Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic

Gestart door Populier dinsdag 23 november 2010, 15:39:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Ik heb diverse loks met mfx decoders die zonder problemen op de baan rijden. Onlangs heb ik een nieuwe lok gehaald de SBB Ae 3/6 II die bij het ijken van de snelheid niet goed reageert op rijrichting omschakel commando's. Het zelfde probleem ontstaat bij het testen van de snelheid met decoderstappen. Vanmiddag deze teruggebracht en omgeruild tegen een E 19 11 DRG (M 39192). Tot mijn grote verbazing heb ik hier eveneens dezelfde problemen mee. In de winkel schakelen beide loks wel normaal via de M handregelaar. Is iemand bekend met dit probleem? Is er misschien iets in de MFX decoders veranderd waardoor ze niet goed meer reageren?

Groet,

Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

Zijn het beiden de nieuwe M* MFX decoders, zie het draadje over de BR23, zo ja dan zit daar het probleem denk ik.

Wellicht kan Peter/Freak er wat over zeggen.

Groet, Anne W


Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Anne W

Ben vanmiddag weer terug geweest om ook deze lok terug te geven. De derde lok is nu de 37044 SBB Re 4/4 I omdat de leverancier dacht dat het probleem kon liggen aan de massa aansluiting van de voorwielen. Deze lok heeft een vast draaistel. Inmiddels is ook deze lok getest met hetzelfde resultaat. Ter verduidelijking: Dit weekend heb ik de 37122 Acts 1251, de 37121 NS 1200 en de 37635MaK 1206 ACTS allen voorzien van de MFX decoder op de baan gezet en de snelheid laten ijken: geen enkel probleem bij het omschakelen. Tenzij het programma Koploper voor problemen zorgt (wat ik niet verwacht) moet het inderdaad iets met de "nieuwe" decoders zijn.
Hopelijk kom ik er uit anders gaat de reeds lang geleden bestelde gläserne lok direkt weer retour.

Groet Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
vraag deze gewoon te vervangen door een Esu decoder.Dan heb je mss geen MFX maar werkt het wel feilloos.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Als ik dat BR23 draadje lees betekent dat dat je deze loks met MM27 stappen moet aansturen, heb je dat al geprobeerd?

Walter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste mensen

Ik heb ook geen behoefte aan MFX want daar kan de IB-basic niks mee. Bovendien is het programmeren van de cv waarden lastig. Ik zie ook niet in waarom ik in een nieuwe lok een andere decoder zou moeten zetten.
Heb net even geprobeerd om dcc aan te sturen maar dat gaat (net als bij de andere loks) niet

groet Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Wasmi op dinsdag 23 november 2010, 18:51:41
Als ik dat BR23 draadje lees betekent dat dat je deze loks met MM27 stappen moet aansturen, heb je dat al geprobeerd?
Walter
Dat kan niet met de IB-Basic. Motorola = 14 rijtrappen.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op dinsdag 23 november 2010, 15:39:30
Onlangs heb ik een nieuwe lok gehaald de SBB Ae 3/6 II die bij het ijken van de snelheid niet goed reageert op rijrichting omschakel commando's.
Doet dit probleem zich alleen voor bij gebruik van het besturingsprogramma, of heb je ook al problemen indien je de lok enkel met de Basic aanstuurt ?.

CiteerHet zelfde probleem ontstaat bij het testen van de snelheid met decoderstappen.
Bedoel je hier met het testen het testprogramma in Koploper of bedoel je hiermee als je in Koploper kiest voor rijden met decoderstappen.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

Even voor de duidelijkheid:

de originele M* MFX decoders zijn (mede) ontwikkeld door ESU, en zijn dus (minder bedeelde) broertjes van de Lokpilots M4 en rijden op 28 stappen

de nieuwste M* MFX decoders zijn door Märklin zelf (of in opdracht van) ontwikkeld en rijden op 27 stappen.

belangrijk is nu om uit te vinden of het inderdaad om de nieuwste decoders gaat

als dat zo is, dan is er een "decoder" probleem met 14 stappen of de IB levert net niet het "goede" 14 staps signaal voor deze decoder.

ken je iemand bij je inde buurt die een 6021 heeft?

