Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

AlexH begint ook weer met bouwen....

Gestart door AlexH zondag 05 december 2010, 15:25:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
AlexH begint ook weer met bouwen....
Nadat m'n spullen zo'n 15 jaar bij m'n ouders op zolder hebben gelegen heb ik de hobby weer opgepakt. Ik ben begonnen met al m'n M- rails te verkopen en nieuwe C-rails aan te schaffen. De baan ben ik gaan ontwerpen in wintrack. Dit blijkt nog erg lastig te zijn en de ruimte is al snel klein. Ik ben begonnen met een zo groot mogelijk 'hoofdspoor'. Dit ga ik als uitgangspunt gebruiken om de baan verder uit te breiden. Nu wordt het puzzelen hoe ik er hoogte in aan kan brengen. Met de beperkte ruimte en de max 3% steiging blijkt dit nog vrij lastig.

Qua ontwerp ben ik nog lang niet klaar en schroom er ook niet voor nog grote aanpassingen te moeten doen. Het plan zoals nu is te zien in wintrack met het 3e spoor in het midden is ook alles behalve definitief. Dit geldt ook voor de opstelsporen. Het lijkt me wel mooi om de grote hoofdsporen met 24230/24330 bochten te behouden.

Ondertussen ben ik dan ook begonnen met het bouwen van een basis tafel zoals is te zien op de foto's. De deur maakt het geheel er niet ruimer op dus dat heb ik nu zo gemaakt dat de deur net ver genoeg open wil zodat ik onder de tafel door kan kruipen.  :P De vorige bewoner van m'n huis had enorm goede smaak ( :roll: ) en had in de gang de muren vol gespijkerd met vuren latten. Hier was verder niks mee gedaan, alleen overal een afstand van ongeveer 1cm er tussen. Deze latten heb ik bij het opknappen van m'n huis uiteraard verwijderd en nu gerecycled om m'n treintafel te bouwen. De hoofdbanen met 24230 en 24330 bochten heb ik er op uitgelegd om te kijken of het ook allemaal echt gaat passen met de afmetingen die ik in Wintrack heb ingevoerd.

Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Zo Alex dit ziet er al aardig uit,ben zelf iets verder (en kom er nooit mee klaar).... :lol:
Maar zoals jij gaat ie lekker hoor,en stijging 3 procent moet niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me,heb wel gemerkt dat de "oude" decoders zonder last regeling er soms wat problemen mee hebben,maar die gaan er in de toekomst toch allemaal uit,en die decoders ga ik weer voor verlichting gebruiken. Maar nogmaals je baan ziet er al aardig uit kwa ruimte zeker niet verkeerd.
Blijf zeker dit draadje volgen... :lol:

Mvg: Alex
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Dag Alex.

Lijkt me nog wel behelpen om de ruimte te betreden . . . .
Ga je nog iets met de deur doen, omdraaien of vervangen
voor een harmonicadeur? :wink:
Moet je nageven dat de ruimte optimaal benut wordt!

Groeten,

Erik.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Hoi!

Een leuk begin, en een handige recycling van de latjes inderdaad. Ben je bij de 2de foto op je baan gaan staan om die goed te maken?

Jammer natuurlijk, alle M-rails verkopen. Je baanplan ziet er grappig uit. Wat voor tijdperk ga je bijvoorbeeld rijden?

Succes ermee,

Groetjes,

Erik
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
@ Nieuwenhuis
Ik ben nog jong, beetje kruipen om binnen te komen houd me niet tegen.  :lol: En na m'n geknoei met Wintrack van vanavond kon het nog wel eens erger worden m.b.t. beschikbare ruimte voor mezelf.  :P

@Erik
Handig gebruik maken van het autofocus lampje terwijl je de camera achter je en boven je houd. ;) 8mm MDF durf ik niet op te gaan staan/zitten. Verder ben ik qua materiaal niet zo kieskeurig m.b.t. 1 tijdperk. Ik rijd met wat ik mooi vind. Wat dat aan gaat maakt natuurgetrouw me niks uit.

