Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard

Gestart door arconell zondag 21 november 2010, 14:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
hallo allemaal,

Een kort berichtje over ombouw van deze BR03 met geluid en een verlichte vuurhaard. De originele lok heeft de 6090 decoder en een 5-polige HLA. Prima decoder alleen is het vergeten van rijrichting bij de 6090 steeds weer irritant. Daarom deze ombouw en uitbreiding. Nieuwe decoder, Tams LD-G-33 (multikulti), gekoppeld aan Uhlenbrock (eigenlijk Dietz) sound module. Kosten: ? 23 (decoder) + ? 64 Soundmod. + luidspr.). De soundmodule werkt over een SUSI aansluiting, dus iedere decoder met SUSI kan worden gebruikt. Inbouw in tender is eenvoudig, genoeg plaats ook voor de LS. Die is van uitstekende kwaliteit met meegeleverd kapsel. Geluid opladen is niet nodig, je kan kiezen welk geluid af Uhlenbrock/Dietz opgeladen is. Mogelijkheden: geluid aan/uit, met of zonder rempiepen over CV instelbaar; 2 verschillende stoomfluiten, fader voor geluid; luchtpomp aan/uit. Rijeigenschappen met de Tams uitstekend, alleen de CV2 iets verlaagt voor echt kruipen en CV 5 voor realistische Vmax. Het programmeren van de CV's van de soundmodule is wat omslachtig maar wel goed te doen met iedere DCC programmer, evt ook met de CS'en (heb ik niet). Resultaat: betere geluidskwaliteit dan de meeste Mä's af fabriek maar met minder extra schakelbare geluiden.

Ik had een paar electronische waxinelichtjes met een ledje dat flakkert als een kaarsvlammetje. Heb er één gesloopt, zit een mini printje in waarop de led is gesoldeerd. Voeding 1,5 Volt knoopcel. Led eraf gehaald en een smd led (oranje gemaakt met ecoline) met draadjes eraan. Deze op de ketelachterwand ter plekke van de vuurhaard opening geplakt. Voeding van het printje via AUX 4 van de decoder, met serieweerstandje van 1 kOhm, uitgang AUX4 gedimd op 1,8 Volt. en ziedaar, een prachtig flakkerend oranje lichtje dat aangaat als ik op f5 druk. Kosten van de verlichte vuurhaard: ? 1,25 incl het smd ledje wat ik toch al had.
Ook geschikt voor kampvuurtje of andere vuureffecten op de baan.

Groetjes, Rob


Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Dat vraagt om een filmpje Rob.  :D
BTW, heb je een gaatje in de vuurhaardopening gamaakt om het led licht door te laten?
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Hi Ad,

Foto´s wordt komend weekend, video lukt denk ik niet, heb alleen een oud Nokia telefoontje met een ingebouwde camera maar misschien kan ik wat beters even lenen hier in huis :)

Ik heb geen gaatje geboord, de led zit gewoon op de ketel achterwand met een klein stukje 2-zijdig kleefband.
Overigens vind ik de led nu nog te fel, ik denk dat een 2 kOhm weerstand een beter effect geeft. Een gaatje boren kan altijd natuurlijk maar ik wil dat eigenlijk niet, simpel om het huis van de 03 origineel te houden.

