Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 10 juli filmpje van wat treintjes

Gestart door Dennis1984 zaterdag 20 november 2010, 17:20:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hoi Dennis,
Ik had dus onlangs ook 4 kapotte wisselaandrijvingen van mijn C-wissels. Maar het bleek ook te kunnen liggen aan hoe vast je de aandrijving onder de wissel schroeft, en een beetje proberen en met de aandrijving morrelen en schuiven en tegelijk het schakelen testen voordat je de wissel op de baan vastlegd kan geen kwaad. Ik zag dat het af en toe op een millimeter nauwkeurig erop aankomt of de wissel het altijd doet of af en toe hapert. Ook al verhoogde ik de wisselschakeltijd in de Ecos.
Met een Ecos kan je ook heel gemakkelijk een locadres veranderen, maar het schijnt zelfs met een Mobile station 1 te kunnen.

Succes!
Groeten Jake
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hoi Jake,

Daar zat ik zelf al aan te denken, maar het is fijn dat je het nog even als reactie geeft. Ik wil eerst even de decoders in orde hebben voordat ik hiermee aan de slag ga. Helaas tot nu toe nog niets gehoord van Jaap Kramer.

Die wisselaandrijvingen 74490 blijven natuurlijk een wanproduct. Heb jij de eindafschakelingen verwijderd? En als je dat niet hebt gedaan, maakt de bekrachtigingstijd dan wel uit??

Ja ik wil wel een ECoS, maar de financiën hè ;). Ik denk dat ik mezelf dat maar voor mijn verjaardag ga geven. Dat is over anderhalve maand. Ook zonder ECoS is een LokProgrammer nog wel handig trouwens.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo Dennis,

jouw database is niet corrupt dus heeft geen enkele zin om deze opnieuw aan te leggen.

Wel zou ik als ik jou was als test de variabele (deze planned 2 blokken vooruit vanuit blok 13 en 14) en vaste route 2 wissen,

Kan het zijn dat je centrale (loconet ???) de wissel blokkeert ?

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo allemaal,

Een kennis had ook wisselaandrijvingsproblemen met 74490, er schijnt nu een verbeterde versie te zijn 74491.
Vraag er naar bij je handelaar.
Was bij mijn kennis en in de tijd dat hij zijn treinen liet rijden zeg een kleine 3 uur gaven er twee de geest en een bleef half open staan.
En hij had er nog drie liggen die ook stuk waren.

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Walter,

Bedankt voor je suggestie. Ik heb alle vaste en variabele routes verwijderd, maar ook dit biedt geen soelaas. Ik gebruik geen centrale met loconet, maar rijd met DDW.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Nou, er is hoop. Op het Koploperforum is mijn probleem opgelost (moet het nog wel even testen). Probleem is/was (waarschijnlijk) een bug in de versie van Koploper die ik gebruik en komt toevallig alleen voor bij kruiswissels. Dat heb ik weer :P. Dat is nou net het eerste wissel dat ik test.

Ook voor de wisseldecoders een e-mailtje van Jaap Kramer: hij vermoedt dat de IC's misschien niet helemaal goed vast zitten. Even aandrukken dus. Nu maar weer even kijken wanneer we naar de baan kunnen om een en ander uit te proberen! :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo Dennis,

voor de goede orde de versie waarmee jij draaide was al redelijk gedateerd, een update naar de laatste versie is zo uitgevoerd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag weer bij de baan. Goed nieuws, maar ook slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de upgrade naar de laatste Koploper inderdaad mijn probleem heeft opgelost. Ik ben nu dus ook al een half uur aan het genieten van een locomotief die door Koploper overal naartoe wordt gestuurd :). Ander goed nieuws is dat een defecte wisselaandrijving het weer doet. Wissel even opengemaakt en ook handmatig bleek hij erg zwaar te gaan. Bij het openmaken wel twee pootjes afgebroken, maar dat mag de pret niet drukken. Vervolgens schakelde hij maar 1 kant op en dat werd veroorzaakt door een slecht contact van de draad aan de decoderzijde. Opgelost dus.

