Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 26-09 Het dak zit erop)

Gestart door daanknoben zondag 19 december 2010, 23:59:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 09-01 Bak opbouw klaar)
bijna, hij loopt wat vertraging op bij de spuiter. :mrgreen:
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 09-01 Bak opbouw klaar)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 09-01 Bak opbouw klaar)
OEF! 1-0 :) Die zit :D
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 09-01 Bak opbouw klaar)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 09-01 Bak opbouw klaar)
Hoi Daan, ik zie dit topic pas voor het eerst, wat een project. Ik vind het al een heel karwei om mijn baan te bouwen, laat staan het rijdend materieel, ben benieuwd als hij gereed is, vr gr Arie
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Hoi allemaal,

het is eventjes stil geweest, heb nogal veel uurtjes gewerkt de laatste tijd. Tevens moest ik eerst de styreen stripjes en plaatjes van Evergreen halen, voordat ik weer verder kon.

Totdat ik de Piko reserver onderdelen heb, wordt er niet aan de bakken gewerkt. Daarom ben ik nu verder gegaan met de bodems.

Eerst zijn er op de bodemplaten 2x1mm styreen profielen gelijmd. Dit om ervoor te zorgen dat de bodem wat stijver wordt. Dit is zowel aan de onder als bovenzijde gedaan. Ook bij de koppelingsgeleiding is een extra balkje aangebracht omdat vooral daar het styreen erg dun is.

Op de foto zijn de verschillende balkjes duidelijk te zien:


Vervolgens heb ik uit een rest stukje daklood kleine repen geknipt, die dienen ter verzwaring van de bakken. Toevallig was dit daklood precies 2mm dik, dus hoefde ik geen duur loodfolie te halen. De styreen balkjes waren namelijk ook 2 mm hoog  ;) Het fijne van lood is dat het super zacht is, en dus makkelijk te buigen, bewerken, knippen. Naderhand even het lood tussen 2 plankjes, om het mooi vlak te pletten.


Met Bison alleslijm is het lood vervolgens aan de onderkant tussen de styreen profielen geplakt. Vervolgens de zijkanten dichtgemaakt, en het lood weer afgedekt met de uiteindelijke bodem. Op de foto's hieronder voor en na het bedekken van de bodem. Er wordt ca 100gram lood per bak gebruikt, wat de rij-eigenschappen dalijk alleen maar ten goede komt.




Op de laatste foto is goed te zien dat er in de bodemplaat al gravures zijn gemaakt voor de appendages. Deze worden uit de bodemplaat van een Fleischmann Plan-V gesneden.


Op de foto met de uiteindelijke bodemplaat zie je aan de voorkant een schotje staan. Dit is de kop van de ABk bak. Hierop worden aan weerszijden de smd leds gemonteerd voor de rode en witte verlichting. Hieronder een foto van de kop van de bak met daarin de lichtgeleiders van de Plan-V. Deze vallen precies om het rechtopstaande schotje heen.


Ook is de voorkant van de ABk rond gemaakt om deze precies pas te krijgen met de kop. Na wat snij en veil werk, en 1 bloedende vinger is dit het resultaat (ja die scalpels zijn scherp  :?)


De uitsparingen in de kop zijn voor de bevestiging van het kopschort waar o.a. de koppeling door naar buiten komt.

Daarna ben ik verder gegaan met de trapjes voor de ingangen. Dit was echt een pielwerk. 3 styreen U profieletjes heb ik op 1,2cm van elkaar op de snijmat geplakt. Vervolgens een voor een de treden erop. Let op, er zijn korte en lange treden. De hele rits is daarna opgedeeld in 8 afzonderlijke trapjes.




Volgende hoofdstuk word de bevestiging van de trapjes en de appendages op de bodemplaten. Intussen ook alvast de spanten voor de ronding van het dak uitgesneden.


Zo dat was ie weer voor vandaag. Als de bodems klaar zijn, ga ik verder met het aanbrengen van de binnenverlichting in de bakken, en het solderen van de electronica. Als het goed is ga ik van de week bij MTE de Piko onderdelen halen, en kan ik ook de mBDK bak gaan maken en de aandrijving monteren.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Ah Eindelijk de  update waar ik al lang op wachtte :D

Gaat de bodemplaat niet door buigen met al dat lood in het midden?
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Citaat van: wijbe op zondag 27 februari 2011, 14:24:24
Ah Eindelijk de  update waar ik al lang op wachtte :D

Gaat de bodemplaat niet door buigen met al dat lood in het midden?

