Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

alle wissels werken eindelijk

Gestart door uermend maandag 06 december 2010, 14:42:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
alle wissels werken eindelijk
Ik ben, sinds maart 2010, na 20 jaar weer eens begonnen met mijn oude hobby.  :lol:

Ik heb de zolder opgeruimd en plek gemaakt voor mijn treinbaan.  :P

De oude marklin M-rail heb ik aan mijn neefje gegeven en ben de C-rail gaan aanschaffen.
Ben op zoek gegaan naar een marklin 6021 control unit met de keyboards en de 6002 trafo?s.
Voor de koppeling met mijn pc heb ik het marklin 6051 interface gekozen.
Ik weet dat er andere systemen verkrijgbaar zijn maar omdat ik in de jaren 80 ben gestopt toen net deze systemen op kwamen vond ik het leuk om hier mee te beginnen.

Ik hoop dat ik andere van tips kan voorzien bij de bouw van mijn baan en natuurlijk ook zelf nog vanalles leren.

Ik wil graag een Nederlandse baan gaan maken. Dus geen bergen en niet te veel hoogte verschil. Ik wil hierbij wel gebruik maken van een kopstation zodat ik een aantal treinen verscholen kan opstellen.
Het moet een digitale baan worden bestuurd met Koploper.

Ik heb er zin in!!!!!!!  :D
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Ik heb mijn baanontwerp gemaakt op de pc.
Ik heb het ontwerp zo gemaakt dat ik het stukje voor stukje kan opbouwen.

De baan komt in een L vorm waarbij het bovenste stuk voorzien wordt van een dubbele laag.

Hier komt mijn Schaduwstation onder en station met dorp boven.

Onderaan wil ik een rangeerstation gaan maken.

Blauw is basisniveau.
Grijs is hoogste niveau (12 cm boven basis)
Geel is klimmen/dalen
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Nog even een 3D beeldtje voor wat meer inzicht.

Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Ontwerp van de Blokken op mijn baan.

Omdat de baan pc-gestuurd wordt moet bij het ontwerp de baan in blokken verdeeld worden.

Omdat ik met Marklin C-rail rij kan ik makkelijk een geheel gedetecteerde baan maken.
Het maken van een detectie C-rail is hier te vinden: http://www.modelspoorh0.nl/besturing4.htm


Hier zijn een aantal regeltjes bij:

De blokken lopen van wissel tot wissel.

Een blok bestaat uit  stukken, een inrij, rem sectie en een stop sectie. Dit draait natuurlijk als de trein vanaf de andere richting komt.

De Blokken moeten langer zijn dan de langste trein.
Soms komt het voor dat het niet lukt. er zit maar een klein stukje spoor tussen 2 wissels.
Hier heb ik dat toch een blok van gemaakt, alleen geef ik in koploper aan dat hier geen trein mag stoppen.

Bij een perron is het handig om een extra perron sectie te maken ter hoote van het perron.
De trein stopt dan altijd bij het perron. In koploper is het ook mogelijk een een virtueele sectie te maken. die kan later geprogrammeerd worden.

Iedere sectie heb ik met een viesmann 5217 terugmelder aan mijn interface hangen en dat werkt prima.

Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Voor het aansturen van de wissels maak ik gebruik van de marklin K83, 6083 wisselaandrijving.
Per K83 kun je 4 wissels aansturen.
Het voordeel van het werken met een K83 is dat je een externe voeding kunt gebruiken. Hierdoor belast je je central Unit niet zodat het vermogen uitsluitend voor het besturen van de treinen gebruikt wordt.

Hiervoor heb ik een externe voeding gemaakt op een experimenteer printje voor nog geen 5 euro.
zie http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf

voor het aansluiten van de wissels met de K83 zie foto hieronder.

LET OP!!!!

Zorg ervoor de de polarisatie van de trafo's hetzelfde is.
Dit kun je testen door de 2 trafo's met bruin aan elkaar te koppelen en een lapje tussen de 2 gele aansluitingen van de trafo's te hangen.
Als de polarisatie gelijk is zal het lampje NIET branden. Brand het lampje wel moet 1 stekker van 1 trafo andersom insgestoken worden.
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Het leggen van de rails.

