Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?

Gestart door Ad48 maandag 13 december 2010, 09:14:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Hallo allemaal,

Ik lees regelmatig dat er wielen verwisseld moeten worden van bepaalde merken wagons of loks. Men heeft het dan over gelijkstroomwielen die omgewisseld moeten worden voor wisselstroomwielen.

Ik ben hier niet mee bekend. Wat is het verschil van deze wielen en hoe kun je dat zien? Rijden de wagons anders niet op een Marklinbaan?

Groetjes, Ad
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Hallo Ad,

Wat ik begrepen heb, hebben de gelijkstroomwielen een andere flenshoogte, waardoor deze makkelijker ontsporen op wisselstroomrails. Doordat de beiden wielen niet electrisch doorverbonden zijn kun je deze ook niet gebruiken voor volledige massa detectie.

De gelijkstroomwielen die ik van mijn Roco Ptt wagons verwisselde heb hebben allemaal aan één ksn een verdikking (ik denk dat daar de stroomonderbreking zit). Weet niet of dit voor alle gelijkstroomwielen zo is.

Edwin
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Bij gelijkstroomwielen (eigenlijk is het beter om te spreken van wielen voor 2-rail systeem) zijn de wielen van elkaar geïsoleerd. Dat is  nodig omdat bij het 2-railsysteem de voeding via de ene spoorstaaf wordt aangeboden en de andere spoorstaaf als massa dient.
Wagons met gelijkstroom wielen rijden doorgaans prima op een 3-railsysteem, dus ook op Märklinrail.
Maar wanneer je gebruik wil maken van massadetectie moet je de wielen omwisselen voor "wisselstroomwielen". Deze zijn niet geïsoleerd waardoor ze als geleider dienen tussen de linker en rechterspoorstaaf. Bij massadetectie zijn de twee spoorstaven van het 3-railsysteem van elkaar geïsoleerd en wanneer er dan een wisselstroomas op de rail komt sluit die het circuit waardoor gedetecteerd wordt dat er een wagon op de rail staat.
Märklinmaterieel wordt standaard met niet-geïsoleerde wielen uitgevoerd. Bij een goede verkoper kun je de geïsoleerde wielen gratis laten vervangen voor niet-geïsoleerde.
Het is niet altijd te zien of assen geïsoleerd zijn of niet maar het is natuurlijk heel simpel door te meten. Bij een niet geïsoleerde as meet je geen weerstand tussen de wielen.

groet,
Dibbes
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Afstand tussen de flenzen:
3-rail wielstel = 14,0 mm
2-rail wielstel = 14,4 mm

2-rail wielstellen ontsporen vaak op het hartstuk van 3-rail wissels.
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Citaat van: Nobody op maandag 13 december 2010, 10:26:432-rail wielstellen ontsporen vaak op het hartstuk van 3-rail wissels.

Ja, inderdaad. Heb ik in het verleden zelf ondervonden met (mooie) Roco-goederenwagens op mijn Märklin baan.

Dus òf 3-rail wielstel eronder òf wielpersje (RoWi  :wink:) gebruiken.  :D
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Citaat van: Dibbes op maandag 13 december 2010, 09:43:08
Maar wanneer je gebruik wil maken van massadetectie moet je de wielen omwisselen voor "wisselstroomwielen". Deze zijn niet geïsoleerd waardoor ze als geleider dienen tussen de linker en rechterspoorstaaf. Bij massadetectie zijn de twee spoorstaven van het 3-railsysteem van elkaar geïsoleerd en wanneer er dan een wisselstroomas op de rail komt sluit die het circuit waardoor gedetecteerd wordt dat er een wagon op de rail staat.

Lijkt mij dat bij iedere schakelrail 2x een moment is dat één wiel een verbinding
maakt, namelijk t.p.v. de overgang van het geisoleerde deel naar de 'normale'
rail en v.v.. Tuurlijk zal het met "wisselstroomwielen" veel beter gaan, maar de
"gelijkstroomwielen" geven wel degelijk een bezet melding.

Groeten,

Erik.
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Erik,

Theoretisch, ja, maar geeft geen continue bezetmelding en is dus géén goed uitgangspunt voor bezetmelding.

JH
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Dag Johan.

Citaat van: tikker op maandag 13 december 2010, 15:13:38
Theoretisch, ja, maar geeft geen continue bezetmelding en is dus géén goed uitgangspunt voor bezetmelding.

Misschien voor het digitale geneuzel geen goed uitgangspunt,
maar ik werk met set/reset relais welke geen onderscheid maken
tussen de twee verschillende soorten wielen !!! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Sorry Ad, voor dit intermezzo.

Erik,
Check!
JH
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Citaat van: Nobody op maandag 13 december 2010, 10:26:43
Afstand tussen de flenzen:
3-rail wielstel = 14,0 mm
2-rail wielstel = 14,4 mm

2-rail wielstellen ontsporen vaak op het hartstuk van 3-rail wissels.

