Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

analoog of digitaal

Gestart door th woensdag 15 december 2010, 20:02:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
analoog of digitaal
beste leden
Kan iemand mij vertellen of je met een digitale stoomloc 37151 ook analoog kan rijden?
Mvgr theo :D
Re:analoog of digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Hallo Theo

het kan alleen dan moet je wel oppassen met de blauwe trafo's want die geven soms een te hoge omschakel spanning
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Welke trafo kan ik dan het beste aanschaffen John, een witte is mij bekend maar welk nr is dit? :D
Re:analoog of digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:09:23
Welke trafo kan ik dan het beste aanschaffen John, een witte is mij bekend maar welk nr is dit? :D

Hallo Theo

nr 6647

of gewoon digitaal blijven rijden

(vindt ik zelf door de functies leuk)

nog een linkje
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Hoi John
Ik rij zelf analoog maar wil misschien wel gaan kombineren met digitaal, maar wat is er allemaal voor nodig om op een simpele manier digitaal te gaan rijden
bedoel wat heb je minimaal nodig om de stoomloc 37151 digitaal te laten rijden? Ben zelf nog niet zo goed op de hoogte met digitaal, zou je mij daar een beetje mee op weg kunnen helpen John?
Kan desnoods aanschaffen via marktpl of ebay is een stuk voordeliger.
Alvast bedankt voor de hint met de trafo  :D
Groetjes Theo.
Re:analoog of digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:33:24
Hoi John
Ik rij zelf analoog maar wil misschien wel gaan kombineren met digitaal, maar wat is er allemaal voor nodig om op een simpele manier digitaal te gaan rijden
bedoel wat heb je minimaal nodig om de stoomloc 37151 digitaal te laten rijden? Ben zelf nog niet zo goed op de hoogte met digitaal, zou je mij daar een beetje mee op weg kunnen helpen John?
Kan desnoods aanschaffen via marktpl of ebay is een stuk voordeliger.
Alvast bedankt voor de hint met de trafo  :D
Groetjes Theo.

Hallo Theo

er zijn verschillende mogelijkheden maar als ik iemand die alleen digitaal wil rijden een besturingssysteem moest aan raden dan was het een ms1 op beurzen te koop voor ?30 met trafo en ookwel via ebay of mp


Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Thanks voor de tip maar ga mij wel verdiepen in de digitale wereld zodat je meer te weten komt over de mogelijkheden hierin.
Nog een vraagje, als een digitale loc op de spoorbaan rijdt kan er dan op dat moment ook een analoge trein rijden op dezelde baan?
Groeten Theo :D
Re:analoog of digitaal
AnalogDriver
gast

Re:analoog of digitaal
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:33:24

Ik rij zelf analoog maar wil misschien wel gaan kombineren met digitaal, maar wat is er allemaal voor nodig om op een simpele manier digitaal te gaan rijden
bedoel wat heb je minimaal nodig om de stoomloc 37151 digitaal te laten rijden?

Groetjes Theo.


Even advies van een mede analoog rijder.

Wat je kunt doen:

'6021' digi regelaar+trafo



trafo hangt hier op zijn kop:



en een schakelaar om de rode draad te schakelen.



Bruin op bruin gewoon doorlussen.

Zoek in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17059.msg301178#msg301178
op 'digitaal'  voor nog wat meer foto's


Met de schakelaar zo gemonteerd komt er van deze 2 regelaars 1x rood-bruin af naar de sporen.
Met de schakelaar bepaal je welke regelaar actief is.

Voordeel van de (niet meer nieuw verkrijgbare) 6021 is dat je snel loc nummers kunt intypen.

Nadeel is dat je maar 4-5 functies kunt aanroepen; de allermodernste sound loks hebben meer functies.
Echter, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, kun je met een niet Märklin ESU decoder een 2e adres toewijzen aan de decoder toewijzen om de overige functies toech met je 6021 te schakelen.


Andere mogelijkheid is goedkope mobile stations regelaar, maar die is zo beperkt in zijn geheugenposities voor loks (10), slaat echt nergens op naar mijn mening.
Zelfs ik had al snel 20 digi loks. Bedieing met 6021 vind ik persoonlijk makkelijker.


groet, Hajo

PS Mooie 52er  :P
Re:analoog of digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:48:15
Nog een vraagje, als een digitale loc op de spoorbaan rijdt kan er dan op dat moment ook een analoge trein rijden op dezelde baan?
Groeten Theo :D
Hallo Theo
nee dat kan niet tenzij je het net als Hajo doet maar dan met blokken (dan kunnen ze niet in het zelfde blok rijden

en Wat Hajo zegt een 6021 kan ook maar is wel duurder
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 december 2010, 20:55:34
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:33:24

Ik rij zelf analoog maar wil misschien wel gaan kombineren met digitaal, maar wat is er allemaal voor nodig om op een simpele manier digitaal te gaan rijden
bedoel wat heb je minimaal nodig om de stoomloc 37151 digitaal te laten rijden?

