Nu ik een testbaantje heb en ik begonnen met wat decoders inregelen (CV's tweaken) en testen met betere decoders (D&H/Zimo/ESU) in plaats van Uhlenbrock. Al snel kwam ik er achter dat een aantal Piko loks nogal gek doen. Dit is precies waar ik al vaker klachten over heb gelezen. Zodra de loc wat sneller rijd reageert hij nergens meer op en raast gewoon door zelfs met de regelaar van de centrale op 0. Dit bij zowel loks waar C1, C2 en C4 er nog in zitten als waar ze er uit zijn. C4 lees je vaak als oorzaak van dit soort problemen. Ik heb inmiddels 50 Piko locs en heb daarop besloten om ze allemaal te gaan testen. Ongeveer 25% werkt varierend van compleet waardeloos tot haperend. Ik ben druk bezig met het zoeken naar een lijn/gemene deler in de problemen en heb een aantal kunnen terugleiden naar de motor. Analoog herkenning uitzetten en alleen DCC toestaan maakt 0 verschil.
Ik heb 4x een Piko Vectron. Drie deden het goed met de standaard Piko Plux16 (nog geen SmartDecoder) decoder en één gaf problemen. Dus daar zou logisch gezien een verklaarbare oorzaak moeten zijn. Wat blijkt, de drie die goed zijn hebben een nieuwere motor met zwart gekleurd plastic deel. Die het niet goed deed een motor met een wit plastic deel. Nu had ik van ombouw pogingen met Märklin hobby locs nog e.e.a. aan reserve motoren en zo ook de juiste voor de Vectron. En zowaar, na het vervangen van de motor met het wit plastic deel voor een nieuwere met zwart plastic werkt deze ook goed (zie foto in de bijlage). De DB V200 heb ik ook twee stuk van, hier ook een duidelijk verschil De nieuwere met 'zwarte' motor doet het goed, die met 'witte' motor flipt. Dus dat is de eerst volgende waar ik de motor ga vervangen samen met een DB E10 die ook problemen geeft.
Nu zou je denken dat alles met een witte motor niet goed werkt, maar ik heb ook twee gelijke locs met een witte motor waarvan één het goed doet (met alle ontstoring er nog in) en één het niet goed doet waar C1, C2 en C4 verwijderd zijn. Ook m'n Piko BR130 doet het met de witte motor en de Piko Uhlenbrock prima, met de ontstoring verwijderd.
M'n nieuwere BR111 RailAdventure met alle ontstoring er in en een nieuw type motor (zat er al in) flipt ook, in deze lok helpt ook een andere decoder niet. Heb ook een NS2200, hier zat een Plux22 Piko Uhlenbrock in en de loc was totaal onbruikbaar, slaat al op hol vanaf 10% 'gas'. Piko UB er uit, ESU er in en zowaar lijkt hij het dan goed te doen. Alleen de functiemapping klopt standaard geen hout van (heb bij MTE een voorgeprogrammeerde ESU besteld, al genoeg werk met de locs dus even geen zin om met de mapping aan de knutsel te gaan). Idem met een DR V106, flipt ook direct met de Uhlenbrock en lijkt goed met een andere decoder (D&H en Zimo getest).
Teven als m'n Blauwe E10, die flipt ook volledig met de Piko UB Plux22. Ook een andere decoder helpt hier niet. Hier zit ook een witte motor in, die ga ik ook vervangen voor een nieuwe die ik nog heb liggen vanavond. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren.
De nieuwere Piko locs (BR 120, BR181, DR V200, BR 151 lokomotion, BR216) heb ik nog geen problemen mee kunnen ontdekken (helemaal standaard met alle ontstoring er in) op m'n test baan.
Daarnaast had ik met m'n K-rail test ovaal wat geks, ik heb deze op een test 'treintafel' geplakt en deels geschotterd. Op één stukje rails flipten een aantal locs en reageerden ze niet meer. Dit vanaf de flexrail met aansluitdraden tot en met het 3e stuk bocht, op de flexrail rijden ze ook ongeveer de zelfde lengte door. De aansluitdraden heb ik aan de rail verbinders gesoldeerd tussen de bochten en de flex-rail. Dus de rails maar los getrokken en wat blijkt, de contacten tussen de flex-rail en de bochten volledig geoxideerd ongetwijfeld door de Noch schotter lijm. Het eerste deel van de flexrail en de halve eerste bocht had ik geschotterd. De contacten zijn helemaal groen, zal me niks verbazen dat dit micro kortsluiting maakt en storing veroorzaakt. Heb veel locs ge-her test op een ovaal van c-rails, het gekke gedrag bij de aansluitdraden is weg, maar de andere symtomen zijn er nog dus daar is nog het nodige werk aan de winkel.
Ik heb Piko heel brutaal een mail gestuurd of ze de specificaties van de C1, C2, C4 en C5 condensatoren voor me hebben.