Het slechte nieuws is dat het aandrukken van de IC's niet heeft geholpen. De twee decoders werken nog steeds niet. Even de spoorkraam mailen dus. Dit is eigenlijk mijn laatste grote hobbel.

De krokodil met c-sinus die soms spontaan analoog gaat rijden doet dat niet als mijn zelf omgebouwde lopi4 locomotieven niet op de baan staan. Deze 'veroorzaken' dus een storing. Ondanks dat ik netjes ontstoringscondensatoren heb gebruikt in betreffende locs. Ik heb wel besloten een lokprogrammer aan te schaffen, dus dan zal ik analoge herkenning te zijner tijd uitschakelen.

Ten slotte heb ik vorige week geprobeerd te ijken, maar dat was geen succes. De ene kant op werden heel andere waardes gemeten dan de andere kant op. Ik heb geen idee waar dat door wordt veroorzaakt. Is het beter in 1 richting te ijken?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo allemaal,

Vandaag een e-mail gekregen van Jaap Kramer, de modules moeten worden teruggestuurd naar LDT in Duitsland.

Het is natuurlijk niet anders, maar ik vraag me wel af wat nu de meerwaarde is van bij de spoorkraam bestellen, hoe netjes ik ook elke keer geholpen wordt door hem... Bij Conrad zijn de artikelen net zo goedkoop, de verzending is dan gratis en als de artikelen defect zijn kan ik ze naar een Nederlands antwoordnummer retour sturen.

Ik ga dan ook maar even twee extra wisseldecoders bestellen bij Conrad, zodat ik in afwachting van het opsturen van nieuwe decoders door LDT Duitsland alvast verder kan met de modelbaan.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo Dennis,

er zit dus schot in, echter de storing in de Krokodil moet je niet in andere locomotieven zoeken, door meer stroomverbruikers op de baan te zetten wordt blijkbaar de spanning op je baan minder, dit verklaard waarom de krok denkt dat hij analoog is. Een goede bedrading van de rails is hier ook erg belangrijk.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo Walter,

Dat geeft weer andere inzichten. Ik moet trouwens nog de definitieve bekabeling aanleggen naar het gedeelte waar het telkens mis gaat. Volgende week is dan ook een mooi moment om daar eens mee aan te vangen! Volgende week ga ik ook de Lokprogrammer bestellen, dus eind maart kan ik dan eindelijk eens met wat meer treinen en op de hele baan gaan rijden (met wissels) :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Citaat van: wissels op zondag 13 maart 2011, 12:51:44
dit verklaard waarom de krok denkt dat hij analoog is.
Een eigenwijze Krokodil die zelf begint te denken. Dadelijk gaat hij ook nog bijten :D
Leuk dit
Succes
groeten Jake
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Tijd voor een vreugdedans!

Gisteren de 2 nieuwe littfinski wisseldecoders opgehaald en die heb ik vandaag geïnstalleerd. Wel nog een klein probleempje waar ik toch weer 30 minuten aan kwijt was: koploper wil bij mij wissel nummer 1 slechts voor de helft aansturen. Dus toen maar wat wissels hernummerd (1 t/m 4 niet gebruikt) en nu werkt het.

Dus net een uur zitten genieten van koploper die mijn treintjes nu echt overal naartoe stuurt. Ik hoop ergens deze week ook mijn lokprogrammer binnen te krijgen. Daarnaast is er nog wat rollend materieel onderweg, volgende week zal ik jullie daarom trakteren op een nieuw filmpje!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 19 maart 2011, 15:32:25
Tijd voor een vreugdedans!