Ik heb bij test rondjes gemerkt dat de treinen best veel lawaai produceren.
Er moest dus isolatie onder de rails komen.
Ik heb de Huub Maaskant methode gebruikt en die bevalt goed:
http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm


Ik heb hiervoor het schuimplaten gebruikt dat je onder de klik laminaat legt. Bij de Doe Het Zelf te verkrijgen.

Deze platen heb ik in stroken gesneden van 2,5 cm.

Vervolgens een hartlijn getrokken in het midden van de treinrails en daarna tegen de lijn de stroken geplakt met de bekende Bison houtlijm. Dus 2 stroken tegen elkaar.
Met een aantal spijkertjes heb ik de schuim vastgezet totdat de lijm droog was.

Vervolgens heb ik de C-rails met stukken dubbelzijdige tape vastgezet. Deze tape heb ik voor 4 euro bij de Hornbach gekocht per rol van 25 meter en 5 cm breed. (vandaar de 2 stroken van 2,5 cm).


Re:mijn nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:mijn nieuwe baan
Erg leuk dat je weer begint met de treinen.  :D
Ik ben erg benieuwd hoe je baan er uit komt te zien. (Ik heb maak ook een Nederlandse baan.)

Citaat van: uermend op maandag 06 december 2010, 14:42:59
Ik wil hierbij wel gebruik maken van een kopstation zodat ik een aantal treinen verscholen kan opstellen.
Ik heb gekeken naar je baanplan en je bedoelt waarschijnlijk een schaduwstation.

Ik wens je veel succes met de bouw.  :D

Groet, Lesley
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Probleempje nummer 1.

Ik krijg regelmatig bezetmeldingen in Koploper die ik niet kan verklaren.

Kan het zijn dat de isolatieschoentjes niet goed zitten en toch nog contact mogelijk is of is er een ander probleem?


Wie heeft nog een aantal Tips waar ik heen moet kijken?

Groetjes Sander

Ik zal deze week een aantal foto's posten.
Re:mijn nieuwe baan
Wasmi
gast

Re:mijn nieuwe baan
kijk maar eens goed of je railuiteinden zelf niet perongeluk tegen elkar aankomen....
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Wasmi,

Het waren inderdaad de spoortstaven die contact maken.
Met dit koude weer werkt de rails een beetje en dat veroorzaakte de kortsluiting.
Ik heb ook ontdekt dat ik de isolatieschoentje er verkeerd om op had zitten.
Het lipje moet dus omhoog zodat het tussen de spoortstaven komt. :lol:

Ik heb nog 1 foutje te herstellen. dan kan ik het nieuwe stuk baan gaan testen met koploper.

Hopelijk kom ik daar dit weekend aan toe.

Kan ik meteen weer wat foto's maken.
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Heb vandaag alle storingen opgelost en al een aantal testrondjes gereden. Er zitten nog een aantal foutjes in mijn programmering van koploper maar daar kom ik later nog op terug.
Ik ga nu de hellingen maken. Ik heb van een vriend een snijder geleend voor schuim te snijden, super apparaat. Heb een aantal tunnel doorgangen gemaakt en dat gaat super. Hoop het geheel morgen af te krijgen zodat ik echt kan testrijden.

Ik heb ook nog ergens een draadje gelezen over stokkende treinen op een terugmeldsectie. Oorzaak kan zitten in het gebruik van 1 spoorbaan voor terugmelding en nog maar 1 voor massa van rijstroom.
Dit zou op te lossen zijn door een aantal diodes te plaatsen in mijn viessmann 5217 terugmelders. Heb dus maar meteen een aantal diodes besteld zodat ik mijn 5217's kan aanpassen. De resultaten volgen binnenkort.

Viessmann 5217 aanpassen
Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste terugmelder aangepast met diodes.
Omdat ik met de c-rail rij met volledige detectie heb ik 1 spoor opgeofferd voor de detectie.
Deze kan de trein normaal niet gebruiken als massa  waardoor de helft van de wielen nog maar als stroomdoorvoer actief is.
Dit veroorzaakt, vooral bijlage snelheden, stokken van de trein.
Door de 5217 aan te passen kan de loc dit spoor wel weer als massa gebruiken.

Ik heb de diodes aan de onderzijde van de print gesoldeerd om sluiting te voorkomen.

