Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  alle wissels werken eindelijk
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: alle wissels werken eindelijk  (gelezen 48946 keer)

uermend

  • Gast
alle wissels werken eindelijk
« Gepost op: maandag 06 december 2010, 14:42:59 »

Ik ben, sinds maart 2010, na 20 jaar weer eens begonnen met mijn oude hobby.  :lol:

Ik heb de zolder opgeruimd en plek gemaakt voor mijn treinbaan.  :P

De oude marklin M-rail heb ik aan mijn neefje gegeven en ben de C-rail gaan aanschaffen.
Ben op zoek gegaan naar een marklin 6021 control unit met de keyboards en de 6002 trafoís.
Voor de koppeling met mijn pc heb ik het marklin 6051 interface gekozen.
Ik weet dat er andere systemen verkrijgbaar zijn maar omdat ik in de jaren 80 ben gestopt toen net deze systemen op kwamen vond ik het leuk om hier mee te beginnen.

Ik hoop dat ik andere van tips kan voorzien bij de bouw van mijn baan en natuurlijk ook zelf nog vanalles leren.

Ik wil graag een Nederlandse baan gaan maken. Dus geen bergen en niet te veel hoogte verschil. Ik wil hierbij wel gebruik maken van een kopstation zodat ik een aantal treinen verscholen kan opstellen.
Het moet een digitale baan worden bestuurd met Koploper.

Ik heb er zin in!!!!!!!  :D
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 april 2015, 23:53:01 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 06 december 2010, 14:49:44 »

Ik heb mijn baanontwerp gemaakt op de pc.
Ik heb het ontwerp zo gemaakt dat ik het stukje voor stukje kan opbouwen.

De baan komt in een L vorm waarbij het bovenste stuk voorzien wordt van een dubbele laag.

Hier komt mijn Schaduwstation onder en station met dorp boven.

Onderaan wil ik een rangeerstation gaan maken.

Blauw is basisniveau.
Grijs is hoogste niveau (12 cm boven basis)
Geel is klimmen/dalen
« Laatst bewerkt op: maandag 06 december 2010, 17:01:00 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #2 Gepost op: maandag 06 december 2010, 14:55:11 »

Nog even een 3D beeldtje voor wat meer inzicht.

Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #3 Gepost op: maandag 06 december 2010, 16:05:16 »

Ontwerp van de Blokken op mijn baan.

Omdat de baan pc-gestuurd wordt moet bij het ontwerp de baan in blokken verdeeld worden.

Omdat ik met Marklin C-rail rij kan ik makkelijk een geheel gedetecteerde baan maken.
Het maken van een detectie C-rail is hier te vinden: http://www.modelspoorh0.nl/besturing4.htm


Hier zijn een aantal regeltjes bij:

De blokken lopen van wissel tot wissel.

Een blok bestaat uit  stukken, een inrij, rem sectie en een stop sectie. Dit draait natuurlijk als de trein vanaf de andere richting komt.

De Blokken moeten langer zijn dan de langste trein.
Soms komt het voor dat het niet lukt. er zit maar een klein stukje spoor tussen 2 wissels.
Hier heb ik dat toch een blok van gemaakt, alleen geef ik in koploper aan dat hier geen trein mag stoppen.

Bij een perron is het handig om een extra perron sectie te maken ter hoote van het perron.
De trein stopt dan altijd bij het perron. In koploper is het ook mogelijk een een virtueele sectie te maken. die kan later geprogrammeerd worden.

Iedere sectie heb ik met een viesmann 5217 terugmelder aan mijn interface hangen en dat werkt prima.

« Laatst bewerkt op: maandag 30 mei 2011, 16:52:25 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #4 Gepost op: maandag 06 december 2010, 16:13:17 »

Voor het aansturen van de wissels maak ik gebruik van de marklin K83, 6083 wisselaandrijving.
Per K83 kun je 4 wissels aansturen.
Het voordeel van het werken met een K83 is dat je een externe voeding kunt gebruiken. Hierdoor belast je je central Unit niet zodat het vermogen uitsluitend voor het besturen van de treinen gebruikt wordt.