Groetjes, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Anne W,

Citaat van: Anne W op woensdag 24 november 2010, 00:27:34
ken je iemand bij je inde buurt die een 6021 heeft?
Volgens mij is dat al getest.

Citaat van: Populier op dinsdag 23 november 2010, 15:39:30
In de winkel schakelen beide loks wel normaal via de M handregelaar.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Peter,

Geen probleem bij de Basic zelf. Bij het rijden met decoderstappen (i.p.v. geijkte snelheid) ging het ook mis. Daarna via het testen locomotief op adres  .. lijkt het geen probleem. Lok reageert op omschakelen. Het lijkt er op dat de commando's niet op tijd bij de decoder aankomen. Is wel gek dat er nu opeens 3 nieuwe MFX loks niet meer kunnen worden aangestuurd. Snap er niets van. Tot dit weekend had ik een stuk of 12 loks rijdend op de baan staan (max 10 rijdend) om te leren remmen.  Afgezien van het incidentele doorrijden bij een bezetmelder geen problemen.

Groet Hennie

Allen:

Op het Koploper forum heb ik onder het item technische installatie eveneens de vragen gesteld. Misschien dat het een K* probleem is met de nieuwe decoders???

Anne W

Als ik in Koploper handmatig aangeef dat de lok moet rijden dan is er geen probleem. Als er een rijrichting omschakel commando komt (moeilijk woord) dan is er een probleem. Vandaar mijn verbazing en gedachte aan een communicatie probleem. Overigens reageert de IB basic wel op het commando maar de lok niet.

groet Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op woensdag 24 november 2010, 00:32:35
Geen probleem bij de Basic zelf.
Dan lijkt het erop of het probleem zich bij het besturingsprogramma voordoet. Krijg je geen foutmeldingen in koploper ?.

Wat je ook zou kunnen proberen is een nieuw bestand aanmaken om enkel je loks te testen en te ijken. Dan kun je kijken of het probleem zich alleen voordoet bij de nieuwe loks of inmiddels ook bij oudere loks.


Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

In het hele grijze verleden reed ik met de Edits centrale en een daarop aangesloten handregelaar, dat ging allemaal prima.

Toen sloot ik een pc aan met het  programma Trainbrain, in het kopstation schakelde een bepaalde lok, met een C80 decoder, geregeld twee keer om.

Na enig overleg hier en daar heeft de ontwerper van de Edits gewijzigde firmware gescheven.

Toen ik mijn eerste MFX lok liet rijden (28 stappen), reed hij op de Raptor handbediening prima, maar in automatisch bedrijf reageerde hij geregeld niet op snelheids instructies, de ontwerper van Raptor heeft toen iets gewijzigd (de zaak iets minder efficiënt gemaakt zei hij).

Wat ik wil zeggen is dat er wel eens rare dingen gebeuren, wellicht heb je hier een probleem aangeboord, ik zal mijn vraag even opnieuw stellen: ken je iemand met een 6021 en een interface zodat je de combinatie 6021 en koploper kan (laten) testen?

Op de Silberberg Strecke (automatische Raptor besturing) heeft in Keulen twee daqen een BR23 op 27 stappen gereden, zonder enig probleem

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Volgens mij heeft het geen nut om er andere centrales bij te betrekken.

CiteerOverigens reageert de IB basic wel op het commando maar de lok niet.
Indien dit zo is kunnen het twee dingen zijn. Of de IB Basic geeft het omschakelcommando niet goed door naar de baan, of het probleem ligt inderdaad bij de (nieuwe) decoders.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Hennie,

De fouten die je op het Koploperforum omschrijft kunnen alleen door Paul Haagsma beantwoord worden.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Wat je ook zou kunnen proberen is een nieuw bestand aanmaken om enkel je loks te testen en te ijken. Dan kun je kijken of het probleem zich alleen voordoet bij de nieuwe loks of inmiddels ook bij oudere loks.

Peter,
Dit weekend 3 MFX loks snelheid laten ijken en mee laten rijden juist om te kijken of het een MFX probleem zou kunnen zijn: vlekkeloos!
Desondanks zal ik morgen eens proberen om een nieuw bestand aan te maken alleen voor de nieuwe lok. Ik denk dat ik morgen eens Koploper opnieuw installeer. Het is weliswaar de laatste versie maar je weet maar niet.