Maken van hellingen
uermend
gast

Maken van hellingen
Ik heb van een vriend een tempex snijder geleend. Wat een mooi apparaatje zeg. Door een gloeidraad snij je zo door het schuim heen in een strakke lijn. Ideaal dus om hellingen te maken. Geluidsisolatie is meteen geregeld.

Ik moet nu alleen nog de brug en afwerking doen.

Ik denk dat ik de brug van hout maak en deze laat rusten op de schuim blokken. Of heeft iemand nog tips.

Groetjes Sander

De vorderingen
uermend
gast

De vorderingen
verder nog ff een foto van mijn uitbreiding waar het station moet komen.
Ik mis hier nog 1 spoor, daar moet ik de wissels nog voor aanschaffen met een K83. Dat zal wel na de kerstdagen komen.

Verder heb ik ook nog even getest om een 66045 Delta 4F controller als booster in te zetten.
Met goed resultaat, heb er net 3 treinen op laten rijden met verlichting.

Een goed alternatief voor de dure boosters.


Groetjes Sander
Re:mijn nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:mijn nieuwe baan
't Ziet eruit alsof het een immens complex gaat worden! Je hebt toch wel voldoende getest vooral he?
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Laurent,

Natuurlijk heb ik tussen door steeds getest.
Dit is nu de 7e uitbreiding die ik doe aan mijn baan.

Ik heb steeds stukjes gebouwd en getest.

Ik merk dat er wel steeds rails tegen elkaar aan komen waardoor bezetmelders geactiveerd worden.
Hier zal ik dus een mm rails moeten wegslijpen.

Daar kan ik dit weekend eens mee beginnen.

Sander
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Ik heb gisteren mijn oude 1139 lok omgebouwd met een 5 polig anker.

Dit kan ik iedereen aanraden.

Zie hier de korte beschrijving:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26819.0

Verder is ook de wisselverlichting binnen gekomen, dus die kan ik gaan inbouwen.

Dus als ik klaar ben met sneeuw ruimen gaan we aan de slag.

Sander
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hallo,

Ik heb vandaag nog bij een aantal wissels de verlichting ingebouwd. Dat ziet er meteen een stuk mooier uit.

Omdat ik de wissels toch al in mijn handen had, heb ik meteen de dipswitches uit de wisselaandrijving gehaald en doorgesoldeerd.

Ik heb gemerkt dat bij de oudere aandrijvingen de solderingen geoxideerd waren. De contacten in de dipswitches hadden ook een hogere weerstand dan de nieuwe, dus waarschijnlijk ook geoxideerd.

Vervangen of doorsolderen was dus gewenst.

Omdat ik de wissels straks ga ballasten met de rest van de rail wil ik voorkomen dat ik ze los moet halen omdat de dipswitches niet meer werken.

Dus alle wissels die ik in mijn handen heb pas ik aan. Let Op!!!! dit kan alleen als je digitaal rijd.


Binnenkort de draden solderen aan de wiselverlichting. De brug af maken, isolatie onder de rails maken.

en natuurlijk test rondjes rijden.

Maar wat is het toch een mooie hobby dat treinen.

Groetjes Sander


Sander


Re:mijn nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:mijn nieuwe baan
Je schiet al aardig op! 

Dat vraagt om foto's  :D


Groet, Lesley
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:mijn nieuwe baan
ziet er goed uit!
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Ben weer druk in de weer geweest met aanpassen van mijn wissels.
Ik heb overal de afsluitschakelaars weggehaald en doorgesoldeerd.
Als je de wisselaandrijvingen openmaakt zie je meteen dat de solderingen niet meer zo goed zijn.
Ze zijn dos en wit uitgeslagen door de invloeden van vocht e.d. Dit gebeurt ook met de contacten in de microswitches waardoor ze niet meer zo goed schakelen. Dus eruit met die dingen.

Maar wat een werk. alles wissels uitbouwen, schakelaars er uit en draadjes solderen.

Ik heb de afgelopen dagen 30 wissels aangepast.

Je ziet er helaas niets van, dus nog geen foto's.

Verder heb ik ook nog 5 polige ankers besteld voor mijn locs.

Ik hoop dat deze komende week binnen zijn.

Groetjes Sander
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:mijn nieuwe baan
Sander,

Ja soms vallen dingen tegen en ben je zo maar en paar dagen bezig
om de problemen op te lossen.
Maar ja daarvoor is het hobby.
Bouw lekker verder.