Oh nee hoor, dat is geen probleem. Zo zwaar is het nu ook weer niet. En tevens als de bodem straks aan de bak zit gemonteerd, dan wordt het een solide geheel.

Gr. Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Ik lees dit draadje nu pas voor het eerst, maar het ziet er veelbelovend uit.
Lijkt me wel een bereklus, maar je hebt er wel iets unieks voor terug.
Succes met de verdere bouw Daan. :)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 27-02 Verder met de bodems)
Hallo Daan

echt mooi  :thumbup: :thumbup:

dit gaat echt een heel mooi treinstel worden

veel succes met bouwen

ps: dit gaat zeker de wiki in !
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motorbak + aandrijving)
Hoi allemaal,

Dit weekend weer heel flink opgeschoten met de Plan-U. Vrijdag bij MTE alle onderdelen van de Piko hondekop opgehaald. Behalve de 2 female elektrische koppelingen, die laten nog even op zich wachten.

Als eerste heb ik de vouwbalgen gemonteerd op alle bakken. Door de uitsparingen in de kopwanden, klikken deze er prima in:



Vervolgens ben ik de bodem voor de motorbak passend gaan maken voor de bovenbouw. Hiervoor moesten er 2 gebeuren:

De treeplanken van de hondekop eraf snijden.


En een uitsparing maken voor waar de uitgang dalijk wél moet komen.


Vervolgens moet ook de motorbak flink verzwaard worden, zodat hij straks lekker loopt. Hiervoor 2 lagen lood erin gelijmd met daarop 1mm styreen. Daar bovenop wordt het bakje gemonteerd dat al eerder gemaakt is. Met 4 kleine schroefjes in de voorgemarkeerde gaatjes is deze vastgezet op de bodem





Daarna met dubbelzijdig plakband het motortje in het daarvoor bestemde bakje bevestigd. Hieronder zie je de uiteindelijke situatie met en zonder cardanas:







Daarna heb ik uit 3 lagen rondjes en rechthoekjes de bevestiging voor de Artitec draaistellen gemaakt. Deze vervolgens nog verhoogd met balkjes alvorens deze tegen de bodems te bevestingen.

Ook zijn in de 2 andere bakken de male versie van elektrische koppeling geplaats. Na wat vijlwerk liep deze feilloos in de geleiding:







Daarna konden de wielstellen er even onder geklikt worden:



Dit was het weer voor dit weekend. Hopelijk snel weer een update, ik heb nu de smaak te pakken.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Mooie update weer!

Het lijkt mij ooit ook wel zoiets om dit te bouwen! Maja eerst maar wat meer kennis en geld!

Ik hoop dat je de smaak te plakken blijft houden, want dit draadje hou ik zeer regelmatig in de gaten! :)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Hey daan,

Hoe staat het met dit mooie treinstel?
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Hi Wijbe,

Wil zo snel mogelijk weerr een update posten. heb het een beetje druk gehad met werk en prive. Maar ik zit toch niet helemaal stil. Komt goed :) :)

Gr. Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
:D
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Hoe staat het ermee? :)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Hi Wijbe,

ik wacth nog steeds op die klote koppeling. En daarbij heb ik nu veel tijd op de zolder doorgebracht om de oude baan te slopen, en de ruimte klaar te stomen voor de nieuwe baan.

Gr. Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Die werkende scharfenberg koppelingen uit Berlijn? (klein serie 1 pitter producent)

Die wil ik namelijk kopen voor mij LBE trein (eerste trein met dit soort koppelingen, 1936)
Dus als dat zo lang duurt, moet ik maar vast gaan bestellen.

Hajo
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Daan ik hen niet heel je draadje gelezen, wanneer het koppelingen betreft van Piko dan hebben de dealers gekenmerkt met een rode * vaak deze koppelingen gewoon op voorraad. Let op erzijn ac en dc  koppelingen onder het zelfde art. nummer te koop
suc6 erik

ik weet dat de spoorzoeker in Borkel en schaf de koppeling van Piko op voorraad heeft.
nee geen aandelen

Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Bedankt voor de tip, ga morgen meteen even bellen. Het gaat om de stroomgeleidende koppelingen van de hondekop.