Gisteren de 2 nieuwe littfinski wisseldecoders opgehaald en die heb ik vandaag geïnstalleerd. Wel nog een klein probleempje waar ik toch weer 30 minuten aan kwijt was: koploper wil bij mij wissel nummer 1 slechts voor de helft aansturen. Dus toen maar wat wissels hernummerd (1 t/m 4 niet gebruikt) en nu werkt het.

Dus net een uur zitten genieten van koploper die mijn treintjes nu echt overal naartoe stuurt. Ik hoop ergens deze week ook mijn lokprogrammer binnen te krijgen. Daarnaast is er nog wat rollend materieel onderweg, volgende week zal ik jullie daarom trakteren op een nieuw filmpje!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Top dat je lekker aan het genieten bent van je treinbaan, het is erg leuk om koploper je treinen alle kanten op te zien sturen terwijl je alleen maar hoeft te kijken of het allemaal goed gaat.

Het filmpje zien we binnenkort wel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Na net weer een uur kloten kom ik tot de conclusie dat er weer een ldt decoder defect is. Het vergalt echt flink mijn plezier, want ik vind juist het rijden zo leuk :(. Nu is het 1 aansluitinkje dat niet werkt. Het irritante van die decoders is ook dat je een uur bezig bent met testen, omdat je elke keer 16 schroefjes moet losdraaien.

Weet niet wat ik hier nu weer mee moet, ik wil gewoon geen gezeik. Misschien moet ik maar overstappen op k83, die zullen vast betrouwbaarder werken.

Heel verdrietige groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Ik weet niet of AJ nog voorraad heeft liggen maar die werken bij mij prima, nog nooit een hapering gehad en voor een aantrekkelijke prijs.

Wel balen, maar die dingen gebeuren het blijft techniek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 26 maart 2011, 22:35:30
Ik weet niet of AJ nog voorraad heeft liggen maar die werken bij mij prima, nog nooit een hapering gehad en voor een aantrekkelijke prijs.

Wel balen, maar die dingen gebeuren het blijft techniek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter,

Ja ik heb juist die duurdere genomen onder meer vanwege de mogelijkheid externe voeding aan te sluiten. Het kan toch niet zo zijn dat zo'n fabrikant zo'n slechte kwaliteit levert? En ik geloof niet zo in slechte techniek, het moet toch mogelijk zijn iets te maken dat altijd werkt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Hallo allemaal,

Al weer een tijdje iets stiller hier, maar ben bezig met wat leuke projectjes. De wisseldecoders zijn eigenlijk het enige dat echt tegen zit. Verder zet ik wat huisjes in elkaar, bouw wat locomotieven om, programmeer de ESU decoders en geniet zo nu en dan van de rijdende treinen. En ik mocht de laatste tijd ook flink wat nieuwe modellen in ontvangst nemen. Ik kan het niet allemaal kwijt, maar ik heb al plannen voor een baan met ruimte voor twintig treinen! :).

Hier een actuele luchtfoto:


Binnenkort ga ik beginnen met wat bergenbouw. Doel is om mezelf daar handig in te maken, zodat het in de toekomst op een grote baan ook zonder problemen gaat lukken!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Ey die Dennis,

Wordt wel een beetje "crowdy" op je baan. Ben benieuwd naar je bergenbouw.

Zat nog even over je frustratiebericht na te denken van je wisseldecoders. Ik begrijp er namelijk ook niets van. Ik heb mij tijdens de beurs in Houten de vorige keer door de Spoorkraam laten vertellen dat het eigenlijk de beste decoders zijn die Litfinski maakt. Nou weet ik ook wel dat elke verkoper dat over zijn/haar produkt zegt, maar toch. Als voorbeeld werd Miniwunderland in Hamburg aangedragen waar alles draait op onder andere deze decoders. Toch niet de eerste de beste.

Dit is dan ook het probleem waar ik tegen aanloop. Doordat er zoveel wegen zijn die naar Rome leiden, maar elk stukje techniek weer zijn eigen gebruiksaanwijzing (lees: vaak probleem) heeft, is het zo lastig om de juiste (met de minste, danwel geen problemen) uit te kiezen.

