Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?

Gestart door eulaersivan zondag 05 december 2010, 22:17:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?
De Sint heeft voor mijn dochter een hoop tweedehands M-rails, locs, wissels en wagons gebracht. Hoe sluit ik dit aan aan de transfo (zo'n blauwe met 30VA)? In bijlage een foto van een aantal rails die ik in de doos heb gevonden en waarvan ik niet goed weet, waarvoor ze dienen. Misschien zijn het wel aansluitingsrails?

Graag zo praktisch mogelijke antwoorden voor deze newbie :-)

Mvg

Ivan
Re:Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?
Hallo Ivan,

Dit zijn geen één van alle aansluitrails maar allemaal kontaktrails.
De aansluitrails zitten meestal 2 snoertjes aan rood/bruin.

                                                                           Mvg. Bernard
Re:Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?
van boven naar beneden:

- contactrail 5116. (meen ik) 1/1 180mm. Wordt gebruikt voor electrische overwegen om het contact-traject te verlengen.

- contactrail 51xx met gedeelde detectie. 1/1 180mm. Verder weet ik niet het specifieke gebruik hiervan.

- contactrail (Behoort bij electrische overweg 7292 of uitbreiding voor 2e spoor 7293) 1/2 90mm. Wordt gebruikt voor electrische overwegen om het contact-traject te beginnen. Aan de railzijde is halverwege de rails (electrisch) onderbroken en begint/eindigt het contacttraject.
(rails is verbonden met een 5107 1/2 90mm.)

- contactrail (Behoort bij electrische overweg 7292 of uitbreiding voor 2e spoor 7293)  1/1 180mm. en vormt het hart van de overweg. De aansluiting welke de middenrail kruist staat electrisch in verbinding met de 2 oprijdtdelen, of verlengdeel.

M.vr.gr. Marcel
Re:Wat voor soort rails zijn dit ? Aansluitrails?
Hallo Ivan en Marcel

Citaat van: loc1200 op zondag 05 december 2010, 22:36:16
- contactrail 51xx met gedeelde detectie. 1/1 180mm. Verder weet ik niet het specifieke gebruik hiervan.
Marcel

Deze rail was eigenlijk de voorloper van de schakelrail. Je kunt hiermee wissels/seinen schakelen, maar in plaats van de sleper (een korte puls) zorgt de hele trein voor omschakelpulsen.
De rechte uitvoering (die van jou dus) had nummer 5105, de gebogen versie 5104.

Met vriendelijke groet,
Martin