Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties

Gestart door minitreintje donderdag 16 december 2010, 19:49:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Hallo,

Ik had in de Giffi tussen de kerstartikelen, 2 boompjes op 2 AA batterijen gevonden. Het zijn 2 kerstboompjes met LED's er in: groen, geel en rood. De boompjes zijn besneeuwd en zitten samen aan elkaar...

Dat laatste is niet wenselijk natuurlijk! Dus boompjes los gemaakt van elkaar en toen was het nog niet goed voor mij  :lol:  :lol:  :lol: . De lampjes branden continue niet echt leuk. Dus maar eens nagedacht en ik had nog een project van Nproject.org waar ze een vrachtwagen van flitslampen hadden voorzien met een fietsachterlicht! Dus dat was ideaal.

Ook was er een voet eraan die gaat er later als de kerstboom wordt ingebouwd er af . :wink:

Ik heb een paar foto's van ervoor en een filmpje van erna:









http://tinypic.com/r/sccroj/7

Groeten minitreintje/Dylan
Re:Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
leuk, een besneeuwde kerstboom met gekleurde lampjes :D :lol:
weet je al een plekje voor op je baan?
de markt ofso?

Groeten,
Martijn
Re:Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Ja zoiets alleen in december is deze te zien  :lol:



groeten minitreintje/Dylan
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Dit is wel een oud draadje, maar het toont exact wat ik zoek.
Namelijk, kerstboom verlichting op H0 schaal. Als ik dit zoek op het net krijg ik steeds die verlichte boom van busch.
Nix mis mee maar dat moet toch ook zelf te maken zijn ?
Wie heeft voor mij wat tips?
Groet Arend
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Neem gewoon een dennenboom, maak een keten van SMD-LED's met lakdraad, wikkel deze rond de boom en voorzie die wat van sneeuw?

Groeten Dylan
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Dank voor je reactie Dylan, maar je hebt hier met iemand te maken die niet weet wat een lakdraad is. ( led lukt nog net)
Waar haal ik zo iets en hoe voed ik het? . Het liefst zou ik iets maken met batterij voeding zodat het mobiel blijft, en op 9 januari weer in de kast kan.
Groet Arend
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Lakdraad is heel dun koperdraad met een laagje lak erop.
Dat isoleert het draad, net als een gewone draad met plastic omhulsel.
Alleen is een lakdraad vele malen dunner.
Om de spoel van een motortje in een lok zit ook lakdraad gewikkeld.

Dirk-Jan
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Ze zijn ook in verschillende kleuren te koop.
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Oké. Nu heb ik wat zitten googelen word er gesproken over "een weerstand er tussen" Dan staan er opnieuw vraagtekens op mijn voorhoofd. En is een en ander dan ook dimbaar ?


Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Wat ik graag zou willen is een lakdraad van zo'n 60 cm met ongeveer 30 Smd ledjes (verschillende kleuren door elkaar )
Om vervolgens de kerstmarkt van kraam tot kraam de verlichten én een paar rondjes door de kerstboom. (ja ik weet het, ben er dit jaar wel érg vroeg bij)
O'ja en wat gaat dan zoiets kosten en waar haal ik dat/ hoe heten de losse delen ? Ik heb wel een soldeerstation waarvan je de temperatuur kunt instellen maar weet niet hoe dat werkt (solderen)
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Beste Arend

Je zult allereerst wat smd's moeten kopen. Je hebt ze in verschillende bouwvormen (grootte's), zoals de 0805, 0603.
Je kunt ze kopen via internet of bij je lokale elektronicazaak.
http://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d4_smd_led_0402_0603_0805_1206_model_bouw_modelbouw.html

Dan hangt het er van af hoeveel spanning je aan het zaakje gaat geven. Als je bijvoorbeeld 16V ter beschikking hebt (DC) dan kan je daar 8 smd's mee voeden in serie, als ze elk een spanningsval hebben van 2V. Nu dit is een theoretische optelling, in werkelijkheid verschillen die spanningen per kleur.

Lakdraad vind je ook bij je elektronicazaak. Je zult voor de rest ook weerstanden nodig hebben. Afhankelijk van wat je gebruikt als spanningsbron.