Tot nu toe ben ik van mening dat het een goede beslissing is geweest over te stappen naar C-rails. Ik heb beide parallelsporen die nu liggen aangesloten met 1 aansluit setje en heb eigelijk geen problemen met de hoeveelheid spanning die op alle plaatsen van de baan over blijft. Dat was 'vroeger' met M rails wel anders. Ik ga nog wel meer stroom aansluitingen aan de rails maken maar dat komt pas als ik het hele baanplan heb zoals ik het wil. Het modulaire van de wissels enzo bevalt me ook wel. Nu kan ik eerst de wissels zelf kopen en ze daarna electrificeren.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Citaat van: AlexH op zondag 05 december 2010, 19:17:11
Dat was 'vroeger' met M rails wel anders.
Nooit problemen gehad met "M" rails. Ook niet tijdens digitaal bedrijf. Als je maar zorgt dat de raillassen niet uitgelubberd zijn en de middenleiderverbindingslippen schoon zijn is er niks aan't handje.  :D
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Hallo Alex,

Ik heb net even naar je baanontwerp gekeken en zag dat je 3weg wissels ingetekend had.

Als ik je een tip mag geven gebruik deze niet, ze zijn erg gevoeling om iets te laten ontspooren.
In mijn baan zitten er twee en daar lopen regelmatig loc's en treinstellen uit de rails.

Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Hallo Alex,

Goed dat je ook weer gaat beginnen. Ik ben in maart ook weer begonnen na 20 jaar alles bij mijn ouders op zolder.

Heb ook mijn M-rail weggedaan en de C-rail aangeschaft.

Veel succes met je baan. mogelijk kunnen we nog 1 en ander van elkaar leren.

Sander

Mijn baan: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26659.0
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Ik heb inmiddels links onder de 'slinger' er uit gehaald en daar een recht stuk tussen gemaakt. Het rare is dat het met rails perfect past zonder spanning in de rails. (Was met de slinger in de binnenste baan wel het geval. Volgens WinTrack past wat ik nu heb liggen niet, en zou het met de slinger perfect moeten passen. WinTrack is ook niet helemaal foolproof dus heb ik het idee.

Verder wordt het bouwen een beetje 'as it goes'. Ga niet heel veel plannen, bouw wat en pruts daar weer wat bij aan. Ik heb wel een ruw idee in mn hoofd van hoe het moet gaan worden alleen dat kreeg ik niet helemaal goed uitgewerkt in WinTrack.

M'n volgende stap is dit geheel 'twee verdiepingen' omhoog te bouwen. Ik moet alleen  nog even kijken hoeveel tussenruimte ik ga maken tussen de verschillende verdiepingen. Bovenleiding maak ik er waarschijnlijk niet weer boven. Ik heb nog wel het een en ander aan boveleidingen liggen, ik denk er aan dit te gaan verkopen. Op de eerste verdieping komt een gelijke baan als de twee die ik nu heb liggen maar dan enkel spoor. Deze wil ik met een aftakking van de bovenste via een aflopend spoor met elkaar verbinden. Op het onderste niveau komen zaken zoals schaduwstations, een keerlus en ik krijg er waarschijnlijk ook nog wel ergens een klimspiraal ingemoffeld om weer naar de bovenste verdieping te kunnen.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Heb net alles afgebroken en de inhoud van een andere kamer naar de kamer waar m'n treinen stonden verplaatst. De vorm van de kamer waar ik m'n treintafel had gebouwd was toch niet zo handig. De andere kamer is een tikkie ruimer en rechthoekig. Er zit alleen een kolom aan de wand van de schoorsteen. Deze is niet zo heel groot dus verwacht hier niet veel last van te hebben. Foto's van de nieuwe kamer volgen! Volgend weekend hoop ik weer een tafel te hebben staan.  :D
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Afgelopen dagen flink doorgebouwd om weer een basis te hebben. Moet nog een klein stukje mdf op maat zagen maar dat komt nog wel. De basis staat weer.

De kamer waar m'n baan nu komt is niet heel veel groter dan de andere, maar door de gunstigere vorm kan ik effectief veel meer lengte aan rails kwijt. En bijkomend voordeel, de deur kan open.  :D

Nu begint het opnieuw plannen van de baan. Het idee is om een klimspiraal naast de deur te maken. Twee parallel hoofdsporen met R2 en R3.

