Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw PUR Smartie

Gestart door Smartie57 dinsdag 23 november 2010, 11:22:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw PUR Smartie
Smartie57
gast

Baanbouw PUR Smartie
Hoijoi,
Ik ben onlangs begonnen om mijn Marklin hobbie weer op te pakken na 40 jaar, er is veel veranderd sinds dat baantje in de huiskamer toen.
Mijn vraag, schroeven jullie rails vast in een klimspiraal ed. je kunt er nl later zeer moeilijk bij als je iets wilt veranderen.
Hoe doen jullie dat ? kon er niets over vinden op dit forum .

Bvd Martie :shock:
Re:Vast of los
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Vast of los
Hallo Martie, wat je ook zou kunnen doen is het volgende:
Gebruik in ieder geval nieuwe of zeer goede gebruikte rails voor je lastige trajecten, zoals klimspiraal of tunnels. Als alle rails op zijn plek liggen, (en niet te vergeten de bovenleiding), ga testen met allerlei locs en wagonnen.
Als je tevreden bent, neem je kleine blokjes hout, en die lijm je zo om de rail (de ene wel, andere niet) aan beide zijde vast op de onderplaat. Zo voorkom je dat de rails gaan schuiven, maar kan je nog altijd er rails tussen uit frummelen.

Suc6 met de bouw.
Dirk-Jan
Re:Vast of los
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Vast of los
Ik heb zelf de rails (K-rails) destijds vastgezet met dubbelzijdig tapijttape.
Heeft goed gewerkt gedurende de 5 jaar dat ik van de spiraal gebruik heb gemaakt.
Inmiddels is de spiraal afgebroken en liggen de rails klaar voor hergebruik.
Re:Vast of los
Smartie57
gast

Re:Vast of los
Ik ga dat met die blokjes eens proberen. je hoort het verder nog wel, nu even een tijdje aan het bouwen dus, tot later.
Re:Vast of los
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Vast of los
Ik had ergens gezien of gelezen dat je ook wel lijm van een lijmpistool kan gebruiken om het vast te zetten. (krijg je daarna natuurlijk moeilijk los maar ja..  :D)

Groet, Lesley
Re:Vast of los
Lid sinds: 2009

offline
Re:Vast of los
Ik had de rails eerst vastgezet, maar gebruik tegenwoordig ook de "klemmethode" op de verborgen delen. In het zicht gebruik ik spijkertjes (gaatje voorboren met een dremel) of gelijmde ballast op strategische plaatsen.
Re:Vast of los
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vast of los
ik heb ze ook vastgeschroeft in mijn spiraal..Zou ik nu niet meer doen.Beter vastmaken met dubbelzijdige tape.
Re:Vast of los
Hansje
gast

Re:Vast of los
Ik heb bij mijn spiraal een lijmpistool gebruikt, op enkele plaatsen een kwakkie onder de rand van de rails gedaan (C-rails)...zit goed vast en is bij problemen makkelijk los te trekken.

Groeten en succes !!

Hans.
Re:Vast of los
Smartie57
gast

Re:Vast of los
Ik heb het met dubbelzijdige plakband geprobeerd, dat werkt goed, en is ook nog los te krijgen, bedankt voor de tip.
Graag wil ik weten of je een pendel spoor kunt maken in een digitale baan, wie weet of dit kan ? anders moet dat gedeelte maar analoog, staan er ergens tekeningen of iets over hoe ik kan aanpakken ? Bvd Martie
Re:Vast of los
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vast of los
Hoi Martie,

ik heb de railzen met stukjes polystyreen gefixeerd, zie hier een foto:



De blokjes zijn vastgelijmd met kit. Supersnel, effectief, goedkoop en ziet er ook nog goed uit :D

Groetjes, John
Re:Vast of los
Smartie57
gast

Re:Vast of los
Ik ga hier door met vragen die ik heb over de bouw van mijn baan, als dat niet kan hoor ik het wel.
Inmiddels heb ik bijna de ruwbouw klaar, later foto's.
Vraag : Ik heb via een dakdekker wat oude pur platen kunnen krijgen, daar ga ik mijn bergen van bouwen, ik heb het e.e.a al uit geprobeerd in de garage alhier.
Nu blijkt dat het spul erg statisch is, als je gaat raspen of met de staalborstel gaat werken gaan de stof en stukjes overal aan hangen, ik zal het toch op de baan moeten bewerken (boven op zolder), iemand een tip of zo ?  :(
Re:Vast of los
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Vast of los
Hoi Martie,

Probeer het eens te snijden met een warme draad. Deze is om vele plaatsen te koop als weerstandsdraad. Zelf heb ik een beugeltje gebouwd van hout met een stuk draad er tussen en deze aangesloten op een 12 V trafo. De warmte smelt dan de plaat en je kan deze in vele vormen snijden.

