Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

rijrichtingsschakelaar

Gestart door julian zaterdag 11 december 2010, 18:35:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
rijrichtingsschakelaar
ik heb een probleem met een lok, deze zou ik een onderhoudsbeurt geven voor een vriend van mij.

alleen wil hij niet goed van rijrichting schakelen.....
in de achteruit zetten gaat zonder problemen maar zodra deze weer vooruit moet gaat hij bibberen en als je weer gas geeft slaat de pin dezelfde weg in of schiettie vooruit (als je gas geeft) of hij springt om en als je dan weer gas geeft gaat hij achteruit verder.

de stelschroef kan niet strakker.

foto's komen nog (weet niet wanneer maar ze komen wel ;))(kun je ook waar je foto's upload filmpjes uploaden, denkniet maar vraag 't toch) :P

julian
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Lijkt wel of de schakelpal niet meer goed scharniert.
Kun je eens kijken of die twee delen van de schakelpal soepel langs elkaar kunnen bewegen?
Re:rijrichtingsschakelaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Rijrichtingsschakelaars kan je met de onderstaande gebruikshandleiding
goed inregelen.

groetjes Bert

klik hier maar
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian,

Je kunt ook ff in onze wiki kijken: http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:analoog_mechanisch_electrisch_omschakelrelais_afstellen

Citeerde stelschroef kan niet strakker.

Vraag me af welke stelschroef je eigenlijk bedoelt. De enigste schroef die er zit is voor bevestiging van het relais aan de loc zover ik weet.

In het volgende draadje is een soortgelijk probleem:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26733.msg459852#msg459852


succes
Jos
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
ga nog kijken voor een filmpje erbij.

het rare is dat als de lok achteruit moet het wel gewoon doet

denk dat ik ga voor de veer bijstellen (de veer zelf, niet de schroef)
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian,

Duidelijke foto's. Zie nu dat er een schroefje zit op het "schuifplaatje" wat jij een stelschroef noemt.
Heb zelf verschillende oude Marklin locs vanaf 1954 maar geen enkele heeft zo'n schakelrelais met "stelschroefje" zoals jij hebt.
Märklin kan deze in bepaalde modellen best geplaatst hebben echter ik geloof eerder dat dit door een hobbyist zelf is aangebracht.

In ieder geval moet het onderste schuifplaatje (zie foto met rode pijl hieronder) vrij en soepel kunnen bewegen ten opzichte van het bovenste plaatje.

Ben toch benieuwd naar het Märklin loc nummer!

succes
Jos



Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
het plaatje beweegt soepel maar haakt soms nog wat

als je de oude handschakelaar gebruikt is er niets aan de hand

maar het ijzeren plaatje wil als je vooruit wilt gaan rijden te vroeg naar de magneet toe
rijdt de lok achteruit is er geen probleem,

het probleem is het lokje naar vooruit schakelen, achteruit schakelen is geen probleem en dat vind ik zo vreemd, het kan niet aan de richting die die inslaat liggen want met de handmatige (de hendel aan de zijkant) kiest de lok altijd de andere richting.
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Ik denk toch dat die stelschroef origineel is want op ebay staat net zo'n schakelaar te koop.


Julian, probeer eens uit zoeken waar de schakelaar hapert, als je de schakelaar met een schroevendraaier oid tegen de zwarte pal duwt.
Staat het pennetje, aan het eind van de messing dissel nog wel mooi haaks?
Als deze namelijk verbogen is schakelt deze vaak naar één kant niet lekker.
Doe ook eens een klein drupje olie op het scharnierpunt van de dissel.
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
de dissel is dan het 'verdeelpuntje' die de weg inslaat?
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Ja dat tweedelige messing onderdeel waaraan de veer ook vastzit.
Ik heb het maar dissel genoemd, wist ook niets anders.
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
ik heb de boel eens bekenen en het schakelmechanisme er even uit gehaald  :|
niets aan de hand...

zet hem terug, test weer

nu rijd hij helemaal niet meer,  :cry: :cry: :cry:

en de 'lip' die de pin in de juiste richting lijd spring niet meer recht en de dissel blijft haken,
olie

geen verschil  :cry:

de lok schakeld wel maar blijft dan hangen, (de spoel blijft magnetisch) en het lichtje brand alsof je gewoon de stroom opvoerd..........

wie weet, of zal ik de eigenaar het slechte nieuws brengen dat de trein stuk is door mijn schuld  :? :cry: :cry: :cry: :cry:

help!!!!!!!!
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2008

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Geen paniek, dat is n.l. de slechtste raadgever.

