Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hoi wim, dat gaat gestaag door. Laag 0 ligt er helemaal, alle te bedienen wissels van servos voorzien, 8 boosterkringen aangelegd en de baan daarop aangesoten, 2 DC ringen aangelegd en de servo decoders aangesloten, overal diodes in voor diode truuk en storings onderdrukking.. alle hsi-88 terugmeld infra op 10 cm onder de baan gezet om afstand te creeeren.. alle loks getest... Het hele plan in TC ingebracht en he nodig proef gereden met testen remmen , schedules etc.. momenteel met laag 1 bezig... 1e spiraalomhoog zit erin.. 2e komt binnekort.. weer 15 wissels van servos voorzien etc

op laag 0 heb ik ook inmiddels al het binnenwerk uit de niet bediende wissle gehaald in schaduwstation (zodat je makkelijker achteruit kan als het moet) en ik ga daar nogeen paar wissels van servos voorzien.

Ik zal vanavond wat fotos plaatsen...

verder nog druk bezig met de laatste storing uit de HSI-88 / RM-88-N-O te halen want daar krijg ik net als john/tilly zo nu en dan een unsolicited (ongevraagde)   bezet   of on-bezet melding als er helemaal niks op de bana gebeurt.. maar dat probleem vliegen we aan in john zijn draadje...


gr koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Hoi Koen,

Net even heel je topic doorgenomen en het ziet er indrukwekkend uit. Valt me vooral op dat je zeer overdacht en netjes werkt. De oplossing met de opengewerkte elektrabuis vind ik erg slim. Is dus een goed idee om over te nemen.
Ook de servo aandrijving van de wissels is een mooie oplossing voor de vaak haperende M aandrijvingen.

Je hebt een prachtige grote ruimte om te bouwen waardoor je lekkere lange treinen kan laten rijden. Ook slim is om over het traphek heen te gaan zodat dit geen bariere meer is.

Ik zag dat je net als ik ook de nieuwe orginele M locloods hebt. Ga je die ook nog weatheren? Ik heb alles eerst geweatherd voordat het in elkaar gezet werd.

Mooi dat je een ruimte hebt voor een zesvoudige loods dat geeft toch net wat meer body dan de drie voudige.

Blijf je topic zeker volgen.

Groet, Ronald
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi, thanks,   ja die electra buis werkt echt heel makkelijk in de praktijk... je  schuift vele kabels er zo doorheen.. de servo constructie werkt ook prima in de praktijk met als voordeel dat het makkelijk te monteren is ..  wel heb je een seperate voeding nodig voor die servos en ik heb inschakel vertraging gemaakt om te voorkomen dat alle servo decoders tegelijk aangaan want dan trekken ze de voeding onderuit.. programmeren van de servos gat heel easy via de CVs en die waarden kan je ook makkleijk opnieuw inbrengen in een andere decoder.. 

verder heb ik alles wat baan spanning is direct onder de tafel liggen en alles wat s88 is 10 cm daaronder... ik heb nog wel een probleem met incidnetele valse meldingen uit het s88 systeem maar daar wordt hard aan gewerkt... binnenkort is laag 1 klaar qua houtwerk en kan ik de railzen aftekenen, gaten maken voor de servos , railzen anapassen voor massa detectie, diodes eraan , draden eraan, inslijpen, etc wtc

cu koen

fotos komen een dezer dagen

Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Leuk om te volgen!  :-)
Vooral je belevenissen met TC... :thumbup:
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
de 2 loodsen kon ik voor mooie prijsop de kop tikken maar wel al bijna helemaal in elkaar... ik ben niet echt een scenery persoon... meer van het bouwen / automatiseren / rijden dus of ik huisjes ga wheatheren en bergen ga knutselen van kippegaas weet ik nog nie.. gr
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi thanks, hier een plaatje van de  baan in TC.. onderstedeel (hoofdstation op laag 2) is er nog niet. rest wel

ergens in het midden zie je alle vrije hsi88 melders bij elkaar

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Hoi Koen,

indrukwekkend plan 8o

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
in 1 woord:

Ge-Wel-Dig
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
In een woord:
wir-war.