Want hoe het ook zij, het gaat uiteindelijk om het plezier in de hobby die modeltreinen heet.
Ach, we strijden en genieten maar vrolijk verder  ;)

(oh ja: heb jij de eindafslagen wel of niet uit je wisselaandrijvingen gehaald?)

Groet,

Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Joachim,

Inderdaad wel wat druk ja, ik zou het eigenlijk ook even moeten opruimen.

De decoders zijn inderdaad wel van een goede kwaliteit denk ik, maar je hebt er op zo'n moment even niets aan. Overigens heb ik de eerste twee defecte decoders vandaag retour ontvangen: ze waren elektrisch defect en zijn opnieuw gesoldeerd. Ik ga toch vasthouden aan Littfinski, misschien alleen niet voor servo aandrijvingen in de toekomst.

Vandaag trouwens ook een nieuwe locomotief ontvangen, waardoor ik morgen echt een mooi nieuw filmpje kan maken.

Tot slot: nee, ik heb de eindafschakelingen niet verwijderd. Ik raad het af om meteen te doen, beter is om te zorgen dat je wissel goed schoon is en de mechanica binnenin het wissel goed loopt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
ziet er leuk uit jouw baan spijtig horen van je wisselaandrijving  :( anders tof materiaal en ben stiekem benieuwd wat het nieuwe locje is  :D
Groeten Tim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Tim,

Bedankt voor je compliment. De locomotief is geen verrassing, ik heb het al elders op het forum geschreven: Marklin 39421, oftewel de sbb re 4/4 I, in het rood met SDS motor.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Ey Dennis,

"Inderdaad wel wat druk ja, ik zou het eigenlijk ook even moeten opruimen." ;)
Was maar een geintje. Uiteindelijk gaat het erom dat je lekker kunt rijden.

Als de decoders nou nog weer even goed opgelijnd kunnen worden komt t vast goed... :D

De 39421: kan niet anders zeggen dan goede keus. Ik heb m zelf ook. Is heel mooi en rijd echt super.
Veel plezier ermee.

Tot later.

Gr. Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 14 februari met nieuwe film!
Derde film:

Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Hallo Dennis,

Dat heb je maar mooi voor elkaar.
Het werkt prefect allemaal, een kleine baan met grote mogenlijkheden.
Veel rij plezier.

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Hallo Dennis,

Dat ziet er allemaal goed uit hoor!
Mooi gedaan!

Mvg
Falco
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Falco, Günther,

Bedankt voor jullie reacties. Het werkt inderdaad naar behoren. Nog even één wisseldecoder vervangen aankomend weekend en dan is de elektronica toch wel helemaal klaar! :).

Volgende stap wordt een goed ijktraject maken, want dat is toch wel noodzakelijk voor goed rijden!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Hallo Dennis,

Waarom een ijktraject, je locs stoppen toch al op tijd of gaat het nog niet via je PC.
Dan kan je toch gewoon je buitenste baan voor gebruiken.

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Ik gebruik een stuk stations spoor om te ijken, ieder blok bestaat bij mij uit 3 meldpunten en hier kun je prima op ijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Hallo,

Peter je hebt gelijk, ik ga het ook zo doen.
Mijn blok bestaat ook uit drie meldpunten.
Het neemt wel wat tijd in beslag zeg, per trein??

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Citaat van: Günther op dinsdag 12 april 2011, 13:18:49
Hallo,

Peter je hebt gelijk, ik ga het ook zo doen.
Mijn blok bestaat ook uit drie meldpunten.
Het neemt wel wat tijd in beslag zeg, per trein??

vr.gr. Günther.

Het kost wel wat tijd, maar ik ijk vanaf stap 28 naar beneden dat gaat sneller.

Ook ijk ik maar in een richting, dit duurt dus weer iets langer maar de treinen rijden vooral voorruit bij mij.