Anne W
Helaas pindakaas, ik heb wel een 6020 of zo liggen maar daar lukt het niet mee. Ik ken ook niemand met een 6021. Met fabrieks nieuwe loks ga ik ook liever niet experimenteren. Het lijkt mij ook geen decoder probleem.

groet Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

Ik denk dat het wel een decoderprobleem is, of beter gezegd een "decoder-centrale" probleem.

Een test met een M* 6021, een M* interface en koploper kan dan aantonen:

dat het probleem in de nieuwe decoders zit, daarmee kun je M* aanspreken

of

dat het probleem in de IB zit, daarmee kun je Uhlenbrock aanspreken

Dus ik zou zeggen: mede-forummers met een 6021 en een interface, zoek contact met Hennie en kijk eens of jullie elkaar kunt helpen, immers het is ook in jullie belang, als het fenomeen ook met de 6021 optreedt dan krijgen jullie er ook last mee, zodra jullie een nieuwe MFX lok van M* kopen.

Winkeliers zouden hierin ook interesse moeten hebben, het is wel prettig om te weten waar de oorzaak zit, scheelt een heleboel geclaim van Klanten.

Groet, Anne W

Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Gaat het in dit topic om de decoders die b.v. in de BR23 (39230) en BR39 (39390) zitten?
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Mensen,

Ook de 3e lok is weer terug bij de leverancier. Ik heb besloten geen M* loks meer aan te schaffen tot dit vreemde gedrag is verklaard dan wel is opgelost. Voor de zekerheid vanmorgen eerst nog even Koploper opnieuw geïnstalleerd en een laatste test uitgevoerd. De lok reageert keurig op de bevelen van Koploper om in bepaalde blokken te stoppen om het remmen te leren en rijdt netjes het kopspoor op en stopt daar. Alleen het veranderen van rijrichting gaat opnieuw niet goed. Lok blijft vooruit rijden. Wie het weet mag het zeggen. In de winkel is nog wel met de Central Station naar de CV waarden gekeken omdat er gesuggereerd werd dat er de mogelijkheid zou zijn de M4 uit te schakelen of DCC aan te zetten maar dat blijkt niet te kunnen.

Nobody
Helaas heb ik slechts een nummer genoteerd de M* 39192 E 1911. De andere was de SBB Ae 3/6 II Het zijn wel allemaal 39.. serienummers

Anne W
Een ding staat vast het is geen Koploper probleem. De communicatie tussen Koploper en IB gaat goed. De IB geeft ook de juiste richting aan. Blijft over de communicatie met de baan via loconet. Dit heeft nog nooit een probleem gegeven. Dus blijft over de decoder zelf.
Waarom reageren de loks wel op een stopteken maar vervolgens niet op een rijrichtingsverandering? Ik heb sterk de indruk dat dit aan de decoder zelf ligt. De MFX loks die ik heb zijn uit de 37.. serie met uitzondering van de 39120 (E10) die allemaal vlekkeloos rijden.


Groet,

Hennie

ps. ben nu wel een mooie set rijtuigen D 119 rijker
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Mijn Loks met een 39* decoder rijden allen prima met de IB-IR zowel als de 6021.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Hennie,

CiteerWaarom reageren de loks wel op een stopteken maar vervolgens niet op een rijrichtingsverandering? Ik heb sterk de indruk dat dit aan de decoder zelf ligt. De MFX loks die ik heb zijn uit de 37.. serie met uitzondering van de 39120 (E10) die allemaal vlekkeloos rijden.
Maak van een goed rijdende lok het adres gelijk aan die van een/de slecht rijdende lok.
Plaats de slecht rijdende lok op je ijktraject en die van de goed rijdende lok op een vrij traject. Bij het ijken krijgen beide loks dezelfde opdrachten. Kijk vervolgens of ze hetzelfde reageren.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Peter,

Afgezien van een aantal oude Delta's die nog moeten worden vervangen door Lopi's heb ik geen slecht lopende loks :lol:
Zodra de nieuwe Gläserne uitkomt zien we wel weer verder.