Gr Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Daan ik heb er vorige week nog gehaald bij de spoorzoeker voor mijn hondekop.
Volgens de eigenaar Harry zou iedere dealer met een* zie website SCALETRADING :: Apeldoorn deze zaken op voorraard hebben. succes

Erik


Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Daan,

Dat heb je wanneer je op mijn draadje reageert, dan kijk ik ook even bij jou ;)

Ik heb je bouwvorderingen altijd gevolgd, maar kom er nu achter dat het al een tijdje stil ligt. Of is er inmiddels alweer voortgang te melden?
Het ziet er zo goed uit, zou jammer zijn als het hierbij blijft.

[edit]
Goed, zie net dat er al een tweede pagina van het draadje is, en ook dat ik dat allang heb gelezen. Tsja, als je net je bed uit bent zie je de wereld nog niet zo scherp....
[/edit]
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-03 Motor + aandrijving)
Citaat van: ArjanM op zaterdag 13 augustus 2011, 09:45:08
Daan,

Dat heb je wanneer je op mijn draadje reageert, dan kijk ik ook even bij jou ;)

Ik heb je bouwvorderingen altijd gevolgd, maar kom er nu achter dat het al een tijdje stil ligt. Of is er inmiddels alweer voortgang te melden?
Het ziet er zo goed uit, zou jammer zijn als het hierbij blijft.

[edit]
Goed, zie net dat er al een tweede pagina van het draadje is, en ook dat ik dat allang heb gelezen. Tsja, als je net je bed uit bent zie je de wereld nog niet zo scherp....
[/edit]

Hi arjan,
27 aug ga ik naar houten kijken voor de ontbrekende koppelibg. Daarna ga ik weer verder hoor :-)

Gr. Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichting)
Hoi allemaal,

Eindelijk weer eens een update vanaf het Plan-U front. Niet zo'n super grote, maar we zijn weer een stap vooruit.

Eerst heb ik de dakrondingen aangebracht. Dit zijn kleine kwartronde strips van Evergreen met een straal van 2,5mm. Deze zorgen voor een vloeiende overgang tussen de bak wanden en het dak zelf, wat een straal heeft van ongeveer 30mm.





Daarna ben ik verder gegaan met de verlichting. Om deze stevig aan te kunnen brengen zijn de plafonds versterkt met strips styreen van 2mm dik en ~8mm breed. Met UHU plast is die op het plafond aangebracht.
Vervolgens zijn daarin gaatjes geboord van 2,5mm doorsnede waar de led's voor de verlichting precies in passen.









De led's worden geschakeld in groepjes van 3, en in de mBDk  per 4. Als het goed is kun je in bovenstaande fotos de standen van de ledjes zien.

Nu ga ik verder met het testen van de ledjes, aangezien deze niet meer verwijdered kunnen worden als het dak er eenmaal opzit. Dus goed doormeten etc..

Dat was het weer voor vandaag. Tot snel.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Prachtig, je ziet er de plan U vorm al zo duidelijk in terug dat het zelfs zonder kleur en aankleding al heel herkenbaar is. Ben benieuwd naar je verdere vorderingen.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Mooie update Daan!

Vergeet vooral geen weerstand bij de LEDs te gebruiken.

Mvg,

Romar
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Citaat van: Romar op zondag 04 september 2011, 16:57:46
Mooie update Daan!

Vergeet vooral geen weerstand bij de LEDs te gebruiken.

Mvg,

Romar
komt goed, elektrisch schema zat ook bij de bouwtekening. Per 3 een weerstand van 1K, per 4 is het 820 ohm
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
:thumbup:
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
 Hey Daan,

Leuk dat je weer iets verder bent. Geïntegreerde binnen verlichting. Luxe hoor    :)

Ik kwam een twee maand geleden de grote broers van deze jongens steeds op de snelweg tegen. Ik zie het toch liever opbouwen dan afbreken.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Ik vind dit toch wel een heel erg gaaf project, ondanks dat het wat langer duurt. ;)
Daan welke LED kleur gebruik je?
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Dat zal waarschijnlijk 'sunny white' zijn?
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 04-09 verlichten)
Citaat van: Romar op zondag 04 september 2011, 22:09:17
Dat zal waarschijnlijk 'sunny white' zijn?
Dat klopt inderdaad, soort van warm wit. Met een stralingshoek van 60 graden.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-09 Stoelen en banken)
Hoi allemaal,

Even een kort update, ook vandaag weer 2 uurtjes aan de Plan-U besteed. Aan een ENORM monnikenwerk  :( :( pffffff.

