Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lengetmeting in Koploper

Gestart door dezee dinsdag 07 december 2010, 13:57:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lengetmeting in Koploper
Lid sinds: 2009

offline
Lengetmeting in Koploper
Hallo allen,

Ik ben bezig om in Koploper de lengtemeting in te stellen. Hiervoor heb ik een spoor, welke maar van een richting bereden gaat worden en voorzien is van een inrijmelder, bezetmelder en stopmelder. In de handleiding van Koploper staat hierover wel een beschrijving met een tekening, echter kom ik er toch niet echt uit. Is er iemand die de moeite wil nemen om mij in een tekening te laten zien en daarbij aangevend welke gegevens moeten worden overgenomen in het betreffende invulvelden van Koploper tw:
- Bezetmeldpunt (lengtemeting)
- Lengte rail
- Maximale treinlengte
- Tweede bezetmeldpunt (snelheidsmeting)
- Afstand snelheidsmeting

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Wim
Re:Lengetmeting in Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lengetmeting in Koploper
Hallo Wim,

wat zijn de repectievelijke lengten van de inrijmelder, bezetmelder en stopmelder,  aan de hand van deze gegevens kunnen we je helpen die jij zoekt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lengetmeting in Koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re:Lengetmeting in Koploper
Hallo Walter,

Bedankt voor je reactie.
De inrijmelder is 38 cm, de bezetmelder 155cm en de stopmelder 38cm.

Alvast bedankt voor de hulp, mvg
Wim
Re:Lengetmeting in Koploper
ModelspoorKelder
gast

Re:Lengetmeting in Koploper
Beste Wim,
Voor het ijken van je locs heb je een stukje traject nodig met 2 bezetmelders die allebei even lang moeten zijn. Dat is een vereiste. Dus je inrijmelder en je stopmelder kun je hiervoor gebruiken.
Dan geef je in de database instellingen de bezetmeld nummers van die 2 secties aan.
Plaats een loc, die je wilt ijken, tussen deze 2 bezetmelders op het spoor. En dan volg je de meetroutine. Ik doe dit zo even uit mijn hoofd, dus weet niet precies hoe nu verder, maar kan dat nog wel uitzoeken als je er niet uit komt.
Succes!
Daan
Re:Lengetmeting in Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lengetmeting in Koploper
Citaat van: dezee op dinsdag 07 december 2010, 13:57:13
Hallo allen,

Ik ben bezig om in Koploper de lengtemeting in te stellen. Hiervoor heb ik een spoor, welke maar van een richting bereden gaat worden en voorzien is van een inrijmelder, bezetmelder en stopmelder. In de handleiding van Koploper staat hierover wel een beschrijving met een tekening, echter kom ik er toch niet echt uit. Is er iemand die de moeite wil nemen om mij in een tekening te laten zien en daarbij aangevend welke gegevens moeten worden overgenomen in het betreffende invulvelden van Koploper tw:
- Bezetmeldpunt (lengtemeting)
- Lengte rail
- Maximale treinlengte
- Tweede bezetmeldpunt (snelheidsmeting)
- Afstand snelheidsmeting

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Wim


Hallo Wim,

de snelheidsmeting vindt plaats'over

380 mm. + 1550 mm. = 1930 mm. De lengte van de 3e bezetmelder telt niet mee, Immers de trein wordt vanaf het begin van bezetmelder 1 tot het begin van bezetmelder 3 geijkt. en omgekeerd is de lengte hetzelfde.  De punten die je invult bij de meting zijn het 1e punt van 38 cm. (bv. bezetmelder 1.01 en het 3e punt van 38 cm. bv. bezetmelder 1.03)

De maximale treinlengte van het blok kan je invullen tussen de 1930 mm. en bij goede instellingen van de baan tot maximaal alle 3 de melders 2310 mm. Let wel op een marge bij de wissels.

De andere lengtes worden in koploper niet ingevuld.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lengetmeting in Koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re:Lengetmeting in Koploper
Daan,
Bedankt voor de moeite maar mijn vraag gaat over het ?lengte? meten van de treinen om uiteindelijk netjes, en op de juiste plaats, in het station automatisch te stoppen.

Hallo Walter,
Ik ben tot gisteravond laat bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen, nog even een aanvulling in het meettraject er zijn geen wissels.
Ik heb alle gegevens ingevoerd en zowaar de eerste meeting gaf goede hoop, met een afwijking van 10 cm klopte het. In de veronderstelling dat de trein de meeting nogmaals moest doen om de juiste lengte te geven, heb ik nog maar een rondje gereden met jammer genoeg geen hogere waarde.

Goed, ik heb er pen en papier bij gepakt om wat ik van plan was te testen op te schrijven. Mijn conclusie is wel dat er geen enkele logica inzit. Waar ik mee bezig ben geweest is het variĆ«ren in de maximale treinlengte, omdat ik begrepen heb dat deze tussen de 193 cm ( B1+ B2) en 231 cm  (B1+B2+B3) mocht worden gedaan.

De uitkomst is vooraf onvoorspelbaar, wanneer ik bijvoorbeeld de lengte 10cm lager instel dan zie je dat de trein 4 cm minder lang wordt, uiteindelijk heb ik nu alles staan op 193cm, echter wel met een meet afwijking van 10cm. Nu heb ik ook even op het Koploper forum gekeken, maar kwam ook daar geen goede oplossing tegen, dan dat men aangaf geen snelheidsmeting te doen en het te accepteren dat er een afwijking inzit. Ik ga zaterdag nog even verder stoeien en de uitkomst laat ik zeker weten.

Mvg,
Wim

Re:Lengetmeting in Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lengetmeting in Koploper
Hallo Wim,

ik heb de plank volledig mis geslagen, ik ben uitgegaan van ijken van locs en niet van treinlengten,

Maar goed de start komt op hetzelfde neer zonder een goed geijkte loc kan je nooit de treinlengte meten.

Zelf meet ik de treinlengte in een blok met een stopverbod. Het blok is eigenlijk te kort om zo wie zo te kunnen stoppen. Ik meet op een bezetmeldpunt in het blok die net zo lang is als het blok zelf.

Beter is te melden van een 1e bezetmeldpunt tot een 2e bezetmeldpunt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lengetmeting in Koploper
ModelspoorKelder
gast

Re:Lengetmeting in Koploper
Ook ik heb de plang volledig misgeslagen: was ook uitgegaan van ijken van snelheden. Foutje!  :?
Daan