Als je op stap 28 begint ( of 27 ) zie je gelijk de maximale snelheid daarna laat ik de treinen ijken tot 5km.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 10 april met derde film!
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 12 april 2011, 15:02:01
Citaat van: Günther op dinsdag 12 april 2011, 13:18:49
Hallo,

Peter je hebt gelijk, ik ga het ook zo doen.
Mijn blok bestaat ook uit drie meldpunten.
Het neemt wel wat tijd in beslag zeg, per trein??

vr.gr. Günther.

Het kost wel wat tijd, maar ik ijk vanaf stap 28 naar beneden dat gaat sneller.

Ook ijk ik maar in een richting, dit duurt dus weer iets langer maar de treinen rijden vooral voorruit bij mij.

Als je op stap 28 begint ( of 27 ) zie je gelijk de maximale snelheid daarna laat ik de treinen ijken tot 5km.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo peter,

Ik doe eigenlijk het zelfde, maar het kan zijn dat je de laatste stappen handmatig moet invoeren.
Je trein stopt ook niet gelijk op de goede plek, je PC moet dat ook eerst uit vinden en ook dat vergt dan weer tijd.
Als ik daar straks aan toe ben zal 39 eenheden + de thalys die nog moet komen zo zal moeten ijken.
Dan ben je wel even bezig, maar ik  ben in de gelukkige omstandigheid dat ik dit met een vriend kan doen die hier ruime ervaring in heeft met koploper.

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Hallo allemaal,

Er hebben weer een hoop werkzaamheden plaatsgevonden!

Allereerst de techniek. Ik heb de belangrijkste aanvoerkabels van spanning (ik heb een sternetwerk) tot de verdeelplaatjes voorzien van dikkere bedrading, evenals het stukje van de transformator naar de booster (naar aanleiding van eerdere terechte opmerking van Peter/degeluidsman).

Mijn belangrijkste resultaat zou moeten zijn dat mijn Krokodil niet meer spontaan rijdt, maar dat is vooralsnog niet gelukt. Hij ging dit weekend wederom spontaan rijden en heeft zich zijwaarts in een rijtuig geboord. De schade viel mee, maar het is absoluut niet wenselijk. Mijn lokprogrammer kan deze decoder helaas niet uitlezen en ik hoop dat er iemand is bij wie ik een keer mag langskomen om met de mobile station analoge herkenning uit te zetten. Het ligt ook echt aan deze locomotief, want geen van mijn andere locs gaan zelf rijden. Ook niet mijn re4/4 I die ook een C-sinusaandrijving heeft.

Eén van mijn wissels schakelt maar één kant op. Na het vervangen van de decoder was dit nog steeds zo en ik vermoed nu dat het in het kabeltje zit, omdat bij het omdraaien van de blauwe kabels de wissel de andere kant op schakelt. Daarom even bij de treinwinkel een los kabeltje gehaald (? 4,95 :() en die moet ik nog even gaan aansluiten ergens de komende tijd. Ik hoop dat dit probleem dan ook is opgelost.

Heb ook wat tijd besteed aan nieuwe leuke dingetjes. Zo al aardig wat huisjes in elkaar geklust! Ik wil ook nog gaan verlichten, maar wacht nog even op de nieuwe Faller LED-verlichting, die ergens in het 3e kwartaal verschijnt.



Ook heb ik de Busch Zwitserse overweg gekocht, maar ik vind hem wel erg duur voor wat je krijgt. Aan de achterkant is hij niet eens afgewerkt, waardoor je hem dus alleen maar tegen een muur kunt plaatsen of zelf weer moet klussen. En dat voor meer dan 25 euro! Ik twijfel nog even hoe ik hem ga aansluiten en ga misschien een LDT schakeldecoder bestellen bij Conrad om te proberen. Ik wil ook met een OM32 experimenteren, maar dat is misschien iets voor een volgende stap :). Ik wil ook kijken of ik zelf een overweg kan bouwen van styreen ofzo. Weet iemand waar je dat koopt?



