Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verlichting huisjes

Gestart door marklinrijder donderdag 02 december 2010, 18:11:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting huisjes
marklinrijder
gast

verlichting huisjes
beste forum leden
kan iemand mij helpen met het volgende:

ik heb nog een set kerstlampjes, (led´s) liggen waar er een paar nie meer van branden
nu had ik gedacht de overgebleven led´s, afzonderlijk te gaan gebruiken om huisjes te verlichten
men vraag is nu, ten eerste is dit mogelijk ???????
                           ten tweede kan dit op een marklin transformator ???????????
                           ten derde, als het mogelijk is, moet er dan iets  tussen de led en tranfo worden gezet, wat het voltage betreft ????????

grtjs
patrick
Re:verlichting huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:verlichting huisjes
Hoeveel lampjes had het snoer?

Voorbeeldje: Vroeger gebruikte ik ook kerstlampjes voor de verlichting van m'n huisjes. Ik had een snoer van 100 lampjes, dus 2,2 volt per lampje. Met 7 of 8 lampjes in serie brandden ze het mooist op de standaard lichtuitgangen van de trafo (bruin en geel).

Zo zou je het kunnen doen, maar het hangt dus wel af van hoeveel lampjes je snoer had.
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
halo Rutger,
sorry voor de late reactie, maar was even weg.
dus het snoer heeft 200 lampjes
wat zou ik dan het best doen om ze op de tranfo te laten werken

grtjs
patrick
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
Rutger,
het zijn wel geen gewone lampjes he, het zijn led´s

patrick
Re:verlichting huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:verlichting huisjes
Er van uit gaande dat ze nu ook allemaal in serie zitten (dus _0____0____0_ etc.) zou je ca. 16 lampjes achter elkaar moeten kunnen aansluiten.

Bekijk 't zo: Je trafo levert ongeveer 18 volt. De LED-lampjes gebruiken 230/200= 1,15 volt per stuk. 18/1,1≈ 16 lampjes.

Aangezien de LED's nu ook op wisselstroom werken (er zit nu geen trafo voor toch?), zouden ze het op je Märklintrafo ook gewoon moeten doen.
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
tochwel rutger, er zat een trafo voor, en daarop stond 24 volt
toch bedankt voor de uitleg hoor
grtjs,
patrick
Re:verlichting huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:verlichting huisjes
Ah, dan wordt het dus toch een beetje een ander verhaal. Heb je enig idee hoe de LED's zijn aangesloten?
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
weet niet juist wat je bedoeld, kan je dit eens nader uitleggen aub
dank
grtjs
patrick
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
heb het even geprobeerd, met vallen en opstaan, (te weinig en ze branden door, te veel en je hebt geen lichtsterkte genoeg)heb ik ondervonden, dat bij mij, het beste 5 led´s na elkaar in serie worden geplaatst, heb ze 3 uur na elkaar laten branden en geen enkel lampje is doorgebrand en er is genoeg lichtsterkte

grtjs
patrick
Re:verlichting huisjes
de Hoeve
gast

Re:verlichting huisjes
leds kun je het beste 'antiparallel' aansluiten.
dat betekent dat je steeds twee leds aan elkaar soldeert, maar met tegengestelde poling. zet eerst negen paartjes in serie en sluit dat op de trafo aan.

je haalt steeds 1 paartje weg totdat de streng gaat branden. haal dan nog 1 paartje weg en vervang dat door een weerstand van ongeveer 100 ohm.

als ze nu te fel branden, neem je twee weerstanden van 100 ohm in serie. branden ze juist te zwak, dan zet je twee weerstanden parallel.

op deze manier moet je er uit kunnen komen.

PS. gebruik altijd een weerstand, want alleen LEDs branden niet stabiel genoeg. de weerstand zorgt voor een stabielere licht opbrengst.

Groeten,
Hessel.
Re:verlichting huisjes
marklinrijder
gast

Re:verlichting huisjes
beste Hessel
dank voor de tip, zal dit even proberen

grtjs
patrick
Re:verlichting huisjes
Lid sinds: 2008

offline
Re:verlichting huisjes
Citaat van: marklinrijder op vrijdag 03 december 2010, 22:09:07
(te weinig en ze branden door, te veel en je hebt geen lichtsterkte genoeg)

Dat lijkt me de omgekeerde wereld  :lol: