Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

muren voegen, hoe?

Gestart door Roy maandag 22 november 2010, 21:14:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
muren voegen, hoe?
Hallo,

bijna iedereen kent de techniek voor het voegen van muren wel. Druppel sterk verdunde verf op je gespoten muren, en de voegen lopen vol. Nu heb ik dat geprobeerd, maar doordat deze "druppels" ook op de oppervlakte van de bakstenen komen, krijg je vlekken op je stenen. En dat is nu net niet, wat ik nu wil.

Ik heb al geprobeerd om het muurtje eerst helemaal nat te maken. daarna afdrogen (voegen blijven nat). Daarna verf in de voeg tippen,en deze lopen mooi vol. Maar na opdrogen zie je er bijna niets meer van. (omdat de verf teveel verdunt is nu).

Ik had al geprobeerd om na opdroging met tamiya thinner of airbrushcleaner de stenen weer af te poetsen, maar dan gaat de kleur ook weer uit de voegen, op de plaatsen waar je wrijft.

Dus, simpel gezegd, hoe voeg ik een muur, zonder de stenen zelf vies te maken?

Roy
Re:muren voegen, hoe?
Gerard
gast

Re:muren voegen, hoe?
Citaat van: RoWi op maandag 22 november 2010, 21:14:49
bijna iedereen kent de techniek voor het voegen van muren wel. Druppel sterk verdunde lijm op je gespoten muren, en de voegen lopen vol. Nu heb ik dat geprobeerd, maar doordat deze "druppels" ook op de oppervlakte van de bakstenen komen, krijg je vlekken op je stenen. En dat is nu net niet, wat ik nu wil.
Ik weet niet waar jij die "techniek" vandaan gehaald hebt, maar ik voeg muren met sterk verdunde verf. Daarmee verf ik de muren, de voegen lopen vol en de muur zelf maak ik dan weer schoon met een zacht doekje. Resultaat: voegen tussen de stenen en de plastic glans van de muren zijn ook meteen verdwenen.

CiteerDus, simpel gezegd, hoe voeg ik een muur, zonder de stenen zelf vies te maken?
Zie hierboven.
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:muren voegen, hoe?
Typfoutje. Lijm moest natuurlijk verf zijn.

In het demofilmpje wat hajo geplaatst had, hoor ik die man zeggen, dat hij de wagon eerst een laag glanzende blanke lak geeft, en daarna de naden lat vollopen. Bij matte lak zou dat niet "lopen" en gewoon aan de verf hechten. Misschien is dat wel de oplossing. De muren na het airbrushen eerst voorzien van glanzende blanke lak, daarna voegen, en aflakken met mat.

Roy
Re:muren voegen, hoe?
tjebbe
gast

Re:muren voegen, hoe?
goede avond,

bedoel je gewoon rode bakstenen muren?
Ik voeg die gewoon met voeg middel voor tegels. zie maar mn draadje over de locloods voor het resultaat.
als het bijna hard wordt kun je met een grof kwastje de rest eraf vegen en de glans is ook weg.
( en ook niet onbelangrijk, binnen een paar minuten is het droog dus kun je zo verder :D)

groet  rene
Re:muren voegen, hoe?
digi-jacques
gast

Re:muren voegen, hoe?
Thinner is te sterk om het weg te halen, zelfs "gewone" verf kun je na 24 uur nog verwijderen met thinner (welke soort dan ook )

Ik gebruikte ewoon onverdunde verf, verfde de muur, even laten drogen, dan met een tissue en wat terpentine (op de tissue natuurlijk, hahaha) de muren schoonvegen.

zoals Gerard al zei, niet te hard drukken, niet te lang wachten, maar ook niet te snel willen zijn

klik hier eens voor de kolenmijn, en de voegen die ik daar gemaakt heb, wel even scrollen
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:muren voegen, hoe?
Jacques,

ik vergat te vermelden, dat ik met tamiya verf werk, en de thinner daarvan. Maar dat is iets anders dan de thinner die je bij dhz zaak haalt. Dat is een verfoplosser, terwijl het spul van tamiya een verdunner is. Lijkt dus meer op terpentine.

Roy
Re:muren voegen, hoe?
digi-jacques
gast

Re:muren voegen, hoe?
dan ben je blijkbaar te snel gaan vegen, of je drukt te hard??
al mijn projektje bekeken???
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:muren voegen, hoe?
Ja, heb ik bekeken. Maar bij jou blijft ook een sluier over. Bij een dergelijk oud gebouw is dat zeker mooi, maar ik ben een villa aan het maken van heel lichtgrijze stenen, met donkere voeg. En dan wil ik dat niet hebben.

Roy
Re:muren voegen, hoe?
digi-jacques
gast

Re:muren voegen, hoe?
en watervaste edding/fijnschrijver???
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:muren voegen, hoe?
Ja, dat zou evt ook nog kunnen, maar wel veel werk. (niet dat dat erg is hoor)

Roy
Re:muren voegen, hoe?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:muren voegen, hoe?
De muren verven en dan afvegen met een doek met wat peut erop en na het drogen.
Dan de muur met heel fijn waterproof schuurpapier 400 schuren om de waas eraf te krijgen, dan ben je ook meteen van die plastic glans af.
Daarna nog eens met een doek met peut navegen.
Maak van de doek een een bol/prop die aan de buitenkant mooi glad id, zo voorkom je dat je de voegen raakt.
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2009

offline
Re:muren voegen, hoe?
Dit kan toch ook met poeder? Laatst nog gezien op Eurospoor, gewoon met de vingers inwrijven...
Re:muren voegen, hoe?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:muren voegen, hoe?
 :D Ik doe het als volgt:
Men neme wat Cif of Vim keukenschuurmiddel in een bakje en mengen die met een beetje zwarte waterverf en enkele druppels water. (Kijk eventueel op je buitenmuur van je huis voor de juiste kleur van het cement) Smeer dit mengsel met een kwastje op je muur zodat alle voegen dicht lopen. Enkele minuutjes laten drogen en dan afvegen met een stukje keukenrol.
Als het eventueel mislukt, kan je de muur afspoelen onder de kraan en overnieuw beginnen :D
Het voordeel van deze methode is dat de plastic glans er ook mee verdwijnt.

Dirk-Jan
Re:muren voegen, hoe?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:muren voegen, hoe?
ik neem gewoon voegmiddel, verkrijgbaar in diverse kleuren.

Niet te dik aanmaken, met een kwastje aanbrengen (niet te dik) en laten drogen. daarna gewoon met de vinger weg te wrijven. Krijg je meteen een beetje sluier die zorgt dat het plastic niet glimt.

En als het niet goed is, beetje kloppen op de muur en het kan er zomaar uitvallen.

Bijwerken met dezelfde methode.

De foto is van de lokloods in aanbouw. De muur kan je zien, als je de eerste ingang neemt en dan de positie van de rechterdeur ("tussenmuur") zie je het onbehandelde origineel van Faller met de plasticglans.
Re:muren voegen, hoe?
tjebbe
gast

Re:muren voegen, hoe?
kijk olav  ,precies ook mijn manier . werkt perfect en kan gewoon niet fout gaan. ( behalve natuurlijk als je het insmeert en vervolgens drie dagen laat liggen :D)

grt rene
Re:muren voegen, hoe?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:muren voegen, hoe?
Ik heb vanavond de voegmiddelmethode geprobeerd, en ik moet zeggen dat het goed werkt. Ik heb het gedaan, net zoals je tegels voegt. Opbrengen (idd met een kwasje of wattenstaafje gaat goed). Daarna laten aandrogen, en vervolgens met een bijna droog sponsje (ik heb een stukje geknipt van ´moeders afwasspons) diagonaal afwrijven. Niet alle vervuiling van de stenen in 1x proberen weg te vegen, aangezien je dan de voegen leegveegt. Daarna weer een poosje laten drogen, en schoonmaakhandeling herhalen. Wel vaak schoon water nemen.

Resultaat zal ik morgen hier posten. Eerst nog even een paar keer schoonwassen.

Roy