Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zelf een draaischijf maken

Gestart door tjoektjoek dinsdag 14 december 2010, 18:56:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf een draaischijf maken
tjoektjoek
gast

Zelf een draaischijf maken
Hallo,

Ik heb alle draaischijven die er te krijgen zijn eens bekeken maar ik vind ze allemaal te duur of niet bij mijn baan passen  :(
Vandaar dat ik zelf een draaischijf ga bouwen.

Het word een 23 Meter draaischijf (lengte van de meeste draaischijven in Dld)
Ik maak hem in model iets langer (23,9 m omgerekend) zodat mijn BR 01 er makkelijker oppast.  8)

De kuip voor de schijf maak ik van hout en word ongeveer een centimeter diep.
Als vergrendeling maak ik aan de onderkant van de kuip een soort tweede schijf waar twee spoeltjes aan zitten.

Hebben jullie nog ideeen of tips??

groet Alex
Re:Zelf een draaischijf maken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
Ik neem aan, dat je al veel foto's bekeken hebt. Ik ben zelf slecht in het echt zelfbouwen, vandaag, dat ik de Marklin/Fleischmann draaischijf ga gebruiken. Heb nu een loods met 6 sporen op 15 graden, maar wil eigenlijk naar een loods met 12 a 18 sporen op 7,5 graden.

Succes met de bouw.
Bert
Re:Zelf een draaischijf maken
Ja er zijn meerdere mensen die zelf een draaischijf hebben gemaakt ook dat levert een hoop info op.

Ik wil hem voor de ringloods van Volmer zetten met 6 sporen.

Groet Alex
Re:Zelf een draaischijf maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
Ik zou alleen iets nauwkeuriger werken, in milimeters ofzo in plaats van centimeters. :lol:
Maar ik ben benieuwd naar het resultaat.
Re:Zelf een draaischijf maken
Citaat van: Laurent op dinsdag 14 december 2010, 19:38:46
Ik zou alleen iets nauwkeuriger werken, in milimeters ofzo in plaats van centimeters. :lol:
Maar ik ben benieuwd naar het resultaat.
Misschien met een soort lichtsluis. een laser op de brug en daaronder in een cirkel LDR's (kleintjes anders is het niet precies). Het is maar een idee.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Zelf een draaischijf maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
Stappenmotor of servo is voldoende, echter dien je zeer nauwkeurig te werken. Persoonlijk zou ik voor een stappenmotor gaan. Overigens, als je met lichtsluisjes gaat werken kan het nog simpeler.
Een opstaande rand (of eigenlijk hangend) met gaatjes erin waar je een lichtsluisje bijplaatst die telkens stopt. Gaat wel een stukje software aan vooraf.
Overigens is LDR-ring een veel te moeilijk systeem.
Als ik je nog een tip mag gevens, teken eerst alles goed uit, exact en wel en zorg ervoor dat alles duidelijk is! Maak overal goede bouwtekeningen van en zorg dat je berekeningen kloppen, nattevingerwerk is bij bij het maken van dit soort werktuigen (jaja, je bent feitelijk gezien nu met werktuigbouwkunde bezig) niet bepaald aan te raden. Bedenkt tevens goed hoe je je electrische koppelingen gaat aanleggen, dat is altijd nog een lastige!
Re:Zelf een draaischijf maken
Kijk maar eens even bij Henk Kooiman:

http://www.draaischijfhk.nl/

Gr, Ben.
Re:Zelf een draaischijf maken
Ik denk dat ik een servo ga gebruiken.
Ik heb een schetsje gemaakt van de draaischijf.

A= Maakcontactschakelaar elk spoor aan de draaischijf heeft een eigen schakelaar als de schijf moet stoppen bij het eerste spoor klik ik dus op de eertse schakelaar.

B= Maakcontactschakelaar voor het on-ontgrendlen van de schijf. als ik hier op druk gaat het palletje die de schijf blokkeert terug waardoor de schijf weer kan draaien.

C= schakelaar waarmee ik de motor voor en achteruit kan laten draaien en natuurlijk ook kan stoppen.