Eerst eens rustig bekijken wat er anders zou kunnen zitten.
Eventueel nog een paar scherpe foto's plaatsen zodat we mee kunnen kijken.

grv Huub
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian, zoals Huub als zegt, géén paniek. Belangrijkste is dat de loc nog loopt en het dus zeer waarschijnlijk aan dat schakelrelais ligt. Waarschijnlijk was dat relais al aan vervanging toe gezien de leeftijd van de loc.

Misschien volgende week ff in Houten kijken voor zo'n ding. Kost m.i. een paar euro.
Neem wel de oude mee voor de maten.

succes
Jos
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
de rijrichtings schakelaar doet het weer  :D
maar de lok rijd nog steeds niet  :( maar goed om te weten dat het te vervangen is.

het anker kan het niet zijn (pas compleet schoongemaakt)
geen kabelbreuk of losse kabels
de schakelaar zelf doet het prima

alleen de motor draait niet

zal zo wel weer wat foto's posten
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
koolborstels zijn ook nog goed?
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
vrijdag gekocht, zaterdag erin gedaan,
2 a 3 dagen zitten ze erin dus dat kan het niet zijn  :roll: :wink:

de foto's
Re:rijrichtingsschakelaar
Dat veertje op het relais is niet helemaal origineel meer om het zo maar te zeggen. Wat gebeurd er als je het veertje loshaalt? Met de hand in de uiterste stand van het relais zetten

Walter
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
dan schietie niet terug

de rijrichtingschakelaar doet het overgins weer prima, klikt netjes was de vee voor de helft strakker zetten,

maar nu rijd de trein niet meer (de motor draait niet meer)
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2008

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
De verlichting brandt wel maar de motor doet niets, ook niet brommen ?

Dan is er ergens een onderbreking, hoef je maar na te lopen om de fout te vinden.
Als er geen draad is afbroken , druk eens voorzichtig op de koolborstels met een spits voorwerp, etc. etc.

Re:rijrichtingsschakelaar
Citeerde rijrichtingschakelaar doet het overgins weer prima,

Dus als je met de trafo schakelt werkt het schakelrelais weer, of beweeg je hem met de vingers??

Als ik de veerwindingen van de 1e foto's vergelijk met de laatste foto's staat deze veer wel erg strak!!!

Jos
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Dag Julian.

Volgens mij komt het 'U'tje wat rechts naast
het schroefje zit op de laatste foto niet geheel
naar boven. Hierdoor is er geen verbinding met
de contactpunten van het relais.
Probeer deze maar eens iets omhoog te doen.
Het komt waarschijnlijk dan door het veertje
wat eronder zit . . . .



Daar waar omcirkelt moet er contact gemaakt
worden met het onderdeel waar de pijl naar wijst.

Groeten,

Erik.
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
denk dat erik dan gelijk heeft

ga vanmiddag aan de klungel  :P
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Julian, je kunt ook de kontaktpunten van de schakelwip eens reinigen.
Pas wel op de metalen pen die er onder zit, want als je het relais loshaalt kan de pen er zo onderuit vallen.
Hierdoor schieten de veer en de schakelwip weg.
Re:rijrichtingsschakelaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Julian, het motorschild zit met 2 schroefjes vast. Bij sommige modellen zijn deze net niet even lang. Als je ze per ongeluk hebt omgewisseld dan drukt één van de schroeven tegen een tandwiel aan en draait de motor dus niet meer. Geen idee of dit bij jou het geval is, misschien heb je geluk en is het zoiets simpels.

