Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

kerstbaan 2010 (bomen!)

Gestart door M75 woensdag 26 november 2008, 19:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Bomen!

Vandaag komen we toe aan één van de moeilijkste onderdelen van een modelbaan, namelijk het plaatsen van bomen.
Nu staan er al een twintigtal bomen op de baan, maar dat zijn vaak solitair staande, of in aangelegde rijtjes. Dit geeft gelijk al het probleem aan.
De kerstbaan is gesitueerd in een bosrijke omgeving en voor het aanleggen van een bos komt wat meer kijken dan het op de baan plakken van een paar bomen.
Een zoektocht op het forum heeft geen oplossing gegeven, want zelfs de mooiste banen kennen geen echt bos. Hier staan, soms heel veel boompjes, maar een echt bos is het niet. Juist bij kleine banen, zoals die van Bert (baureihe 103) komt het bos idee nog het best uit de verf. Dat is ook nodig, want hoe kleiner de baan, hoe meer de kijker let op de details.

Voor we de bomen plaatsen doen we uiteraard eerst een studie, hoe in werkelijkheid winterbossen er uit zien.
Twee jaar geleden is dit al gestart, en dat heeft geleidt tot de eerste serie bomen.

Van het internet heb ik de volgende voorbeelden kunnen vinden:









Wat opvalt zijn drie dingen:
1. De bomen staan tegen elkaar. Beter nog: in elkaar.
2. De foto met de skiër toont dat bomen in werkelijkheid groter zijn dan op de modelbaan. (duh… los van de schaalfactor natuurlijk)
3. Ik zie geen stammen, de bomen raken de grond.

Op modelbanen zie ik vaak parkachtige bossen: de bomen netjes naast elkaar en met een keurig stammetje.
Als voorbeeld laat ik de bomen van mijn kerstbaan zien, maar ik daag u uit eens een zoektocht op ons forum te doen.



Ik heb twee soorten bomen gekocht: Heki en Noch. De Heki’s zijn wat los, onregelmatig en donkergroen. De Noch bomen zijn gelijkmatig, vol en nog donkerder groen. Over de kleur en hoe dit in een winterlandschap overkomt, heb ik al eerder geschreven.
Samen met wat los groen ben ik gaan componeren.

Als eerste heb ik van de Noch bomen de voetjes afgeknipt, of de stammetjes geheel verwijderd:



Onder is de Heki, boven de Noch.

Klitten

Verschillende hoogtes van de twee merken klit ik in elkaar, op verschillende hoogte. Ik krijg zo een grotere hoogte. De hoogste bomen van Heki en Noch zijn 15 cm, maar ik kom moeiteloos tot 20.

De achterkant…



…en de voorkant



In dit voorbeeld zijn zeven bomen verwerkt, van verschillende lengte en kleur.
De witte vlekken is houtlijm, maar is in werkelijkheid minder zichtbaar.
Dit soort setjes combineer je dan, zodat er geen zwevende onderkanten te zien zijn. Om het geheel af te maken buig ik de bomen, knip wat takken weg om een onregelmatiger structuur te krijgen en gebruik ik wat losse takjes om (gedeeltelijk) kale stammen te suggereren.
Een paar stronkjes, steentjes en (overgebleven) boomtoppen op de grond vóór het bos en je hebt een aardige overgang.

Na het plaatsen ziet het er dan zo uit:


Het seinhuis in het bos.


De voet van de linker berg, met rechtsboven nog net de ruïne.

Denk de sneeuw er nog even bij, dan lijkt het toch aardig?

Deze methode is misschien wel mooi, maar het vreet bomen.
Op de baan van 100 x 160 cm heb ik nu 175 bomen geplant en zijn alleen de hoeken, een stukje berg en een enkele plek in de stad voorzien.
De laatste serie bomen krijgt nog een plaats rond de spoorbrug.

Rob
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
een mooi voorbeeld van kappen en 150% herplanten :mrgreen:
Ziet er leuk uit :)

Mathijs
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Hallo Rob,

Leuk dat je weer een verslag doet van je kerstbaan.
Succes met het planten van de bomen, het ziet er goed uit.

Groetjes Jac.
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Lid sinds: 2010

offline
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
ziet er leuk uit
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
een van de eerste dingen die helpen is het zwart spuiten van de dennebomen.
niet dekkend, het mag wel een heel klein beetje groen blijven.
met sneeuw bedekt is de kleur-indruk dan veel beter.

en ik denk dat je wel goed bezig bent met dat "in elkaar klitten" van bomen. dat ziet er in iedergeval al aardig goed uit.

groeten,
Hessel.
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Overigens hoeven de bomen niet wit te zijn. Veelal na een dag zon is alle sneeuw eraf gesmolten.
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:kerstbaan 2010 (bomen!)
Hoi Rob.
Voor de aanplanting van de bossen ga je echt niet over één nacht ijs! 8)
Natuurlijk is het belangrijk dat het nu wordt zoals je voor ogen hebt, daarbij heb je helemaal gelijk dat je op het modelspoor weinig "echte"bossen ziet.
Op Eurospoor (paar jaar geleden) en in Dortmund heb ik vol bewondering staan kijken naar de "Schwarzwaldbahn" waar de bossen het belangrijkste item zijn.
Inderdaad zijn daar de bomen vrijwel tegen elkaar geplant, wat een enorm mooi en indrukwekkend stuk bebossing oplevert.

Veel succes en plezier met je aanplant!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.