Hoi allemaal,
het is eventjes stil geweest, heb nogal veel uurtjes gewerkt de laatste tijd. Tevens moest ik eerst de styreen stripjes en plaatjes van Evergreen halen, voordat ik weer verder kon.
Totdat ik de Piko reserver onderdelen heb, wordt er niet aan de bakken gewerkt. Daarom ben ik nu verder gegaan met de bodems.
Eerst zijn er op de bodemplaten 2x1mm styreen profielen gelijmd. Dit om ervoor te zorgen dat de bodem wat stijver wordt. Dit is zowel aan de onder als bovenzijde gedaan. Ook bij de koppelingsgeleiding is een extra balkje aangebracht omdat vooral daar het styreen erg dun is.
Op de foto zijn de verschillende balkjes duidelijk te zien:
Vervolgens heb ik uit een rest stukje daklood kleine repen geknipt, die dienen ter verzwaring van de bakken. Toevallig was dit daklood precies 2mm dik, dus hoefde ik geen duur loodfolie te halen. De styreen balkjes waren namelijk ook 2 mm hoog
Het fijne van lood is dat het super zacht is, en dus makkelijk te buigen, bewerken, knippen. Naderhand even het lood tussen 2 plankjes, om het mooi vlak te pletten.
Met Bison alleslijm is het lood vervolgens aan de onderkant tussen de styreen profielen geplakt. Vervolgens de zijkanten dichtgemaakt, en het lood weer afgedekt met de uiteindelijke bodem. Op de foto's hieronder voor en na het bedekken van de bodem. Er wordt ca 100gram lood per bak gebruikt, wat de rij-eigenschappen dalijk alleen maar ten goede komt.
Op de laatste foto is goed te zien dat er in de bodemplaat al gravures zijn gemaakt voor de appendages. Deze worden uit de bodemplaat van een Fleischmann Plan-V gesneden.
Op de foto met de uiteindelijke bodemplaat zie je aan de voorkant een schotje staan. Dit is de kop van de ABk bak. Hierop worden aan weerszijden de smd leds gemonteerd voor de rode en witte verlichting. Hieronder een foto van de kop van de bak met daarin de lichtgeleiders van de Plan-V. Deze vallen precies om het rechtopstaande schotje heen.
Ook is de voorkant van de ABk rond gemaakt om deze precies pas te krijgen met de kop. Na wat snij en veil werk, en 1 bloedende vinger is dit het resultaat (ja die scalpels zijn scherp
)
De uitsparingen in de kop zijn voor de bevestiging van het kopschort waar o.a. de koppeling door naar buiten komt.
Daarna ben ik verder gegaan met de trapjes voor de ingangen. Dit was echt een pielwerk. 3 styreen U profieletjes heb ik op 1,2cm van elkaar op de snijmat geplakt. Vervolgens een voor een de treden erop. Let op, er zijn korte en lange treden. De hele rits is daarna opgedeeld in 8 afzonderlijke trapjes.
Volgende hoofdstuk word de bevestiging van de trapjes en de appendages op de bodemplaten. Intussen ook alvast de spanten voor de ronding van het dak uitgesneden.
Zo dat was ie weer voor vandaag. Als de bodems klaar zijn, ga ik verder met het aanbrengen van de binnenverlichting in de bakken, en het solderen van de electronica. Als het goed is ga ik van de week bij MTE de Piko onderdelen halen, en kan ik ook de mBDK bak gaan maken en de aandrijving monteren.
Groeten,
Daan