Groetjes, Rob
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: arconell op dinsdag 23 november 2010, 00:26:26
Ik heb geen gaatje geboord, de led zit gewoon op de ketel achterwand met een klein stukje 2-zijdig kleefband.
Overigens vind ik de led nu nog te fel, ik denk dat een 2 kOhm weerstand een beter effect geeft. Een gaatje boren kan altijd natuurlijk maar ik wil dat eigenlijk niet, simpel om het huis van de 03 origineel te houden.
De staketel is van metaal (ondoorzichtig), hoe kun je dan het licht zien flakkeren als je er geen gaatje in hebt geboord?
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: Kappa op dinsdag 23 november 2010, 07:53:37
Citaat van: arconell op dinsdag 23 november 2010, 00:26:26
Ik heb geen gaatje geboord, de led zit gewoon op de ketel achterwand met een klein stukje 2-zijdig kleefband.
Overigens vind ik de led nu nog te fel, ik denk dat een 2 kOhm weerstand een beter effect geeft. Een gaatje boren kan altijd natuurlijk maar ik wil dat eigenlijk niet, simpel om het huis van de 03 origineel te houden.
De staketel is van metaal (ondoorzichtig), hoe kun je dan het licht zien flakkeren als je er geen gaatje in hebt geboord?
Lees je zelf geposte quote van arconell: "Ik heb geen gaatje geboord, de led zit gewoon op de ketel achterwand met een klein stukje 2-zijdig kleefband." :P
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: Nobody op dinsdag 23 november 2010, 11:26:44
Lees je zelf geposte quote van arconell: "Ik heb geen gaatje geboord, de led zit gewoon op de ketel achterwand met een klein stukje 2-zijdig kleefband." :P
Wim, er werd niet over gesproken aan welke kant dit dan zou zijn.:wink:
Ik ging ervan uit dat de LED aan de binnenkant zat, vandaar mijn vraag, maar blijkbaar zit ie aan de buitenkant van de staketel in het machinistenhuis.
Het is misschien een leuk idee en niet duur, maar is in mijn ogen hetzelfde als watten in de schoorsteen steken om rook te simuleren.:roll:
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: bluey op vrijdag 26 november 2010, 00:34:29
Een gaatje is ook niet echt heel realistisch ad ;-)
Dat snap ik Roland, maar Märklin heeft destijds met een Br 38 van een startset wel een LED door de ketel gestoken, te hoogte van de klep van de vuurkist.
En in mijn Br05 heeft Märklin een doorzichtige vuurklep gemaakt met een LED erachter.
En ik beeldde me zoiets als bij de Br 38 in, toen ik mijn reactie schreef.
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Dat word hier steeds moeilijker te verstaan"  dus als ze bramden " wat betekent dit nu weer. Ik ken wagons beladen met brammen en ik ken prammen  :shock:
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Ha daar is onze taalpurist weer. :lol:
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: Kappa op vrijdag 26 november 2010, 16:56:16
Ha daar is onze taalpurist weer. :lol:
Aan de andere kant: Het getuigt niet van achting voor de lezers, om tekst even vlug in te kloppen en ongecontroleerd/verbeterd te verzenden. :?
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Ik bedoel er ook niets negatief mee hoor Wim.
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: bluey op zaterdag 27 november 2010, 02:25:18

Dit is nou het enige wat ik jammer vind aan dit forum. Ik heb een ipod en vrij dikke vingers. Ik neem aan dat iemand die bij zijn volle verstand is niet aanneemt dat ik niet zou weten hoe branden geschreven hoort te worden, net als dat ik aan kan nemen dat eenzelfde persoon zou kunnen begrijpen dat er branden wordt bedoeld ook al is het fout geschreven.

Dan aan de edelachtbare heer Wim nobody; wie bent u dat u denkt over mijn respect voor mijn medemens te kunnen oordelen? Ik vind dat een zeer beledigende opmerking, die ik nog veel erger vind dan het kinderachtige verbeterwerk van een basisschool docent wiens grootste plezier blijkbaar bestaat uit het plaatsen van dit soort infantiele reacties die geen enkel ander doel hebben dan andere mensen belachelijk te maken. Over gebrek aan achting en respect te spreken.

Maakt u zich beiden overigens geen zorgen; dit is de eerste en laatste keer dat ik op uw beider opmerkingen zal reageren.

Roland


ipod = iPod en nobody = Nobody.

