Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

wisselstroom modellen ervaring

Gestart door RvdbB woensdag 24 januari 2007, 13:25:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselstroom modellen ervaring
Beste mede marklin rijders ,

Ik heb een aantal modellen uitgekozen die ik erg mooi vind en die mijn collectie waarschijnlijk in loop der tijd allemaal aan gaan vullen .

Ik wou graag van de volgende modellen weten wat de ervaringen zijn met de modellen .

Alles is roco digitaal wisselstroom 3rail

1e model :

Dieselloc 521, NS



2e model :

Dieselloc BR 220, DB



3e model :

Dieselloc Reek 52, SNCB



4e model :

Dieselloc Reek 62, SNCB



5e model :

Dieselloc 2201, NS



6e Model :

Dieselloc ACTS V 6700 AC-digitaal

Re: wisselstroom modellen ervaring
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: wisselstroom modellen ervaring
Hoi,

Ik kan je een reactie geven op je 6e model.

Ik heb de 3-rail versie van de Roco ACTS 6703, zonder VOS logo. De lok rijdt digitaal erg mooi, nix op aan te merken. De kleur, details en bedrukking etc. is ook prima in orde. Hele mooie NL lok voor een leuke prijs.
Dus de prijs/kwaliteit verhouding is gewoon goed.

Minpunt is de waardeloze verlichting, schijnt door aan alle kanten en is alleen op te lossen door led verlichting er in te maken. Daar heeft Roco echt op bezuinigd  :(

Re: wisselstroom modellen ervaring
Brigitte is het een moeilijk klus om de led verlichting er in te bouwen het lijkt me een leuk klusje

het mag via dit topic maar als je liever hebt mag het ook over msn
Re: wisselstroom modellen ervaring
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: wisselstroom modellen ervaring
Hoi,

Prutsen aan verlichting ed. is niet echt mijn ding  :wink:

klik hier voor een draadje op BeneluxSpoor, waarmen dit wiel voor de 6705 al volledig heeft uitgevonden  :D
Re: wisselstroom modellen ervaring
bedankt brigitte

iemand nog ervaring met de andere
Re: wisselstroom modellen ervaring
de 1e, geen eigen ervaring maar van horen zeggen

schijnbaar lopen de 500/600 serie loks beroerd op c-rails, niet zelf ondervonden/geprobeerd.

mijn handelaar wist me dit te vertellen .
Re: wisselstroom modellen ervaring
geweldig want ik ga k rails rijden :p
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb geen ervaring met de locs die je genoemd hebt, maar sinds vandaag wel met deze van Roco:



Het probleem van de verlichting speelt hier absoluut niet, rij-eigenschappen zijn goed, al denk ik wel dat ik de optrek/afrem vertraging wat langer moet zetten, en op C-rails rijdt hij als een zonnetje. Overigens heb ik hem nog niet door een wissel laten gaan, maar ik verwacht daar eigenlijk geen problemen bij.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb de Roco 2225, waarschijnlijk vergelijkbaar met de 2201 (model 5). Die 2225 loopt erg mooi, geruisloos en kan erg goed kruipen. Verder kan hij een behoorlijke hoeveelheid wagons wegtrekken.
De frontverlichting is wat minder. Aan de huif moest ik een paar seinen dichtschilderen om een A-sein te krijgen. Op de cabine branden alleen 2 seinen, omdat boven in de cabine de decoder geplakt zit.
Ik ben er over het algemeen erg tevreden over.
Re: wisselstroom modellen ervaring
De 500/600 rijdt heel slecht of niet door slechte stroom afnemers.

Staat goed beschreven bij benaluxspoor.net.

Gerrit
Re: wisselstroom modellen ervaring
heb je daar mischien even een link van gdhoop
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ervaring met Roco 500/600:

Deze rijdt beroerd op zowel M als C-rails. Hij is extreem gevoelig voor vuil en staat bij het minste of geringste stil. Omdat de digitale besturing dan weer vanaf 0 gaat optrekken is er niet mee te rijden, laat staan rangeren.

Het valt mij trouwens op dat meer Roco locomotieven dit effect vertonen (maar in veel mindere mate)  (1100, 2200). De decoder vergeet zijn ingestelde snelheid als hij even over een minder schoon stuk rails rijdt.
Dit is mij ook opgevallen bij de Marklin Strukton Carin. De andere 6400/6500 (alle Delta) hebben hier geen (merkbare) last van. Als deze inhouden op een minder stuk, dan rijden die daarna weer met ingestelde snelheid door.

groetjes
Henk
Re: wisselstroom modellen ervaring
Je kunt de 600 inderdaad modificeren, een vriend van mij heeft dat voor mij gedaan.