Onder het raam ga ik een extra plank maken waar ik doosjes e.d. kan opbergen. De plaat heb ik al even los neergelegt maar deze moet ik nog wat gaan verstevigen. Een 8mm plaat op 2 balkjes gaat geheid doorzakken op den duur.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Dat worden meer serieuze plannen  :) Om die kolom kun je rustige bochten leggen en aan weerszijde wat senery dan merk je er niets van maar eh.. zou je niet van beneden naar boven werken. Eerst het schaduwstation? Daar kun je straks niet makkelijk bij.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Mooie ruimte hoor, erg netjes.
Flinke tafels erin, nu de rails leggen  :)

Op zich is het schaduwstation er later in doen niet zo'n groot probleem.
Maar het is wel iets lastiger dan het vantevoren doen

Groeten,
Martijn
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Moet nog ff kijken of/hoe ik een groot schaduw station ga maken. Heb onder de tafels nog ruimte zat maar het is nog niet beslist. Ben nogsteeds van het `build as i go` principe. Klooi d'r elke keer weer een stukje bij aan. ;)

Heb net wat zitten prutsen met rails en wintrack om te kijken wat de grootst mogelijk haalbare ronde is. Heb er een screenie van gemaakt maar kan em niet uppen want de upload is vol volgens de forum software.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Citaat van: AlexH op zondag 27 maart 2011, 19:05:39
Ben nogsteeds van het `build as i go` principe. Klooi d'r elke keer weer een stukje bij aan. ;) 

Dat ken ik, maar dan loop je eerder tegen grenzen aan en bovendien heb je uiteindelijk niet het echte genot van al je inspanningen in tijd en geld als het "het net niet" is. Paar weken geleden kreeg ik ook de tip een wat meer structurele benadering te volgen.

Citaat van: AlexH op zondag 27 maart 2011, 19:05:39
Heb net wat zitten prutsen met rails en wintrack om te kijken wat de grootst mogelijk haalbare ronde is.

Klinkt al beter   :D
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Heb de grootst mogelijke ronde wel uitgevogelt. Ik vind het toch erg lastig om een gevarieerde baan te ontwerpen met verschillende niveau's enzo. Heb wel ideëen maar ik krijg ze niet passend uitgewerkt. Zit niks anders op dan veel topics hier doorloeren en maar blijven aanknoeien in wintrack ben ik bang. Suggesties zijn ERG welkom!

edit:
Heb een schaduwstation die nog enigsinds lengte heeft inelkaar geklikt. Deze zou dan 1 niveau lager komen. Moet alleen nog uitvogelen hoe ik dat ga laten aansluiten op de hoofdbaan. Denk dat het meest handig is om het schaduwstation op de basis tafel te doen, en de rest omhoog te brengen. Dingen toevoegen is makkelijker dan gaten zagen in de bestaande tafel.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
En nog wat meer klikken in wintrack..
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Na veel klikwerk in Wintrack weer de basis 'ronde' weer uitgebreid. De volgende stap is hier een schaduwstation o.i.d. in verwerken waar ik materieel kan parkeren. Daarnaast moeten er nog wissels e.d. ingevoegd worden zodat er gewisseld kan worden tussen de sporen. Ook moeten er nog een keer en inhaal mogelijkheden worden ingebouwd. Dit gaat nog een hoop puzzelwerk worden.

Na een hoop topics te hebben gelezen en de nodige "Modellbahn TV" DVD's te hebben gekeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het geheel niet te eenvoudig moet zijn m.b.t. de rij mogelijkheden omdat de baan anders snel gaat vervelen.

Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Hoi Alex,

Wat ik nog mis in alle ontwerpen is een mogelijkheid om te keren, of te wel keerlussen, of keerverbindingen. Dit maakt het mogelijk om treinen ook de andere kant om te laten rijden. In de huidige ontwerpen kunnen getrokken treinen alleen rechts- of links-om rijden.

