Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

alle wissels werken eindelijk

Gestart door uermend maandag 06 december 2010, 14:42:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Ha sander,
toevallig was dat ook mijn vraag een paar dagen geleden.
Hierbij de oplossing van Peter (de Geluidsman):

Het aanpassen van je topic titel is makkelijk, ga naar je allereerste bericht in je topic druk op veranderen ( verander de titel ) en druk op opslaan.
Vanaf nu zal ieder nieuw bericht met deze titel beginnen.

Heb dit zelf nog niet getest....
gr Gertjan
Re: alles afbreken en opnieuw beginnen met mijn baan
Gertjan, kijk eens bovenaan jouw post niks veranderde titel.
Re: alles afbreken en opnieuw beginnen met mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: alles afbreken en opnieuw beginnen met mijn baan
Hoi Sander,

Je kunt de tekst veranderen in het allereerste bericht van je topic / draadje, alle berichten die dan geplaatst worden krijgen de nieuwe tekst mee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
De nieuwe start van mijn zolderbaan
Het is zo ver, de oude baan is opgeruimd en ik ben gestart met de onderbouw van mijn nieuwe baan.
zonder ontwerp kom je nergens dus eerst maar iets over het ontwerp, zie foto's.

Ik wil 2 schaduwstations gaan maken en 1 hoofdbaan.

Ik heb de baan ook al in koploper gemaakt om te simuleren of de treinen een beetje volgens plan kunnen rijden.
Dat gaat dus naar verwachting vandaar de start van de onderbouw.

Ik heb de baan kleiner gemaakt dan mijn vorige baan en op wielen gezet.
Zo kan ik de baan van de muur rijden en er omheen lopen zodat ik overal bij kan.

Omdat ik met het schuine dak zit en de zolder niet echt hoog is moet ik slim omgaan met de hoogte.

Ik heb dus gekozen voor een open frame zodat ik makkelijker onder de baan kan.
Het is niet goed te zien in de ontwerpen maar bij de bouwfoto's van de onderste laag kun je zien dat ik een open plek in het midden en rechts heb waardoor ik op die plek makkelijk onder de baan kan.

wordt vervolgd.

Groetjes Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Ha Sander,
Twee vragen: wat is de kruiphoogte onder je baan en gaat dat lange smalle stuk niet wringen als je de baan verplaatst?
groet, Gertjan
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Gertjan,

De hoogte is nu 40cm voor het laagste niveau, het volgende komt op 51 cm en de hoogste op 62 cm.
Bij de bouw van dat volgende niveau wordt ook het smalle stuk rechts verbonden waardoor het stevig genoeg zal zijn om te verplaatsen.
Dat is het nu trouwens al vrij stevig, maar ik ben wel voorzichtig met verplaatsen van de baan totdat dat smalle stuk een extra verbinding heeft in het volgende niveau.
Ik heb alle latten verlijmd en geschroefd wat de stevigheid enorm ten goede komt.

Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Nog ff de foto's van afgelopen weekend.

Hier is de isolatie al aangebracht en de stootranden om te voorkomen dat er loks van de baan kiepen bij ontsporen.

Als de kit droog is kan ik het geheel grijs verven en de rails gaan vast leggen. Dat doe ik overigens met dubbelzijdige tape.

Ik heb ondertussen ook nog eens de baan laten simuleren in koploper en nog wat kleine aanpassingen gedaan.

De treinen lopen mooi door in de simulatie dus kan ik definitief het geheel gaan bouwen.

Groetjes Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Hierbij de laatste voortgang van het schaduwstation 2.

De platen zijn geverfd en het blokschema is klaar.

Ik kan nu de terugmelders gaan plaatsen en de isolatieschoentjes plaatsen voor de blokken te maken.

hieronder de foto's:

Groetjes Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Hoi Sander

je werkt erg netjes, ziet er goed uit. :thumbup:
Vraagje, in je schaduwstation zie ik per spoor 2 blokken maar meerdere bezetmelders, waarom gebruik je geen dynamische lengte in koploper?, 1 gezamelijke binnenkomst en 1 gezamelijke stopmelder.

Mvg
Koos
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Citaat van: KdeB op donderdag 30 mei 2013, 15:47:10
Hoi Sander

je werkt erg netjes, ziet er goed uit. :thumbup:
Vraagje, in je schaduwstation zie ik per spoor 2 blokken maar meerdere bezetmelders, waarom gebruik je geen dynamische lengte in koploper?, 1 gezamelijke binnenkomst en 1 gezamelijke stopmelder.