Groet,
Bert
Re:Vast of los
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vast of los
Ik heb geen oplossing voor je maar, als je op je eerste bericht in dit draadje klikt, op verander. En als je dan de titel veranderd, kun je de titel veranderen. Aangezien je nu toch over meer dingen gaat vragen hier, en foto's gaat plaatsen stem ik als titel voor : Baanbouw Smartie :lol:
Re:Vast of los
Smartie57
gast

Re:Vast of los
Ok Wijbe, ik ga het proberen al heb ik weinig ervaring op forums. bedankt alvast
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Halo iedereen, de beste wensen alsnog, enne ik is vandaag jarig, Dank dank, lol
Ik heb even tijd nu om wat foto's te leten zien aan jullie, ik heb de ruwbouw zo'n beetje klaar. zoals je kunt zien heb ik de bergen (muurplaten) van pur platen gemaakt en daarna beschilderd met oude tex (staat wat zon en schaduw op de foto), welke ik op kleur heb gebracht met tubes kleur voor tex ed.ook is mijn nieuwe Koff hier te bewonderen welke ik onlangs op de beurs in Rijswijk aanschafte.
Deze pur platen komen van een dakdekker welke ik zo mocht mee nemen.
Op bepaalde plekken zal ik ze op elkaar moeten lijmen om een mooie schuine berg te krijgen, en eventueel met pur schuim bij moeten werken, jullie gaan het verder horen en zien,
Groetjes Martie.
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Foto's kan ik niet sturen, wat nu ?
Re:Baanbouw Smartie
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Baanbouw Smartie
Als je foto,s wilt uploaden moet je ze eerst comprimeren tot een ander formaat.
Dit kan uit stekend met windows 7.
Mijn broer heeft mij de eerste keer geholpen, nu ik het weet stelt het niets voor.(zie Langsee)
Ik ben ook een kleine digibeet.

Sus 6,

Grt Johan en het beste voor 2011.
Re:Baanbouw Smartie
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baanbouw Smartie
klik

Als je ze dus gecomprimeert hebt, moet je ze wel kunnen uploaden.


Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Ik heb ze gekomprimeerd tot 266 en 268 KB en opgeslagen als *.jpg, dat moet toch lukken als ik ze dan upload ?
Re:Baanbouw Smartie
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baanbouw Smartie
neem aan van wel :D
probeer het eens
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Het bestand is te groot. Het maximumformaat is 1500 KB.krijg ik te zien.  ik verzend ze als bijlage, of moet het anders ?
Mijn bestanden zijn 266, en 268 KB, ?????
Re:Baanbouw Smartie
Marklinzolder
gast

Re:Baanbouw Smartie
Hallo Martie,

Je hebt een PB.

                                          Mvg. Bernard
Re:Baanbouw Smartie
Marklinzolder
gast

Re:Baanbouw Smartie
Hoi Smartie,

Bij deze helemaal goed :lol:





                                                                  Mvg. Bernard
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Met hulp van Bernard toch de foto's hier, bedankt daarvoor
Re:Baanbouw Smartie
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Baanbouw Smartie
Het ziet er al mooi en stevig uit  :D

Waarvan zijn die bergen op de 1e foto gemaakt?


