Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?

Gestart door Jos Lans zaterdag 20 november 2010, 21:46:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Mede koploper gebruikers,

In koploper heb ik een vaste route gedefineerd. Deze vaste route begint bij een blok (in mijn geval blok 1) en eindigt in een blok (in mijn geval blok 18). Het is een herhaalroute dus de treinen blijven heen en weer rijden. Tussen de twee blokken in is een station met 2 sporen. Ik laat dus twee treinen tegelijk heen en weer rijden en ze kruisen elkaar (normaal gesproken) bij het station.

Nu zit er tussen het station en het eindpunt meerdere blokken. Het kan dus zijn dat 1 trein nog niet bij het station is en de andere trein al richting het volgende eind punt gaat rijden. Op een gegeven ogenblik komen de treinen elkaar tegen en zegt koploper dat voor beide treinen het richtingsblok bezet is. Is het mogelijk, ik in dit geval, de trein die van het station komt te laten keren zodat hij terug gaat? En/of is er een mogelijkheid in te geven dat de trein dan pas mag rijden als de andere trein het station heeft bereikt?

Waar geef je dit in?

Hopelijk kan iemand mij hier mee opweg helpen. Bedankt!

Groet,
Jos
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Hallo Jos,

je vraagstelling is lastig te volgen.

Je rijdt met een vaste route in koploper mag ik aannemen (u vraagt wij raden), 1 van de grote bezwaren van een vaste route is dat een trein hiervan niet mag afwijken, feitelijk zoals jij de vraag stelt is dit onmogelijk, een trein kan halverwege een route niet ineens stoppen en keren omdat er een andere trein van de andere kant komt.

Het voorkomen dat 2 treinen elkaar tegenkomen op enkelspoor is het aanmaken van 2 richtingsgroepen (zie onderhouden blokken) en dit is geen onderdeel van een vaste route.

Ik denk dat er afhankelijk van de door jou gestelde situatie meerdere oplossingen kunnen zijn voor de oplossing van dit probleem.

Je zou bv. meerdere vaste route's aan elkaar kunnen koppelen en in iedere route een aantal blokken vooruit reserveren,  dit kan het overige treinverkeer natuurlijk zeer verstoren.

Je kan werken met variabele route's die ervoor zorgen dat de pendeltreinen niet van de pendelroute afwijken, in combinatie met de eerder genoemde 2 richtingsgroepen zou dit mijn persoonlijke voorkeur hebben. Ik ben geen voorstander van vaste route's wegens de starheid hiervan.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Hoi Walter,

Bedankt voor het antwoord. Soms is het moeilijk (beknopt) op te schrijven wat je bedoelt maar je hebt me begrepen. Ik heb al blokken gereserveerd via deadlock mogelijkheid bij blokeigenschappen.

Ik snap wat koploper met 2 richtingsgroep bedoelt maar wat dien je er nu in te vullen? Standaard staat het op 0. Is dit het bloknummer?

Bedankt weer voor de tijd en moeite!

Groet,

Jos
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Hallo Jos,

Bij een 2 richgingsblok staat 0 voor uitgeschakeld.

Als je verder bij alle blokken bv. een 1 invult (1e 2-richtingsgroep) dan zullen alle blokken die met die 1 zijn ingevuld tot dezelfde groep behoren, hier kan dan geen trein vanuit de andere richting inrijden. 

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Hoi Walter,

Bedankt!

Jos
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:Hoe keer je een lok als richtingsblok bezet is?
Volgens mij kun je ook nog iets instellen, dat een trein niet mag vertrekken voordat bepaalde blokken vrij zijn. Je 2 sporig station is dan een blokgroep. Je gaf al aan dat je ook "voorkom deadlock" had aangevinkt. Hier vink je volgens mij de blokken aan die vrij moeten zijn voordat een trein met de route begint of vervolgt...