Heb 1/6 deel van alle stoelen en banken gemaakt, bestaande uit een hoop kleine onderdelen. Een hoop gepriegel met een pincet en veel geduld.
Zie hieronder het resultaat van 2 uur noeste arbeid, en dan te bedenken dat dit nog 5x moet 8o 8o





Volgende keer weer meer.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-09 Stoelen en banken)
Maar, na die 2 uur werken kun je er wel even lekker bij gaan zitten. :mrgreen:

Ziet er goed uit.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-09 Stoelen en banken)
Citaat van: Romar op woensdag 07 september 2011, 00:11:38
Maar, na die 2 uur werken kun je er wel even lekker bij gaan zitten. :mrgreen:

:D :thumbup:

Het is inderdaad een verschrikkelijke hoeveelheid werk, maar het resultaat begint toch best wel vorm te krijgen. Heel veel succes met doorpriegelen!
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 07-09 Stoelen en banken)
En weer een klein stukje verder. Nu ook de halve banken gemaakt, en wederom 2 plaatjes gevuld met bankjes.



Wordt alleen depressief als ik zie wat er nog moet  :P Gelukkig zijn de hoge bankjes wel lastiger. De bankjes op de bordessen en boven de wielstellen worden anmelijk direct op de bodem gelijmt.



Tot snel,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-09 Stoelen en banken)
Hoi Daan,

zo langzaam aan begint het wat te worden, en ach, priegelen op de mm² hoort er soms wel eens bij, bij deze hobby.

Misschien dat dit priegel werk jouw priegel werk iets dragelijker maakt? :mrgreen: ;)

Mvg,

Romar
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 06-09 Stoelen en banken)
Daan,

Zoals Romar zegt; priegelwerk is onderdeel van de hobby. En het gaat je goed af! Mooi gedetailleerde bankjes
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Inrichting klaar)
Hoi allemaal,

Na nog een avondje doorbikkelen, is nu het hele interieur af kwa stoelen en banken. Het ergste had ik al gehad met de hoge bankjes. De lage bankjes die voor de bordessen gebruikt zijn gingen beduidend sneller omdat ik daar niet met een pincet de staanders moest plaatsen.

Hieronder het resultaat, tevens kun je hier duidelijk het verschil zien tussen de hoge en lage banken.







Nu moeten de banken nog een kleurtje krijgen enzo. Maar het gepriegel met plakken ervan zit er weer op.\

Nu snel te bed.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Daar kun je mooi een heel legioen AJ-mannetjes en vrouwtjes mee vervoeren ;-)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Citaat van: ArjanM op vrijdag 09 september 2011, 10:41:50
Daar kun je mooi een heel legioen AJ-mannetjes en vrouwtjes mee vervoeren ;-)
Wel met geamputeerde benen :-)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Hak, breek, zaag... :mrgreen:
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Ja, en nog zonder vervdoving ook  :twisted: :lol: :twisted:
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Geen probleem toch, bij het uitstappen plak je de benen er gewoon weer onder. :-)
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 08-09 Interieur klaar)
Hallo Daan,

Heb je plan-U project eens zitten door lezen.
Je maakt er wel wat moois van zeg.

vr.gr. Günther.
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 14-09 Bodems en printjes)
Hoi allemaal,

Vandaag weer even een update van de Plan-U. Ik heb afgelopen week tijd gespendeerd aan het elektrisch schema ontrafelen, en het maken van de printjes voor in de verschillende bakken.

De bak verlichting kan dalijk onafhankelijk aangezet worden van de front/sluitseinen, en per bak apart.

Zie hieronder het resultaat na wat uurtjes solderen.



Vervolgens verder gegaan met het uitzagen van de onderdelen voor de bodemplaat. Ook hiervoor is de Fleischmann Plan-V weer verkracht, en zijn er een aantal stukken uit die bodem gezaagd. Op de bodemplaat van de U zijn de plaatsen al ingegraveerd.