Hiervoor heb ik een externe voeding gemaakt op een experimenteer printje voor nog geen 5 euro.
zie http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf

voor het aansluiten van de wissels met de K83 zie foto hieronder.

LET OP!!!!

Zorg ervoor de de polarisatie van de trafo's hetzelfde is.
Dit kun je testen door de 2 trafo's met bruin aan elkaar te koppelen en een lapje tussen de 2 gele aansluitingen van de trafo's te hangen.
Als de polarisatie gelijk is zal het lampje NIET branden. Brand het lampje wel moet 1 stekker van 1 trafo andersom insgestoken worden.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 mei 2011, 16:54:54 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #5 Gepost op: maandag 06 december 2010, 16:46:40 »

Het leggen van de rails.

Ik heb bij test rondjes gemerkt dat de treinen best veel lawaai produceren.
Er moest dus isolatie onder de rails komen.
Ik heb de Huub Maaskant methode gebruikt en die bevalt goed:
http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm


Ik heb hiervoor het schuimplaten gebruikt dat je onder de klik laminaat legt. Bij de Doe Het Zelf te verkrijgen.

Deze platen heb ik in stroken gesneden van 2,5 cm.

Vervolgens een hartlijn getrokken in het midden van de treinrails en daarna tegen de lijn de stroken geplakt met de bekende Bison houtlijm. Dus 2 stroken tegen elkaar.
Met een aantal spijkertjes heb ik de schuim vastgezet totdat de lijm droog was.

Vervolgens heb ik de C-rails met stukken dubbelzijdige tape vastgezet. Deze tape heb ik voor 4 euro bij de Hornbach gekocht per rol van 25 meter en 5 cm breed. (vandaar de 2 stroken van 2,5 cm).


« Laatst bewerkt op: maandag 06 december 2010, 17:03:23 door uermend »
Gelogd

lesley001

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #6 Gepost op: maandag 06 december 2010, 16:54:51 »

Erg leuk dat je weer begint met de treinen.  :D
Ik ben erg benieuwd hoe je baan er uit komt te zien. (Ik heb maak ook een Nederlandse baan.)

Ik wil hierbij wel gebruik maken van een kopstation zodat ik een aantal treinen verscholen kan opstellen.
Ik heb gekeken naar je baanplan en je bedoelt waarschijnlijk een schaduwstation.

Ik wens je veel succes met de bouw.  :D

Groet, Lesley

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 december 2010, 13:45:32 »

Probleempje nummer 1.

Ik krijg regelmatig bezetmeldingen in Koploper die ik niet kan verklaren.

Kan het zijn dat de isolatieschoentjes niet goed zitten en toch nog contact mogelijk is of is er een ander probleem?


Wie heeft nog een aantal Tips waar ik heen moet kijken?

Groetjes Sander

Ik zal deze week een aantal foto's posten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 december 2010, 15:35:35 door uermend »
Gelogd

Wasmi

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 december 2010, 14:08:28 »

kijk maar eens goed of je railuiteinden zelf niet perongeluk tegen elkar aankomen....
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 december 2010, 21:53:14 »

Hoi Wasmi,

Het waren inderdaad de spoortstaven die contact maken.
Met dit koude weer werkt de rails een beetje en dat veroorzaakte de kortsluiting.
Ik heb ook ontdekt dat ik de isolatieschoentje er verkeerd om op had zitten.
Het lipje moet dus omhoog zodat het tussen de spoortstaven komt. :lol:

Ik heb nog 1 foutje te herstellen. dan kan ik het nieuwe stuk baan gaan testen met koploper.

Hopelijk kom ik daar dit weekend aan toe.

Kan ik meteen weer wat foto's maken.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 mei 2011, 16:55:51 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 10 december 2010, 23:08:29 »

Heb vandaag alle storingen opgelost en al een aantal testrondjes gereden. Er zitten nog een aantal foutjes in mijn programmering van koploper maar daar kom ik later nog op terug.
Ik ga nu de hellingen maken. Ik heb van een vriend een snijder geleend voor schuim te snijden, super apparaat. Heb een aantal tunnel doorgangen gemaakt en dat gaat super. Hoop het geheel morgen af te krijgen zodat ik echt kan testrijden.