Mvg
Koos

Koos,

Ik heb 3 bezetmelders per blok voor als ik in 2 richtingen wil rijden.
wat betreft de dynamische blokken heb ik geen ervaring.
Maar als je iets meer erover kunt vertellen of weet hoe te gebruiken bij volledige detectie op het koploperforum wil ik er natuurlijk meer over weten.

Groetjes Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Sander

Een dynamisch blok werkt alleen in 1 richting.
Voor een uitgebreide uitleg zie Koploper handleiding, heeft geen zin om het hier te beschrijven als het daar al duidelijk uitgelegd wordt.

mvg
Koos
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Koos,

Ik ga het eens proberen. Ik zal wel de kabeltjes solderen en de isolatieschoentjes er in zetten voor het geval ik weer naar de gewone blokindeling wil.

Dank voor je tip, we zijn nooit te oud om iets bij te leren en dat is het mooie van dir forum.

Groetjes Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Sander

Zelf heb ik een schaduwstation met 12 dynamische sporen met 2 bezetmelders, 2 blokken per spoor, werkt perfect, Koploper zoekt op basis van treinlengte zijn weg hierin.
Mocht je vragen hebben stel ze gerust, filmpje staat ook in mijn draadje mLelybaan.
Succes ermee

Mvg
Koos
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Hoi Sander,

als ik mij niet vergis dan heeft een dynamisch schaduwstation wel één nadeel, volledige massadetectie is niet mogelijk.

Dit is ook geen must maar toch......

Groetjes, John
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Hallo Sander,

Heb je draadje net ontdekt, ga dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Vandaag weer eens wat gedaan aan de baan.
Ik heb de afstand tussen de niveaus toch 20cm gemaakt.
De afstand was te krap, zeker door de draagbalken van de niveaus die ik ff vergeten was.
De ruwbouw voor het niveau 2 is nu ook klaar. As we speak, is de verf aan het drogen.
Nu Kan ik weer verder met de blokken maken, contact rails solderen en de wissels en terugmelders aansluiten.


Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Na de geboorte van mijn dochter heb ik de trein een paar maanden laten liggen.
sommige dingen zijn nu eenmaal veel leuker dan een zolderbaan  :D

Maar het begon toch weer te kriebelen de afgelopen week.

Ik heb de 2 schaduwstations allemaal aangesloten op de S88 interfaces en ook de wissels aangesloten en koploper aangepast.
natuurlijk een aantal problemen tegengekomen met C-rails die niet was doorgeknipt en een aantal isolatieschoentjes die niet goed zaten maar uiteindelijk toch de schaduwstations af gekregen.

Kan ik langzaam gaan starten met het laatste niveau.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Hoi Sander

Als eerste van harte gefeliciteerd met je dochter, logisch dat dan de hobby naar de achtergrond verdwijnt.
Succes met bouwen van het laatste niveau, zie de voortgang wel.
Mvg
Koos
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Weer tijd voor een update.
De ruwbouw van laatste niveau is ook gereed.
Nu kan ik de platen op maat zagen voor onder de rails.
zie foto's.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
ziet er leuk uit je baan.
ben benieuwd naar je nieuwe update.
ik blijf dit volgen :thumbup:

groet john
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Ik zit te denken hoe ik de bovenlaag moet gaan bouwen.
Ik wil graag onder de rails mdf van 9mm maken dat vast zit op onderstel.
Zelfde voor de wegen met faller carsystem.
De huisjes en bomen die hier tussenin komen wil ik graag op losse delen die ik makkelijk van de baan kan halen.
Zodat ik de aankleden lekker aan de tuintafel in de zo'n kan maken of in de woonkamer bij de tv.
Ik ben aan het denken om tempex platen te gebruiken omdat deze goed te snijden zijn met de tempex Snijder en lekker ligt zijn. De verlichting van huisjes en lantaarns ga ik met stekkers aan de tempexmules bevestigen.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog tips?

Sander
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Sander,

Je schiet lekker op.

Ik heb geen ervaring ,maar wel een tip.
Je zou rondom je uitneembare bakken een 3mm triplex rand kunnen maken.Eventueel midden onder ook nog een strook.
Dit tegen het beschadigen bij het uitnemen en de wandeling naar de keukentafel. ;)
Heeft ook het voordeel dat als je dit wat hoger(dieper de tafel in) uitvoert je blok schuim stevigheid krijgt en je vers gelegde toplaag niet barst.
Je zou eens bij Tilly in z'n draadje kunnen kijken.Hij heeft wat luiken die de tafel uit kunnen gemaakt.