Groet,
Bert
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Klopt helemaal, staat ook in de tekst bij m'n laatste bericht. ;) Wordt nog flink puzzelen hoe ik dat er verder bij aan ga klussen. :) Moet ook nog ergens opstelsporen of een schaduw station zien kwijt te raken. En de nodige inhaal stroken en inderdaad een keerlus (of 2). Maar dat is het handige van de programma's, je kunt maar raak klooien zonder vanalles te moeten verbouwen. Al heb ik m'n laatste 'plan' al wel uitgelegd met rails voor zover ik dat had. :)
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Lang geleden alweer dit topic. M'n account was in tussentijd zelfs verwijderd door inactiviteit. Inmiddels ben ik twee huizen verder en zijn er weer plannen om een baan op te gaan bouwen. Het is jammer dat alles op zolder is opgeborgen. Ik zit nu alleen met het luxe probleem dat ik meerdere kamers beschikbaar heb dus moet nog even kijken waar het uiteindelijk terecht gaat komen.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Welkom terug Alex! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Alex, in elke kamer met een andere schaal een optie?
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Dag Alex, wederom,
Veel plezier met de, weer opgepakte, treinenhobby :exclaim:
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Mooie lichte ruimte en je borrelt van de ideeen . Goed bezig .

Ik volg je ...

Mvg Michel
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Dank allen! :)

@Johnnytrein
Dat gaat iets te ver denk ik. ;-)

Voor nu ben ik driftig bouwverslagen van anderen aan het doornemen van anderen voor inspiratie. Ondertussen ook druk met het verder aftimmeren van m'n zolder. Ik heb daarna de keuze uit een slaapkamer van ongeveer 4x4,5 of een zolderkamer van 3,5x5. Binnenkort maar weer eens wintrack of scarm installeren en voor beide ruimten maar eens wat inelkaar klikken. Dat geeft een beeje een beeld wat voor lengte ik kwijt ga kunnen. In m'n vorige baan was m'n uitgangspunt dat ik geen bochten krapper dan R2 wilde. Neig nu zelfs naar minimaal R3 in de zichtbare delen vanwege de mooier vloeiende bochten. :) Maar eerst maar eens de mogelijkheden uitzetten in een ontwerp programma. :)

Na al het nodige leeswerk hier krijg ik de indruk dat beginnen met een vaste tafel voor 'laag 0' zoals ik in 2011 deed misschien ook niet de meest handige aanpak is.

Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Inmiddels ben ik druk met het plannen van een baan. De kamer op zolder is gebouwd en afgewerkt dus er kan worden begonnen met de baan. Ik heb ongeveer 4.20x2.90 tot m'n beschikking met helaas links en rechts een schuin dak en 'onder' een deur. Maar een kamer is nooit groot genoeg dus hier moet ik het maar mee zien te redden. Ik wil zo ruim mogelijke bochten gebruiken

Ik heb tijden in Scarm zitten klooien om tot een ontwerp te komen. Dit bleek ondanks allerlei inspiratie niet te lukken ben ik begonnen om op de grond in de lege kamer rails uit te gaan leggen. Als basis wel ideeen die ik heb opgedaan op internet. Wat ik tot nu toe heb is losjes gebaseerd op wat iemand op Stummi heeft gebouwd. Hierbij ben ik gekomen tot wat zichtbaar is in de bijlage.

Dit banenplan van Alex103/AlexAnlage op Stummi/Youtube:
  https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=85732

Het station van Alex103 ziet er natuurlijker uit dan m'n eigen ontwerp maar ik heb helaas met wat minder ruimte te maken dan de bouwer op Stummi. Dit is het grootste wat ik kwijt kan en daar passen lok en 4-5x 1:87 wagon in het station.

Of dit ook de uiteindelijke situatie gaat worden moet de toekomst gaan uitwijzen. Wat Bimm Moba TV op youtube laat zien met zijn module baan vind ik ook erg mooi. Relatief weinig rails maar wel erg mooie scenery. Het deel met de brug en waterval/beek is erg mooi gedaan vind ik:


Vanaf 4:45 wordt het gebouwde deel zichtbaar.

