Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires

Gestart door ModelspoorKelder zondag 12 december 2010, 18:06:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Hallo mede modelspoorders.

De C-rail wissels worden allemaal geleverd met een zakje accessoires. Daar zitten behalve de aansluitstekers, ook nog een paar kunststof onderdelen bij. Kan iemand mij vertellen wat die onderdelen voor moeten stellen, of waar ze toe dienen? Zal wel iets met wisselstellers te maken hebben of zo, maar vooral die platte dingetjes kan ik niet helemaal plaatsen.

Gr,
Daan
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Hey Daan,

Heel simpel. De zakjes worden btw niet geleverd bij de wissels, maar bij de aandrijvingen.

Die platte onderdeeltjes zijn een linker en een rechter van. En nog een middending. Je haalt de omschakelhendel uit de wissel, en plaats er zoon plaatje over heen. Dat middending of een platte.
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
O ja Wijbe, klopt. Ze zitten niet bij de wissels, maar bij de aandrijvingen.
Dat smalle middending, zoals jij dat noemt, lijkt me een weergave van een wisselsteller of zo. Die platte dingen, waar een linker en een rechter van meegeleverd wordt, is gewoon een afdekplaatsje, of verbeeldt het nog iets?
Gr,
Daan
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Ik denk het. Als alles bij mij weer werkt ga ik voor de afdekplaten. Die vind ik het mooiste :lol:
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Daan,

Het dikkere grijze 'ding' is een 'elektrische' wissel aandrijving. De 2 platte 'dingen' zijn een linker en rechter draad wissel aandrijving.
De eerste gebruik je wanneer je wissels op afstand elektrisch aangestuurd worden (op de baan he, dus niet door je zelf)
De laatste 2 gebruik je wanneer vanuit een wisselhuis met kabels de wissels aangestuurd worden. Je legt dan op de baan een kabel goot van wissel naar wisselhuis.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb.

Groet, Andre
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Aha, dus ik moet die dikkere grijze ding maar gaan gebruiken dan :lol:
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Wijbe,

Fijn dat ik je heb kunnen helpen.

Groet, Andre
Re:Waartoe dienen die C-rail wissel accessoires
Hoi Daan,

Als je een wissel electrische aangedreven maakt verwijder je de kruk voor handbediening van het "mechanisch" bediende wissel. In het zakje zitten 3 onderdelen waarvan je er 2 gebruikt per electrisch te bedienen wissel. Op de plaats waar de kruk zat plaats je het onderdeel waarvan er één in het zakje zit wat de NSE wisselsteller symboliseerd met het smalle gedeelte in de richting van het wissel zelf. In dit smalle gedeelte zitten een trekstang en controleschieter (stang) die vanuit de wisselsteller het wissel bedienen. (in het echt natuurlijk)

Als je nog geen wissellantaarnsetje hebt aangeschaft gebruik je één van de 2 "platte" plaatjes ter opvulling van de ruimte naast de wisselsteller en waar het gat zit voor de wissellantaarn resp. één voor linkse of één voor rechtse wissel.

Die lichtgrijze wisselstellertjes willen nog wel eens spoorloos verdwijnen zodat je het zorgvuldig bewaarde krukje weer terug kunt plaatsen waardoor je het wissel óók weer eens met de vingers kunt bedienen zonder dat je met je nagels de tongen hoeft het bewegen :shock:

Märklin welke vanuit Göppingen met zijn spy-bots regelmatig onze website bezoekt zal dit draadje ook wel lezen en ongetwijfeld een Nederlansche gebruiksaanwijzing  bijleveren in de toekomst :D

succes

Jos