Groetjes,

Rutger
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
de radaren zijn het niet, als ik m duw draait alles mee (eerst wat stroef maar ik was de zuigers  vergeten te smeren (als je die dingen die voorop in/uit gaan zo noemt))

ga er zo naar kijken, ik heb veren zat, dus als de veer kapot is staat er zo een nieuwe in. :lol:
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
2 draden los gesprongen en weer vast gesoldeerd,

het blijkt dat de 'verdeler' niet ver genoeg meer wordt door geduwd door het staafje  :?
handmatig gaat het goed maar via de trafo niet

zet ik de veer losser dan trilt de omschakeling weer (het ijzerenplaatje wil naar de magneet/spoel)
dus losser zetten gaat ook niet  :? :( :?

waar de gele pijl naar wijst, dat ding gaat niet ver genoeg meer naar links en rechts en raakt daardoor het kontakt niet goed, als je handmatig doet werkt hij weer wel  :?

in 2voud gezet

ook als ik het ding nog een tikje geef met de schroevendraaier (zo gaat hij meer naar links/rechts) rijd de trein zonder problemen
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian,

zoals ik al zei:

CiteerBelangrijkste is dat de loc nog loopt en het dus zeer waarschijnlijk aan dat schakelrelais ligt. Waarschijnlijk was dat relais al aan vervanging toe gezien de leeftijd van de loc.

Misschien volgende week ff in Houten kijken voor zo'n ding. Kost m.i. een paar euro.
Neem wel de oude mee voor de maten.

succes
Jos
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
zit zaterdag al volgepland  :? :( had graag naar de beurs gewild, maar dat gaat niet lukken  :(

het hele probleem zit 'm in het 'w' ding, deze schakeld niet genoeg/ vergenoeg door als je het via de trafo doet, handmatig duw je m zowiezo vergenoeg door.

zal een schets maken.

en nogmaals, de veer moet zo strak anders nijgt deze bij een te lage spanning al om te slaan, maar misschien houdt de veer hierdoor de wigge teveel tegen.  :? het is dus eigenlijk of rijden of handmatig schakelen of misschien toch een nieuwe veer.

Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
hoop dat het zo iets duidelijker is.
bij omschakeling met de trafo springt de wigge terug of de pin duwt de wigge niet ver genoeg door.

.................

ik weet zo niet wat ik er van moet denken want het is een 'eenvoudig moeilijk probleem'
Re:rijrichtingsschakelaar
Citaat van: julian op dinsdag 14 december 2010, 16:20:22
...maar ik was de zuigers  vergeten te smeren (als je die dingen die voorop in/uit gaan zo noemt))


Zuigers??? Je hebt toch niet de koolborstels gesmeerd :shock: Mag dus absoluut niet.

En zo mag je ook het omschakelrelais nooit smeren, dan krijg je o.a. de door jou geschetste problemen.
Bovendien is volgens mij bij jou bovenop het doorzichtige "geleidestaafje" verbogen van je relais.

Veertje moet zo strak dat de lok bij volgas net niet omschakeld.

bart
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian,

Onderstaand nog even jouw schets met daarop een paar correcties.

Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
nee de koolborstels heb ik niet gesmeerd maar die stangen die voorop de lok naar voor en naar achter gaan. (hoe ze heten weet ik niet) sindsdien loopt de lok zelf soepel, alleen het omschakelen is een probleem.
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Heb je de schakelaar nu al eens los gehaald en de schakelwip bekeken?
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
jep
Re:rijrichtingsschakelaar
Dat afstelschroefje bovenop het relais is voor mij niet zo vreemd.
Ik heb meerdere loks die dat ook hebben.
Met dit schroefje stel je de veerspanning in.
Sommige relais hebben een vast haakje voor het veertje , deze moet je verbuigen om de veerspanning te verhogen of te verlagen.

Op jou foto zie ik dat het veertje nog strakker gespannen kan worden , zodat het veertje nog netjes zit.

De relais staan altijd onder spanning  als de lok rijd. Het is dus normaal dat ie een beetje staat te klapperen. Maar juist bij het omschakelen van de rijrichting moet het magnetisme het winnen van het veertje. Als het veertje te strak staat , gaat de trein op de schakelspanning van  24 volt rijden , en dan ist net een raket.

Dat de lok niet meer rijdt kan komen door een slecht schakelaartje op het relais , of de bedrading van de vaste magneet in het motortje is los.

Succes.
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi,

Ik heb een paar weken geleden een BR24 van dit zelfde type (volgens mij) gedigitaliseerd, dus ik heb ergens in mijn restenbak een rijrichtingsschakelaar liggen.