Verder kan ik geen fouten ontdekken op het eerste gezicht. Maar ik zal het vanmiddag nog eens nalezen. :mrgreen: :mrgreen:

Hup, on-topic en rijden met die treinen. :D

Gr, Ben.
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Citaat van: bluey op zaterdag 27 november 2010, 02:25:18
Dan aan de edelachtbare heer Wim nobody; wie bent u dat u denkt over mijn respect voor mijn medemens te kunnen oordelen?
Sorry, dat ik op uw, kennelijk zeer lange, tenen ben gaan staan.
Ik had het over: "Het getuigt van...enz."
'k Kon niet bevroeden dat u zich aangesproken zou voelen met "het". 
:? :shock:
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Hallo allemaal,

hierbij een foto en een hele korte video, had alleen mijn Nokia´tje ter beschikking dus geen beste kwaliteit. Voor degene die het interessant vinden wil ik nog wel een foto maken van het chippie uit het waxinelichtje, maar dat wordt wel even wachten tot dat ik de camera van mijn zoon kan lenen, dat ging dit weekend niet.

Groetjes, Rob

http://s1117.photobucket.com/albums/k589/arconell/?action=view&current=Video003.mp4

Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Het is niet zo duidelijk op de foto te zien, maar het lijkt mij een beetje gekunsteld over te komen.
Ik heb een Br 05 met flakkerend haardvuur, maar dat stelt eigenlijk ook niet zoveel voor.
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
En eigenlijk zou je het vuurflakkeren door de openstaande deuren alléén moeten zien tijdens het geluid van het kolenscheppen.
De deuren zijn, ter voorkoming van "valse trek", normaliter gesloten.
 
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Inderdaad Wim, dan kun je het beste het kolenscheppen en de de vuurhaardgloed onder één functietoets zetten.
Dit gaat alleen niet op voor de random geluiden.
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Het is me wat zeg. Heb je zelf iets leuk bedacht om jouw lok op te leuken en wil de dit ook laten zien, krijg je een partij "goed bedoelde shit" over je heen.
Rob, blijf gewoon de dingen doen die je leuk vind en laat die kritische perfectionisten hun eigen ding maar doen. Maar stop zeker niet om als je weer wat leuks hebt gemaakt om daar andere minder kritische spoorders deelgenoot van te maken. het brengt mij in ieder geval weer op een ideetje.
Groet
Ger
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Hallo Ger,

Bedankt voor je reactie! Je hebt volkomen gelijk, ik zat inderdaad niet echt te wachten op die "partij goedbedoelde shit"...

Ik wilde er zelf helemaal niet op reageren omdat ik doorgaans dit soort uitingen naast me neer leg, ze zijn geen discussie of woordenwisseling waard, maar ik ben blij met jouw bijdrage. Die reflecteert inderdaad het gevoel dat ik na het lezen van de betreffende commentaren kreeg. Waarvan acte.

Waar dit forum voor bedoeld is? Ieder zal daar zo zijn eigen invulling aan geven. Maar misschien is daarbij het hanteren van een beetje meer zelfreflectie en -kritiek en vooral inlevingsvermogen zijdens de commentaargever(s) geen overbodige luxe. Het zou in ieder geval door anderen, mede-forumleden in het bijzonder, op prijs gesteld worden. Waarvan eveneens acte.

groetjes, en Ger, nogmaals dank, Rob

Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Ok rob

alle goedbedoelde shit verwijderd. Veel succes met je projecten verder.

Mvrgrt

roland
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Nou Rob,
ik vind het leuk.

het getuigt van vindingrijkheid en fantasie
en van dat soort mensen hou ik gewoon.

groetjes
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR03 3795 ombouw met geluid en flakkerende vuurhaard
Ik ga ervan uit dat die "goedbedoelde shit" o.a. op mijn kritische reacties slaan?!
Als je hier op het forum je ideeën en projectjes laat zien, dan moet je ook bereid zijn om naast positieve reacties, ook kritische (en misschien minder leuke) reacties of meningen te aanvaarden.
Als dat niet meer kan, dan krijgt dit forum een hoog "Mamma die haar 4 jarige zoon complimenteert met zijn knutselwerk" gehalte .
Valt me ook op dat alle latere reacties pas geplaatst zijn vanwege de geplaatste "goedbedoelde shit" reacties en niet vanwege het project van Rob zelf, maar ik kan er naast zitten.
Maar als mijn reacties niet op prijs worden gesteld, dan verwijder ik deze wel.