Als laatste begonnen met een berg bouwen, ook weer als experiment. In dit geval met houten spanten, gezaagd met decoupeerzaag. Daar overheen heb ik Busch vliegengaas gespannen (wel duur) en daar overheen gips van een rol. Ik moet nog even iets er achter plaatsen, voor ik de hele gespoten muur van mijn vader te veel verbouw :P. Daarna ga ik met mallen en modelbouwgips reliëf aanbrengen en vervolgens met donkergrijze acrylverf de boel kleuren.



Het zijn een hoop leuke experimenten en hoewel ik meer van het rijden en de elektronische techniek ben, is het ook wel mooi om al deze dingen uit te proberen om te kijken wat voor mij het beste resultaat geeft.

Ik heb trouwens ook nog een ESU Lokpilot FX gehaald om te kijken waarom de sluitverlichting die ik heb ingebouwd in een passagiersrijtuig niet goed werkt. Dat staat dus ook nog op het programma: verlichting inbouwen in alle passagiersrijtuigen. Er is dus nog genoeg te doen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Hallo Dennis,

Goed dat je de kabels aangepast hebt, helaas kan ik jou niet helpen met je loc.

Maar er is vast iemand in de buurt die de analoge instelling ongedaan kan maken.

Ik denk niet dat het wisselen van je wissel draad het probleem oplost, je schrijft zelf namelijk dat ne het wisselen van de draden de wissel de andere kant op gaat.

Op zich vind ik dat al vreemd want het mini connectortje kan er maar op een manier in.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 26 april 2011, 20:23:11
Ik denk niet dat het wisselen van je wissel draad het probleem oplost, je schrijft zelf namelijk dat ne het wisselen van de draden de wissel de andere kant op gaat.

Op zich vind ik dat al vreemd want het mini connectortje kan er maar op een manier in.

Peter,

Ik heb het niet goed opgeschreven. Het gaat om een driewegwissel en als ik de stekkers omdraai van de twee aandrijvingen dan gaat het wissel de andere kant op.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 26 april 2011, 18:37:27
...Daar overheen heb ik Busch vliegengaas gespannen (wel duur) en daar overheen gips van een rol. ...

In plaats van vliegengaas kan je ook dunne stroken karton gebruiken die je als een soort raster met een lijmpistool vast plakt. Daaroverheen kan je dan ook die gipsrol doen. Werkt zeker net zo goed en is bovendien makkelijk te vormen en aan te passen!  8)
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Waarschijnlijk is de wisselaandrijving doorgebrand. De eindschakelaars, dit gebeurd regelmatig met de oudere typen. Lopen tig topics over op het forum.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Citaat van: wijbe op woensdag 27 april 2011, 18:07:12
Waarschijnlijk is de wisselaandrijving doorgebrand. De eindschakelaars, dit gebeurd regelmatig met de oudere typen. Lopen tig topics over op het forum.

Nee, want als ik ze aansluit op de kabel van de 2e schakelaar, dan schakelt hij wél twee kanten op.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 26 april
Hallo,

Gisteren eindelijk een goed ijktraject aangelegd en toen... Lukte het nog niet. Balen! De snelheid liep niet trapsgewijs op. Uiteindelijk gekozen voor 2 kanten op meten en dan gemiddelde snelheid nemen en toen werd het al iets beter: het liep wel goed op, maar had bij 2 stappen steeds dezelfde snelheid. Even nadenken en toen realiseerde ik me dat ik de locomotieven op 14 stappen moest aansturen in plaats van 27. Even aanpassen en de ijking was een feit. Dus dat is ook weer gelukt.