Om zo iets aan scenery te kunnen bouwen vereist een hele andere insteek m.b.t. het railplan omdat ik anders niet genoeg vrije ruimte heb om zo iets te bouwen. Nog genoeg uit te proberen en overdenken voor het houtwerk gebouwd gaat worden.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Alweer een tijd stil (meer dan een jaar....), lang gepuzzel in Scarm, weinig opgeschoten. De laatste dagen weer terug op de oude toer en heb nu een station die me meer aanstaat dan het vorige recht-toe-recht-aan plan. Verloop wat natuurlijker, meer mogelijkheden. Voor de mensen die Alex Anlage volgen op youtube zal er zeker herkenning in zitten, heb z'n oude C-rail baanplan (hij is inmiddels 2-railer) als inspiratie/puzzelhulp gebruikt. Beter goed gejat dan slecht bedacht. ;)

Wat het lastig maakt is dat ik met beperkte hoogte zit aan de smalle kanten door een schuin dak en knieschot deurtjes. Ondertussen nog geflirt met een andere kamer in huis (wat korter maar breder) maar dat was uiteindelijk ook geen optie. Die kamer heb ik nu zelfs in gebruik genomen als thuis kantoor vanwege het Corona gedoe.

Ik twijfel nu nog of ik ook voor de deur langs ga bouwen (zit onderin ongeveer bij het blauwe blok) of dat ik me beperk tot nog een stuk muur van ongeveer 2.55m. Dit bepaalt nogal het verdere verloop van de baan. Links boven waar het eindigd met de volgens Scarm slecht passende wissels (die komen daar niet maar gebruik ik om de hart op hart afstand te controleren) wil ik afdalen (begint al bij de bocht) en dan met een ruime bocht onder het station door vrij ver naar rechts. Nu kan ik 1:1 na doen wat Alex Anlage heeft gedaan en een ronde onder het station door doen (paarse lijn die over gaat naar groen). En daarna verder onder het station door om op nog een ander niveau (groen) naar de overkant te gaan. Maar ik ben bang dat ik door het schuine dak en de knieschot deuren daar in de knoei kom met hoogte ruimte.

Aan de 'overkant' zit ik er aan te denken om het dubbel-spoor via een enkele 180 graden bocht aan elkaar te koppelen wat het effectief een groot enkel spoor maakt, zo zie je de treinen van links naar rechts door het station komen op het 'onderste' spoor, vervolgen ze hun weg en zullen uiteindelijk op het 'bovenste' spoor rechts het station weer binnen komen. Maar daar moet ik nog goed over nadenken hoe ik dat verder ga doen. Ik wil ook nog ergens wat industrie kwijt, heb in m'n corona verveling al de nodige Auhagen bouwpakketten inelkaar geplakt dus zou leuk zijn als die uiteindelijk ook ergens terecht kunnen komen. :P
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Hoi Alex,

Een advies kan ik je niet geven, gewoon doen wat je mooi vind ( hey toch een advies  :D ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Het station ziet er zeker niet gek uit en het is ook niet per se vervelend als je het verborgen spoor met eventuele keerlussen enkelsporig uitvoert. Dubbelspoor neemt heel veel plaats en is niet nodig om een leuk en afwisselend treinverkeer te hebben.

Als je wat industriespoor wilt kun je dat ook modulair doen, misschien. Dan kun je ook voor de deur langs bouwen en het weer wegnemen als dat beter uitkomt.

Zou dat iets zijn?

Groeten,

Peter
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Heb het station vast even uitgelegd op wat plaatmateriaal (deels ook gezaagd want kreeg de 1.22x2.44 niet in zn geheel naar zolder). Heb zo wat rijtesten gedaan en het meeste komt er goed doorheen. M'n Roco krokodil blijft haken op de slanke wissels, nu blijkt dat de sleper zich vast haakt in een onderdeel aan de bodem dus dat zou ik met een kleine aanpassing moeten kunnen oplossen. Heb b.v. ook twee Piko BR186 locs, één gaat er probleemloos door, de andere maakt bij langzaam rijden kortsluiting in één rijrichting. Van de loc die kortsluiting maakt zat de sleper wat scheef dus lijkt ook verklaarbaar/op te lossen.