Het komt erop neer, dat de massa niet lekker is vanaf de wielen.

Mischien kan ik aan de foto''s komen, wanneerd dat lukt dan plaats ik ze.

Groet,

Arkadas
Re: wisselstroom modellen ervaring
Dat zou erg leuk zijn die foto's

Gerrit
Re: wisselstroom modellen ervaring
Er is er niemand die de andere modellen heeft en mij zijn evaringen kan vertellen
Re: wisselstroom modellen ervaring
In doorsnee kun je zeggen dat wisselstroom modellen van andere merken op zijn minst net zo goed lopen als marklin modellen.

Ik heb eigenlijk alleen maar Roco wisselstroom modellen of gelijkstroommodellen die ik zelf heb omgebouwd naar 3 rail.

Mijn ervaring is dat alle lokomotieven met meer assen in een vast onderstel slechter lopen dan die met draaistellen.

Vanzelfsprekend is dit mijn ervaring en zal een ieder dit op zijn eigen manier beleven.

Benchmark voor mij is dat een lok met de laagste snelheid door wissels moet kunnen rijden.  Dat doen zowel marklin als andere merken niet allemaal.

Ik kocht in 1988 mijn eerste niet Marklin model ( BR 23 )en dat was een heel bijzondere positieve  ervaring.

De beste resultaten krijg je door het materiaal schoon te houden en digitaal te rijden.

Ik zou me bij aanschaf het meest zorgen maken over de 600. De andere lokomotieven lopen perfect.

Groet

jos
Re: wisselstroom modellen ervaring
Modificatie Hippel NS 500/600 van Roco

Het probleem bij dit model is de manier waarop aarde van de wielen wordt gehaald, een vriend van mij heeft het alsvolgt opgelost en tot nu toe werkt het prima.

Haal de kap van het model af zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing van het model.



Daarna haal je het motorblock los en de assen (ook weer terug te vinden in de gerbuiksaanwijzing van het model).



Het gaat om het rood omcirkelde koperen beugeltje, deze rust op de wielen, dat gaat prima, maar  hij moet de veer aan de bovenkant van het modelraken, echter door vuil gaat dat na verloop van tijd mis.

Oplossing we solderen een draadje op het beugeltje.



En vouwen dit met een krul, om wat veerkracht te bieden, zodat de beugel wat stukker tegen de weilen aandrukt. Daarna solderen we dit aan het koperen veertje / plaatje aan de bovenkant.





Het eindresultaat:



Doe dit nu ook bij de beugel van de andere wielen van het model.

Daarna de lok weer inelkaar zetten, let op bij het plaatsen van de kap, dat het nieuwe aangelegde draad niet onder de kaprand vast / klem komt ivm draadbreuken.

Hopelijk helpt dit.

MVG,

Arkadas
Re: wisselstroom modellen ervaring
CiteerHopelijk helpt dit.

MVG,

Arkadas

Voor mijn bakkie is dit de oplossing. Na deze modificatie stopt het bakkie niet meer op de plaatsen waar deze voorheen happerde of zelfs stil ging staan.

Bedank voor deze info Arkadas .

Paul.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Meerdere Roco locs hebben massa problemen. Ik zie dit keer op keer op de clubbaan.

Al zijn er natuurlijk ook locs van Marklin en andere merken die hiervan ook last hebben.

Re: wisselstroom modellen ervaring
graag gedaan, moet zeggen dat ik me vaak stooorde aan tips zonder foto voor duidelijke uitleg, maar nu ik zelf die modificatie ging maken, merkte ik hoe snel je opgaat in het werk en dus vergeet te fotograveren......

Gelukkig moest ik er twee doen :)

Arkadas

P.S. Mischien is dit iets om apart te zetten en mensen aan te sporen om meerder tips te plaatsen danwel te maken.
Re: wisselstroom modellen ervaring
nou, hier mijn ervaring met de V200 van ROco

Ik heb de versie met geluid!! :D :D
Das pas genieten.
Rijden gaat heel mooi, heel langzaam; geluid is typisch V 200.
Geen problemen op de C-rails die ik heb liggen.
De meeste Roco loks lopen goed, alleen de 521 is wat minder.
Ik heb de wielcontacten aangepast maar toch loopt-ie nog niet helemaal goed. Vreemd, als je bedenkt dat ik de Te 2/2 van Brawa heb die beter dan de 521 over de wissels rijdt. De Te 2/2 is zelfs korter dan de 521.
Ook de BLS Te 2/3 31 (ook 3 assen) loopt ook goed over wissels.
Ik denk dat de andere loks in je lijstje ook goed zullen rijden.

groetjes

Harry Stipkes
Re: wisselstroom modellen ervaring
CiteerHopelijk helpt dit.