Groet
Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Hennie,

Met een slecht lopende lok bedoelde ik
CiteerIs wel gek dat er nu opeens 3 nieuwe MFX loks niet meer kunnen worden aangestuurd.

Citaat van: Populier op dinsdag 23 november 2010, 15:39:30
In de winkel schakelen beide loks wel normaal via de M handregelaar.
Wat mij bevreemd is dat de loks wel schakelen op een andere centrale.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Peter,

Ik snap je wel maar ik kreeg iedere keer een nieuwe lok mee om te kijken wat er aan de hand kon zijn. De drie loks zijn weer terug bij de rechtmatige eigenaar. (de nieuwe M* store  in dat dorp achter de duinen). Ik blijf even van nieuwe MFX loks af.
Alle loks zijn in de winkel op de testbaan geweest en schakelen als de beste. Alle functies werkten bij  mij ook waarbij is aangetekend dat de fluit op de IB-basic een dubbele toetsdruk (toggle )nodig heeft. Bij de M* regelaar is een druk voldoende. Ergens zijn er dus toch verschillen te ontdekken.

Groet
Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hennie,

Niet meer kopen en rustig afwachten. Las ergens dat komend jaar ook M* het DCC protocol in haar decoders gaat stoppen. :P :wink:

Er valt wellicht nog wat te sleutelen in de Special Options maar ik begrijp dat je de loks niet meer hebt om verder te knutselen.

Gr, Ben.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
 :mrgreen: :mrgreen:
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

Waren het alle drie loks die dit jaar zijn uitgekomen?

Ik krijg zo maar het idee dat je een redelijk groot probleem hebt aangeboord, dat is de compabiliteit tussen diverse systemen: koploper-interface-ib-nieuwe M* decoder, en dat zijn 4 factoren.

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Anne W

Geen Idee.
Lijkt wel een rijmpje  :lol: maar ik weet het echt niet.
Probleem zal worden voorgelegd aan Keuterman misschien dat daarvandaan een antwoord komt.
Tenslotte is M* niet die man die er voor zorgt dat we iedere 2 jaar een nieuw speeltje moeten kopen.
Ik blijf het vooralsnog op de decoder houden.

groet
Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Ik vermoed dat de reactie van Märklin zal zijn: "Gebruik een Central Station, dan heeft u nergens last van...."
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Anne W op woensdag 24 november 2010, 22:20:12

Ik krijg zo maar het idee dat je een redelijk groot probleem hebt aangeboord, dat is de compabiliteit tussen diverse systemen: koploper-interface-ib-nieuwe M* decoder, en dat zijn 4 factoren.


Ik begrijp wel dat je dit schrijft maar ik denk zo maar dat Koploper - Interface hier helemaal niets mee te maken heeft.

Gr, Ben.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Ben,

Jij hebt ook een IB en rijdt met Koploper, maar je hebt nog geen lok met de nieuwe M* MFX decoder:

vraag: woon je ver bij Hennie vandaan, zo nee, dan zou je voor de duidelijkheid ook een test kunnen doen, de winkelier "achter de duinen" wil misschien ook wel meewerken, hij wordt tenslotte nu geconfronteerd met zinnen als: "ik koop even niks" en dat is ook niet bevordelijk voor zijn omzet.

Daarnaast denk ik dat je mede-forummers een plezier doet door zo'n test, ik wil ook wel meewerken, ik heb een BR23 met de nieuwe decoder, maar die moet dan eerst bij Hennie geprobeerd worden en bij een "slecht" resultaat bij jou.

Groet, Anne W

Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
De 39192 (E 19 11 DRG) en de 37044 (SBB Re 4/4 I) zijn inmiddels met een 6021/6051 en een ECoS getest en ondervonden hierop geen problemen.


Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Peter,

Heel mooi, ik neem aan dat er een "inmeettest" is gedaan zoals Hennie die probeerde te doen.

Dan is mijn voorlopige gedachte dat de IB iets "versleuteld" aan de instructie van Koploper, waardoor deze nieuwe decoder hem niet goed verstaat...., klinkt ongeveer hetzelfde als wat ik meemaakte met mijn Edits centrale en Trainbrain.

