Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwerp problemen

Gestart door Aurelius maandag 13 december 2010, 19:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp problemen
Aurelius
gast

Ontwerp problemen
Als nieuw forum lid wil ik graag gebruik maken van de aanwezige kennis.
het ontwerp wat jullie zien is wat saai alleen maar rechte stukken, heeft iemand een idee. De draaischijf is nog niet aanwezig maar die heb ik er wel ingetekend.
Een probleem waar ik mee zit is dat ik een groot station nodig heb, omdat ik diverse lange treinen heb rond rijden. Meerdere treinen met 7 d-wagons erachter.
Ook heb ik de ICE3  8-delig. Ik heb zelf al gedacht aan een kopstation en een kleiner doorgangs station. Maar jullie hulp wordt zeer op prijsgesteld.

Huub
Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ontwerp problemen
Als je de stationssporen schuin legt kun je alweer wat extra lengte creeren in het station. Voordeel is ook dat het meteen allemaal wat minder rechtoe en rechtaan komt bij te liggen.
De grote van je treintafel biedt verder genoeg mogelijkheden voor het creeren van een schaduwstation en wat hoogteverschillen.

Belangrijk is ook wat je wil gaan uitbeelden op je ruimte. Zonder dat te weten is het ook moeilijk om een baan te ontwerpen die voldoet aan je verwachtingen.

Kijk ook eens rond
Re:Ontwerp problemen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Ontwerp problemen
Hallo Huub,

ik sluit mij geheel bij de vorige schrijver aan, door het station schuin te leggen, zou je misschien rechtsonder ook nog lange sporen kunnen maken als kopstation. Overigens heb je in het station nauwelijks ruimte om er nog perrons tussen te kunnen leggen.

Leg bv. ook de lus in de rechterpoot andersom het spoor moet dan omhoog (of omlaag) en kan je het overhet station heen laten lopen, je kan hiermee evt. je station dus zelfs nog langer maken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Ontwerp problemen
rorail
gast

Re:Ontwerp problemen
Hallo Huub,

Ik kan aan het baanplan niet zien met welke rails je werkt en wat de afmetingen van het plan zijn. Door flexibele k-rails te gebruiken kan je de sporen in een flauwe boog leggen.
Verder oogt een baan die symmetrisch is aan beide zijden wat eentonig, zeker als beide stationsuiteinden elkaars spiegelbeeld zijn. Daarbij is de draaischijf wat lastig gesitueerd. Een locomotief komend van of onderweg naar het onderste spoor moet 4 keer steken en blokkeert daarbij alle sporen.

Kijk eens rustig rond bij de diverse baanplannen op het forum, daar moet inspiratie uit te putten zijn.

Succes met de verdere uitwerking.

Groet,
Ronald
Re:Ontwerp problemen
Aurelius
gast

Re:Ontwerp problemen
Heren, ik gebruik  Marklin c-rails en de baan heeft een lengte van 558 cm  bij 480 cm en beide poten zijn 140 cm breed. De tafel bestaat op de beide kopstukken na uit vierkanten van 62 cm, deze zijn te verplaatsen. Ben hierdoor niet gebonden aan een rechthoek of aan de huidige vorm. De rechterpoot is geplaats onder een schuin dak waardoor ik daar in hoogte wat beperkt ben.
Dus wat oppervlakte betreft kan je alle kanten op, alleen ik kom er maar niet uit om de juiste baan te bouwen.
Het liefst zou ik de volgende dingen terug zien.
1. een doorgangsstation
2. een kopstation
3.een paradestuk
Alle hulp is welkom.
Zal op mijn website de voortgang laten zien, de baan die er nu ligt ziet er anders uit dan het ontwerp hier op de site.
Het is in ieder geval leuk om aan een baan te sleutelen.
Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ontwerp problemen
Hoi,

Kijk eens bij mijn baan bij baanontwerpen (zoek onder Falcon). Mijn ruimte is net iets kleiner maar verder hetzelfde. Rechts zou je van het doorgangsstation een kopstation kunnen maken, links mijn lokwerkplaats uitbreiden met een draaischijf.

Mvg.

Olaf
Re:Ontwerp problemen
Is dit je ondergrond?
Groeten minitreintje/Dylan
Re:Ontwerp problemen
Aurelius
gast

Re:Ontwerp problemen
Bijna goed het gaat om een een u-vormige baan, waarbij de basis van muur tot muur 550cm lang is
Beide ander delen zijn dus van muur tot muur 480 x 140 cm 
Dus beide uitsteksels in jouw tekening zijn te kort
De zolder is een vierkante ruimte van 580 x480 cm waar ik een tafel langs de muur heb gemaakt die dus drie muren beslaat
Hoop dat dit wat duidelijker is :D :D :D :D :D
Re:Ontwerp problemen
Aurelius
gast

Re:Ontwerp problemen
Hier de tekening van mijn treintafel maten zijn van muur tot muur
Re:Ontwerp problemen
Bedankt voor de tekening ik kan nu verder...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Ontwerp problemen
Dag Huub.

Je geeft aan dat je met relatief lange treinen wil rijden:
dan zou ik die scherpe bochten bij het in- en uitrijden
van het station proberen te vermijden.
Je kunt de buitenste sporen van de baan aan de linker
en rechterzijde omhoog brengen, om zodoende meer
ruimte voor grotere bochten te creëren.
Ook zou een enkelsporige zijlijn en een industrie-deel
voor wat afwisseling kunnen zorgen. Denk eens aan
een havendeel met kranen voor stukgoed of iets van
een containeroverslag.
Succes met het verdere ontwerpen.

Groeten,

Erik.
Re:Ontwerp problemen
Ik hoop dat de maten oké zijn:

Hier is mijn versie:

Rood= paradespoor
Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Ontwerp problemen
Leuke baan, maar ik zou de stations sporen 2 aan 2 houden zodat het realistischer lijkt

Groeten,
Martijn
Re:Ontwerp problemen
Oeps vergeten ... Zal het even al aanpassen...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Ontwerp problemen
Aanpassing station + draaischijf geplaatst voor het idee...

Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Ontwerp problemen
Zo denk ik dat het realistischer is :D
mooi plan hoor, lekker grote rijstukken ook

Groeten,
Martijn
Re:Ontwerp problemen
Aurelius
gast

Re:Ontwerp problemen
Heren, ik ben erg blij met het ontwerp, ik merk dat ik altijd weer te moeilijk denk en de baan te ingewikkeld wil maken.
Ik ga zeker met dit ontwerp aan de slag. Als ik mag heb ik 1 puntje en dat is de route naar het kopstation, die zou ik graag langer willen hebben.
Daar ga ik dus aan werken, maar nogmaals het is een geweldig ontwerp.
:lol: :lol:
Re:Ontwerp problemen
Je bouwt je station met een straat,... er boven dat je treinen een deel eronder staan +- 40 cm meer je kort je sporen klein beetje in 1 à 2 rails +- 35 cm erbij dat is al +-75 cm meer!

groeten minitreintje/Dylan

PS: Wil je het bestand stuur even een PB ofzo.
Re:Ontwerp problemen
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Ontwerp problemen
Je zou ook van het kopstation een rangeerterrein kunnen maken waar dan ook de draaischijf is, in Duitsland (ga er even vanuit dat je duits rijd) is dat vaak zo bij grote stations, dan is er rangeerterrein bij, die kan je mooi in het verlengde van je station leggen

mss is het niets hoor, maar het leek me wel wat hebben :D

Succes!,
Martijn