Groeten
Cor
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
ik heb er ondertussen ook een nieuwe

het werkt wel maar er blijft een probleem als hij van achteruit naar vooruit moet, dan blijft hij erg lang (2sec.) en erg hard (24V tenslotte) achteruit rijden voordat hij naar voor schakeld.. :?
blijft raar
Re:rijrichtingsschakelaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Citaat van: julian op vrijdag 24 december 2010, 17:53:11
ik heb er ondertussen ook een nieuwe

het werkt wel maar er blijft een probleem als hij van achteruit naar vooruit moet, dan blijft hij erg lang (2sec.) en erg hard (24V tenslotte) achteruit rijden voordat hij naar voor schakeld.. :?
blijft raar

Hallo Julian

om je probleem van het heen en weer schieten op te lossen moet je de veer afstellen
Re:rijrichtingsschakelaar
Julian , dat komt omdat de veer nu te strak staat.
De juiste balans zoeken is het moelijkst , het afstellen van het veertje is erg makkelijk.
Het afstelschroefje en het veerhaakje zijn 2 losse onderdelen , draai het schroefje maar eens verder los. Het lijkt net of ze aan elkaar zitten , maar dat komt omdat het veerhaakje meedraait met het schroefje.
Gaat de lok schakelen bij rijden : veertje strakker zetten
Gaat bij omschakelen de lok rijden als een raket : veertje losser zetten.
Dit net zolang verstellen todat de balans gevonden is.
Re:rijrichtingsschakelaar
nog een tip: doe geen olie op het relais/schuifje.
Dit gaat even goed , maar als de olie dikker wordt na verloop van tijd , schakeld ie trager.
Ook als er dan vuil en stof bij komt , loopt dat niet soepel meer.
Het moet dus schoon en vetvrij zijn.
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
er zit nu een gloedjenieuwe in van de kerstman....

maar als je 'm van vooruit naar achteruit schakelt is er geen probleem en slaat het kopere plaatje binne 1sec. tegen de spoel aan en schakelt i netjes om, alleen het dan weer terugschakelen naar vooruit wil hij pas na 2sec. omslaan.

het is nu dus niet meer de schakelaar maar ergens in de bedrading  :? en dan wordt het moeilijker want een kabelbreuk kan het niet zijn want hij schakeld naar vooruit te laat om, dus hij krijgt stroom, maar misschien te weinig stroom.......

kan iemand een schemaatje maken waarop staat hoe alles normaal hoort te lopen, misschien zit er iets mis aan de bedrading..... :? het is moeilijker dan ik dacht
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
Hallo Julian,

Zou kunnen, dat je voor-lamp parallel staat met je motor? (en in serie met het relais)
Bij de oudere loks uit de 60-er jaren werd dit toegepast, en later niet meer.
Als je lok in dat geval aan één zijde verlichting heeft, wordt het relais ook in één richting anders belast, waardoor de schakeltijd minder snel zou kunnen verlopen.
Hierdoor zou het door jou beschreven probleem kunnen optreden.

M.vr.gr. Marcel
(de kerstman)
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
een foto met alle kabeltjes met een kleurtje, en een apart plaatje voor de betekenis zover het lijkt zit de lamp aan de sleper dus niet met een omweg de min is de trein zelf, toch gaat de lamp uit als de lok achteruit gaat, zit dus toch ergens een tekenfoutje in.

off-topic
de andere lok staat ook op een dieplader, te grote antislipbandje
on-topic
Re:rijrichtingsschakelaar
Hoi Julian ,

check deze link:

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/servicehandboek-0735nl/

Het is het marklin service handboek , ergens staat de bedrading er duidelijk op. (ik dacht blz 26)

De paarse bedrading die je aangeeft zijn condensatoren , deze zijn geloof ik voor het dempen van vonkoverslag en radio-ontstoring.
Als je vroeger met je trein aan het rijden was , kon je wel eens meegenieten op de televisie en radio.

Toch denk ik nog steeds dat je het veertje van het relais beter af moet stellen.

Marcel.
Re:rijrichtingsschakelaar
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:rijrichtingsschakelaar
heel erg bedankt voor de link, zo kan ik er makkelijker achteraan.

het rare is dat (voordat de ander echt stuk ging) naar de ene kant wel normaal omschakelde en naar de andere niet of moeilijk. ik dacht dus 'dat kan de veer niet zijn, want anders doet hij het in de andere richting ook niet goed'.

zal er eens achteraan gaan met het boekje erbij

julian