Om een reden die ik niet bgrijp lukt het me niet met de ESU decoders. Op sommige rijstappen gaat de locomotief niet rijden. Ik begrijp er niets van, maar zal nog eens gaan spelen met de instellingen per locomotief en wellicht nog even aanpassen in de lokprogrammer.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Hallo,

Wederom leuk bericht. Ik heb enkele weken terug een Busch Zwitsers automatisch knipperlicht (beter bekend als spoorwegovergang :P) gekocht en omdat ik niet verder kon met locomotieven ombouwen (wacht op wat ideeën en onderdelen), leek het me leuk eens te proberen die aan te praat te krijgen.

Omdat het natuurlijk wel spannend moet blijven, heb ik een ingewikkeld traject uitgekozen. Ziehier:



De overweg zijn de rode stipjes; elk groen stipje is een bezetmeldpunt. Even kort verdiept in logische en speciale acties en welke smaken er zijn en toen maar gelijk aan de gang. Uiteindelijk heb ik tien logische acties en twee speciale acties hiervoor gedefinieerd. Blok 15 wordt bereden in twee richtingen.

Eerst voor de ene kant op de logische acties:
* Trein rijdt van 16 naar 15;
* Trein rijdt van 17 naar 15;
* Een OR van de twee bovengenoemde (A);
* Trein rijdt in blok 16 óf blok 17 (B );
* Een AND van de logische acties A en B (X).

Dan de andere kant op:
* Trein rijdt van 9 naar 15;
* Trein rijdt van 10 naar 15;
* Een OR van de twee bovengenoemde (R);
* Bezetmeldpunt H2.06 (groene pijl) actief (S);
* Een AND van de logische acties R en S (Y).

De bijbehorende speciale actie schakelt hem aan zodra aan X of Y wordt voldaan. Er is een tweede speciale actie die hem uitschakelt zodra bezetmeldpunt H2.03 niet meer actief is. Dat is het bezetmeldpunt bij de overwegstipjes.

De schakelaar in het baanplan wordt keurig geel zodra de trein in de buurt is en wordt weer blauw nadat de overweg niet meer bezet is. Nu even wachten totdat ik weer een bestelling bij Conrad ga doen (inclusief SA-DEC-4-DC (k84)) en dan zal ik over een paar weken een filmpje plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Hallo Dennis,

Leuk dat jij ook aan het testrijden bent met koploper.

Ook hier wordt de overweg bediend door koploper maar ik heb de overweg in een blok zitten en dat maakt het programeren een stuk makelijker.

Tzt zien we het filmpje wel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Hoi Dennis,

Net voor het eerst je topic gezien. Je hebt het grondig aangepakt erg netjes en goed om eerst een testbaantje te maken.

Ik las net dat je ook nog stryreen zoekt. Bij de betere modelspoorwinkel hebben ze dit in allerlei soorten en maten. Ook platen in verschillende diktes.

Zelf koop ik dit altijd bij Trein2000 in Breda.

Groetjes,

Ronald
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Citaat van: M.user op zondag 15 mei 2011, 20:53:21
Hoi Dennis,

Net voor het eerst je topic gezien. Je hebt het grondig aangepakt erg netjes en goed om eerst een testbaantje te maken.

Ik las net dat je ook nog stryreen zoekt. Bij de betere modelspoorwinkel hebben ze dit in allerlei soorten en maten. Ook platen in verschillende diktes.

Zelf koop ik dit altijd bij Trein2000 in Breda.