Nu nog verder puzzelen met het verdere sporen verloop. De bocht links kan ik laten afdalen en onder het station door verder, maar qua ruimte is stijgen een betere optie, maar dat wordt denk ik wat krap achter het station. Dus nog genoeg om uit te proberen in scarm. ;-) Dit gaat ook de uiteindelijke hoogte van het station bepalen.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Gaaf dat je de ruimte hebt voor een mooi groot station. Wat voor treinen wil je laten rijden?
Die baan van Alex' Anlage volg ik ook en die is echt prachtig en van hoge kwaliteit, ook een voorbeeld voor mij en dan met name de modelbouw.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Ik heb van alles en nogwat, personen en goederen vervoer van stoom, DR en PKP locs en wagons tot de CD Railjet (7 delig). Ik ben bang dat die niet helemaal in het station past, maar die is qua lengte ook wel een uitzondering. Meestal beperk ik personen wagons tot 5. Maar bij de Railjet moet het wel compleet natuurlijk. ;-)
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
 @citaat De Railjet hoeft natuurlijk niet te stoppen in het station ;)
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Inderdaad, doorrijdend verkeer is ook mooi. Dan doe je ook een beetje zoals die Alex van Alex' Anlage: regieverkeer dat stopt en in zijn geval internationaal verkeer dat doorrijdt.
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Citaat van: AlexH op maandag 08 juni 2020, 18:15:47
M'n Roco krokodil blijft haken op de slanke wissels, nu blijkt dat de sleper zich vast haakt in een onderdeel aan de bodem dus dat zou ik met een kleine aanpassing moeten kunnen oplossen. Heb b.v. ook twee Piko BR186 locs, één gaat er probleemloos door, de andere maakt bij langzaam rijden kortsluiting in één rijrichting. Van de loc die kortsluiting maakt zat de sleper wat scheef dus lijkt ook verklaarbaar/op te lossen.
C-rails, slanke wissels en problemen met de sleper, die pak ik er even tussen uit.

Want daar zijn meerdere draadjes over, met meerdere oorzaken, en met meerdere oplossingen.
Je begint altijd bij de sleper. Als dat niets oplost, kijk je wat het bijbuigen van 1 bepaalde puko doet.
Werkt dat ook niet, dan zijn er nog twee oplossingen over: andere wissel of een puko-plaatje op het wissel.

Vind je vast wel ergens terug op het forum, als een en ander niet werkt.
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re:AlexH begint ook weer met bouwen....
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 december 2010, 19:27:49
Als ik je een tip mag geven gebruik deze niet, ze zijn erg gevoeling om iets te laten ontspooren.
In mijn baan zitten er twee en daar lopen regelmatig loc's en treinstellen uit de rails.

Heb ik ook last van en ik overweeg sterk om ze te vervangen ondanks dat een grote klus gaat worden.
AlexH baanbouw: avonturen met storende Piko locs
Nu ik een testbaantje heb en ik begonnen met wat decoders inregelen (CV's tweaken) en testen met betere decoders (D&H/Zimo/ESU) in plaats van Uhlenbrock. Al snel kwam ik er achter dat een aantal Piko loks nogal gek doen. Dit is precies waar ik al vaker klachten over heb gelezen. Zodra de loc wat sneller rijd reageert hij nergens meer op en raast gewoon door zelfs met de regelaar van de centrale op 0. Dit bij zowel loks waar C1, C2 en C4 er nog in zitten als waar ze er uit zijn. C4 lees je vaak als oorzaak van dit soort problemen. Ik heb inmiddels 50 Piko locs en heb daarop besloten om ze allemaal te gaan testen. Ongeveer 25% werkt varierend van compleet waardeloos tot haperend. Ik ben druk bezig met het zoeken naar een lijn/gemene deler in de problemen en heb een aantal kunnen terugleiden naar de motor. Analoog herkenning uitzetten en alleen DCC toestaan maakt 0 verschil.

Ik heb 4x een Piko Vectron. Drie deden het goed met de standaard Piko Plux16 (nog geen SmartDecoder) decoder en één gaf problemen. Dus daar zou logisch gezien een verklaarbare oorzaak moeten zijn. Wat blijkt, de drie die goed zijn hebben een nieuwere motor met zwart gekleurd plastic deel. Die het niet goed deed een motor met een wit plastic deel. Nu had ik van ombouw pogingen met Märklin hobby locs nog e.e.a. aan reserve motoren en zo ook de juiste voor de Vectron. En zowaar, na het vervangen van de motor met het wit plastic deel voor een nieuwere met zwart plastic werkt deze ook goed (zie foto in de bijlage). De DB V200 heb ik ook twee stuk van, hier ook een duidelijk verschil De nieuwere met 'zwarte' motor doet het goed, die met 'witte' motor flipt. Dus dat is de eerst volgende waar ik de motor ga vervangen samen met een DB E10 die ook problemen geeft.