Ik heb ook nog ergens een draadje gelezen over stokkende treinen op een terugmeldsectie. Oorzaak kan zitten in het gebruik van 1 spoorbaan voor terugmelding en nog maar 1 voor massa van rijstroom.
Dit zou op te lossen zijn door een aantal diodes te plaatsen in mijn viessmann 5217 terugmelders. Heb dus maar meteen een aantal diodes besteld zodat ik mijn 5217's kan aanpassen. De resultaten volgen binnenkort.

Gelogd

uermend

  • Gast
Viessmann 5217 aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 22:22:20 »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste terugmelder aangepast met diodes.
Omdat ik met de c-rail rij met volledige detectie heb ik 1 spoor opgeofferd voor de detectie.
Deze kan de trein normaal niet gebruiken als massa  waardoor de helft van de wielen nog maar als stroomdoorvoer actief is.
Dit veroorzaakt, vooral bijlage snelheden, stokken van de trein.
Door de 5217 aan te passen kan de loc dit spoor wel weer als massa gebruiken.

Ik heb de diodes aan de onderzijde van de print gesoldeerd om sluiting te voorkomen.

Gelogd

uermend

  • Gast
Maken van hellingen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 22:28:44 »

Ik heb van een vriend een tempex snijder geleend. Wat een mooi apparaatje zeg. Door een gloeidraad snij je zo door het schuim heen in een strakke lijn. Ideaal dus om hellingen te maken. Geluidsisolatie is meteen geregeld.

Ik moet nu alleen nog de brug en afwerking doen.

Ik denk dat ik de brug van hout maak en deze laat rusten op de schuim blokken. Of heeft iemand nog tips.

Groetjes Sander

Gelogd

uermend

  • Gast
De vorderingen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 22:35:10 »

verder nog ff een foto van mijn uitbreiding waar het station moet komen.
Ik mis hier nog 1 spoor, daar moet ik de wissels nog voor aanschaffen met een K83. Dat zal wel na de kerstdagen komen.

Verder heb ik ook nog even getest om een 66045 Delta 4F controller als booster in te zetten.
Met goed resultaat, heb er net 3 treinen op laten rijden met verlichting.

Een goed alternatief voor de dure boosters.


Groetjes Sander
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 22:36:03 »

't Ziet eruit alsof het een immens complex gaat worden! Je hebt toch wel voldoende getest vooral he?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 15 december 2010, 09:08:24 »

Hoi Laurent,

Natuurlijk heb ik tussen door steeds getest.
Dit is nu de 7e uitbreiding die ik doe aan mijn baan.

Ik heb steeds stukjes gebouwd en getest.

Ik merk dat er wel steeds rails tegen elkaar aan komen waardoor bezetmelders geactiveerd worden.
Hier zal ik dus een mm rails moeten wegslijpen.

Daar kan ik dit weekend eens mee beginnen.

Sander
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #16 Gepost op: zondag 19 december 2010, 13:42:04 »

Ik heb gisteren mijn oude 1139 lok omgebouwd met een 5 polig anker.

Dit kan ik iedereen aanraden.

Zie hier de korte beschrijving:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26819.0

Verder is ook de wisselverlichting binnen gekomen, dus die kan ik gaan inbouwen.

Dus als ik klaar ben met sneeuw ruimen gaan we aan de slag.

Sander
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #17 Gepost op: zondag 19 december 2010, 22:52:31 »

Hallo,

Ik heb vandaag nog bij een aantal wissels de verlichting ingebouwd. Dat ziet er meteen een stuk mooier uit.

Omdat ik de wissels toch al in mijn handen had, heb ik meteen de dipswitches uit de wisselaandrijving gehaald en doorgesoldeerd.

Ik heb gemerkt dat bij de oudere aandrijvingen de solderingen geoxideerd waren. De contacten in de dipswitches hadden ook een hogere weerstand dan de nieuwe, dus waarschijnlijk ook geoxideerd.

Vervangen of doorsolderen was dus gewenst.