MVG,

Arkadas

Vanavond volgens deze methode mijnRoco Hippel aangepast. De loc rijdt nu super!!

Bedankt voor de tips die gegeven zijn!

Mvg,

Marc
Re: wisselstroom modellen ervaring
Het is een standaard ingebouwd probleem bij de Hippel van Roco.
(ik wist het en toch heb ik er een gekocht... hij was in uitverkoop en hij hoort gewoon bij mijn NS-verzameling)

er stond op het forum naast de hier vermelde oplossing (nog niet zo lang geleden) een andere oplossing: met een speciale draad zo gebogen zodat die verbinding met alle wielen maakt ?

Verder heb ik nu 4 Roco's, maar die duwen mij flink terug in de richting Märklin:

De NS1000 voor DC, een geweldig mooi model, die moet ik nog ombouwen, maar die dingen schijnen echt niet fatsoenlijk te rijden. Misschien ligt dat aan de (on)flexibiliteit van de constructie van wielen/assen ? bekijk nou eens een M*stoomlok als b.v. de BR50, al die wielen/assen, het kan ontzettend mooi bewegen en een bocht nemen.....

De NS1100 voor DC, hiervoor heb ik nog enkele onderdelen nodig van de fabriek maar ik kan er maar niet aan komen. Het betreft onderdelen die in de AC-versie zitten en dus gewoon beschikbaar horen te zijn.
Ik heb 2 stuks van deze mooi uitgevoerde lok.

De eerder genoemde Hippel

Alleen dan de ACTS 6700, daar heb ik geen vervelende dingen aan geconstateerd. behalve dan de verlichting, maar dat is een luxe-probleem.

dan heb ik nog een andere klacht over 'wisselstroom modellen ervaring', ik zal dat in een nieuw bericht plaatsen.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Vele NIET-M* fabrikanten brengen tegenwoordig AC-modellen uit; hiermee wordt dus eigenlijk bedoeld: modellen voor M*-rails.
De 2-rail-modellen zijn gewoon uitgevoerd voor DC maar de 3-rail-versies hebben dan een of andere decoder en zijn een heel stuk duurder.

Ik zou willen dat die 3-rail-uitvoeringen OOK gewoon zonder decoder geleverd worden, alleen een sleper of een mogelijkheid er voor, maar met de goede wielen en dan voor de DC-modellen-prijs.

Het enige model hier wat daar aan voldoet is de Mehano TGV-Atlantique; zij leveren gewoon een echt AC-model met een standaard connector zelfs om er een decoder in te bouwen.

Ik bepaal zelf wel welke decoder er in moet, en dat is veel goedkoper dan het prijsverschil tussen de 2 varianten en ik kan dan voor een goede decoder kiezen.

Een voorbeeld: half december een Piko-lok gekocht voor mijn zoon in Houten. Na korte tijd begon het gesodemieter; de lok stottert regelmatig, het licht gaat af en toe even uit en soms gaat de lok ineens op vol vermogen er vandoor.

Alles wijst op de decoder.

Na openen van de lok trof ik gewoon rotzooi aan, slecht soldeerwerk - zowel op het decoderprintje alsook de aangesloten draden op het extra printje met ontstoorspoeltjes. Als ik van dit soort werk zou afleveren op mijn werk duurt het echt niet lang voordat ik op het matje geroepen wordt.....

Ik ga nog niet eens de moeite doen om de lok terug te brengen naar de verkoper; god weet hoe lang het gaat duren en of het probleem opgelost wordt is ook maar de vraag. Ik heb voor 25 Euro per stuk enkele ESU's hier liggen en daar gaat er eentje van in die lok.

M.a.w. laat die rommel uit je producten, fabrikanten, en ik regel het zelf wel.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb een br 220 015-2 van roco art.nr, 69936 digitaal



Deze rijd heel erg mooi en zeer rustig maak ook geen herrie.
Hij heeft denk ik een half uurtje gereden over test baantje remt ook heel mooi geleidelijk af voor een sein.
En schakelt ook geleidelijk over van vooruit  en achteruit zonder te schokken en stoten .
Ik ben er heel erg blij mee tot nu bevalt ie goed.

