Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

alle wissels werken eindelijk

Gestart door uermend maandag 06 december 2010, 14:42:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Marklin baan, alles opnieuw aansluiten.
Citaat van: uermend op woensdag 11 april 2012, 21:05:08
Florian,

Ik heb de bovenleiding puur voor de sier.
Ik kan deze wel gebruiken voor de loc's maar dat heb ik nog niet gedaan.

Groetjes Sander
bedankt voor je reactie.

groeten flori2703(florian) :)
De terugmelders opnieuw programeren in Koploper
Het is bijna zo ver dat de treinen weer hun rondjes kunnen rijden.

Ik moet alleen nog de bezetmeldpunten opnieuw programeren in koploper.

Ik heb met het opnieuw aansluiten van alle draden de draden zo kort mogelijk gehouden waardoor deze op andere melders aangesloten zijn.

Dus vanavond eens een trein handmatig over de rails om de bezetmeldpunten te inventariseren/testen en te programeren.

Dan de blokken en vrijgave wisselstraten opnieuw programeren.

De loc's opnieuw ijken (door de nieuwe CS1 heb ik het gevoel dat ze anders reageren) en dan ben ik klaar om de uitbreiding te bouwen.


Genoeg te doen dus.

Sander
Re:Marklin baan, alles opnieuw aansluiten.
hallo

inderdaad nog veel te doen maar je bent al aardig op weg als ik dit draadje zo doorlees

hopelijk lukt alles zonder enige problemen

mvg oetbeem
Verder met de scenery
uermend
gast

Verder met de scenery
Nu alles opnieuw is aangesloten kan ik weer verder met de scenery. De onderdelen voor de treinbaan te vergroten zijn nog niet binnen dus nu maar ff verder met de scenery.

Ik ben begonnen met een oude stads muur die achterlangs moet komen.

Ik heb op een stuk styreen een aantal stukken karton met stenen geplakt en ben daarna met klei het het stukwerk nagemaakt.

Maar zoals altijd, foto zeggen meer dan een heel verhaal.

Foto 1: Het begin van mijn eerste stuk muur.

Foto 2: Geheel gestukt.

Foto 3: het 2e stuk muur.

Foto 4: Het eerste stuk muur gepast op de baan.


Groetjes Sander
De stadsmuur voor achteraan als geluidswal
Nog snel ff gekeken of de klei al droog genoeg was en dat was inderdaad zo (tot mijn verbazing).

Dus snel ff de basis kleur opgezet (water met een beetje zwarte verf) en het voetbal op de achtergrond!!!

Zo kan ik morgen de lichtere kleur en eventueel het groen gaan aanbrengen.

Op foto 2 en 3 de inham waar ik een aantal boompjes wil plaatsen.

Als iemand nog tips heeft !!!!

Groetjes Sander
Re:Marklin baan, alles opnieuw aansluiten.
Hoi Sander,

wat ben je nu eigenlijk aan het maken? Een muur die bezet is en waar gedeeltelijk het bezetsel van losgekomen is?

Groetjes, John
Verder met de scenery
uermend
gast

Verder met de scenery
Hallo John,

Het is inderdaad een oude stadsmuur die bezet is en waarvan de bezetting los is gekomen.

Ik wil er dadelijk veel groen op aanbrengen om een uitstraling te krijgen van een oude vervallen muur.

Een beetje dit idee.

Groetjes Sander
Re:Marklin baan, alles opnieuw aansluiten.
Hoi Sander,

het "bezetsel" is dan volgens mij niet vlak genoeg :?

Dat zijn mooie foto's van die muren :thumbup:

Groetjes, John
scenery vorderingen. afwerken achterwand.
Ik heb de muur van groen voorzien en hem een plekje op de baan gegeven.

Nu kan ik verder met het bijwerken van de wissel die ik er tussen gezet heb en het afwerken van het stuk tussen rails en muur.

Ik kan ook weer verder met met de muur uit te breiden.

Groetjes Sander
Re:Weer beginnen met mijn hobby.
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Weer beginnen met mijn hobby.
Hoi Sander,

Mooie baan heb je gemaakt, war voor bovenleiding masten gebruik je?

Gr Ruud
Verder met de scenery.
uermend
gast

Verder met de scenery.
Hallo Ruud,

Ik gebruik de marklin bovenleidingen.

De oude achteraan, de nieuwe baaraan op de baan.

Groetjes Sander
verder met scenery. De achterwand afwerken.
Het voetballen ging dit weekend niet door dus heb ik weer tijd gehad om aan mijn baan te werken.

