ja, inderdaad. Het is de soldeer olie welke in het boekje benoemd wordt. Ik zie ze  in het boekje overigens geen soldeertin gebruiken. Het komt op mij over als, de olie erop, verhitten en klaar. Ik zal het wel onjuist geintepreteerd hebben. De lassen zien er ook zo miniscuul uit. Ik zie me dat met tin niet voor elkaar krijgen. Tin een beetje verhitten kan al een aardige druppelgeven.

De tip over het schoonmaken zal ik goed in acht nemen. Zou zonde zijn al die corrosie plekken. Ook daar hebben ze een goedje voor om dit probleem te tekkelen.

Walter,

Pasta zeg je. Zal ik naar googlelen......

bedankt voor jullie feed back

Marcel
Re:bovenleiding splitsing
Citaat van: marcel01 op zondag 09 januari 2011, 01:10:58

De lassen zien er ook zo miniscuul uit. Ik zie me dat met tin niet voor elkaar krijgen. Tin een beetje verhitten kan al een aardige druppelgeven.


Daar is juist de olie voor bedoeld. Die zorgt dat de tin uitvloeit ook tussen de delen. Je krijgt dan een gladde soldeerlas mits je een bout gebruikt die voldoende heet is. Met alleen harskernsoldeer gaat dat lastiger.

Gr, Ben.
Re:bovenleiding splitsing
Lid sinds: 2010

offline
Re:bovenleiding splitsing
Hallo,

Even een update over de bovenleiding.

Ik heb de knoop doorgehakt. Ben tot de beslissing gekomen om toch het Marklin bovenleiding te gaan gebruiken. Reden zijn toch wel de kosten en de bewerkelijkheid om het anders te doen.

Heb inmiddels aan bovenleiding voor de paradebaan met splitsing al binnen en ik ben er tevreden over. Ik wil nog zoveel en dan is dit voor nu de beste oplossing.

In mijn topic "De Marage" zullen eerdaags updates komen over de stand van zaken.

Ieder bedankt voor het meedenken,


groeten,

Marcel