Grt Johan
Re:Viessmann 5217 aanpassen
Citaat van: uermend op dinsdag 14 december 2010, 22:22:20
Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste terugmelder aangepast met diodes.
Omdat ik met de c-rail rij met volledige detectie heb ik 1 spoor opgeofferd voor de detectie.
Deze kan de trein normaal niet gebruiken als massa  waardoor de helft van de wielen nog maar als stroomdoorvoer actief is.
Dit veroorzaakt, vooral bijlage snelheden, stokken van de trein.
Door de 5217 aan te passen kan de loc dit spoor wel weer als massa gebruiken.

Ik heb de diodes aan de onderzijde van de print gesoldeerd om sluiting te voorkomen.




Misschien maak ik een denkfout, maar als je wisselstroomwielen gebruikt, dan zorgen deze er toch voor dat de andere spoorstaaf, die voor terugmelding wordt gebruikt, toch ook massa krijgt? :? :? :?
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Peter,

De terugmelder zit normaal niet aan de massa, anders blijft deze continue bezet.

Vandaar de diode, deze blokt de massa naar de meldcontacten van de terugmelder en maakt massa voor de Loc.

Sander
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2007

offline
Re:mijn nieuwe baan
Is het dan volgens dit principe? :

http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_893.pdf

Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Peter,

Dat is inderdaad hetzelfde principe.
Je moet dan alleen nog aan de rail komen. Vandaar dat ik voor de optie gekozen heb om de terugmelders aan te passen.

Groetjes Sander
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Eindelijk weer een update.

Ben begonnen met een laad perron te maken bij mijn goederen station.

Ik heb dit van tempex gemaakt en met gipsband bekleed.

Ik moet het nog verven maar ziet er volgens mij wel goed uit.

Foto's volgen nog.

Verder ben ik begonnen met plaatsen van bovenleiding.
Begin is gemaakt, dus kan ik zo gaan beginnen met belasten.

Ook hier, foto's volgen.

Groetjes Sander
De foto's van het perron
Eindelijk het perron is droog en geverfd.

Er moet natuurlijk nog ballast naast de rails en de rails moet nog roestig gemaakt worden.

Het tunnelportaaltje wat volgt
Hieronder het tunnel portaaltje.

Dit moet ik nog met gips bewerken en verven.

Dat wordt mijn volgend project.

Sander
Re:mijn nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:mijn nieuwe baan
Zie er zeer mooi uit.
Ik doe veel ideeĆ«n op.  :lol:


Groet, Lesley
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:mijn nieuwe baan
Ziet er zeer goed uit.
Re:mijn nieuwe baan
Ziet er leuk uit!

groeten minitreintje/Dylan
Boompjes
uermend
gast

Boompjes
Ik ben druk bezig geweest met de aankleding van mijn baan.

Ik heb afgelopen week een 40 tal boompjes gemaakt voor nog geen 8 euro.

Als basis heb ik "middelands zee schuim" gebruikt. Deze hebben afgelopen zomer in de tuin gestaan. Goed laten drogen.
Ingespoten met blanke lak en vevolgens door de Bush schuim gerold.

Hieronder de resultataen.
Re:mijn nieuwe baan
ron van den broek
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Sander,

Je aanzet van je baan ziet er goed uit voor de toekomst en wat ook gezegd mag worden het ziet er er strak en netjes opgeruimd uit om te zien.
Je hebt ook al de 1e scenery stappen ondernomen mbt tot de aankleding van je baan.
De bomen kan zo maar als ik naar je loof op de takken kijk ten opzichte van je stam dan loopt de verhouding toch een beetje scheef vind ik.
Je kan het simpel oplossen en je zal zien dat de bomen er veel beter uit de strijd gaan komen.
Maak een mengsel van klei/water en een beetje gezeefd zaagsel en smeer het op de stam en goed laten drogen en eventueel herhalen en daarna op kleur brengen en als het nog nat is nog wat licht met gezeefd zaagsel bestrooien, zo krijgt je stam body en volume.
Wil je een makkelijkere werkzame manier schaf dan de boomschorspasta van Anita Decor aan, is ook een mooi produkt om mee te werken. Succes en ga lekker zo door.

