Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

In de schaduwstations pas je overal 3 melders toe. Dat is overbodig, de groene kun je laten vervallen. Dat remmen gebeurt op de blauwe sectie's en beter nog: als je een max. bloksnelheid in de bewuste blokken zet van b.v. 50km/hr rijden de treinen niet te snel en kun je ook het netjes remmen uitzetten.

Of je zet een wisselstraat snelheidsbeperking aan de ingang van de stations, daar bereik je hetzelfde mee. En die hef je op als de treinen in het eerstvolgende blok aankomen na de schaduwstations.

Gr, Ben.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi ben, bedankt voor de tip, ik heb net lang met john/tilly zitten bellen en die gaf hetzelfde advies... ik ga de groene met de blauwe verbinden en hou op het einde 2 rail stukkies aan voor stoppen.

het is wel mijn idee dat na binnenkomst (grown) met b.v. 50 km / uur er afgeremd wordt  (dat is dus leerproces / trein / blok) maar dat de trrein wel doorrijdt (b.v. op het einde va nremmen met 5km/uur) tot het rode stop deel en dan geheel stopt .. dat om de maximale treinlengte / blok te halen

ik was eigenlijk niet van plan om alle wisselstraten op detectie aan te sluiten want al die 240761 stukkis doen (net als john) is echt een monniken werk ... wellicht is de slanke wissel iets om te bouwen zodaning dat daar massa scheiding is tussen de railstaven.. dan kan je wel makkelijk hele wisselstraten pakken 

ik zag op eurospoor dat er op sommige banen met 2 en 3-rail door elkaar gereden wordt maar weet niet meer zeker of dat k of c-rails was ... ik ga die slanke wissel eens van onderen bestuderen ..

Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op woensdag 08 december 2010, 19:58:06

het is wel mijn idee dat na binnenkomst (grown) met b.v. 50 km / uur er afgeremd wordt  (dat is dus leerproces / trein / blok) maar dat de trrein wel doorrijdt (b.v. op het einde va nremmen met 5km/uur) tot het rode stop deel en dan geheel stopt .. dat om de maximale treinlengte / blok te halen


Kan ook. Je moet er maar eens mee spelen.

Als je de snelheid flink omlaag brengt (wisselstraat beperking) en het "netjes remmen" uit zet kan volstaan worden met een relatief korte stopmelder. Daarmee win je blok(trein)lengte.

Hier bij mij heb ik stopmelders van 15cm, mijn treinen rijden met een max. snelheid van ik meen 40 km/hr in de schaduwstations. Nooit een lok gehad die te ver reed.

Gr, Ben.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
prima,  dus 1 railstukkie zou genoeg zijn... ik doe wel 2 voor de zekerheid.. heb je wel eens gezien of slanke c-wissels makkelijk omgebouwd kunnen worden om ook daar gescheiden massa staven te krijgen ?
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op woensdag 08 december 2010, 20:12:16

... ik doe wel 2 voor de zekerheid..


Doe dan 2x één en verbind ze even door. Kun je ze later alsnog losmaken en de eerste aan "blauw" toevoegen zonder de boel op te hoeven breken.

En van C-rail heb ik geen verstand, ben K-railer. :P
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
ff wat  blokken aangepast
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
heb de slanke wissel ff bekeken en ik zie dat het puntstuk van metaal is en een verbinding tussen beide railstaven (li / re) vormt. Daarnaast is er de reguliere verbinding aan de onderkant via de contacten.

Het puntstuk met dus geisoleerd worden. De wisseltong zelf lijkt niet over de railstaven heen doorverbonden (alleen plastic verbinding). Wel moeten de 2 middelste railstukken doorverbondenworden want die zijn bij isolatie puntsyuk niet meer verbonden...    het lijkt me al met al een ietwat te grote klus om massa detectie op de wissel zelf te kunnen doen .. je moet je halve wissel slopen maar het zou wel echt VOLLEDIGE detectie geven van een wisselstraat


to be continued (of niet)

Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Ik dacht de de diode truuk met een BY251 dioden moest????