Ik moet de schakeling nog wat verder uitwerken maar hier dus alvast een schetsje.
Reacties graag :D
Re:Zelf een draaischijf maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
Dat ik geen servo zou gebruiken aangezien deze maar een uitwijking van ca. 85 graden heeft, totale draaihoek is maximaal 170 graden bij een servo. Bovendien kan een servo heel schokkerig en snel bewegen. Een van de redenen waarom ik vorig jaar met een project juist wel voor een servo heb gekozen waar veel van mijn klasgenoten met hun groepje voor een stappenmotor.
Ik denk overigens dat je beter een printplaatje met wat simpele software erachter kan zetten en dan met behulp van 3 knopjes kan laten bepalen hoeveel keer het lichtsluisje gepasseerd moet worden voordat deze stopt. Tevens zou ik met een nauwkeurige bouwtekening komen voordat je daadwerkelijk gaat bouwen. Iets met autocad ofzo is wel een aanrader (trial version). Software kan ik je helaas niet mee helpen, daar heb ik geen verstand van.
Re:Zelf een draaischijf maken
zijn de LDR's niet overbodig als je toch met palletjes werkt? bovendien moet je dus licht op de LDR laten vallen, maar een LDR is niet snel.

is het niet veel eenvoudiger om een microswitch aan de "vaste wal" monteren met een wieltje aan de schakelhandle? dit wieltje "rijdt" tegen de schijf aan. het moet dan in een inkeping vallen waarna de motor stopt en de brug tevens is geblokkeerd.

met een tweede schakelaar overbrug je de microswitch zodat de motor gaat draaien. zet je deze schakelaar weer uit, dan stopt de brug bij het eerstvolgend spoor.

dit is de eenvoudigste manier denk ik.

succes,
Hessel.
Re:Zelf een draaischijf maken
Klik
is dit misschien een idee?
Re:Zelf een draaischijf maken
Software is veel te ingewikkeld voor mij.
Ik heb liever wat meer draaden en printplaatjes.

Ik was ook van plan om geen LDR's te gebruiken maar van die inrarood sensoren ik ben de naam even vergeten darom heb ik er eerst LDR neergezet.

Ik heb liever een digitale sensor dan een mechanische sensor ik denk dat de schijf daardoor niet soepel genoeg gaat draaien.
Morgen eerts maar even de Kkuip uitzagen en proberen zo rond mogelijk te schuren.

Hier de aangepaste versie van de schakeling.

Met S3 kan de draaischijf links en rechts gedraaid worden.
Als S1 ingedrukt word stopt de schijf bij de eerstvolgende spooraansluiting.
teggelijkertijd word de schijf vergrendeld.
Met S2 kan de boel weer gereset worden de schijf word ontgrendelt en de schijf kan weer draaien.

Groet Alex Everts
Re:Zelf een draaischijf maken
Lid sinds: 2008

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
haij haij

Ik heb ook zelfgemaakte draaischijf op mijn baan .

Word aangedreven door een disco spiegel bol aandrijving , 220 volt motor  :D

Door systeem op motor draaid hij alleen maar één kant uit moet ooit nog is veranderd worden .

En omdat ik van beroep draaier in metaal bedrijf ben had ik het iets makkelijker met de bak is op draaibank uit stuk plastic gemaakt ,lager kamer er in asje met metalen stripje er op en hoppa draaischijf .

groet ruud
Re:Zelf een draaischijf maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelf een draaischijf maken
CiteerMorgen eerts maar even de Kkuip uitzagen en proberen zo rond mogelijk te schuren.
Ik zou maar beginnen met een duidelijke bouwtekening maken met daarin vermeldt alle maten (in mm!), toleranties en benodigde materialen. En zorg dan voor een bovenaanzicht, vooraanzicht, zijaanzicht en onderaanzicht :)
Re:Zelf een draaischijf maken
Ik heb ook een draaischijf gebouwd waarop de BR01 past.
De positionering is volgend het idee van http://www.tslrr.com/turntabl.htm

Er zijn wat foto's van de uitvoering (jaren geleden) te zien op mijn website http://www.mrdirect.nl onder het kopje draaischijf.

Deze draaischijf functioneert, met 8 opstelsporen, zonder problemen vanuit Koploper (zowel hand besturing als automatisch bedrijf. Hierbij heeft het indelen in blokken en bezetmelders wel enige hoofdbrekens gekost. De aansturing is dmv een zelf ontworpen schakeling middels een ATMEL uprocessor.
Des gewenst kan / wil ik wel een iets uitgebreider verhaal maken.

m.vr.gr Marco