Groet, Lesley
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Halo iedereen, de beste wensen alsnog,
Ik heb even tijd nu om wat foto's te leten zien aan jullie, ik heb de ruwbouw zo'n beetje klaar. zoals je kunt zien heb ik de bergen (muurplaten) van pur platen gemaakt en daarna beschilderd met oude tex (staat wat zon en schaduw op de foto), welke ik op kleur heb gebracht met tubes kleur voor tex ed.ook is mijn nieuwe Koff hier te bewonderen welke ik onlangs op de beurs in Rijswijk aanschafte.
Deze pur platen komen van een dakdekker welke ik zo mocht mee nemen.
Op bepaalde plekken zal ik ze op elkaar moeten lijmen om een mooie schuine berg te krijgen, en eventueel met pur schuim bij moeten werken, jullie gaan het verder horen en zien,
Groetjes Martie.
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Hee gelukt om de foto te plaatsen

Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
deze nog om te leren hoe het moet



Bernard ik ben er uit, nogmaals dank.
Re:Baanbouw Smartie
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Baanbouw Smartie
Hallo martie,

Je bent een leuke baan aan het bouwen.
Dat schuim komt mij bekend voor ,maar weet het niet meer.
Ooit had ik een paar platen van iemand gekregen.
Zelf maak ik de berg constructie van losse spanten en alu gaas.Zie draadje Langsee .                                  Ik ga je draadje in de gaten houden.

Groeten Johan
Re:Baanbouw Smartie
jakeman
gast

Re:Baanbouw Smartie
Hoi Martie,

Een goed idee met die blokjes! Dat had ik ook al bij John gezien, ik ga dat ook maar doen in mijn schaduwstation samen met dubbelzijdige tape, nadat ik de inrij en stopsecties van de baanvakken in het schaduwstation heb getest!

Succes met je baan, ben erg benieuwd!

Groeten Jake
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Ik heb als ondergrond platen MDF gebruikt, Ik kom dus niet met water (gips)aan de baan omdat het e.e.a. dan krom gaat trekken, vandaar mijn keuze voor PUR platen, ik lijm ze met houtlijm op elkaar om zo een groter vollume te krijgen, ook spuit ik met zo min mogelijk PUR schuim het e.e.a. wat vol.
Het werkt echt ideaal voor mij, wat snijden, een beetje met de staalborstel , tex in verschillende tinten aanbrengen , scenery gras strooien in natte tex en laten drogen, boompjes heb ik aan de onderkant voorzien van een stukje stugge stroomkabel (bruin) van 3 mm met een lengte van ongv 3 cm , zo kunnen ze rechtstreeks ik de Pur worden gestoken, dat is zo ongeveer mijn bouwwijze. ideaal voor mij.

Als er nog eens een nieuwe baan komt durf ik gerust alles van de PUR (2 4 6 8 10 cm dik) platen te maken, dus geen MDF meer, Platen zijn echt sterk genoeg, wat uitsnijden daar waar je je rail lecht en je bouwt gewoon steeds hoger, het gewicht valt best wel mee. :D

Dakdekkers komen deze platen tegen als ze een nieuw dak moeten maken, ze moeten het dan afvoeren.
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Citaat van: jakeman op donderdag 06 januari 2011, 10:29:18
Hoi Martie,

Een goed idee met die blokjes! Dat had ik ook al bij John gezien, ik ga dat ook maar doen in mijn schaduwstation samen met dubbelzijdige tape, nadat ik de inrij en stopsecties van de baanvakken in het schaduwstation heb getest!

Succes met je baan, ben erg benieuwd!

Groeten Jake
met die blokjes is niet mijn idee, heb ik van John
Re:Baanbouw Smartie
jakeman
gast

Re:Baanbouw Smartie
Hoe breed zijn ze bij jou? Vallen ze over de schuinte van de railbedding heen of precies ertussen


groeten Jake
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Citaat van: jakeman op donderdag 06 januari 2011, 13:49:02
Hoe breed zijn ze bij jou? Vallen ze over de schuinte van de railbedding heen of precies ertussen


groeten Jake
Nee gewoon er tussen
Re:Baanbouw Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw Smartie
Een groot voordeel van PUR platen is dat je ze niet op de baan hoeft te bewerken, je kunt ze in delen los maken en bewerken en vervolgens op de baan plaatsen , de kiersen met PUR schuim kunt dicht maken en die stukjes nog even na bewerkt.

Dat scheelt een hoop klim en klouterwerk in vergelijking met gips.
Voor iemand die al wat op leeftijd komt is dat een aangename bijkomstigheid toch ???
                                                      :D
Re:Baanbouw PUR Smartie
Smartie57
gast

Re:Baanbouw PUR Smartie
Bewerken


Plaatsen