Mvg Ron :)
Re:mijn nieuwe baan
marklinkevin
gast

Re:mijn nieuwe baan
heejj

mooie baan heb je daar ik ga dit volgen ziet er moooooi uit.

Mvg Kevin
Weer eens tijd voor verder testen
Eindelijk weer eens een beetje tijd om aan de treinbaan te knutselen.
Ik ben druk geweest met het programmeren van koploper zodat mijn treinen met wagons hun rondjes doen.
Dat bleek al snel tegen te vallen.
in 1 bocht raakten te wagons elkaar. slopen dus en 2 24188-ers vervangen door de 24172-ers om een extra cm ruimte te creƫren.
Nu moeten de treinen nog aan het eind van de blokken stoppen en dat valt tegen.
je kunt werken met virtuele terugmelders om dit voor elkaar te krijgen, ook wel het doorrijden in cm's. Maar ik heb een aantal blokken langer dan 2 meter die precies in het midden gescheiden zijn. ik moet dus verder van 99,99 cm door rijden en dat kan koploper niet.
Ik denk dat ik al mijn blokken ga ombouwen met een extra terugmelder, 3 dus i.p.v. 2.

Hieronder een tekening:


bij de nieuwe situatie krijg ik 3 melders, de melders 1 en 2 zijn 1 raillengte. de melder 3 bestaat uit resterende blok en kan tot 3 meter lang zijn.

de melder 3 is afrem sectie, de melders 1 en 2 de stop secties afhankelijk van de richting.

ik heb nog extra s88-ers via Ebay gekocht, ff wachten tot ze binnen zijn.

Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn nieuwe baan
Hoi Sander,


Het ziet er goed uit, je werkt gestructureerd en hebt aantoonbaar genoeg gelezen want ik zie leuke links. Leuk dat je ook met de CU 6021 begint aangezien je "daar" was opgehouden. Voor mij geld eigenlijk hetzelfde.
Bij het maken van mijn blokken ga ik ook uit van 3 melders per blok. Dat voelt gewoon erg degelijk. Veel meer werk maar dat betaalt zich vast terug. Bovendien kun je nog eens andersom rijden.

groet,
Michiel
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Het werd eens tijd om een filmpje te gaan maken. Bij deze, de link naar youtube:


Mijn nieuwe Olympische koploper bij het station.



de 1205, en 1139 met een overzicht van de baan.
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:mijn nieuwe baan
waarom gewoon niet melder 1-2-3 of andere richting 3-2-1 ? Is op de lange baan veel makkelijker te programmeren en aan te houden in elk programma (zeker in koploper).
Met je melders van 1 raillengte krijg je gegarandeerd problemen.Of je treinen moeten al heel langzaam rijden.De ideale lengte voor je stop/inrijsectie is minstens 36 cm of 2 raillengtes.Super is als je naar 45 cm kan gaan.Ik spreek uit ervaring.Heb hier een aantal blokken moeten ombouwen daardoor.Heb zelfs in de stationssporen een 4de heel klein stukje ingebouwd op het einde.Dit om de wisselstraat vrij te geven.
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn nieuwe baan
Citaat van: bellejt op dinsdag 26 april 2011, 20:32:00
Met je melders van 1 raillengte krijg je gegarandeerd problemen.Of je treinen moeten al heel langzaam rijden.De ideale lengte voor je stop/inrijsectie is minstens 36 cm of 2 raillengtes.Super is als je naar 45 cm kan gaan.

Maar dat lijkt me duur en onhandig. Kun je dan niet beter naar 36cm + ca. 18 gaan of heb je dan weer andere nadelen?
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:mijn nieuwe baan
is ook goed.Hou minstens die 36 cm aan.Bij mij was het makkelijker met halve rails te werken.Vooral in de stations.In de vrije baan hou ik ook 54 cm aan.Duurder hoeft het niet te zijn hoor.Ik heb veel rails als nieuw/2de hands gekocht.Ik heb een leverancier in Duitsland waar ik amper 1,90 euro/rail betaal.Op je ganse baan maakt dat voor je stationsporen amper max 20 euro.
Re:mijn nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:mijn nieuwe baan
ziet er goed uit ;) ;)
wanneer moet ik mijn wisselstraten vrijgeven
Ik lees dat het een lok met 2 melders ook goed moet werken. Ik zit alleen te zoeken hoe ik nu mijn wisselstraten het beste kan vrijgeven.
Vaak zit de lok al in het bij de 2e melder en rijden de wagons nog over de wissels.

vandaar mijn voorstel om aan het begin en eind van het blok een kleine melder te maken.