Ik ben druk bezig geweest met de begroeiing op de achtermuur.

Er moeten nog een aantal bomen bijkomen en ook de begroeiing rond de rails moet nog gedaan worden.

Het is dus nog niet helemaal gereed maar ik wilde de volgende foto's toch met jullie delen.

Groetjes Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Hij wordt lekker kleurrijk Sander.

Bestaan er in het echt ook van deze muren ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
ouch... how rude  :-) :-) :-)
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Peter,

Dat komt wel goed.

Tenminste dan denk ik.

Er moet nog een heel bos met bomen voor komen en het stuk baan is vrij donker. Door de Flits lijken de kleuren eruit te springen.

Ik zal binnenkort een een filmpje maken zodat jullie een beter idee krijgen van de muur.

Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Mannen,

Ik heb vanavond nog een kritisch gekeken naar de muur, maar jullie hebben gelijk. Hij is niet goed.
De geplande bomen die ik ervoor wilde zetten komen te dicht bij de rails en het is niet realistisch genoeg.

Wat is het goed dat jullie met een kritisch oog kijken. Het is even slikken om te horen dat hetgeen dat je gemaakt hebt niet goed genoeg is, maar dat zet je wel op scherp en dat kan ik wel waarderen.

Ik heb een stuk van de muur weggehaald en ben eens aan het kijken hoe het anders kan.

Ik kom ook tot de conclusie dat ik, op de manier zoals het er nu bij staat, niet genoeg plaats heb.
De bovenleiding staat behoorlijk in de weg. Ik ga de bovenleiding die ik nu heb, vervangen door de nieuwere versie, deze heeft een aparte voet waar de paal later opgezet kan worden. De oude bovenleiding heeft een vaste voet en dat geeft niet genoeg ruimte om iets moois te bouwen.

Ik heb weer wat nieuws in mijn hoofd en ga daar de komende dagen eens aan werken.

Als ik iets zichtbaars heb zal ik dat met jullie delen.

Groetjes Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
"Het is even slikken om te horen dat hetgeen dat je gemaakt hebt niet goed genoeg is"

Sommige mensen denken alles beter te weten, en doen ook hun uiterste best om dat iedereen te vertellen.
Wees gewoon trots op wat je zelf fabriceert.. Laat die wijsneuzen lekker de boom in klimmen.
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Ik heb zelf ook al dergelijke commentaren en kritieken gekregen op sommige van mijn bouwsels en experimenten, maar ik ga toch lekker door.

Belangrijkste is dat jij het zelf goed vindt, Sander ! Het kan altijd beter en perfectr, maar als jij tevreden bent, moet de rest dat ook zijn...
Zelfde discussie met loks en wagonnen...   Ik heb respect voor mensen die 500 euries of meer neertellen voor een lokomotief, zolang ze maar n iet neerbuigend doen over mijn "hobby" lokje van 120 euro heb ik daar geen probleem mee.


Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak en ideeën !   Dat maakt het nou net zo afwisselend en zo'n leuke hobby: ELKE baan is UNIEK !
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Vandaag weer eens een uurtje tijd gehad om mijn ideeën betreffende de achterwand uit te werken.

Ik heb het stuk nu zo gemaakt dat ik het op de keukentafel kan bouwen en alleen nog maar op de baan hoef te plaatsen.

Zo kan ik lekker op mijn gemak aan het projectje werken.

Ik heb betonnen inhammen gemaakt waar de bovenleiding masten in komen te staan. Deze kan ik later op de voet zetten zodat ik het bouwsel makkelijk kan plaatsen.

tussen deze inhammen heb ik een stenen muur gemaakt. Bovenop de muur komt nog een betonnen afwerk tegel, deze wil ik van een strook karton maken.

Het stuk achter de muur ga ik ophogen met papier proppen. deze papier proppen wil ik gaan beplakken met schilders tape om een stevig geheel te krijgen en vervolgens verven en bezaaien met hoog gras en hier en daar een klein struikje.

Groetjes Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
dat ziet er best te pruimen uit zo...   Hoe heb je de muren gedaan ? Is dat gewoon houtvezel plaat of MDF beplakt met een afdrukje van een stenen muur ?  Ik zie het niet zo meteen op de foto, dus wat wil al zeggen dat het goed gemaakt is.
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Dani,

De muren zijn gemaakt op een strookje styreen schuim van 4 mm dik. hierop heb ik een print geplakt van een muur.
Deze heb ik gekopieerd van een stukje muur karton van Faller.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen over de kleur.