Hi nobody en anderen

Het bovenstaande is echt het probleem. Als je een bedrijfszeker bedrijf wilt ( digitaal of analoog ) is het gebruik van ander wielen geschikt voor het marklin systeem een must. De reden is de afstand tussen de flenzen zoals hierboven beschreven. Assen ontsporen op hartstukken. Daarnaast is ook de hoogte van de flens bepalend voor mooie loop eigenschappen.

Door de lagere flens van gelijkstroomwielen zakken de modellen in de hartstukken van de wissels een beetje weg. Hierdoor waggelen de modellen door de wissels en willen ook nog wel eens ontsporen.

Op C-rail en K-rail lopen de modellen met NEM wielen zoals ze eigenlijk heten nog wel redelijk maar op M-rail wil het soms helemaal niet.

Gelijkstroom lokomotieven ombouwen kan ook maar dan moet je eigenlijk zorgen voor wielen met hogere flenzen. Bij modellen van Roco en Fleischman zitten  goede onderdelen lijsten waar de wisselstroom varianten vaak op vermeld staan en kun je de wielen bestellen. Mocht dat allemaal niet lukken dan kun je de wielen ook wat dichter naar elkaar toe drukken met gereedschap zoals aangegeven door Hans Biere maar ook gereedschap van Fohrmann is zeer geschikt

http://81.169.175.242/fohrmann/de/liste.php?type=4&id=16

Tegenwoordig zijn fabrikanten zeer coulant met het uitwisselen maar mocht het niet lukken, of heb je een model gekocht op een beurs waar de verkoper geen wisselstroom wil of kan omwisselen dan kun je altijd nog naar deze site gaan.

http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5c936/index.php

Hier vindt je de meest uiteenlopende soorten wielen.

Hier een onvolledige opsomming van mogelijkheden geboden door fabrikanten

Roco Gratis
Brawa Gratis
Piko Gratis
liliput Gratis
LS models Gratis
Hobbytrain Gratis
Fleischmann Betalen ( wellicht tegenwoordig ook gratis nu dit onder de paraplu van Roco valt )
Trix betalen
Marklin omwisselen naar gelijkstroom betalen

Enkele merken modellen is wat lastiger.

Oude lima modellen laten zich ombouwen door Piko assen. Wel even de juiste bepalen
Oude modelbahn Klein ( nu bij Roco maar oude modellen laten zich niet altijd met roco wisselen) laten zich ombouwen door Piko

het is soms een gezoek maar je krijgt er een veel betrouwbaarder lopende spoorbaan voor terug

Groet

Jos

Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Citaat van: ATSF2 op maandag 13 december 2010, 19:41:03

http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5c936/index.php


Goed adresje, vorige week nog gekocht. Zondag besteld, op donderdag bezorgd. "Mit freundlichen Grüßen von Ursula Thomschke".

En je krijgt altijd 2 wielen extra geleverd gratis voor niks. Ik bestel er nu altijd 2 minder dan ik nodig heb. 8)

Gr, Ben.
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Jos,

Zeer goede samenvatting van de verschillen.
Nog een belangrijk detail, de lengte van de assen zijn bij vele (niet alle) fabrikanten verschillend.
Ook de diameter van het wiel kan verschillend zijn
Dus bij elk merk het juiste wiel en anders meten.
Ook bij problemen kan het zeer nuttig zijn de afstand tussen de wielen te meten, je kunt serieuze fouten tegenkomen

Mvg

Olivier 
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Hoi,

Nog een kleine aanvulling.

Ook de uiteinden zijn niet altijd het zelfde. Meestal zijn ze puntig, maar vooral de oude Marklin wielen hebben platte uiteinden.

Groet,
Bert
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Heren,

Weer wat bijgeleerd, ik wist het echt niet, dacht dat alle wielen hetzelfde waren.
Allen weer bedankt.

Groetjes en fijne feestdagen,
Ad
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
ik heb daar vorige week ook wielen besteld.Heb ze nog niet geteld.Zal dat vlug eens doen.Waren inderdaad op 3 dagen geleverd.Op mijn K-rails heb ik ook problemen in de wisselstraten met DC wielen.
Snel geteld en geen extra wielen.Juist 60 stuks voor 40 euro.
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
ik heb een vraag over wisselstroomwielen,[ik heb mij net nieuw aangemeld en wil mij ook wel zoals gevraagd mij voorstellen maar weet niet waar ik moet wezen] ene jos heeft in een reactie een link staan van een adres in duitsland waar wisselstroomwielen te koop zijn , moet ik voor roco of lima of een ander merk wisselstroomwielen van deze merken kopen,of kan ik wisselstroomwielen van marklin kopen ,en weet u wat het opsturen uit duitsland ongeveer kost, mvg siep 59
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Siep,

Wielen moet je even opmeten met een schuifmaat punt op punt en ook de diameter. Dan bestel je gelijke op basis van het merk.

Verzendkosten zijn een paar euro afhankelijk van hoeveelheid en gewicht.

Gr, Ben.

edit: typefout
Re:Wat is het verschil tussen gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen?
Beste Siep,

Even goed lezen op de duitse site.
Hij vermeld telkens de lengte van de assen en het diameter van het wiel.
Je zult kunnen lezen dat er tussen de merken grote verschillen zijn.

Mvg

Olivier