Maar zeker een mooi baanplan hoor. Ik blijf de bouw zeker volgen.

Gr.Daan
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
whaha. i.d.d. een wirwar .. ik kan het nog volgen gelukkig.. ik zou wel per laag of per station een tabblad kunnen maken maar ik wil toch eerst proberen om alles op1 scherm weer te geven. of wellicht een combi dat kan ook.  
Met TC kan je zeer gemakkelijk met behoud van je instellingen de vorm van je railplan aanpassen en reorganiseren... dus het zal nog wel een paar keer veranderen van layout ..
Ook heb ik alle blokken zo lang mogelijk gehouden om zoveel mogelijk infomatie erin kwijt te kunnen want met veel treinen is het vaak lastig om ze uit elkaar te houden .. ik heb daar nog geen goed systeem voor behalve dat sommige treinsets een label/nickname hebben  ..
mvg koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Hoi Koen,

Ik zit elke keer weer met bewondering te kijken hoe jij alles opbouwt, ik sta er echt versteld van, ik voel me eigen echt een kluns als ik zie hoe jij met TC bezig bent.


Groetjes Martin.
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi martin, thanks, opde achtergrond zijn er genoeg problemen... valse meldingen vande hsi88 . (zelfde als john) .. nu een tams boosterdie m.i. te heet wordt in verhouding tot de anderen en ook een display heeft met paarkapotte deeltjes.. etc

maar dat is de hobby nietwaar

gr koen

Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Citaat van: 3railkoen op woensdag 28 september 2011, 20:51:51

valse meldingen vande hsi88 . (zelfde als john) ..


Hoi Koen,

daar lijkt het nu toch niet op ;)

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Hoi Koen,

Ik heb een vraagje waar jij wellicht antwoord op hebt, ik zie bij jouw baan en ook die van John (Tilly) dat jullie gebruik maken van een veelvoud aan boosters, mijn baan krijgt twee schaduwstations van elk 11 opstelsporen en een station van 6 sporen, ik wil met ongeveer 6 tot 8 treinen tegelijk gaan rijden, wanneer ben ik toe aan een booster en hoeveel van deze boosters?

groeten Martin.
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi john, nee iddd.. hopen dat het zo blijft.. ik heb net booster uitgewisseld van probleem sectie maar macht kein flaus aus..

hi martin, ik dacht dat er ca 300ma tot max  1a per rijdende  trein afgenomen wordt... moderne minder dan wat oudere..  dus bij boosters die 3a leveren ergens tussen de 3 ne 10 treinen pr sectie ofzo.. ook stilstaand gebruiken stroom
gr koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Hoi Koen,

Waar heb jij je servo´s (Horizon FLS-80) gekocht :?:

Gr.
René
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi, gewoon bij quartel gehaald. In1 keer alle servos voor hele baan.

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Ok, bedankt. :)

Gr.
René
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Citaat van: 3railkoen op woensdag 28 september 2011, 00:10:07
... hier een plaatje van de  baan in TC...ergens in het midden zie je alle vrije hsi88 melders bij elkaar
...

Ha Koen! Leuk dat je dit zo op de site zet: erg leerzaam. Een paar vragen over je baanplan en TC:

- in sommige blokken heb je aan een kant van het "blok-tekstblok" een paar bolletjes staan. Klopt het dat dit de terugmelders zijn? en zo ja: waarom staan ze soms maar aan één kant van het blok? heb je niet zowel aa het begin als aan het einde bezetmelders?
- die matrix in het midden geef je aan dat dit vrij HSI88 melders zijn. Bedoel je daarmee dat je, voor zover je vordert met het aanlsuiten van je baan de bolletjes daar verdwijnen en dus verplaasten naar de echte blokken?
- rechtsbovenin heb je 2 stukken spoor waar twee tekstblokken in opgenomen zijn: dat zijn ook twee blokken? ik zie daar nog geen extra melders in staan...
- toen ik de handleiding van TC doorworstelde dacht ik dat je de melders in dat "tekstblok" koppelde en aan moest geven. Dan komt er dacht ik ook zo'n vlag in te staan. Heb jij dat ookingevuld of zijn alleen die losse bolletjes de actieve bezetmelders?