Hoop dat je hier iets aan heb en mee kan .

vr gr hans
Re: wisselstroom modellen ervaring
Citaat van: huub op zondag 25 januari 2009, 01:04:33
Vele NIET-M* fabrikanten brengen tegenwoordig AC-modellen uit; hiermee wordt dus eigenlijk bedoeld: modellen voor M*-rails.
De 2-rail-modellen zijn gewoon uitgevoerd voor DC maar de 3-rail-versies hebben dan een of andere decoder en zijn een heel stuk duurder.

Ik zou willen dat die 3-rail-uitvoeringen OOK gewoon zonder decoder geleverd worden, alleen een sleper of een mogelijkheid er voor, maar met de goede wielen en dan voor de DC-modellen-prijs.
Huub,

Wat jij wil kan niet. Je zult in 3-rail modellen af fabriek een decoder moeten stoppen daar zij ook op een analoge wisselspanning moeten kunnen rijden. De decoder fungeert dan als "omschakelrelais" en beidt een gelijkspanning aan de DC motor aan.

Dit in tegenstelling tot 2-rail modellen. Die kun je zonder decoder op een analoge gelijkspanning laten rijden. Daarom worden 2-ral modellen geleverd zonder decoder maar met brugstekker.

Als je een lok koopt die niet goed werkt zoals je beschrijft moet je deze terugsturen en garantie claimen.
Gr, Ben.
Re: wisselstroom modellen ervaring
....en de inkoopprijs van een decoder of dit nu rommel is of een goede is vaak voor de fabrikant lager dan het verschil in prijs tussen het DC en AC model. Stukje extra winst dus waardoor het voor de 2 rail fabrikanten steeds interessanter wordt modellen ook voor 3 rail uit te gaan leveren en bij voorbaat mallen en ontwerpen al voor 3 rail slepers etc. geschikt te maken. Op zich geen slechte ontwikkeling. Vaak inclusief NEM stekker. Wil jij die decoder niet of er een soud decoder in dan kan je de oude voor een prikkie verkopen waardoor een budget spoorder ook verder kan. Zodoende zie ik nog niet zoveel bezwaren tegen de standaard decoders. (en Roco levert volgens de inlees meldingen van mijn ECOS meestal af fabriek ESU lokpilot decoders, die bij mij prima hun werk doen!)
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb vanmiddag de ingebouwde decoder van de Piko vervangen door een ESU en zie:
nou rijdt ie goed. Nou ja niet zoals mijn M* krokodil of NS1200, maar het is dan ook maar een goedkope hobbylok.

Een overweging hierbij is dat de ESU(52610) mij 25 Euro kostte en als ik de lok ga opsturen al een behoorlijk deel van dit bedrag kwijt ben.
Daarbij heb ik de lok een upgrade gegeven door er een prima te boek staande decoder in te bouwen. EN het is klaar terwijl u wacht.... geen weken/maanden weg. Een keuze.

De oude decoder heeft een echt (intermitterend) defect.
Dat is weer die toevalstreffer....

@Ben:
Het best mogelijk een klein stukje elektronica in te bouwen zodat een lok gewoon op wisselspanning kan rijden.

De Mehano TGV (voor AC) heeft dat ook en ontving van mij (in dank) een ESU52610 zodat ie nu digitaal is. 

In de Trix TEE is het ook zo uitgevoerd maar dan voor DC.
En als je ziet wat daar al aan elektronica zit  :shock:

ik heb er trouwens een ESU52614 voor gekocht, die past op de 21-pol. aansluiting, waar nu nog dat extra printje zit.
Ook heb ik al warmwitte leds (0603) gekocht, ter vervaning van de blauwwitte.
Ik moet alleen nog een passende sleper bemachtigen.

M.i. is het al dan niet aanwezig zijn van een decoder (verkoop)prijs-bepalend en niet de werkelijke kosten; daar is het prijsverschil veel te groot voor.
Elektronische onderdelen kosten echt maar een habbekrats.

zo blijven we spelen.... als het allemaal klaar is en werkt, is de lol er misschien van af ? :lol:
Re: wisselstroom modellen ervaring
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re: wisselstroom modellen ervaring
Over de Roco NS 2201 heb ik een bespreking geschreven.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb een eindje Nr4 gehad, de NMBS 62 van Roco.
Wat me meteen opviel is dat de lok heel soepel en geruisloos loopt. Ook een heel mooie detaillering. Met wat geluk is hij redelijk goedkoop aan te schaffen. Mijn winkelier had echter verkeerde lichtbalken in mijn 62 gestoken zodat de verlichting verkeerd brandde. Ik heb hem toen met winst kunnen verkopen dus dat viel wel mee.