Ik wil eens een grijze baksteen proberen maar kan nog geen afbeelding vinden.

Mogelijk weet iemand waar ik die kan downloaden!!!!!

Groetjes Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
ik ga es kijken, ik geloof dat ik nog wel iets heb waar ik je misschien kan mee helpen
(zelfde principe, scans van muurkarton !)
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Gaat de goede kant op! Ik vind het altijd moed kosten om iets af te breken omdat je het toch niet goed genoeg vind.

Misschien kun je op deze site iets vinden voor muren? http://www.scalescenes.com/
Misschien de muur nog wheateren zodat deze vuiler lijkt en groener lijkt van t mos?
Ik maak zelf muren van klei. Een vlakke kleilaag opbrengen en daar steenmotief in aanbrengen met plamuurmes.
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Hier zijn dan de eerste foto's van de nieuwe muur.

Ik moet de railballast nog maken en de bovenleiding masten nog plaatsen maar zo krijgen jullie al een goede indruk van hoe het er uit gaat zien.

Ik ben er tevreden mee.

Mogelijk de muur nog iets wheateren maar dat kan later nog.

Nu eerst de resterende muur afmaken.

Sander
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:verder met scenery. De achterwand afwerken.
Dat ziet er leuk uit Sander, als je het verouderd wordt het nog mooier.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Het is weer eens tijd voor een update, het was te warm om in de tuin te zitten.

Ik heb de muur wat verouderd en nog wat groen toegevoegd.

Daarna ook meteen de problemen met mijn wissel opgelost en een paar rondjes gereden.

Meteen nog wat filmpjes gemaakt. Maar die komen iets later want de accu van de camera is leeg.

Wel alvast 3 foto's.

en de filmpjes:







Groetjes Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Leuke filmpje Sander en een mooi ratelend geluid van al die assen.

Ik ben wel benieuwd naar je muur, ik het filmpje wordt mijn aandacht getrokken door het rijdend materiaal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
De achterwand is klaar. Nu eens een volgend project gaan zoeken.
De afwerking van de achterwand is nu zo ver als klaar en dat wil ik natuurlijk met jullie delen.

De foto's:
1)De NS 1205 met de muur op de achtergrond.
2)De muur met de NS1205 die er aan komt.
3)Close-up van de muur met de NS 1135.
4)De Railion 6494 met de muur, en uitsparing voor de bovenleidingmasten.

Groetjes Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Mooi hoor Sander,

Vandaag ga ik ook maar weer eens aan het knutselen en de treinen laten rijden  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Leuk gemaakt die muren! Ook leuk die wolkjes op de achtergrond!
Veel suc6 met je baan bouw!


Mvg Mark
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Mooi gedaan!

Groeten,
Bas.
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Ziet er goed uit zo. Die uitsparingen van beton voor de bovenleidingmasten vind ik heel natuurlijk lijken zo. Hoe kom je aan dat wolkenbehang? Of is dat eigen schilderwerk?
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
De wolkjes zijn van Vollmer.

Dus geen schilderwerk, gewoon lekker gelijmd op hardboard platen.

Het type nummer weet ik niet meer uit mijn hoofd maar op internet zijn ze snel te vinden.

Groetjes Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Hallo Sander,

Geheel ziet er leuk uit, ik heb 1 kritische noot.
Zo te zien rijdt jij hoofdzakelijk Nederlands, dan zijn de Duitse masten( standaard Märklinmasten) geen gezicht op zo'n baan omdat het allemaal enkele masten zijn op een dubbelsporige baan terwijl er op Nederlandse trajecten dubbele masten staan op dubbelsporige baanvakken.
De handel ( Sommerfeld ) levert dit soort masten maar zijn vrij prijzig. Zelfbouw is hier dan meer op zijn plaats.
Tekeningen of foto's ( eigen baan ) wil ik je best leveren.

Grt, Ronald.
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Citaat van: Ronald69 op dinsdag 05 juni 2012, 14:21:38
Hallo Sander,

Geheel ziet er leuk uit, ik heb 1 kritische noot.
Zo te zien rijdt jij hoofdzakelijk Nederlands, dan zijn de Duitse masten( standaard Märklinmasten) geen gezicht op zo'n baan omdat het allemaal enkele masten zijn op een dubbelsporige baan terwijl er op Nederlandse trajecten dubbele masten staan op dubbelsporige baanvakken.
De handel ( Sommerfeld ) levert dit soort masten maar zijn vrij prijzig. Zelfbouw is hier dan meer op zijn plaats.
Tekeningen of foto's ( eigen baan ) wil ik je best leveren.