misschien veel vragen, maar het is dan ook echt leuk om jouw vorderingen hierop te volgen... :thumbup:
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hoi ernst , thanks,

1) ja dat zijn de indicatoren die de terugmelders van dat blok representeren. Ik heb ze aan 1 kant geplaatst om wat consistency in te brengen als je b.v. 3 indicatoren hebt..   maar kan net zogoed aan beide kanten   deze bolletjes gaan tzt weg maar is nu wel makkelijk om te zien waar je i neen blok bent  (het hele blok ziet erdan rood uit en ik weet nu precies wanneer de treein de stop sectie aanraakt

met TC is 2 secties per blok (bij 1 richting) meer dan voldoende

2 ) klopt.. dan hou ik overzicht

3) klopt..  op dat moment bestaond dat nog niet .. nu wel .. ik zal eens een update plaatsen daar staan ze dus al wel bij
4)  in de blokken zelf moet je de indicatoren opnemen die het blok aansturen...(stop / break secties) (maar die komen dus overeen met die bolletjes/indicatoren die je ziet --- die bolletjes zijn overbodig eigenlijk maar nu dus we lmakkelijk maar er is totraal geen relatie met het blok
natuurlijk heb ik dat ook ingevuld anders werkt TC niet... ik zal vanavond een plaatje posten vanb een wilekeurig blok..

ik heb ook de memory van de indicators op 2 sec gezet  en je kan dus aangeven

gfr koen

Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Ik heb de referentie spanning van de s88 modules (rm-88-n-o) van littfinsi nu op 24vDC draaien (ipv dat het uit de digitale baanspanning afkomstig is) en dat werkt perfect. Gister slechts 1 spookmelding en daar heb ik niu een zener van 18v in de terugmeld leiding opgenomen en sinsdien geen valse meling meer.    Vandaag gedurende de hele dag 1 spookmelding op een andere melder en daar ga ik nog zere tussne zetten.

En dat terwijl de spookmeldingen hiervoor om de oren vlogen

 
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Citaat van: 3railkoen op woensdag 02 november 2011, 21:06:44
Ik heb de referentie spanning van de s88 modules (rm-88-n-o) van littfinsi nu op 24vDC draaien (ipv dat het uit de digitale baanspanning afkomstig is) en dat werkt perfect. Gister slechts 1 spookmelding en daar heb ik niu een zener van 18v in de terugmeld leiding opgenomen en sinsdien geen valse meling meer.    Vandaag gedurende de hele dag 1 spookmelding op een andere melder en daar ga ik nog zere tussne zetten.

En dat terwijl de spookmeldingen hiervoor om de oren vlogen


Hoi Koen,

dat klinkt goed :thumbup:

Vanmorgen bij mij een 19V DC labtop voeding ingebouwd en de hele dag geen enkele melding en dat zonder diodes en zeners ;)

Laten we hopen dat het zo blijft.

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
hi john, hoop het ook... anders gaan er nog meer zeners in en ga ik de s-88 3 kanaals booster inzetten om de s-88 bus op 12v te laten draaien...

bijgaand TC plaatje van de baan...     alle blokken waar een paar stippen (dat zijn indicatoren) bij staan die zijn daadwerkelijk aanwezig..   de rest in aanbouw (met name aan onderkant)  .. momenteel bezig aan het deel links van de BRUG... dat wordt een spiraal van 5 dubbelsporige wendingen die naar kopstationgaat hoog in bergen.

het blok dat zich rechtsbovenin bevindt is in het venster weergegeven qua stop/break secties..

Daarvoor 20 multiplex delen gemaakt van een kwart circel (r3/r4) en over d=14mm gaten in voor de 16 draadeinden ...

14mm is een mooie maat want dan heb je nog wat ruimte voor bijstellen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Citaat van: 3railkoen op woensdag 02 november 2011, 21:06:44
Ik heb de referentie spanning van de s88 modules (rm-88-n-o) van littfinsi nu op 24vDC draaien (ipv dat het uit de digitale baanspanning afkomstig is) en dat werkt perfect.  