Omdat ik de wissels straks ga ballasten met de rest van de rail wil ik voorkomen dat ik ze los moet halen omdat de dipswitches niet meer werken.

Dus alle wissels die ik in mijn handen heb pas ik aan. Let Op!!!! dit kan alleen als je digitaal rijd.


Binnenkort de draden solderen aan de wiselverlichting. De brug af maken, isolatie onder de rails maken.

en natuurlijk test rondjes rijden.

Maar wat is het toch een mooie hobby dat treinen.

Groetjes Sander


Sander


Gelogd

lesley001

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #18 Gepost op: maandag 20 december 2010, 10:18:41 »

Je schiet al aardig op! 

Dat vraagt om foto's  :D


Groet, Lesley

Davio

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 22 december 2010, 11:06:15 »

ziet er goed uit!
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #20 Gepost op: maandag 27 december 2010, 11:28:22 »

Ben weer druk in de weer geweest met aanpassen van mijn wissels.
Ik heb overal de afsluitschakelaars weggehaald en doorgesoldeerd.
Als je de wisselaandrijvingen openmaakt zie je meteen dat de solderingen niet meer zo goed zijn.
Ze zijn dos en wit uitgeslagen door de invloeden van vocht e.d. Dit gebeurt ook met de contacten in de microswitches waardoor ze niet meer zo goed schakelen. Dus eruit met die dingen.

Maar wat een werk. alles wissels uitbouwen, schakelaars er uit en draadjes solderen.

Ik heb de afgelopen dagen 30 wissels aangepast.

Je ziet er helaas niets van, dus nog geen foto's.

Verder heb ik ook nog 5 polige ankers besteld voor mijn locs.

Ik hoop dat deze komende week binnen zijn.

Groetjes Sander
Gelogd

brunigbahn

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • allegra
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #21 Gepost op: maandag 27 december 2010, 17:57:35 »

Sander,

Ja soms vallen dingen tegen en ben je zo maar en paar dagen bezig
om de problemen op te lossen.
Maar ja daarvoor is het hobby.
Bouw lekker verder.

Grt Johan
Gelogd
Groeten Johan RhB

peter1234

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Viessmann 5217 aanpassen
« Reactie #22 Gepost op: maandag 27 december 2010, 18:07:54 »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste terugmelder aangepast met diodes.
Omdat ik met de c-rail rij met volledige detectie heb ik 1 spoor opgeofferd voor de detectie.
Deze kan de trein normaal niet gebruiken als massa  waardoor de helft van de wielen nog maar als stroomdoorvoer actief is.
Dit veroorzaakt, vooral bijlage snelheden, stokken van de trein.
Door de 5217 aan te passen kan de loc dit spoor wel weer als massa gebruiken.

Ik heb de diodes aan de onderzijde van de print gesoldeerd om sluiting te voorkomen.




Misschien maak ik een denkfout, maar als je wisselstroomwielen gebruikt, dan zorgen deze er toch voor dat de andere spoorstaaf, die voor terugmelding wordt gebruikt, toch ook massa krijgt? :? :? :?
Gelogd
Groetjes,

Peter

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #23 Gepost op: maandag 27 december 2010, 19:05:13 »

Hoi Peter,

De terugmelder zit normaal niet aan de massa, anders blijft deze continue bezet.

Vandaar de diode, deze blokt de massa naar de meldcontacten van de terugmelder en maakt massa voor de Loc.

Sander
Gelogd

peter1234

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #24 Gepost op: maandag 27 december 2010, 19:35:49 »

Is het dan volgens dit principe? :

http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_893.pdf

Gelogd
Groetjes,

Peter

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #25 Gepost op: maandag 27 december 2010, 21:28:47 »

Hoi Peter,

Dat is inderdaad hetzelfde principe.
Je moet dan alleen nog aan de rail komen. Vandaar dat ik voor de optie gekozen heb om de terugmelders aan te passen.

Groetjes Sander
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 december 2010, 14:15:04 door uermend »
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 11 januari 2011, 11:01:20 »

Eindelijk weer een update.

Ben begonnen met een laad perron te maken bij mijn goederen station.