Je zou dan ook kunnen concluderen dat de nieuwe decoder wat kritischer is op wat afwijkende 14 staps instructies t.o.v. het signaal van de 6021, die natuurlijk het originele ontwerp is van Motorola.

Als het allemaal zo is, dan zou iemand met een "goede vriend" bij Uhlenbrock die vriend eens moeten gaan kietelen op basis van: "met de 6021 en koploper gaat het goed en met de IB en koploper gaat het fout".

Mijn formuleringen drukken een erg grote voorzichtigheid uit, de testen zijn op verschillende lokaties gedaan.

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Anne W,

Deze uiterst vriendelijke winkelier hoeft echt niet te vrezen voor zijn omzet want die ging alleen maar in stijgende lijn. Hij leest bovendien mee om te kijken of er een oplossing voorhanden is. Ik hoop alleen dat er mensen zijn met een IB-basic en Koploper die de nieuwere decoders hebben en aangeven er geen problemen mee te hebben. Dan zou het probleem (gelukkig) alleen bij mij optreden. Het zou ook nog kunnen dat M rails een factor is???? Misschien is de nieuwe decoder gevoeliger voor eventuele haperingen in de overdracht van data.


Groet Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Misschien wel iets voor de gastendag om uit te proberen? Anne heeft een lok met kuren, Hennie een Basic, Walter Wissels heeft Koploper, Peter (Freak) heeft verstand.

Ik bedenk maar wat. :P

Gr, Ben.

Edit:
Toevoeging: Anne, Hennie en Walter hebben ook verstand, dit om misverstand te voorkomen.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Spoorman op donderdag 25 november 2010, 17:46:53
Misschien wel iets voor de gastendag om uit te proberen? Anne heeft een lok met kuren, Hennie een Basic, Walter Wissels heeft Koploper, Peter (Freak) heeft verstand.

Ik bedenk maar wat. :P

Gr, Ben.

Edit:
Toevoeging: Anne, Hennie en Walter hebben ook verstand, dit om misverstand te voorkomen.

Hallo Allen,

Ik geloof dat ik dit als een compliment zie,  al hoewel het ook een misverstand kan zijn.

misschien goed om te kijken hoe de Mfx loc op Motorola oud en hoe de Mfx op Motorola Nieuw reageert,  betreft rijrichtingschakelingen.

Is er voor een loc in de IB Basic dit in te stellen. Krijgt de loc 2 keer een keeropdracht 1 door koploper, en 1 keer door de IB Basic? Staan er meer locs met hetzelfde adres in de IB Basic geprogrammeerd etc.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Zoals bekend gebruik ik M rails en een IB-IR. Mijn BR 23 rijdt prima. Evenals andere loks met de nieuwe decoder.
Zou het kunnen dat de IB-Basic een iets andere output heeft als de IB en IB-IR?
Wél heb ik de volgende Sonderoptionen ingesteld:
  25 = 2
  27 = 0
  29 = 0
  31 = 1
  53 = 4
  97 = 1
907 = 5
______
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Hallo Walter,

Zie net dat ik ook bevoorrecht ben :D
Een Basic spreekt motorola oud, nieuw en dcc 14/28/128 rijstappen. De basic kent geen loks alleen adressen die één van de 'vorige keuze mogelijkheden heeft. Lok krijgt maar één opdracht door Koploper via de IB basic. Alleen komt deze bepaalde opdracht (omschakelen) niet aan bij de lok. De IB-basic laat wel de juiste richting zien. Lok blijft doorrijden in de verkeerde richting. Bij meerdere opdrachten zou ook de verlichting moeten omschakelen. Die blijft gewoon aan volgens de rijrichting( zeker bij zwitsers goed te zien). Volgens mij, maar ik ben geen deskundige, schakelt de lok handmatig op de IB-basic wel goed. Wat ik begrijp van Motorola oud en nieuw is de bediening van de Functietoetsen. Bovendien zie je op het display bij M* nieuw de rijrichting aangegeven.

groet Hennie

Nobody

Uit de handleiding kan ik wel opmaken hoe ik Sonderoptionen kan instellen maar ik weet niet wat de effecten zijn. Daar blijf ik liever af totdat ik weet wat er gebeurt. Ik weet nu even niet of ik ze wel kan uitlezen (moet dan even de handleiding bestuderen) Bovendien heb ik nu geen probleem loks vandaar.

tweede groet,
Hennie

update voor wat het waard is: Koploper meld bij het starten van de communicatie:
centrale IB
geen joystick aanwezig
loconet: geen gebruik van flowcontrol

groet
Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: wissels op donderdag 25 november 2010, 19:07:40Ik geloof dat ik dit als een compliment zie,  al hoewel het ook een misverstand kan zijn.