Tip als je smd-leds soldeerd, leg ze op dubbelzijdige plakband. Anders springen ze zo weg. ;)
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Als je nog geen ervaring hebt met solderen zou ik niet direct beginnen met SMD ...
Deze man verkoopt SMD LED's die al gesoldeerd zijn, enkel nog een weerstand toevoegen:

http://www.ebay.de/usr/ledbaron

Weerstandje berekenen:

http://led.linear1.org/1led.wiz

groeten,
Dylan
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Wat ik mij nu afvraag is dat spannings verschil er nu mogelijk steeds omdat in de basis ze het zelfde zijn er zit nu alleen een ander filter op
Ik weet dat er een spannings verschil zit in de eerste generatie signaal led die vanaf de jaren 70 op de markt zijn verschenen
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Nee, het zijn allemaal andere "grondstoffen" die gebruikt worden om allerlei kleuren in leds te krijgen, waardoor ook het verschil in spanning dat over een werkende led staat, te verklaren is.
De spanningen overlappen elkaar deels, waardoor je met een spanningsmeting niet met zekerheid kan zeggen welke kleur een led heeft.

enkele voorbeelden van chemische samenstellingen:

Gallium-aluminium-arsenide (AlGaAs) voor rood en infrarood     
Aluminium-indium-gallium-fosfide (AlInGaP2) voor rood, rood oranje en amber         
Gallium-arseen-fosfide (GaAsP) voor rood, oranje, geel               
Gallium-fosfide (GaP) voor groen     
Gallium-nitride (GaN) voor blauw     
Indium-gallium-nitride (InGaN) voor groen, blauw of ultraviolet         

enz.
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
-Huub:
Dank voor de verhelderende uitleg, en zonder samenstelling wit zeker?
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
En als je kleuren door elkaar wil gebruiken zul je in de meeste gevallen een eigen voedingsdraad moeten gebruiken.
Of te wel een eigen draadje naar de batterij. Een LED werkt op 3,2V met 20mA er door heen op zijn maximale lichtsterkte.
Ik gebruik om een beginweerstand te berekenen http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html zet bij bronspanning 12V (Als je een andere waarde gebruikt deze invullen) 3.2V en 20mA zijn de meest gangbare waardes maar als je LED's koopt weet je leverancier de waardes.
Bij 12V en 2 LED's met boven genoemde waarde's krijg je het advies om een weerstand van 280Ohm te gebruiken. Deze zit niet in de standaard reeks dur kun je 330 Ohm uit de standaard reeks nemen. (Neem ALTIJD een grotere, nooit kleiner dan ga je de LED overbelasten!)

Dan ga ik de weerstand rigoureus verhogen tot 10 of 20 kilo Ohm (10 000 Ohm) alle mensen die zeggen er verstand van te hebben zeggen "Dat kan NIET"

Gewoon doen! Ik doe dat zelfs met 4 LED's en 10 - 20 kOhm. De LED's branden veel minder fel, gaan veel langer mee en het staat veel gezelliger op je baan. Anders staan je preisers allemaal met een zonnebril..... B)

Zet je soldeerstation ook niet te heet!! MAX 250 - 260 graad Celsius! Dit komt echt de levensduur ten goede, maakt het solderen soms wat lastiger!
Ik klem de LED in een schuifmaat en soldeer dan de draad er aan.


Resultaat:
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Citaat van: Jørg op woensdag 04 november 2015, 15:27:03
-Huub:
Dank voor de verhelderende uitleg, en zonder samenstelling wit zeker?

Alles komt uit wikipedia, dus niet klakkeloos als waar aannemen   :):

Een witte led is een blauwe led met een fluorescerende laag (ten onrechte ook wel fosfor genoemd). De fluorescerende laag zet een gedeelte van het blauwe licht om in geel licht. Het mengsel van blauw en geel licht wordt ervaren als wit licht.

grv Huub
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Bedankt voor alle informatie  :thumbup: :thumbup:

Ondertussen bij een electronica winkel ledjes gekocht + het door de winkelier geadviseerde weerstandje.
De ledjes soldeer ik per 5 in serie + 1 weerstand.
Als voeding gebruik ik een oude lima travo (gelijkstroom)
vriendelijke groet Arend
Re: Verlichte kerstboom met 3 soorten lichtfuncties
Super!