Ik heb dit van tempex gemaakt en met gipsband bekleed.

Ik moet het nog verven maar ziet er volgens mij wel goed uit.

Foto's volgen nog.

Verder ben ik begonnen met plaatsen van bovenleiding.
Begin is gemaakt, dus kan ik zo gaan beginnen met belasten.

Ook hier, foto's volgen.

Groetjes Sander
Gelogd

uermend

  • Gast
De foto's van het perron
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 12 januari 2011, 20:55:01 »

Eindelijk het perron is droog en geverfd.

Er moet natuurlijk nog ballast naast de rails en de rails moet nog roestig gemaakt worden.

Gelogd

uermend

  • Gast
Het tunnelportaaltje wat volgt
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 12 januari 2011, 20:58:15 »

Hieronder het tunnel portaaltje.

Dit moet ik nog met gips bewerken en verven.

Dat wordt mijn volgend project.

Sander
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 januari 2011, 21:00:52 door uermend »
Gelogd

lesley001

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 13 januari 2011, 15:00:23 »

Zie er zeer mooi uit.
Ik doe veel ideeŽn op.  :lol:


Groet, Lesley

Davio

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 13 januari 2011, 18:01:20 »

Ziet er zeer goed uit.
Gelogd

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 13 januari 2011, 18:08:18 »

Ziet er leuk uit!

groeten minitreintje/Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

uermend

  • Gast
Boompjes
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011, 14:02:01 »

Ik ben druk bezig geweest met de aankleding van mijn baan.

Ik heb afgelopen week een 40 tal boompjes gemaakt voor nog geen 8 euro.

Als basis heb ik "middelands zee schuim" gebruikt. Deze hebben afgelopen zomer in de tuin gestaan. Goed laten drogen.
Ingespoten met blanke lak en vevolgens door de Bush schuim gerold.

Hieronder de resultataen.
Gelogd

ron van den broek

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011, 14:37:19 »

Hoi Sander,

Je aanzet van je baan ziet er goed uit voor de toekomst en wat ook gezegd mag worden het ziet er er strak en netjes opgeruimd uit om te zien.
Je hebt ook al de 1e scenery stappen ondernomen mbt tot de aankleding van je baan.
De bomen kan zo maar als ik naar je loof op de takken kijk ten opzichte van je stam dan loopt de verhouding toch een beetje scheef vind ik.
Je kan het simpel oplossen en je zal zien dat de bomen er veel beter uit de strijd gaan komen.
Maak een mengsel van klei/water en een beetje gezeefd zaagsel en smeer het op de stam en goed laten drogen en eventueel herhalen en daarna op kleur brengen en als het nog nat is nog wat licht met gezeefd zaagsel bestrooien, zo krijgt je stam body en volume.
Wil je een makkelijkere werkzame manier schaf dan de boomschorspasta van Anita Decor aan, is ook een mooi produkt om mee te werken. Succes en ga lekker zo door.

Mvg Ron :)
Gelogd

marklinkevin

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 22 februari 2011, 17:37:21 »

heejj

mooie baan heb je daar ik ga dit volgen ziet er moooooi uit.

Mvg Kevin
Gelogd

uermend

  • Gast
Weer eens tijd voor verder testen
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 14 april 2011, 22:51:50 »

Eindelijk weer eens een beetje tijd om aan de treinbaan te knutselen.
Ik ben druk geweest met het programmeren van koploper zodat mijn treinen met wagons hun rondjes doen.
Dat bleek al snel tegen te vallen.
in 1 bocht raakten te wagons elkaar. slopen dus en 2 24188-ers vervangen door de 24172-ers om een extra cm ruimte te creŽren.
Nu moeten de treinen nog aan het eind van de blokken stoppen en dat valt tegen.
je kunt werken met virtuele terugmelders om dit voor elkaar te krijgen, ook wel het doorrijden in cm's. Maar ik heb een aantal blokken langer dan 2 meter die precies in het midden gescheiden zijn. ik moet dus verder van 99,99 cm door rijden en dat kan koploper niet.
Ik denk dat ik al mijn blokken ga ombouwen met een extra terugmelder, 3 dus i.p.v. 2.