Robin
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Deze week tegen een probleem aangelopen.
Bij het uitzagen van de gaten onder de wissels om bij de wisselaandrijving te kunnen komen bleken de steunbalken in de weg te zitten.
De balken weghalen was geen optie, de gaten weglaten ook niet omdat de wisselaandrijvingen nog wel eens er mee willen stoppen.
Ik heb gezocht naar een Andere aandrijving waarbij de wissel op dezelfde plek blijft en de aandrijving anders loopt.

Ik heb de oplossing gevonden in de wisselaandrijvingen van Conrad. Deze zitten op een andere plek naast de wissel waardoor de balk niet meer in de weg zit.
Er moet alleen een hulp schakeling gebouwd worden om deze conradwisselaandrijvingen te kunnen gebruiken met de K83.

De onderdelen zijn onderweg uit China, dus nog ff afwachten. Kan ik toch met een gerust gevoel verder met de bouw van de bovenlaag.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Je moet vaak creatief zijn om een modelbaan te bouwen   8o :?  :)
Maar jij het de oplossing gevonden, even wachten op de postbode en je kunt weer verder  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Deze week zat het even tegen met mijn treinbaan.
Ik heb bezoek gehad van een steenmarter op mijn treinzolder.
De stank was enorm en overal lagen veren en stukken isolatie.
Ik heb ontdekt waar hij naar binnen kwam en het gat kunnen dichten toen hij in het donker op pad was.
Alles is nu opgeruimd en geschrobd met chloor.
Nu wachten tot de stank weg is, dan kan ik weer verder met de bouw van mijn baan.
De onderdelen voor het maken van de print voor aansluiten conrad wisselaandrijving op de marklin K83 zijn ook binnen.
Dus nog genoeg te doen.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
"geschrokt met chloor" Is dat lekker ?
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Foutje, altijd handig dat aanvullen van woorden, zeker als je een ander woord moet hebben.
:D
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Ik ben weer een stapje verder met de bovenste laag.
Ik heb het frame nu klaar en ook het hout voor de rail is gereed inclusief de uitsparing van de 2 brugdelen.
Meteen de eerste testrondjes gereden en nog een klein stuk aangepast omdat de lange treinen steeds ontsporen.
Dat probleem is nu ook opgelost. Zelfs mij BR406 NS ICE rijdt vloeiend overal overheen.
nu verder met de isolatie platen en de wissels.
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De nieuwe start van mijn zolderbaan
Sander,

Ik zie jou draadje nu pas, maar ga je vanaf nu zeker volgen.
Alles ziet er lekker strak uit, alleen lijkt mij je stijgingspercentage op diverse plekken erg groot. Misschien is het gezichtsbedrog?
Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Afgelopen week de warmte op zolder getrotseerd en de Conrad Wisselaandrijvingen op de Marklin K83 aangesloten en geplaatst.
Ik heb het schema zoals hieronder gebruikt en de printjes gesoldeerd.

Ik heb gekozen voor een schroef connector richting de K83 om makkelijk de aansluiting onder de baan te kunnen maken.

Voor het plaatsen van de wisselaandrijving heb ik de hendel om de wissel handmatig te bedienen verwijderd en hieronder een sleuf gefreesd. hier komt de draad doorheen om de  wissel om te zetten. ik heb hier de dikke draad voor genomen. de dunne draad die bij de wissel geleverd word is te dun en veert te veel zodat de wissel niet goed omgezet wordt.
Ik heb gebruik gemaakt van een 16mm speedboor om door de treintafel te boren.

De wisselaandrijving zet ik vast met dubbelzijdige tape en een schroefje.

Daarnaast heb ik nog gespeeld met de schakeltijd.
filmpje met schakeltijd van 150 mS:

de klik bij omschakelen is goed te horen.

filmpje met schakeltijd van 30 mS:

de klik bij omschakelen is al een stuk minder.

Ik kan later de spanning ook nog iets omlaag brengen als ik dat wil.

2 wissels zijn nu aangesloten, nog 19 te gaan.