Groetjes Theo.
Hallo Hajo
Mooi hoe jij het allemaal doet en ziet er goed uit waar je mee bezig bent.
Ik ga gewoon eens goed bekijken hoe ik het ga doen er zijn zat mogelijkheden met analoog rijden tesamen met elektronica, bedoel zelf schakelingen maken voor de analoge baan  om veel dingen automatisch te maken.
Alle beetjes helpen zo ook jou ideeën helpen daaraan mee en dank je hiervoor het is allemaal alleen maar leerzaam toch?

Groet Theo.



Even advies van een mede analoog rijder.

Wat je kunt doen:

'6021' digi regelaar+trafo



trafo hangt hier op zijn kop:



en een schakelaar om de rode draad te schakelen.



Bruin op bruin gewoon doorlussen.

Zoek in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17059.msg301178#msg301178
op 'digitaal'  voor nog wat meer foto's


Met de schakelaar zo gemonteerd komt er van deze 2 regelaars 1x rood-bruin af naar de sporen.
Met de schakelaar bepaal je welke regelaar actief is.

Voordeel van de (niet meer nieuw verkrijgbare) 6021 is dat je snel loc nummers kunt intypen.

Nadeel is dat je maar 4-5 functies kunt aanroepen; de allermodernste sound loks hebben meer functies.
Echter, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, kun je met een niet Märklin ESU decoder een 2e adres toewijzen aan de decoder toewijzen om de overige functies toech met je 6021 te schakelen.


Andere mogelijkheid is goedkope mobile stations regelaar, maar die is zo beperkt in zijn geheugenposities voor loks (10), slaat echt nergens op naar mijn mening.
Zelfs ik had al snel 20 digi loks. Bedieing met 6021 vind ik persoonlijk makkelijker.


groet, Hajo

PS Mooie 52er  :P
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: looney tunes op vrijdag 17 december 2010, 07:26:47
Citaat van: th op woensdag 15 december 2010, 20:48:15
Nog een vraagje, als een digitale loc op de spoorbaan rijdt kan er dan op dat moment ook een analoge trein rijden op dezelde baan?
Groeten Theo :D
Hallo Theo
nee dat kan niet tenzij je het net als Hajo doet maar dan met blokken (dan kunnen ze niet in het zelfde blok rijden

en Wat Hajo zegt een 6021 kan ook maar is wel duurder
Hallo John dank je voor de tip
Groet Theo.
Re:analoog of digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Citaat van: th op donderdag 23 december 2010, 18:00:50
Hallo John dank je voor de tip
Groet Theo.

Hallo Theo

geen probleem

als je nog meer vragen heb stel ze maar hoor je weet het forum te vinden
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

offline
Re:analoog of digitaal
Hallo Theo
Op Eurospoor 2009 zag ik een systeem voor gelijksroom waarmee zowel analoog als digitaal gereden kan worden. Het systeem wordt in Rotterdam gebruikt voor die grote baan aldaar. De mensen die met dat systeem bezig zijn vertelden mij dat ze ook bezig waren voor wisselstroom maar dat dat nog enige tijd kon duren. Misschien reageert hier iemand op, Groet Diederik
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:analoog of digitaal
Hoi,

Het systeem, dat bedoeld wordt is Dynamo van Leon van Perlo http://dinamo.vanperlo.net/.
Dit werkt voor zowel gelijkstgroom als voor wisselstroom. Je hebt dan wel een deelprint per blok nodig om het geheel aan te sturen. Ik geloof, dat er per print 6 of 16 blokken aangestuurd worden.

Deze kan inderdaad zowel analoog als digitaal tegelijkertijd aansturen. Wisselstroom-analoog is
onderdaad iets ingewikkelder, maar wellicht dat Leon hier al iets verzonnen heeft.

Groet,
Bert
Re:analoog of digitaal
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:analoog of digitaal
Goedenavond

Ik denk dat wat Diederik gehoord heeft gelijk heeft en met ontwikkeling bezig zijn met wisselstroom Bert, want als je Dinamo wil gebruiken en de randvoorwaarden leest in van perlo.netRandvoorwaarden

Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Maar misschien zit ik er naast en zijn bepaalde modules wel bruikbaar zoals de OC32, OM32 b.v
Graag een reactie hierop want weet het nu even ook niet meer.

Met vr gr Theo.