Grt, Ronald.


Ronald,

Sommerfeldt heeft ook (zelfbouw) Nederlandse masten voor een tweesporige baan; uit mijn hoofd nummer 570. Jaren terug heb ik ook dat soort masten gekocht van het merk Focus, zie waren een stuk voordeliger maar wel iets grover. Brekelmans leverde die toen.

René
Na een lange zomerstop weer eens begonnen, eerst de zolder aangepakt.
Na een lange zomerstop van een aantal weken ben ik maar weer eens begonnen.
Ik heb de zolder opgeruimd en heb besloten het dak en de muren af te werken.
Ik werd gek van de stof en de spinnen.
Het plafond is afgetimmerd met witte lakboardplaten en ik heb de muren van een laag stuc voorzien.
Nu nog een gat maken voor een airco en de laatste muur stucen.
Rond om de treinbaan ben ik klaar dus kan ik beginnen met schoonmaken en weer rijden.
Ik heb de ESU 59990 ook besteld. Kan ik tenminste gaan testen zodra deze update binnen is.


Groetjes Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Nu het een beetje afgekoeld is op zolder kan ik weer eens wat gaan doen.

Gisteren weer een stuk opgeschoten met de achterwand. (foto 1)
Ik heb ook nog 4 bomen gemaakt.(foto 2, 1 boom is echt, welke?)

nu wordt het tijd om deze ergens gaan te plaatsen, ik moet de stam wel nog wat dikker maken.

Ik heb mijn update besteld voor de CS1 (esu 59990) zodat ik DCC kan gaan gebruiken.

Groet, Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Lucien,

Dat was me zelf nog niet opgevallen.

Ik ga er heen kijken, bedankt voor je tip  :idea:.

Sander
Re: verder met scenery. De achterwand afwerken.
Hoi Sander

Ik volg je draadje voor de eerste keer, ziet er mooi uit, blijf het zeker volgen.
Succes verder.

Groet
Hubert
Wisselsaandrijving beveiligen
Na een flinke poetsbeurt heb ik weer eens een paar treinen laten rijden.
Dit ging goed totdat.....
er weer 2 wisselaandrijvingen (Marklin 74490) door branden.

Ik heb een aparte voeding voor de wisselaandrijvingen en deze had is al gezekerd met een glaszekering.
De K83 poorten zijn heel gebleven, goed nieuws, maar de aandrijving is gesneuveld.

Ik heb daarom meteen een aantal PTC's besteld en ben deze gaan inbouwen tussen de K83 en iedere wisselaandrijving.

Ik heb er nu 8 in zitten en nog ff snel getest.

Ik merkt dat de wissels die voorzien zijn van PTC's minder lawaai maken, Conclusie stroom is minder.

Ik ga vanavond de overige wissels aansluiten via de PTC's.

Hieronder een foto van de PTC's, ik sluit deze per 8 aan (2 K83 decoder).

Foto 1, printje met de PTC's 75 volt 0,4 A.

Foto 2, 8 PTC gesoldeerd op print.

Groetjes Sander



Re: Wisselaandrijving beveiligen
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Hallo Sander,

Zie je baan voor het eerst. Ik zie bij jou, dat je technisch heel handig en kundig bent, maar ook wat betreft het maken van scenery zeer vaardig bent. Met prachtige resultaten! En je maakt je eigen baan zoals jij hem zelf mooi vindt. En dat hoeft niet altijd een kopie van "de echte wereld" te zijn. Heel goed!

Erg leuk om te volgen hoe je aan de baan werkt.

Is een "PTC" een soort smeltzekering?

Groet, Dick
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Citaat van: diandi op donderdag 20 september 2012, 11:15:33
Hallo Sander,

Is een "PTC" een soort smeltzekering?

Groet, Dick

Dick,

Een PTC is een zekering die zelfherstellend is. Dus als de stroom weer normaal is komt hij weer terug.

En dat is natuurlijk erg handig, want je hoeft niets te vervangen.

Sander
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Hallo heren,

Een PTC is in princiepe geen zekering maar een weerstand met een positiefe temperatuur coëfficiënt, dat wil zeggen dat zijn weerstand omhoog gaat als hij warm word. Nu is het dus zo dat wanneer de stroom door de ptc te hoog word dat hij warm word en daardoor gaat de weerstand omhoog.

Groeten JW
Re: Wisselaandrijving beveiligen
dus eigenlijk soort een "automatisch regelende beveiliging" tegen te hoge stroom, maar niet echt een zekering.  Zo is dat.