Groetjes Sander
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Sander,

Een gat van 10 mm in de treintafel is groot genoeg

Cees
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Citaat van: BR98-10 op dinsdag 22 juli 2014, 13:56:39
Sander,

Een gat van 10 mm in de treintafel is groot genoeg

Cees

Cees,

Officieel moet het 11 mm zijn maar ik heb gekozen voor 16mm omdat mijn rails nog niet vast zit en ik zo nog extra ruimte heb om met de rails te schuiven.
Ik ben ook nog druk bezig om de terugmelders te solderen en isolatie te plaatsen, dit doe ik meteen als ik met de wissel bezig ben.
Zo werk ik van wissel naar wissel.
De rails zet ik daarna vast met dunne dubbelzijdige plakband.

Groetjes Sander
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Sander

Van de aanvankelijk toegepaste originele aandrijvingen voor K-wissels heb ik er diverse vervangen door Conrad-aandrijvingen.
Het gat voor de K-wissels van 10 mm blijkt ook ruim voldoende voor de Conrad-aandrijvingen, maar ik begrijp je keuze nu de rails nog niet vastliggen.
Verder pas ik dezelfde truc toe: dubbelzijdig plakband en een schroefje

Succes verder
Cees
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Sander,
misschien een idee om tussen de voeding vanaf de decoder naar de wisselaandrijving een lampje te zetten.  Niet als feest verlichting maar om de reden dat de wisselaandrijving dan rustiger omgaat en langer heel blijft. Ik had dezelfde opstelling als dat jij nu hebt, meerdere aandrijvingen naar de knoppen gegaan.  De aandrijvingen zijn tot max 16 volt , de decoder geeft iets teveel af.
grt jan
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Voor de compleetheid: er bestaan ook decoders die ontworpen zijn voor dit soort wisselaandrijvingen en ook gevoed kunnen worden met een aparte, lees lagere, spanning, o.a. http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:m-dec

Groet, Anne W
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Anne,
klopt helemaal, maar ik had nog een aantal edits decoders liggen waar ze op aangesloten zaten! ik moest alleen andere transistors (pnp of npn)  gebruiken.
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Citaat van: janstuif op donderdag 24 juli 2014, 08:20:27
Sander,
misschien een idee om tussen de voeding vanaf de decoder naar de wisselaandrijving een lampje te zetten.  Niet als feest verlichting maar om de reden dat de wisselaandrijving dan rustiger omgaat en langer heel blijft. Ik had dezelfde opstelling als dat jij nu hebt, meerdere aandrijvingen naar de knoppen gegaan.  De aandrijvingen zijn tot max 16 volt , de decoder geeft iets teveel af.
grt jan

Ik heb er al een beveiliging tussen zitten met PTC weerstanden naar iedere wissel. Deze PTC's schakelen af als de stroom hoger wordt dan 400 mA en schakelen daarna weer in.
Er zit ook een aparte voeding tussen op basis van Viessmann met een aparte externe voeding die de spanning al omzet naar gelijkspanning van 16V. De spanning op deze voeding (nu een marklin 6002) wil ik nog iets verlagen om het klik geluid minder te krijgen. Ik moet nog gaan testen om te kijken welke spanning het beste resultaat geeft.

Maar dat is voor later, eerst de wissels allemaal aansluiten en de terugmelders zodat ik kan gaan rijden met Koploper.

Dank voor jullie reacties en meedenken, helemaal top  :thumbup:

Sander
Wissels eindelijk allemaal goed
Na een lange pauze ben ik weer begonnen met mijn baan.
Ik heb gisteren alle wissels gecontroleerd en ze functioneren nu alle 34.

Nu eens alle draden vastzetten met boekbinders en dan kan ik de terugmeldingen gaan controleren.
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Leuk dat je weer terug bent Sander. :thumbup:
Goed om te lezen dat alle wissels het nog doen na een lange tijd. :)
Re: Conrad Wisselaandrijving op marklin K83
Nou, er werkte 12 wissels niet.
De wissels in het hoofdspoor had ik ook nog niet allemaal aangesloten.
Bleek of een draadje los, verkeerd om aangesloten, 2 marklin wissels deden niets omdat ik de eindafschakeling nog niet had doorgesoldeerd en ik had sluiting bij 4 printjes voor de conrad wisselaandrijving op de K83.

Na een aantal uren zoeken, meten en wisselen werken alle wissels.
Ik van nu ook alle draden netjes vastgemaakt zodat ik met de treinen kan gaan rijden zonder aansluitdraden van bovenstaande niveau te raken.

Ik heb wel gemerkt dat er nog een aantal wissels verkeerd om aangesloten zijn, die moet ik nog ff nalopen dus.
Dan de rails poetsen met railgum waar nodig en weer verder met volgende stap.