Hieronder een tekening:


bij de nieuwe situatie krijg ik 3 melders, de melders 1 en 2 zijn 1 raillengte. de melder 3 bestaat uit resterende blok en kan tot 3 meter lang zijn.

de melder 3 is afrem sectie, de melders 1 en 2 de stop secties afhankelijk van de richting.

ik heb nog extra s88-ers via Ebay gekocht, ff wachten tot ze binnen zijn.

Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 15 april 2011, 08:51:54 »

Hoi Sander,


Het ziet er goed uit, je werkt gestructureerd en hebt aantoonbaar genoeg gelezen want ik zie leuke links. Leuk dat je ook met de CU 6021 begint aangezien je "daar" was opgehouden. Voor mij geld eigenlijk hetzelfde.
Bij het maken van mijn blokken ga ik ook uit van 3 melders per blok. Dat voelt gewoon erg degelijk. Veel meer werk maar dat betaalt zich vast terug. Bovendien kun je nog eens andersom rijden.

groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 20:25:28 »

Het werd eens tijd om een filmpje te gaan maken. Bij deze, de link naar youtube:


Mijn nieuwe Olympische koploper bij het station.



de 1205, en 1139 met een overzicht van de baan.
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 20:32:00 »

waarom gewoon niet melder 1-2-3 of andere richting 3-2-1 ? Is op de lange baan veel makkelijker te programmeren en aan te houden in elk programma (zeker in koploper).
Met je melders van 1 raillengte krijg je gegarandeerd problemen.Of je treinen moeten al heel langzaam rijden.De ideale lengte voor je stop/inrijsectie is minstens 36 cm of 2 raillengtes.Super is als je naar 45 cm kan gaan.Ik spreek uit ervaring.Heb hier een aantal blokken moeten ombouwen daardoor.Heb zelfs in de stationssporen een 4de heel klein stukje ingebouwd op het einde.Dit om de wisselstraat vrij te geven.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 22:06:16 »

Met je melders van 1 raillengte krijg je gegarandeerd problemen.Of je treinen moeten al heel langzaam rijden.De ideale lengte voor je stop/inrijsectie is minstens 36 cm of 2 raillengtes.Super is als je naar 45 cm kan gaan.

Maar dat lijkt me duur en onhandig. Kun je dan niet beter naar 36cm + ca. 18 gaan of heb je dan weer andere nadelen?
Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 22:13:14 »

is ook goed.Hou minstens die 36 cm aan.Bij mij was het makkelijker met halve rails te werken.Vooral in de stations.In de vrije baan hou ik ook 54 cm aan.Duurder hoeft het niet te zijn hoor.Ik heb veel rails als nieuw/2de hands gekocht.Ik heb een leverancier in Duitsland waar ik amper 1,90 euro/rail betaal.Op je ganse baan maakt dat voor je stationsporen amper max 20 euro.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

treinfan070

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Machinist bij de Valleilijn
    • OV-Net
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 22:31:35 »

ziet er goed uit ;) ;)
Gelogd
Connexxion Rail

uermend

  • Gast
wanneer moet ik mijn wisselstraten vrijgeven
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 27 april 2011, 09:04:39 »

Ik lees dat het een lok met 2 melders ook goed moet werken. Ik zit alleen te zoeken hoe ik nu mijn wisselstraten het beste kan vrijgeven.
Vaak zit de lok al in het bij de 2e melder en rijden de wagons nog over de wissels.

vandaar mijn voorstel om aan het begin en eind van het blok een kleine melder te maken.

Heeft iemand nog tips?
Gelogd

uermend

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #43 Gepost op: maandag 02 mei 2011, 21:04:50 »

Ik heb de afgelopen dagen weer erg druk geweest.
Ik heb een aantal blokken waar ik makkelijk bij kwam voorzien van 3 melders.
Alles weer opnieuw geprogrammeerd en weer getest.

Blijkt dat het bij 3 melders per blok toch wat lekkerder loopt. voornamelijk het vrijgeven van wisselstraten waarbij een aantal wissels direct achter elkaar zitten.