Dat is een skotter diode van 3 A.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hi, thanks voor de opmerking maar ik las her en der dat die 1n5408 ook bruikbaar was voor dit doeleinde.. zoek maar op die kreet ... b.v. bij john zijn draadje

gr koen
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op vrijdag 10 december 2010, 12:19:53
hi, thanks voor de opmerking maar ik las her en der dat die 1n5408 ook bruikbaar was voor dit doeleinde.. zoek maar op die kreet ... b.v. bij john zijn draadje

gr koen

John gebruikt bij mij weten 2 soorten, de gene die onder de rails komen zou volgens mij de BY251 moeten zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi... hier staat het notabene in je eigen message ..
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg412180#msg412180

als je ff zoekt op 1n5408 kom je dit diverse keren tegen icm die diode truuk

thanks

gr koen
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg412275#msg412275

mooie foto van hoe ik het ook ga doen (ik begreep dat waar in het schema 1n5400 staat dit eigenlijk 1n5408 zou moeten zijn)

ik ga trrouwen dit toepassen op wat langere rails en soldeer er meteen een bruine en een rode in om baanspanning te doen.. zo krijg ik op ruim 200 punten (de terugmeld punten) meteen ook baanspanning iuit de diverse booster secties

gr koen
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Heeft err trouwens wel eens iemand last gehad van railstaven die tegen elkaar zitten en daardoor op een massa detectie stuk een massa verbinding kunnen geven ? Ik kwam dat ergens in eoa draadje tegen..

dayt zou betekenen dat je bij massa detectie stukken ook de railstaaf ietwat moet inkorten (dus de dremel tussen 2 rails in drukken) om te voorkomen dat als het warm is eea tegen elkaar komt ...


Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

offline
Re:Project - Kudel18
Koen,

Inderdaad alle rails even met de dremel bewerken. Ik heb alles achteraf moeten doen in het schaduw station en dat viel niet mee. Ik zou de dremel er niet tussen drukken omdat dat een te grote opening maakt. Hel lipje naar boven monteren van de marklin rode isolatoren zou voldoende moeten zijn maar de praktijk heeft mij geleerd dat alleen de dremel helpt.

Gr.

Ron

Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Zeker de dremel gebruiken Koen,

Ik heb net weer een aantal railzen korter gemaakt omdat deze valse meldingen gaven.

Dat van de diodes moet ik even opzoeken, ik weet zeker dat er ook over een ander type gesproken is en ik dacht dat dit ook in het draadje van Tilly was.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi peter, prima, dan kort ik die railstaven ff in.

Vwb die diode kan ik je ook diverse links sturen waarin de 1n5408 vermeld wordt

dus ik neem aan dat ze allebei wel zullen werken voor dit doel .....


gr koen

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
en natuurlijk @ron ook bedankt voor je reactie..

gr koen

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
FF een kleine update en schema. Ben met name druk geweest met werken (moet ook soms) en onderhandelen/bestellen van allerlei spullen (draad in diverse diktes / terumeld decoders / wagens / rails etc) . De uiteindelijke keuze qua spullen is op TAMS EsyControl en Boosters B-4 met display,  LDT HSI-88 Serial, ESU SwitchPilot Servo Decoder, ES08a Servos, Marklin Trafo gevallen.. Bijgaand een schema van het geheel. Ben nu bezig met het "slopen" van een paar 100 rails tbv massa detectie melding. Monnikenwerk. Verwacht ook de nodig wagens en rijtuigen die ik bij train@zo en cuperus gekocht heb na goede onderhandeling. De eerste lading van trein@zo kwam al keurig netjes verpakt binnen vorige week.   Ik moet de TAMS Centrale en Boosters nog bestellen en kijk ook nog even naar de LDT B-2 Booster .. iemand ervarinen met TAMS cq LDT (littfinski) boosters ? De TAMS is iets duurder maar uitgebreider qua reset functie en heeft kortsluit terugmelding en bovendien een display met verbruik (lijkt me wel handig) ... I
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Ik maak trouwens 2 ringleidingen (het is eigenlijk een Bus) voor 16v extern voeden servo decoders en de hsi-88.. beide 2,5mm2 draad

Ik maak 7 Booster secties waarvan er 6 voor de baanspanning zijn (met om de 1,5 meter een 0,5mm2 aansluiting) en 1 booster is voor MM aansturen digitale decoders (servo en draaischijf). Ook deze wordt 2,5 mm2 . 

Boosters komen de-centraal te staan. De boosters zijn met 3 dreaden onderling doorverbonden (CDE).

De 15 HSI-88 terugmeld modules zijn verdeeld over 3 maal 5 stuks. Ze krijgen via diode referentie spanning uit de meest dichtbijzijnde Baan spanning BUS 1-6

De rails die ik aanpas voor massa detectie krijgen een baanvoeding en ook een gele of blauwe of groene draad naar de terugmeld decoder. In de rails zitten de 1n5408 en BY251 diodetruuk diodes gesoldeerd.


Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

mooi schema 8)

Nu nog even alles aansluiten :mrgreen:

Groetjes en succes ermee, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
thanks john, de meeste credits voor de ideeen gaan naar jou !
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Dat zijn geen halve maatregelen  :D

Ik heb zelf ook de diodes betsteld, ben benieuwd of ik verschil merk.

Succes met je bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Ik heb eens even je draadje doorgelezen.
Maar dat ziet er mooi uit.
Je hebt zo te zien een leuke ruimte om te gebruiken.
Ik blijf je volgen!

Mvg
Falco
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
thanks

zojuist 60 servos besteld (horizon es08a) bij quartel in amsterdam tegen mooi prijsje en morgen maar eens de rest doen..  ze leveren ook connectoren om  de verenstaal draadstukken die door de plaat heen in de wissltong gaan vasst te maken..

spullen (wagons) van cuperus (via marktplaats) kwamen keurig netjes verpakt en conform afspraak binnen vandaag.. ook tegen mooi prijs trouwens .. aanrader dus ..



Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Project - Kudel18
Koen,

Prachtig project zie ik hier. Hoe kom je aan de naam? "Kudel" is in mijn regio de aanduiding voor een plaats namelijk en die zie ik bijna vanuit mijn huis liggen.

Succes, ik kijk met belangstelling!

Groeten

Richard
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
staart...
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Eindelijk beslissing genomen vwb centrale en boosters. Ik ga toch voor TAMS en heb die besteld. Verder nog even aan het kijken naar besturings software en ik ben wel onder de indruk van Train Controller. Het is me alleen nog niet echt duidelijk wat voor een nuttige functies je mist je nu mist als je silver ipv gold neemt.. maar daar koemn we ook wel weer uit.
Verder liep ik nog wat leuke setjes tegen het lijf en er is een berg draad binnen gekomen dus ik kan gaan aansluiten... tobe continued
Re:Project - Kudel18
Dennis1984
gast

Re:Project - Kudel18
Mooi project! De systeeminfrastructuur van Tilly is zeer solide, dus dat moet zeker goed komen. Ik ga hem zelf ook (weliswaar op beperkte schaal) toepassen. Succes!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Ff een korte update.. gister wat railzen aan lopen passen (solderen aansluiting stroom  / detectie en diode maar ben nog niet tevreden met mijn eigen soldeer werk.. de draadjes zijn geen probleem

maar zowel een draadje van 0,5 mm2 als een best wel dik uiteinde van een 1n5408 diode op een lipje van een rails solderen gaat niet echt zoals ik het wil .. denk dat ik de diode maar via draadjes aan de lipjes ga maken.. zal binnen kort wat fotos plaatsen.. 

Heb ook ff nagedacht overeen nette manier om de servos met de wissels te verbinden.  Ik kom op de site wel eens fotos tegen van eoa in elkaar gesoldeert geval maar dat is me veel te slordig.

Ik ga het als volgt doen : de servo komt op zijn kant tegen de onderkant tafel. Aan de servo zit een arm die naar beneden wijst. Op de arm zit een tonnetje met een gat erin en een inbus boutje. Erdoor heen steek ik een stuk verenstaal dat aan de ene kant door de tafel heen steekt en in de wissltong uitkomt. Aan de andere kant haakt het in de servo arm om te zorgen dat het niet kan verdraaien. Zie tekening. Als mijn servos binnen zijn dan zal ik fotos van een werkend geheel plaatsen.
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Als de draad en de diode te dik voor het likje zijn kun je misschien de draad rechtstreeks ( onderkant rail ) ik de rail solderen.

Hiermee bedoel ik dat je een vakje voorziet van tin en hier de draad op soldeerd.

Het is maar een idee, ik ben benieuwd naar de foto's

ps kun je anders het geheel niet vastlijmen met hete lijm???


Fijne dagen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Hoi, zie bijgaande foto. op zich past het diode uiteinde en een draadje wel op het lipje maar het is lastig om het goed te fixeren om net te solderen. Ik ga nu eerst een draadje aa nde diode vast maken, die komt dan iets maar naar het midden van de rails, en vervolgens de draadjes gewoon op de lipjes solderen. Het vertinnen van die lipjes gaat trouwens heel soepel. Bijgaand ook wat fotos van het eerst prototype van de servo hevel. Ik wil nog wat dikker verenstaal gebruiken en het servo armpje moet aan de bovenkant nog ingekort worden.

Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Het lijkt mij allemaal toch goed te doen met de diode op deze manier.

Mijn diodes zijn binnen gekomen bij mijn buurman, van de week even ophalen en dan ga ik ook beginnen met de diode truuk.