Zijn tegenhanger  (een NTC, negatieve temp coefficient) wordt heel vaak gebruikt bij het meten van temperaturen.
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Heren,

Mag ik even reageren op het gebruik van een PTC?
Ook ik heb regelmatig last van (ondanks doorsolderen) doorbrandende wisselbedieningen. Wanneer dit de oplossing is, is dat fantastisch. Alleen begrijp ik niet helemaal hoe ik deze aansluit. Ik lees 'tussen de K83 en de wisselbediening'.
Gaat het dan om de gele voedingsdraad en knip ik deze simpelweg en soldeer daar zo'n PTC tussen, of is dat te simpel gedacht.
Ook dat je 8 PTC's op een printje soldeert is mij niet helemaal duidelijk; want hoe sluit je dan de bedrading aan?
Voor een kenner simpele zaken maar wanneer dit niet 'je ding' is voel ik me toch redelijk blond (al ben ik dat niet).
Graag lees ik een reactie.

groeten René
Re: Wisselaandrijving beveiligen
René,

Ik heb gisteren  de treinen 2 uur laten rijden zonder problemen.
Het lijkt er op dat alles nu oké is.
De PTC zitten inderdaad tussen de gele draden.
Bij van de externe voeding naar de wissel.
Ik zal binnenkort eens een schema maken van hoe ik alles aangesloten heb.

Groetjes Sander
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Sander,

Bedankt voor je reactie. Alleen blijft het voor mij wat duister. Ik heb een aparte voeding voor de wissels waarbij een trafo en een booster met een rode en een bruine draad de K83-ers voeden. Vandaar gaan er zoals gebruikelijk een gele, rode en groene draad naar de wissels.
Uit jouw antwoord begrijp ik dat je een gele draad van de externe voeding naar de wissels hebt lopen??
Sorry voor mijn onwetendheid maar wellicht kun je licht in de duisternis scheppen.

groeten René
opnieuw beginnen
uermend
gast

opnieuw beginnen
Zo, daar zijn we weer eens.

Na een lange stop kreeg ik weer zin om te bouwen.
En meteen was ik me weer aan her irriteren omdat ik slecht bij de achterste rails kom.

Nu heb ik de afgelopen maanden wel nog vaker het forum bezocht en was erg onder de indruk van de I-Train baan op het forum.

Met name het op wielen zetten van de baan waardoor het mogelijk is om de baan van de muur af te rijden als je op het achterste spoor moet zijn.

Ik heb dus besloten om mijn baan af te breken en opnieuw te beginnen.

Ik maak de baan nu wak korten en smaller en zet hem ook op wielen zodat ik steeds om de baan heen kan lopen.

De nieuwe baan zal 3,00 meter lang worden en 1,70 breed.
de ruimte is 3,70 bij 2,50 en zo heb ik dus 70 en 80 cm vrij rond de baan.

Ik heb al een baanplan gemaakt met 2 schaduwstation.

De baan krijgt iets meer dan 71 meter rails.

Er komen 2 schaduwstations die zo kort mogelijk bij de rand blijven zodat ik goed bij de treinen kan komen.

schaduwstation 1 zal op -10 CM van de hoofdbaan komen en schaduwstation 2 zal -20 cm van de hoofdbaan komen.

De rails in het geel zijn alle hellingen.

Ik ben nu bezig met koploper te programeren zodat ik de baan in DEMO mode kan laten rijden om te zien af alles lekker doorrijd en ik geen opstoppingen krijg.

Daarvan komt het resultaat nog, zit nog met een aantal vragen bij het inrichten van het station.

Groetjes Sander
Re: Wisselaandrijving beveiligen
Probeer de tussenruimte tussen de niveaus meer te maken dan 10 cm, daar krijg je anders echt spijt van.......

Walter
Nieuwe baan ontwerpen
uermend
gast

Nieuwe baan ontwerpen
Walter,

Ik heb daar eens over nagedacht maar veel kan ik er niet aan veranderen.
Ik heb maar een lage zolder en heb nu mijn treintafel op 55 cm van de vloer.
Als ik deze hoger maak kom ik in de knoei met de draagbalken.

als ik de schaduwstation dus lager ga maken komt de laagste zowat op de vloer te liggen en kan ik niet meer onder de baan om verbindingen te solderen voor lampjes van huisjes etc.

Groetjes Sander

p.s. weet iemand hoe ik het onderwerp van mijn draadje kan veranderen, nu staat er nog Wisselaandrijving beveiligen!!!!