De middenbak B:



De ABk:



Bovenaanzicht met links weer de B en rechts de ABk:



Morgen weer verder met het monteren van de trapjes/treeplanken. Ook ga ik even een 15v gelijkstr. voeding van mn werk meenemen om de LED's uit dat bak verlichting te testen.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 14-09 Bodems en printjes)
Hoi Daan,

knap wat je aan het maken bent maar je weet hoe ik over Nederlands materieel denk :D

Nu zie ik onderaan dat je I-train aangeschaft hebt of ben je een beetje aan het opscheppen :D

Groetjes, John
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 14-09 Bodems en printjes)
Citaat van: Tilly op vrijdag 16 september 2011, 09:27:41
Hoi Daan,

knap wat je aan het maken bent maar je weet hoe ik over Nederlands materieel denk :D

Nu zie ik onderaan dat je I-train aangeschaft hebt of ben je een beetje aan het opscheppen :D

Groetjes, John
Nee hoor, dat ligt in de planning om te kopen :-). Maar ik twijfel nog even welke centrale erbij.

Gr. Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 25-09 Lampencheck en dak)
Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend weer veel kunnen doen aan de Plan-U. Als eerste ben ik de verlichting gaan bedraden en uittesten. Hiervoor heb ik decoderdraad in verschillende kleuren gebruikt, te weten groen blauw paars en zwart. De verlichting wordt dalijk per bak schakelbaar, met elk een eigen decoder functie.

Om er zeker van te zijn dat alle ledjes werken heb ik ze eerst aangesloten op een 15V gelijkstroom voeding. Hiervoor moest er wel even een weerstand van 560 Ohm tussen gezet worden, omdat de boordspanning vanuit de decoder dalijk hoger is, en dus ook een grotere weerstand krijgt.

Zoals je hieronder ziet doen de ledjes het allemaal, de foto's vertekenen een beetje, want ze zijn niet overdreven fel, gewoon goed. En door de stralingshoek van 60 graden, is het licht mooi verdeeld over de coupés.






Nadat alle ledjes succesvol gebrand hebben, kon ik verder met het netjes afwerken van de bedrading. Deze weer met Plastic Weld besmeert en ze netjes tegen de middenbalk gelijmd. Hierdoor voorkom je later trillingen in de draden, en dus defecte verlichting. Aangezien het dak er dalijk vast overheen zit, is dit iets wat je natuurlijk niet wilt dat je overkomt. Zie hieronder het resultaat:



Ook heb ik de koppen aan de bakken verlijmd. Dit gebeurt met Olba industrielijm. Dit is een super snelle en sterke cyanoacrylaat lijm. Het is nog erger dan secondelijm.....
Door onverklaarbare redenen zijn de kappen bij het gieten 0,3 mm te smal geworden, waardoor ze iets onder spanning gelijmd moesten worden. Door daarna met een soldeerbout op 200 graden de binnenkant iets te verwarmen is die spanning verdwenen. Het fijne van die Olba lijm is dat hij niet uithardt totdat je er druk op uitoefent. Zie hier een foto van de overgang van de kop op de bak, best netjes al zeg ik het zelf:



Daarna ben ik verder gegaan met het dak. Het dak bestaat uit 3 lagen van 0,3mm styreen. Omdat een plaat van 1mm te stug is, is het beter om dit in 3 stappen te doen. Dan volgt het styreen netjes de ronding van het dak. Om deze ronding te krijgen worden er om de ca. 1,5 cm ribben geplaatst. Deze vallen netjes om de dakbalk en de bedrading heen.





Daarna ben ik met het daadwerkelijke dak begonnen. De daken zijn ietsje te lang zodat je ze perfect op maat kunt maken met je bakken, mochten ze enigzins afwijken in maat. Hieronder zie je duidelijk dat op het buitendak de gravures aangebracht zijn voor de verschillende onderdelen op het dak, zoals waterbakken, en roosters.





Om de onderste laag op de dakribben te bevestigen, heb ik eerst aluminium plakband nodig. Dit om het dak stevigheid te geven, en om lekkage van licht naar boven te voorkomen. Deze ga ik morgen bij de bouwmarkt halen, en dan hoop ik jullie morgen foto's van het gemonteerde dak te kunnen laten zien.

Groeten,

Daan
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 25-09 Lampencheck en dak)
Citaat van: Daan
...best netjes al zeg ik het zelf:...

Zal ik het dan ook maar zeggen Daan ? :) : Best Netjes !! :thumbup:

Grtzz,

Karst
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 25-09 Lampencheck en dak)
Lekker bezig Daan! :thumbup:

Mvg,

Romar

Ps, heey Karst, jij ook hier?. :P
Re:Plan-U in 1:87 uit geplot styreen (Update 25-09 Lampencheck en dak)
Ziet er goed uit Daan  :thumbup: :thumbup:.