Al bij al is hij zeker een aanrader. Hadden de lichten wel goed gebrandt, had ik hem nog steeds.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Die verlichting was toch wel om te zetten zonder veel problemen??
Re: wisselstroom modellen ervaring
Ik heb sinds kort de Roco v200 met geluid, heel mooi!
Kroko, hoe heb je de wielkontakten aangepast?
Re: wisselstroom modellen ervaring
Citaat van: timtrein op donderdag 29 januari 2009, 16:46:57
Die verlichting was toch wel om te zetten zonder veel problemen??

Blijkbaar niet. Hier op het forum wist ook niemand raadt ermee.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: wisselstroom modellen ervaring
Citaat van: huub op zondag 25 januari 2009, 00:37:03

er stond op het forum naast de hier vermelde oplossing (nog niet zo lang geleden) een andere oplossing: met een speciale draad zo gebogen zodat die verbinding met alle wielen maakt ?


De NS1000 voor DC, een geweldig mooi model, die moet ik nog ombouwen, maar die dingen schijnen echt niet fatsoenlijk te rijden. Misschien ligt dat aan de (on)flexibiliteit van de constructie van wielen/assen ? bekijk nou eens een M*stoomlok als b.v. de BR50, al die wielen/assen, het kan ontzettend mooi bewegen en een bocht nemen.....


Voor de modificatie van de Hippel zie Hier
De verdere link in het draadje werkt niet, zal wel in het archief zijn verdwenen.
De NS 1000 is weer in het Roco programma heb ik gezien, nu ook in 3-rail versie.
Re: wisselstroom modellen ervaring
Citaat van: robkop op vrijdag 30 januari 2009, 14:51:02
De NS 1000 is weer in het Roco programma heb ik gezien, nu ook in 3-rail versie.

ik weet het..... binnenkort hier te koop: :?
Roco NS1000, vitrinekwaliteit, alle extra frutsels gemonteerd, ook de dichte schortplaten zodat je er niks achter kan hangen....... dat had ik voor de koop moeten weten, maar wie denkt daar nou aan ?

zal wel niks meer opleveren nu er een nieuwe aan komt.
en of onderdelen van die nieuwe bruikbaar zijn om mijn exemplaar om te bouwen ? geloof er niks van.

grv Huub
Re: wisselstroom modellen ervaring
Dag Huub,

wij ontmoetten elkaar op 17 jan. jl. op de beurs.
Ik ben wel geïnteresseerd in de NS1000.
Stuur mij maar een mail: janklooster[at] strukton.com
Re: wisselstroom modellen ervaring
Hallo:
Ik heb div roco loks en ze rijden prima.
de ns 1823 en de ns lok´s vos logistics.1110 en 1113 en een br e 10.
en ze rijden allen heel goed en stil.
scheelt ook in de prijs de br e 10 had ik voor 170,00 euro terwijl de marklin 100 euri duurder is.
heb verder dus geen probleem mee ook de piko honden kop rijd prima heb zowel de groene als de gele uitvoering.beiden rijden heel netjes.
grt.m
hoe krijg je hier foto´s bij?
Re: wisselstroom modellen ervaring
Re:wisselstroom modellen ervaring
Ik heb ook mijn Hippel aangepast op de eerdergenoemde manier. Ik he er ook meteen een iets langere sleper ondergezet, en ook hier rijdt de loc nu helemaal perfect, geen enkele hapering meer.

Superoplossing!

Guus
Re:wisselstroom modellen ervaring
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:wisselstroom modellen ervaring
Hé Guus, leuk om te horen (pardon, te lezen)
Re:wisselstroom modellen ervaring
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re:wisselstroom modellen ervaring
Heb een lilput br 92 digital bij een miba abo gekregen en wat een top lok is dit gewldig geruisloos prachtige loop. Verder nog een HAG Re 6/6 Niet goedkoop maar dan heb je ook wat trekt als een beest Roco krokodil en een Lima Bm 4/4 na een eenvoudige ombouw zijn dit ook loks die niet voor de marklin s onderdoen