Nu komt het regelmatig voor dat nog een wagon op de wisselstraat staat en de wisselstraat al vrijgegeven wordt. de wisselstraat wordt namelijk vrijgegeven na vrijkomen van het vorige blok, met een vertraging van 4 seconden.

Als de trein in beweging blijft werkt dit prima, maar nu ik met 7 treinen rij komt het wat vaker voor dat een vervolg blok bezet is en de trein ff moet wachten.

met als gevolg , KNAL, BOEM, PAAF.

Ik heb de buitenste melders van de blokken minimaal 20 cm gemaakt zodat de laatste wagon altijd gedetecteerd wordt.

Ik heb nu 5 van de 28 blokken aangepast, dus nog een hoop te doen.

Gelogd

uermend

  • Gast
invoeren van treinlengtes en bloklengtes
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011, 22:32:40 »

Ben weer druk bezig geweest met het programmeren van koploper.

Ik heb nu de treinlengtes en bloklengtes opgegeven in koploper.

Zo weet koploper of de trein in het blok past of dat de wissels er achter nog bezet blijven.

Dit werkt prima, MITS, de treinen precies stoppen aan het einde van het blok.

Als de trein doorschiet staat hij op de wissel voorbij het blok, en dat is niet goed.
Als de trein te langzaam is en eerder stopt staan nog wagons op de wissels.

Ik heb gemerkt dat het op het juiste moment stoppen cruciaal is.
Echter bij hele lange blokken (trein moet meer dan 40 cm doorrijden) en bij blokken waar de trein net in past (10 cm speling) gaat het regelmatig fout.
Bij deze blokken heb ik gekozen voor 3 melders per blok.

Ik heb nu met 7 treinen gereden voor 30 min zonder maar 1 verstoring.
Het gaat dus de goede kant op.

Groetjes Sander
Gelogd

jakeman

  • Gast
Re:mijn nieuwe baan
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 11 mei 2011, 12:12:08 »

Hoi Sander,
Ik vind het erg leuk om jou zo bezig te zien. Ik ben zelf begonnen met Rocrail, maar ben ook nog steeds erg benieuwd naar Koploper.
Succes met het bouwen van je baan, ik blijf het volgen!
Groeten Jake
Gelogd

uermend

  • Gast
Een start met scenery
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 14 september 2011, 20:30:28 »

eindelijk weer eens tijd om te treinen.

De treinen lopen nu lekker over de baan, dus tijd met mijn eerste scenery.

Ik heb een betonmuur gemaakt van klein langs de helling.

Zie foto's.
Gelogd

uermend

  • Gast
ikea florea korrels niet meer leverbaar?
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 14 september 2011, 20:38:40 »

Ik ben druk aan het schrotten van de rails. Ik heb alleen een probleem, de korrels die ik gebruik van de ikea waren er niet meer in Heerlen.
Weet iemand of deze nog leverbaar zijn?

Wat is er aan te raden ter vervanging?

Gelogd

uermend

  • Gast
Re:Marklin baan, start met scenery
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 16 september 2011, 10:18:33 »

Jippie,

De korrels Florera zijn weer binnen. heb meteen 6 zakken ingeslagen, kan ik lekker vooruit.
Het is nu niet meer zo warm op zolder, dus kan ik lekker meters gaan maken.

P.S. Ik heb de korrels gekozen op formaat. Ze zijn even groot als de korrels in de C-rail.
Ik wil straks de rail gaan verroesten met de revel roest kleur als ik straks een airbrush set heb gekocht/geleend.

foto's volgen snel.

Groetjes Sander
Gelogd

pixon

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Marklin baan, start met scenery
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 16 september 2011, 12:47:29 »

ziet er allemaal goed uit lekker allemaal zelfbouw en zelf initiatief dat vind ik leuk doe ik zelf ook die betonenmuur van klei ook goed ,wat voor klei gebruik je.
veel succes :)
Gelogd
volg me updates via  twitter -tumblr-facebook

twitter            https://twitter.com/pixonenco
tumblr foto's    http://pixonenco.tumblr.com/
facebook         http://www.facebook.com/pixonenco
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.62 seconden met 22 queries.