Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

een totaal ander plan

Gestart door hermanus zondag 19 december 2010, 14:01:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
een totaal ander plan
hermanus
gast

een totaal ander plan
ik heb dit plan nu al zoveel keer veranderd dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Dus vraag ik het maar hier.
Re:klopt dit
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:klopt dit
Ja, naja volgens mij wel

rechtsboven zit wel iets raars
onder dubbelspoor en dat spoor gaat dan naar beneden, vond ik er raar uit zien breng wel verwarring bij mij  :D
Re:klopt dit
lokpaint
gast

Re:klopt dit
Hoi

Helling rechts is veel te steil.

Bart
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: Marklin5 op zondag 19 december 2010, 16:32:40
rechtsboven zit wel iets raars
onder dubbelspoor en dat spoor gaat dan naar beneden, vond ik er raar uit zien breng wel verwarring bij mij  :D
verwaring is goed weet je ook niet waar de trein te voorschein komt.
Zelf wel achter het volgende gekomen rechts boven 2 sporen met de zelfde functie dus 1 weggehaald en de wissels voor het goederenloodsje lagen verkeerd

rood is omlaag
groen is omhoog
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: lokpaint op zondag 19 december 2010, 17:16:57
Hoi
Helling rechts is veel te steil.
Bart
was 4% bij nieuwe plan 3,5%
Re:klopt dit
lokpaint
gast

Re:klopt dit
Je hebt rechts nog geen 7 rails om op hoogte te komen.

Je moet wel nog onder je keerlus door!

bart
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: lokpaint op zondag 19 december 2010, 17:26:16
Je hebt rechts nog geen 7 rails om op hoogte te komen.

Je moet wel nog onder je keerlus door!

bart
keerlus gaat omhoog
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vond het spannender toen er drie sporen rechtsonder de berg in verdwenen. Ik zou toch weer een derde spoortje bij de goederenloods de berg in laten lopen en onder de brug uit laten komen (dus in de binnenbocht op nivo 0)

groeten en succes,

Tim
Re:klopt dit
Lid sinds: 2007

offline
Re:klopt dit
ik zou persoonlijk nog een aanpassing maken.

ik zou onderaan de kruiswissel en onderste wissel een rail naar links zetten.
zo kun je van het buitenspoor ook de andere kant op ;)

wat betreft de helling: het aller bovenste spoor (voor de bochtwissel) moet nog realistische nummers krijgen.

Dennis
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
@ Dennis : buitenste baan wordt bereden met de klok mee .word dus eenrichting.
@Tim : ik krijg daar dan 3 sporen waar de trein de zelfde kant op rijd .
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ik begrijp het niet. Je rijdt toch twee kanten op, of niet?
Zo, niet misschien dan handig om een plaatje met de rijrichtingen te plaatsen, maar volgens mij ontkom je er niet aan dat je diverse sporen twee kanten op gebruikt. (Dat is het effect van een keerlus)

Groeten,

Tim
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
vanuit het station naar debuitenstebaan met de klok mee kan dan een ronde maken.
Wanneer de bovenste wissel om gaat gaan we onder de brug door via groen omhoog over de brug en weer via rood naar beneden via de kruiswissel weer naar de buitenstebaan.
Waneer de trein over de brug door de keerlus rijd gaat dus aan de linkerkant naar beneden en kan kiezen om naar het station te gaan of via de overweg weer op de buitenstebaan te komen.
Trein kan dus alleen terugkomen in het station wanneer de keerlus wordt gebruikt.
Wanneer er andersom wordt gereden kom ik niet uit met mijn wissels.
Hoop dat het zo duidelijk is!
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Dank je voor de uitleg. De enige valkuil die er dan, volgens mij, nog in zit is dat als je bovenop je brug naar beneden gaat (dus niet via de keerlus terug) je naar het buitenste spoor MOET, want als je rechtdoor gaat kom je op het rode spoor omhoog (tegen het verkeer in). Of begrijp ik het nog niet goed?
Is het niet handiger om twee handwissels in de baan te leggen die ervoor zorgen dat de trein vanzelf, zodra deze uit de berg komt, naar de buitenste baan gaat?


Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
wat het begin betreft begrijp je het goed.
Wisselen naar de buitenstebaan gaat via de  kruiswissel,maar kan ik ook eens proberen op jouw manier door de rechterwissel in het station te verplaatsen naar onder, in het station een 224 en op de baan uit de berg ook.


Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: Veer op dinsdag 21 december 2010, 11:51:35
Is het niet handiger om twee handwissels in de baan te leggen die ervoor zorgen dat de trein vanzelf, zodra deze uit de berg komt, naar de buitenste baan gaat?
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Dat is inderdaad een goede oplossing en, volgens mij, rijdt dit een stuk rustiger. Met minder kans op ongelukken en op tegen het verkeer inrijden.

Is het plan nu naar tevredenheid of ben je nog niet helemaal tevreden?
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
voor nu ben ik er best tevreden over maar ja je weet maar nooit.
bedankt
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ach, ja ik ben ook al bezig met de elfde definitieve versie. Op een gegeven moment moet je volgens mij gewoon gaan bouwen en proefrijden om te kijken of het inderdaad werkt zoals je bedacht hebt.

Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Hoi
Het plan maar is uitgeprobeerd en meteen tegen een paar problemen opgelopen.
Dit is hoe hij nu ligt
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
En welke problemen ben je tegen aan gelopen, dan?

Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: Veer op maandag 27 december 2010, 09:23:57
En welke problemen ben je tegen aan gelopen, dan?


baan ligt in kast waar ook nog 2staanders staan ,kwam met mijn station en met de brug bij een staander uit dus daar een verandering.
Bij rangeren in het station te weinig ruimte kwam meteen op het doorgaande spoor dus ook daar een verandering.
En er lagen aan de rechterkant 2 boven elkaar dus het bovenste spoor ernaast gelegd zodat er blokjes hout onder paste
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ok, soms kan je het nog zo mooi bedenken en uitmeten, maar blijkt het in de praktijk toch anders te zijn.
Nog een vraagje: Waarom heb je besloten om het ovaal niet meer ovaal te laten?
Als je namelijk met twee wissels het ovaal wel weer ovaal laat zijn kan je makkelijk met twee treinen tegelijk rijden.
Ik ben wel benieuwd naar foto's! :lol: :P
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
foto staat al op het forum zie de link onderaan mijn berichten . Waarom geen ovaal is simpel heb namelijk maar 2x een 206 in mijn bezit en heb er 4 nodig
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Oh, ja nu zie ik het ook!  :oops:
Wat een vorderingen!
Ik denk alleen dat je hellingen een beetje te stijl zijn. Je hebt nog voldoende ruimte om de keerlus iets lager (ongeveer 9 cm) te leggen, dan hoef je niet zo hoog te stijgen. Dat ziet er mooier (en realistischer) uit en is beter voor je locs.
Maar in korte tijd een hoop goed werk verricht, hoor. Petje af!
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
helling is tijdelijk gaat nu per spoor een cm omhoog gaat dus nog aangepast worden. Brug ligt al op 9cm
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ok, het lijkt op de foto hoog, maar dat komt waarschijnlijk door vertekend beeld op de foto.
Ik weet niet of het past, ik ben namelijk niet zo goed thuis in de geometrie van c-rails, maar ik zou kijken of je het dubbelspoor rechtsonder niet met een rechte rail kan verlengen. Dan heb je een minder groot "gat" tussen de ene en de andere wissel. Dat is puur zodat je geen nuttige opvulling hoeft te bedenken voor het gat.
Nogmaals petje af voor de vorderingen.
Re:klopt dit
hermanus
gast

Re:klopt dit
Citaat van: Veer op maandag 27 december 2010, 13:24:53
Ik weet niet of het past, ik ben namelijk niet zo goed thuis in de geometrie van c-rails, maar ik zou kijken of je het dubbelspoor rechtsonder niet met een rechte rail kan verlengen. Dan heb je een minder groot "gat" tussen de ene en de andere wissel. Dat is puur zodat je geen nuttige opvulling hoeft te bedenken voor het gat.
ben is wat aan het bedenken gegaan over het opvullen van het gat
Re:klopt dit
Veer
gast

Re:klopt dit
Ja, dat vind ik een mooie oplossing, dan krijg je echt een rangeer terrein.
Dus een hoop mogleijkheden op toch een klein oppervlak!!