Hallo Koen,

Wat een succes!   :thumbup: Jij hebt ook opto's begreep ik. Nu je voor 24v kiest is dat wat hoger, ik neem aan dat de s88's daar tegen kunnen maar je kiest ook voor DC en niet voor AC meer. Ook John lijkt daar voor te kiezen, welliswaar met 19V. Je mag dus met die opto's gewoon naar DC spanning?  en geldt dat voor alle in de handel zijnde?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Michiel,

geen idee, met die van Littfinsky werkt het bij mij in ieder geval nog steeds perfect!

Koen,

een indrukwekkend scherm 8o

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
john thanks

michiel : het gaat hier alleen over de REFERENTIE spanning van de ldt opto rm-88-n-o terugmeld modules .. die heeft voorheen nooit aan wat jij noemt AC gehangen maar aan de digitale baanspanning   (dat is in weze ook een soort AC maar ik denk dat je dat niet bedoelt) .. Aangezien er in de terugmelder een weerstand van 10k zit voor de opto is de stroom die loopt bij 24v nog steeds klein.   Aan de "bus" kant van de optos werkt alles nog gewoon op 5volt.   Die spanning zou je met een s88 booster naar 12 of zelfs 15 volt kunnen brengen bij BEPAALDE s88 modules waaronder degenen die john en ik gebruiken want de cmos ics die daarin zitten kunnen daartegen. Dat werk verbeterd ook de storings ongevoeligheid. Verder zijn er in de de terugmeldleiding diodes opgenomen en ik ben nu met een zener van 18v aan het proberen en dat lijkt goed te werken en storingen te onderdukken

mvg koen
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Dank mannen voor het snelle antwoord. Voordat ik ga experimenteren wil ik binnen kort eens vaststellen hoe het nu gaat. Mocht het nodig zijn zal ik eerst eens de handleiding van mijn opto's lezen. De LDT exemplaren heb ik niet en welke ic's ik wel heb weet ik ook niet  :)
Ik bedoelde wel degelijke de digitale baanspanning die mijn IB levert. Opvallend is gewoon dat je zoveel vooruitgang boekt op deze manier. Dus is het waard je daarin te verdiepen.  :thumbup:


groet, Michiel
Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
weten welke ics erin zit is alleen interessant als je de tams booster in zou willen zetten.. als je op de tams website kijkt zie je de specs van die booster.. echter ik zou eerst alle andere storingsondrdrukkene opties proberen voordat je die booster in zou gana zetten.. een dc ref spanning (met de 0 aan de baan massa) is een simpele actie

gr koen
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
het hoogste punt va nde baan is bereikt!  Via een spiraal met 5 wendingen kom ik uit op 150 cm hoogte waar een kopstation komt met ook een lokloods/draaischijf en wat sporen om de loks te bunkeren etc

Achterin een hosentrager. Onderaan is er een sppor dat precies bij de werkbank uitkomt om aan treinen te sleutelen

Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
spiraal zaagwerk
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Nou, de vlag kan uit. Geinig die doorkijk door de locloods  :) Ook mooi gevonden en erg luxe is het reparatiespoor naar de werkbank.

groet,
Michiel
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Ziet er degelijk uit. Lekker zo'n werkbank naast de baan.
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Ey Koen,

Ziet er mooi uit zo.

Idd leuk idee met een werkspoor naar de werkbank.  :thumbup:
Kan ik wel enigzins jalours op worden...

Gr. Joachim
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
thanks allemaal.   dat spoor naar de werkbank is idd handig.  Eigenlijk zijn het 2 sporen

1 spoor (het achterste) is gewoon onderdeel van de baan en loopt door (komen er leuke treinen over je werkbank langs)

1 spoor (het voorste)  is geheel geisoleerd (op de 2 railstaven en de middengeleider) en alleen bereikbaar via handmatig om te zetten wissels daar kan ik verschillende zaken mee doen (schakelbaar via een telefoon stekker die ik in verschillende dozen kan prikken afhankelijk wat de bedoeling van is) zoals

1a :   gewoon baan spanning om binnen te rijden
1b :   marklin mobile station om loks te progrmameren (adres en vmax etc
1c :   dcc programmeer spoor
1d:   analoog om oude loks te testen voordat ze digitaal worden

mvg koen
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Oh boy, Oh boy, wat een project, daar word ik helemaal blij en opgewonden van als ik dat zo zie !

