Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?

Gestart door stefant4 maandag 06 december 2010, 21:41:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?
Hey medeformanten!

Ik heb een misschien wat rare vraag,en het is ook puur uit nieuwschierig heid,maar wat doen de lampen van een digitale locomotief als je hem op een analoge baan laat rijden?
Ik bedoel,de lampen van een analoge loc gaan naarmate de snelheid toeneemt feller branden,maar is dit ook zo met de gloeilampen in digitale locs? en met de LEDs?

Ik weet dat het misschien een domme vraag is,maar ik vraag me het al zolang ik met treinen bezig ben af(ben digitaal begonnen),en ik denk dat hier wel mensen zijn die het weten.

Bij voorbaat dank voor de moeite!!!

mvg stefan
Re:wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?
Nou heb ik al zeer lange tijd mijn digitale locs niet meer op een analoge baan laten rijden. Maar ik meen dat de lampen dan ook gewoon naarmate je de snelheid (en dus de stroom op de baan) opvoert de lampen feller branden. Als er een rookgenerator inzit dan gaat deze ook meeroken (zelfde verhaal als bij het licht harder rijden is meer rookontwikkeling)

Someone correct me if I'm wrong :?:

Mathijs
Re:wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?
Hangt van de decoder af, bij delta's zullen ze het gewoon doen (snelheidsafhankelijk), bij andere decoders doen ze het niet.
Er zijn ook decoders die niet op een analoge baan mogen.
Re:wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?
okee,dat snap ik,maar ga er vanuit dat je een decoder hebt die wel op een analoge baan gebruikt mag worden,wat doen de lichten dan? of blijft de loc dan heel even staan tot er voldoende spanning is ,waarna de lampen gewoon branden als op een digitale baan??? of gaan ze dan toch afhankelijk van de snelheid geleidelijk aan? of is er nog een andere mogelijkheid?
Re:wat doen de lichten van een digitale loc op een analoge baan?
Zodra je er stroomt op zet, zullen leds gewoon branden op 1 stand. Decoder zorgt dat daar zoveels troom heen gaat dacht ik.