Groetjes,

Ronald

Hallo Ronald,

Bedankt voor het compliment. Ik zoek inderdaad styreen, maar niet het plastic om te snijden. Wat ik wel zoek zijn de schuimrubberen platen die John (Tilly) gebruikt als geluidsdempend materiaal.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Hoi Dennis, ze hebben bij de Praxis groen schuim, verpakt in een doos, stroken van iets langer dan een meter bij ongeveer 30cm. Ze zijn ongeveer 3mm dik. Ze hebben ook ongeveer 2 cm dik schuim.
Ik kocht dit pak bij de Praxis om de hoek van Modelspoorgroep Den Bosch toen ik daar een keer op bezoek was.
Dat blauwe schuim is ongeveer hetzelfde, maar dat kon ik nu nergens meer vinden.
Je bent zaterdag trouwens welkom.
Groeten Jake
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Citaat van: jakeman op dinsdag 17 mei 2011, 22:49:35
Hoi Dennis, ze hebben bij de Praxis groen schuim, verpakt in een doos, stroken van iets langer dan een meter bij ongeveer 30cm. Ze zijn ongeveer 3mm dik. Ze hebben ook ongeveer 2 cm dik schuim.
Ik kocht dit pak bij de Praxis om de hoek van Modelspoorgroep Den Bosch toen ik daar een keer op bezoek was.
Dat blauwe schuim is ongeveer hetzelfde, maar dat kon ik nu nergens meer vinden.
Je bent zaterdag trouwens welkom.
Groeten Jake

Jake,

Bedankt voor je tip over schuim. Ik moet binnenkort nog even langs de Praxis en zal eens kijken of ze dit inderdaad hebben. Betreft zaterdag heb ik je nog even een berichtje gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 8 mei speciale acties
Citaat van: reinier98 op zondag 22 mei 2011, 10:02:40
Hoi dennis.
Ik heb een vraag heb je een artikel nummer van dat groene zwitserse wagentje voor achter je krokodil [zag hem in show je nieuwste aanwinsten 2011]
alvast bedankt.
Gr reinier

Reinier,

Zie hier. Roco 66360.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 22 mei met nieuw filmpje
Graag gedaan.

Voor iedereen heb ik hier nog een nieuw filmpje:

Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 22 mei met nieuw filmpje
Citaat van: reinier98 op zondag 22 mei 2011, 19:13:06
super mooi zwitsers materieel heb je.
Gr reinier

Dank je Reinier; ik ben er zelf ook erg tevreden mee :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 22 mei met nieuw filmpje
Mooi dat je al zoveel treinen even tegelijk kan laten lopen op een proefbaan. Dan doe ik het toch wel wat rustiger aan.  :)
Vraagje : Die leichtstahlrijtuigen uit welk tijdperk zijn die? Ik heb ze ook maar weet niet wat ik ervoor moet zetten. Kan dat met een Ae 6/6?

groet,
Michiel
Re:Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 22 mei met nieuw filmpje
Citaat van: Golfer op maandag 23 mei 2011, 10:05:23
Mooi dat je al zoveel treinen even tegelijk kan laten lopen op een proefbaan. Dan doe ik het toch wel wat rustiger aan.  :)
Vraagje : Die leichtstahlrijtuigen uit welk tijdperk zijn die? Ik heb ze ook maar weet niet wat ik ervoor moet zetten. Kan dat met een Ae 6/6?

groet,
Michiel

Michiel,

De testbaan is inderdaad wel wat uit de hand gelopen :P. Märklin heeft twee series leichtstahl rijtuigen uitgebracht. Zonder UIC nummer is tijdperk III, ik heb mét UIC nummer en dat is tijdperk IV. Een Ae6/6 kun je hier prima voor plaatsen, maar let wel op dat die treinen nooit keertreinfunctionaliteiten hebben gehad, dus een stuurstandrijtuig pas dan niet.

Ik heb, zoals je ziet, een Re4/4-I geplaatst. Märklin heeft daar drie modellen van uitgebracht. 39420, maar die is tijdperk III, de 37044, die wel tijdperk IV is, maar die -in tegenstelling tot de berichtgeving van Märklin- geen keertreinfunctionaliteit heeft gehad en dus eveneens niet past met stuurstandrijtuig en tenslotte de 39421, die tijdperk IV is en wél met keertreinen heeft gereden. Voordeel is ook nog dat die een SoftDrive Sinus (SDS) motor heeft en dus over perfecte rij-eigenschappen beschikt.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt.

Met vriendelijke groet,
Dennis