Nee nee, begrijp me niet verkeerd. Soms druk ik me wat plastisch uit. Zonder de toevoeging zou het kunnen lijken dat alleen Peter verstand had. Vandaar de aanvulling. Ik zit hier niet om wie dan ook te beledigen.

Gr, Ben.
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Populier op donderdag 25 november 2010, 19:27:42
Volgens mij, maar ik ben geen deskundige, schakelt de lok handmatig op de IB-basic wel goed.
Dat had je zelf, en ik neem aan dat je dat gedaan hebt, kunnen testen.

CiteerUit de handleiding kan ik wel opmaken hoe ik Sonderoptionen kan instellen maar ik weet niet wat de effecten zijn.
IB optie 914
18: Default
24: (tot omg. 26) corrigeert het commanod naar de meetwagen.
40:  voor de dogotale kraan 46715 (heeft een MM1 decoder).

Citaat van: wissels op donderdag 25 november 2010, 19:07:40
misschien goed om te kijken hoe de Mfx loc op Motorola oud en hoe de Mfx op Motorola Nieuw reageert,  betreft rijrichtingschakelingen.
Een MFX-decoder kent het MFX- en Motorola nieuw protocol.

CiteerKrijgt de loc 2 keer een keeropdracht 1 door koploper, en 1 keer door de IB Basic? Staan er meer locs met hetzelfde adres in de IB Basic geprogrammeerd etc.
De centrale stuurt een keeropdracht via handmatig of via een besturingsprogramma.
Zou er 2x maal een keeropdracht gegeven worden, dan zou dat op de IB ook weer te zien zijn, de juiste richting is dan weer gelijk aan de oude situatie. Als er meerdere locs het zelfde adres hebben, dan krijgen ze dezelfde (rij)opdrachten.

Of de Basic de keeropdracht, gekregen van het besturingsprogramma, juist doorgeeft zou je moeten meten.

Wel zijn er andere fonemen bekent bij de Basic zoals b.v. een lok ingesteld op bepaald adres en MM format reageert op een locopdracht die gegeven wordt voor een DCC-decoder met een (ander) ingesteld adres.


Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
De suggestie van Ben is redelijk goed, op één ding na, iemand moet een laptop met koploper meebrengen, maar ik vind dat het beter is deze test in een kleinere kring te doen als te midden van een 110 mensen, die allemaal een volle agenda hebben.

Verstand is opgebouwd uit wat je theoretisch geleerd hebt en je ervaringen, mijn ervaring met de ib en koploper is nihil, dus mijn verstand daarvan is weinig, ik probeer een beetje een "praatpaal" te zijn voor jullie.

Ik zal mijn "vriend Ra*", overigens ook vanachter de duinen, even wijzen op dit topic, hij heeft heel erg veel ervaring met de digitale signalen en de verwerking van pc opdrachten.

Overigens vergeet niet dat het waarschijnlijk gaat over de nieuwe MFX decoder, dus die is ook (een beetje) schuldig, M* zal dat overigens nooit erkennen omdat het met een 6021/interface/koploper wel goed gaat.

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Anne W op donderdag 25 november 2010, 23:07:41
Overigens vergeet niet dat het waarschijnlijk gaat over de nieuwe MFX decoder, dus die is ook (een beetje) schuldig, M* zal dat overigens nooit erkennen omdat het met een 6021/interface/koploper wel goed gaat.
Als je goed gelezen hebt werkt het ook op een ECoS omdat beide typen loks daar ook mee getest zijn. Verder gaat het hier niet op de nieuwe MFX-decoder omdat deze loks al enige tijd op de markt zijn.


Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Peter,

Okay, laten we de decoder dan omschrijven als de "niet-Esu" MFX decoder.

Ik neem aan dat je de Ecos wel op 14 stappen hebt gezet, anders stuurt hij MFX uit

Je hebt niet geantwoord op mijn vraag of je de zaak in de "inmeet" cyclus van koploper hebt getest.

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Anne W op donderdag 25 november 2010, 23:27:13
Ik neem aan dat je de Ecos wel op 14 stappen hebt gezet, anders stuurt hij MFX uit
Het lijkt me verstandig om je eerst eens op de hoogte te stellen wat de instelmogelijkheden van de ECos of CSR is. Bij de ECoS kun je MFX n.l. uitschakelen, en zal hij alleen nog reageren MM.

Wat heeft een "inmeet"cyclus, al dan niet via een besturingsprgramma te maken met  een omschakelopdracht, al dan niet via een besturingsprgramma.

Maar als de vraag is: heb je hetzelfde gedaan als Hennie dan is het antwoord ja.


Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Allen,

Een laptop( met XP) meebrengen is geen probleem, moet er wel de laatste versie van koploper opzetten. De IB-basic kan ook.
N.a.v. de discussie even de handleiding bekeken. Sonderoption 25 zend een DCC of een Motorola signaal uit of naar behoefte of permanent. Ik heb nu de optie gekozen een permanent Motorola signaal uit te zenden (en alleen bij behoefte DCC). Aangezien de meeste loks voorzien zijn van Lopi's zou het volgens mij op de standaard instelling (DCC) moeten staan maar het is een test waard. Heb alleen geen "probleem" loks meer, maar wel een aantal Delta's die notoire 'doorrij' zondaars zijn op stopmelders. Zal morgen eens nagaan of dit verschil maakt.

Anne W
Als dat dorp achter de duinen een etalage met een R* heeft  weet ik het sinds kort ook te vinden. Ben er een tijdje geleden op de fiets langs gekomen.

Peter
Nu begrijp ik ook dat we in de winkel bij de CS in tegenstelling tot de Ecos de MFX niet konden uitschakelen. Had ergens gelezen dat dat zou kunnen, maar niet gevonden.

groet
Hennie
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Beste Hennie,

Ik heb gisteren van Peter/Freak begrepen dat het probleem alleen speelt met de IB Basic, ik zou je willen adviseren contact te zoeken met Treinbert, die woont bij jou in de buurt denk ik, en met hem en met je meelezende winkelier nog een test te doen met een andere IB die Treinbert wel heeft.

Dan weet je het zeker, en is de volgende stap duidelijk: de IB Basic vervangen door ?????

Mij vriend Ra* is het met mij eens dat de niet-Esu MFX decoder iets minder "goedhorend" is uitgevallen, waardoor iets minder zuivere MM signalen niet gehoord worden.

En nee hoor, sinds Peter/Freak mij adviseerde het eens op MM 27 stappen te proberen met de "niet-Esu MFX decoder heb ik geen enkel probleem meer.

Groet, Anne W


Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Anne W op zondag 28 november 2010, 14:25:36
Ik heb gisteren van Peter/Freak begrepen dat het probleem alleen speelt met de IB Basic,
Als je even opgelet had dan had je gezien dat Hennie langs me stond.  :lol:

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Citaat van: Anne W op zondag 28 november 2010, 14:25:36
En nee hoor, sinds Peter/Freak mij adviseerde het eens op MM 27 stappen te proberen met de "niet-Esu MFX decoder heb ik geen enkel probleem meer.
Ik had gisteren (op Gastendag) nog even laten zien wat het verschil (effect) is tussen het instellen op 27 en 28 rijstappen.

Mvg,
Peter
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Ik stop met het helpen in deze discussie, het is voor mij helemaal niet van toepassing en ik krijg heel veel narrige opmerkingen......

Groet, Anne W
Re:Problemen MFX decoders met Koploper en IB-basic
Ik ben pas beginner hoor maar ik heb dus zo een 37513  Ae 3/6 II ... en een ecos II en koploper... inderdaad staat die lok op 27 rijstappen en werkt helemaal probleemloos ...
Rob