Keep up the good work, je hebt een prachtige baan !
Dani
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Hoi Koen,

Het ziet er allemaal erg mooi uit Koen, en die sporen boven je werkbank vind ik echt geweldig dit ga ik zeker in mijn baan toepassen.

groetjes Martin.
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Hoi Koen,

goed bezig geweest :thumbup:

Heb je nu een "smalle" hosenträger gemaakt?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
hi john, nee nog niet .. deze is dezelfde als die jij als voorbeeld gemaakt had.. moet alleen nog ff 2 maal een 24188 inkorten... of heb jij die stukkies over?

Staat nog wel op mijn programma maar ik heb nog niet de zaag in een 24640 durven zetten om er wat hoeken vaf te zagen

gr
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Hallo Koen,

Ik volg jou draadje al een tijdje.
Zelf heb ik ook traincontroller geinstalleerd. Het nadeel vind ik dat het
in het Duits is. Ik woon in Venlo en Duits spreken is voor mij niet zo`n probleem, maar het technisch lezen wel.
Daarom heb ik even een vraagje. Ik zie dat jij ook met dit programma werkt.
Kun je mij in het kort uitleggen hoe ik een Lok in moet meten?

Alvast bedankt voor de moeite

Groetjes Frank
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
hoi frank, hoe bedoel je ... er is een zeer goede engelse guide te downloaden

zie http://www.freiwald.com/pages/download.htm

inmeten staat daarin perfect beschreven..

ik gebruik 1 blok in de baan met 3 melders

gr koen

Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Citaat van: 3railkoen op donderdag 24 november 2011, 18:28:04

hi john, nee nog niet .. deze is dezelfde als die jij als voorbeeld gemaakt had.. moet alleen nog ff 2 maal een 24188 inkorten... of heb jij die stukkies over?


Koen,

je hebt een mail.

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Hoi Koen,

Wat een project waar je aan bezig bent. Dat wordt een flinke spiraal, klopt het dat ik 7 wendingen tel uit je zaagwerk, dat wordt een beste klimpartij voor de treinen, maar dan hou je ook veel hoogte over onder je zichtbare gedeelte enzo, en dat is altijd makkelijk.

groeten,
Daan
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
Hoi Koen,

Dat is een mooie spiraal die je daar in elkaar hebt gezet!
Zou je me misschien kunnen vertellen wat voor soort hout (en in welke dikte) je daarvoor hebt gebruik?

Groet, Marc
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt
hoi, deze spiraal is 5 wendingen hoog. Hout is gewoon 9mm multiplex. Draadeinden 10mm. Het is een r3/r4 spiraal. Buiten stijgen en binnen dalen.  Totaal kom ik op 150 hoogte en dat is best een leuk gezicht om de treinen op ooghoogte te zien.

Dit wekend heb ik de draaischijf helemaal aangesloten en is de Littfinski TT-DEC decoder ingeregeld en ook binnen TrainController heb ik de draaischijf in het schema opgenomen.

Bijgaand het een recent baan  schema overzicht van de delen die "klaar" zijn:
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Hoi Koen,

dit blijft toch wel indrukwekkend om te zien :thumbup:

Nog een vraagje: heb je de rails in de spiraal vastgeschroefd of geplakt?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
ziet er leuk uit.
een mooie locloods. een spoor waarover nagedacht is.

ik hoop dat er vele treinen voorbij gaan komen  :D

gr john
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
hoi bedankt allemaal

@john . sporen liggen gewoon los

zonder isolatie trouwens want dat maakt amper verschil qua geluid

gr koen
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Hoi Koen,

uit ervaring weet ik dat de rails gaan verschuiven dus ik kan je aanraden om ze op de één of andere manier te fixeren.

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Hoi John, uit ervaring weet ik dat je gelijk hebt! Dus ik ga dat zeker nog doen (een blokje in het midden is afdoende)

gr koen
Re: Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Schop. :)

Hier is al lange tijd niet gepost. Weet iemand iets van Koen?

Gr, Ben.