Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan met schaduwstation

Gestart door staal zondag 09 oktober 2011, 09:25:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan met schaduwstation
Lid sinds: 2011

offline
Baan met schaduwstation
Hallo,

heeft iemand tips, of een link voor het maken van een tafel met een schaduwstation (eronder)

het gaat mij erom hoevel cm. er tussen zo moeten zitten, en heb je spiralen nodig? of kan het ook met een rechte helling? de rechte helling lijkt me makkelijker en goedkoper, ik beschik over ongeveer 4 meter wand.

Vincent
Re:Baan met schaduwstation
Lid sinds: 2011

offline
Re:Baan met schaduwstation
dag vincent,

met 4 meter lengte zou je zonder railspiralen moeten kunnen ( lijkt mij)
rail spiralen zijn handig maar je schijn minimaal r 2 te moeten gebruiken ( zie verschillende fora)
bij een recht stuk loop je bovendien minder risico op ontsporingen.
of het goedkoper is weet ik niet :)

de tussen ruimte is afhankelijk of je met bovenleiding gaat rijden en hoe groot je handen zijn :D
een centimeter of 9 a 10 zou ik zeker wel aan houden wil je er ook nog een beetje bij kunnen.
de maximum stijging is ongeveer 3% ( dus grofweg 3 meter voor 9 centimeter)

succes!

mvg stephan
Re:Baan met schaduwstation
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan met schaduwstation
Als je uitgaat van een tussenruimte van een centimeter of 15 minimaal is 4 meter net te kort.
Voor het mooi zou je het eerste stuk langzaam moeten laten overlopen van vlak naar dalend of stijgend. Op de eerste meter haal je daardoor geen 3 cm.
Ik weet niet hoe breed je tafel is en of het een rechthoekige tafel is.

Je zou bijvoorbeeld aan de achterkant kunnen beginnen met een afdaling, deze aan de voorkant van je plaat op een lager niveau langs kunnen leiden, waardoor je meteen een parade traject hebt. Dan weer naar achteren. Daar je opstelsporen en een keerlus.
Re:Baan met schaduwstation
Je zou het kunnen uitleggen om te kijken of je locs het aankunnen (als je je spoor en locs al hebt).

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Baan met schaduwstation
Het ligt er ook een beetje aan hoe breed je het schaduwstation wil maken.Als je nu nog alle kanten op kan zou ik het zeker zo maken dat je makkelijk bij het achterste spoor kan en tussen schaduwstation en de vloer ook dusdanig veel ruimte dat je de zaak aangesloten kan krijgen.Een spiraal is wel wat werk maar als je tot een 30 a 40 cm wil zakken om deze ruimte te krijgen kan je toch niet om een spiraal heen.

Harald & Alex