Re:klopt dit vraag over beveiliging
blauw is schakelrail
rood word door schakelrail gestuurd
geel is handbediening
groen word door schakelrail op rood gezet en handmatig op groen

klopt dit of doe ik iets verkeerd?
Re:klopt dit iets nieuws
hermanus
gast

Re:klopt dit iets nieuws
Iets belangrijks vergeten namelijk in mijn plan heb ik een kopstation voor pendeltreinen maar deze hebben de sleper in het midden (gaat denk ik niet werken met schakelrail zoja dan hoor ik dat graag)en anders wordt het zo
Re:een totaal ander plan
hermanus
gast

Re:een totaal ander plan
een totaal ander plan
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:een totaal ander plan
ik vind hem leuk, maar wie ben ik...
maar het is eigenlijk een rondje met een paar takjes
Re:een totaal ander plan
Ik vind hem wel tof zou wel wat tunnels toevoegen zodat het verrast "Waar komt die trein nu uit?"

groeten minitreintje/Dylan
Re:een totaal ander plan
Citaat van: Marklin5 op maandag 31 januari 2011, 17:04:09

maar het is eigenlijk een rondje met een paar takjes

een baan in de zogenaamde rondjes vorm zijn daarom niet minder mooi.
mooi plan trouwens

mvg niko
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:een totaal ander plan
Citaat van: Marklin5 op maandag 31 januari 2011, 17:04:09
ik vind hem leuk, maar wie ben ik...
maar het is eigenlijk een rondje met een paar takjes

Is dat niet 95% van alle banen,en jouw baan is ook een rondje.En de mijne ook is toch niks op tegen.
Vindt het zelf een leuke baan maar wie ben ik.
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2008

offline
Re:een totaal ander plan
Hoi,

Ik denk dat het een goed plan is voor de ruimte die je hebt. Vrijwel alle banen zijn of rondjes (of afgeleide vormen daarvan) of heen en weer trajecten. Voor meer hebben de meesten toch geen ruimte.

Olaf
Re:een totaal ander plan
Top! Zeker veel rijmogelijkheden zodat het altijd een verrassing blijft welke loc waar vandaan komt. Zo te zien zit een schaduwstation er echter niet in, ga je dat niet missen?
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:een totaal ander plan
Citaat van: F.J.S. op woensdag 02 februari 2011, 08:15:44
Citaat van: Marklin5 op maandag 31 januari 2011, 17:04:09
ik vind hem leuk, maar wie ben ik...
maar het is eigenlijk een rondje met een paar takjes

Is dat niet 95% van alle banen,en jouw baan is ook een rondje.En de mijne ook is toch niks op tegen.
Vindt het zelf een leuke baan maar wie ben ik.

ja, alle banen zijn een rondje, maar eerst stond hier een plan met heel veel rijmogelijkheden en nu staat dit hier,.


en ja mijn baan is ook een rondje, wat wil je daar mee zeggen?
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:een totaal ander plan
Citaat van: Marklin5 op woensdag 02 februari 2011, 15:48:50
Citaat van: F.J.S. op woensdag 02 februari 2011, 08:15:44
Citaat van: Marklin5 op maandag 31 januari 2011, 17:04:09
ik vind hem leuk, maar wie ben ik...
maar het is eigenlijk een rondje met een paar takjes

Is dat niet 95% van alle banen,en jouw baan is ook een rondje.En de mijne ook is toch niks op tegen.
Vindt het zelf een leuke baan maar wie ben ik.

ja, alle banen zijn een rondje, maar eerst stond hier een plan met heel veel rijmogelijkheden en nu staat dit hier,.


en ja mijn baan is ook een rondje, wat wil je daar mee zeggen?