Heeft iemand nog tips?
Re:mijn nieuwe baan
uermend
gast

Re:mijn nieuwe baan
Ik heb de afgelopen dagen weer erg druk geweest.
Ik heb een aantal blokken waar ik makkelijk bij kwam voorzien van 3 melders.
Alles weer opnieuw geprogrammeerd en weer getest.

Blijkt dat het bij 3 melders per blok toch wat lekkerder loopt. voornamelijk het vrijgeven van wisselstraten waarbij een aantal wissels direct achter elkaar zitten.

Nu komt het regelmatig voor dat nog een wagon op de wisselstraat staat en de wisselstraat al vrijgegeven wordt. de wisselstraat wordt namelijk vrijgegeven na vrijkomen van het vorige blok, met een vertraging van 4 seconden.

Als de trein in beweging blijft werkt dit prima, maar nu ik met 7 treinen rij komt het wat vaker voor dat een vervolg blok bezet is en de trein ff moet wachten.

met als gevolg , KNAL, BOEM, PAAF.

Ik heb de buitenste melders van de blokken minimaal 20 cm gemaakt zodat de laatste wagon altijd gedetecteerd wordt.

Ik heb nu 5 van de 28 blokken aangepast, dus nog een hoop te doen.

invoeren van treinlengtes en bloklengtes
Ben weer druk bezig geweest met het programmeren van koploper.

Ik heb nu de treinlengtes en bloklengtes opgegeven in koploper.

Zo weet koploper of de trein in het blok past of dat de wissels er achter nog bezet blijven.

Dit werkt prima, MITS, de treinen precies stoppen aan het einde van het blok.

Als de trein doorschiet staat hij op de wissel voorbij het blok, en dat is niet goed.
Als de trein te langzaam is en eerder stopt staan nog wagons op de wissels.

Ik heb gemerkt dat het op het juiste moment stoppen cruciaal is.
Echter bij hele lange blokken (trein moet meer dan 40 cm doorrijden) en bij blokken waar de trein net in past (10 cm speling) gaat het regelmatig fout.
Bij deze blokken heb ik gekozen voor 3 melders per blok.

Ik heb nu met 7 treinen gereden voor 30 min zonder maar 1 verstoring.
Het gaat dus de goede kant op.

Groetjes Sander
Re:mijn nieuwe baan
jakeman
gast

Re:mijn nieuwe baan
Hoi Sander,
Ik vind het erg leuk om jou zo bezig te zien. Ik ben zelf begonnen met Rocrail, maar ben ook nog steeds erg benieuwd naar Koploper.
Succes met het bouwen van je baan, ik blijf het volgen!
Groeten Jake
Een start met scenery
uermend
gast

Een start met scenery
eindelijk weer eens tijd om te treinen.

De treinen lopen nu lekker over de baan, dus tijd met mijn eerste scenery.

Ik heb een betonmuur gemaakt van klein langs de helling.

Zie foto's.
ikea florea korrels niet meer leverbaar?
Ik ben druk aan het schrotten van de rails. Ik heb alleen een probleem, de korrels die ik gebruik van de ikea waren er niet meer in Heerlen.
Weet iemand of deze nog leverbaar zijn?

Wat is er aan te raden ter vervanging?

Re:Marklin baan, start met scenery
Jippie,

De korrels Florera zijn weer binnen. heb meteen 6 zakken ingeslagen, kan ik lekker vooruit.
Het is nu niet meer zo warm op zolder, dus kan ik lekker meters gaan maken.

P.S. Ik heb de korrels gekozen op formaat. Ze zijn even groot als de korrels in de C-rail.
Ik wil straks de rail gaan verroesten met de revel roest kleur als ik straks een airbrush set heb gekocht/geleend.

foto's volgen snel.

Groetjes Sander
Re:Marklin baan, start met scenery
ziet er allemaal goed uit lekker allemaal zelfbouw en zelf initiatief dat vind ik leuk doe ik zelf ook die betonenmuur van klei ook goed ,wat voor klei gebruik je.
veel succes :)