Nu zou je denken dat alles met een witte motor niet goed werkt, maar ik heb ook twee gelijke locs met een witte motor waarvan één het goed doet (met alle ontstoring er nog in) en één het niet goed doet waar C1, C2 en C4 verwijderd zijn. Ook m'n Piko BR130 doet het met de witte motor en de Piko Uhlenbrock prima, met de ontstoring verwijderd.

M'n nieuwere BR111 RailAdventure met alle ontstoring er in en een nieuw type motor (zat er al in) flipt ook, in deze lok helpt ook een andere decoder niet. Heb ook een NS2200, hier zat een Plux22 Piko Uhlenbrock in en de loc was totaal onbruikbaar, slaat al op hol vanaf 10% 'gas'. Piko UB er uit, ESU er in en zowaar lijkt hij het dan goed te doen. Alleen de functiemapping klopt standaard geen hout van (heb bij MTE een voorgeprogrammeerde ESU besteld, al genoeg werk met de locs dus even geen zin om met de mapping aan de knutsel te gaan). Idem met een DR V106, flipt ook direct met de Uhlenbrock en lijkt goed met een andere decoder (D&H en Zimo getest).

Teven als m'n Blauwe E10, die flipt ook volledig met de Piko UB Plux22. Ook een andere decoder helpt hier niet. Hier zit ook een witte motor in, die ga ik ook vervangen voor een nieuwe die ik nog heb liggen vanavond. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren.

De nieuwere Piko locs (BR 120, BR181, DR V200, BR 151 lokomotion, BR216) heb ik nog geen problemen mee kunnen ontdekken (helemaal standaard met alle ontstoring er in) op m'n test baan.

Daarnaast had ik met m'n K-rail test ovaal wat geks, ik heb deze op een test 'treintafel' geplakt en deels geschotterd. Op één stukje rails flipten een aantal locs en reageerden ze niet meer. Dit vanaf de flexrail met aansluitdraden tot en met het 3e stuk bocht, op de flexrail rijden ze ook ongeveer de zelfde lengte door. De aansluitdraden heb ik aan de rail verbinders gesoldeerd tussen de bochten en de flex-rail. Dus de rails maar los getrokken en wat blijkt, de contacten tussen de flex-rail en de bochten volledig geoxideerd ongetwijfeld door de Noch schotter lijm. Het eerste deel van de flexrail en de halve eerste bocht had ik geschotterd. De contacten zijn helemaal groen, zal me niks verbazen dat dit micro kortsluiting maakt en storing veroorzaakt. Heb veel locs ge-her test op een ovaal van c-rails, het gekke gedrag bij de aansluitdraden is weg, maar de andere symtomen zijn er nog dus daar is nog het nodige werk aan de winkel.

Ik heb Piko heel brutaal een mail gestuurd of ze de specificaties van de C1, C2, C4 en C5 condensatoren voor me hebben. :D
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Re: AlexH begint ook weer met bouwen....
Die ken ik zeker, Klaus reageert op elke Piko probleem post met z'n site, op Stummi. :)

Heb ook bij de nodige loks C4 (en C1, C2) er uit gehaald. Maar dit werkt regelmatig ook averechts lijkt het. Bij b.v. de Piko BR 141 heb ik ze er uit gehaald en die werkt niet lekker, bij de E41 (het zelfde ding maar met een fantasie kap in TEE kleuren) zit de hele handel er nog in en werkt het prima. Heb gekeken en de motoren die er in zitten zijn het zelfde. Heb ook de BR 103 van Piko, die is compleet onbruikbaar (zonder C1, C2 en C4) ongeacht de decoder. Dus hier wil ik proberen wat er gebeurt als ik het spul er weer in soldeer, heb Piko gemaild met de vraag wat de eigenschappen zijn van C1, C2 en C4. Betwijfel alleen of ik een concreet antwoord krijg (het lijkt me niet echt top-secret maar toch). Heb er maar bij ingezet dat ze in het verleden zelf hebben aangeraden om C4 te verwijderen zoals bij de DB V200.

Bij de BR111 RailAdventure wil ik nog proberen wat er gebeurt als ik C4 er uit soldeer. Deze keer maar wat voorzichtiger doen zodat hij er eventueel ook weer in kan.