Dat je schrijft dat het eigenlijk maar een rondje met takjes is terwijl jezelf met een rondje rijd,als je kritiek hebt probeer dan een bijdrage te leveren waar Hermanus iets aan heeft,dus opbouwende kritiek.
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:een totaal ander plan
Citaat van: F.J.S. op woensdag 02 februari 2011, 18:27:16
Dat je schrijft dat het eigenlijk maar een rondje met takjes is terwijl jezelf met een rondje rijd,als je kritiek hebt probeer dan een bijdrage te leveren waar Hermanus iets aan heeft,dus opbouwende kritiek.


maar ik heb ook geen goeie baan.

Nu heb ik wel gezien dat er wel keerlussen zijn dus de "takjes" zijn wel goed.
Alleen denk ik dat er soms de verkeerde kant word uit gereden, links i.p.v. rechts, ik weet niet of dit de bedoeling is, maar volgens mij is het zo...
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:een totaal ander plan
Citaat van: Marklin5 op woensdag 02 februari 2011, 19:58:06
Citaat van: F.J.S. op woensdag 02 februari 2011, 18:27:16
Dat je schrijft dat het eigenlijk maar een rondje met takjes is terwijl jezelf met een rondje rijd,als je kritiek hebt probeer dan een bijdrage te leveren waar Hermanus iets aan heeft,dus opbouwende kritiek.


maar ik heb ook geen goeie baan.

Nu heb ik wel gezien dat er wel keerlussen zijn dus de "takjes" zijn wel goed.
Alleen denk ik dat er soms de verkeerde kant word uit gereden, links i.p.v. rechts, ik weet niet of dit de bedoeling is, maar volgens mij is het zo...
:thumbup:
Re:een totaal ander plan
hermanus
gast

Re:een totaal ander plan
wat een reacties dank daarvoor,
even nog wat uitleg :
schaduwstation kan rechtsbovenin op 0 nivo maar ik zal hem missen als kiespijn,heb er namelijk een gehad werkend op schakelrail maar de locs bleven steeds staan als ze moesten gaan rijden.
het enige gedeelte waar tegen het verkeer in word gereden is in de tekening geel.
blauw zijn de keerlussen maar die hadden jullie al gevonden.
verder heb ik het midden gedeelte wat aangepast zodat er gerangeerd kan worden zonder het doorgaande verkeer te hinderen(ben daar nog niet helemaal uit)
Re:een totaal ander plan
hermanus
gast

Re:een totaal ander plan
Weer een paar aanpasingen gemmaakt, er is wat bij maar er is ook wat af de biinenbocht was namelijk erg steil en naar een tijdje puzzelen toch niet voor elkaar gekregen dus er maar uitgehaald.
Er blijven nu dus maar 3 rijweg mogelijkheden over
Re:een totaal ander plan
Ik vind dat laatste plan echt wel goed hoor, het onderste perronspoor kan je dan gebruiken voor treinstellen, en de bovenste voor treinen waarvan de lok evt. moet omlopen.
Re:een totaal ander plan
hermanus
gast

Re:een totaal ander plan
Hallo
Na het een en ander te hebben geprobeerd ben ik op dit uitgekomen.
(heb gekeken wat ik aan rails had dus dat er niet veel bijgekocht hoeft te worden)
Grijs is 0 nivo  -  Blauw is +1 nivo
Lichtgroen gaat omlaag  -  Donkergroen gaat omhoog
Rechts een schaduwstation van 2 sporen gemaakt.
sta nog steeds open voor op of aanmerkingen
Re:een totaal ander plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:een totaal ander plan
Hermanus,

Is het niet mogelijk om ja plan te spielgelen? zodat je station rechtsboven komt en je dus in de (lichtgroene gedeelte) buitenbocht stijgt? dan heb je een lager stijgings%.

Met vriendelijke groet
Re:een totaal ander plan
hermanus
gast

Re:een totaal ander plan
Citaat van: BR 66 op dinsdag 15 februari 2011, 16:54:53
Hermanus,

Is het niet mogelijk om ja plan te spielgelen? zodat je station rechtsboven komt en je dus in de (lichtgroene gedeelte) buitenbocht stijgt? dan heb je een lager stijgings%.

Met vriendelijke groet
nee dat is niet mogelijk, rechts zit een knik in de bocht die naar het iets bredere stuk gaat om de bocht die naar beneden gaat zoveel mogelijk ruimte te geven