Fijne dagen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

als ik zo naar de foto's kijk dan lijkt het erop dat je de lipjes van de rails veel te weinig vertint. Probeer ze eens goed eerst warm te stoken en meer tin te gebruiken.
Als ik meerdere draadjes aan een lipje moet vertinnen dan draai ik eerst de draadjes (of diode en draad) in elkaar en vertin ze. Na het lipje goed vertint te hebben voeg ik ze samen en maak alles nogmaals goed heet. De tin zie je dan mooi in elkaar lopen en na afkoelen zit alles netjes vast. Voor het vertinnen van draad gebruik ik wel altijd een beetje (zuurvrij) vet, zonder vet lukt mij dit bijna niet :?

Groetjes en nog veel plezier met solderen, John
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi koen,

Kom je draadje nu pas tegen,word een megaproject.
Ziet er tot nu toe gelikt en doordacht uit.
Bouw ze .

grt Johan
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Gister kwamen 2 mooie lokjes binnen via trein&zo.. en ik kwam een nieuwe 39816 tegen voor mooie prijs in woerden (er is er nog 1 daar..) .. Vandaag kwamen  de TAMS Centrale en Boosters binnen.. Dus binnenkort kunnen de eerste treinen gaan testrijden op proefbaantje..  Verder wat 2,5 mm2 ring leiding kabel besteld bij een duitse leverancier voor de helft van de prijs van conrad.. en begonnen in traincontroller met switchboard baan layout.. bijgaand een eerste voorbeeld ..

Prettige jaarwisseling allemaal !

Re:Project - Kudel18
RoCoMaDu
gast

Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Gefeliciteerd met je aankopen en het ontvangen van je Tams.
Nu nog even aansluiten en kijken of het allemaal wil werken.
Veel plezier er mee en bouw/test ze.

Goede jaarwisseling en groet Ron.

Ps. nog bedankt voor je advies.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Hi ron thanks, vandaag kwam ook nog wat rails binnnen en de eerste ESU servo decoders. Bovendien TrainController aangeschaft zodat ik me op de inregeling van dat pakket kan gaan focussen. Koploper inmiddels van me pc verwijderd. Nu maar eens alles in gaan bouwen.

Ik wil toch nog wel even gaan testen of ik ALLE c-rails ga doorknippen om daar volledige massa detectie te krijgen of alleen de rails die begin en  einde van een blok markeren. Op zich is dat voldoende voor automatiseen treinverloop.

Je krijgt toch al in principe NOOIT volledige massa detectie voor elkaar omdat wissels niet te doen zijn. En dat is nu precies de plek waar een wagen los gaat.

Als je op elke rail de massa detecteerd heb je natuurlijk wel een veel grotere dekking vwb afgevallen wagens.. maar goed misschien neem ik dat risico wel want ik verwacht niet dat dat bij mij met alleen slanke wissels en niet van die hobbel engelse wissels vaak gaat gebeuren
Re:Project - Kudel18
Koen,

ik heb in het verleden gebruik gemaakt van puntdetectie met RR&Co, dat werkte uitstekend. Die baan bestond uit K en M rails. Op sommige plaatsen een geisoleerd stukje rails, maar hoofdzakelijk met reflex optocouplers tussen de rails, die een passerende sleper detecteerd. Je detecteerd inderdaad geen achterblijvende wagons, maar dat gebeurd zo sporadisch en zoals je aangeeft eigenlijk nooit op de vrije baan, dat ik nu voor m'n nieuwe baan uit K en C rail sterk overweeg hetzelfde systeem te gebruiken.

Walter
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Precies, anders moet ik dus ruim 1200 railzen aan gaan passen alleen om een los wagentje te detecteren.. (het geeft ook wel voordeleln zoals een langere bezette sectie) ... met wat jij noemt puntdetectie (in weze zijn dat 2 railzen per sectie en 2 secties / blok) kan ik dat limiteren tot 240 (ik heb 240 terug meldpunten voorzien = 15 decoders = 3 strings van 5) *2 =480 railzen. ... ik kijk wel ff hoe mijn test uit gaat pakken  en alsnog besluit alles door te knippen...

gr koen 
Re:Project - Kudel18
RoCoMaDu
gast

Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

allereerst de beste wensen voor 2011.
Is het gelukt om je Tams control nog aan te sluiten?
Ik ben benieuwd hoe het werkt.   :)

Groet Ron.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
allemaal een super 2011 gewenst !

Vandaag all draden aan een testbaan gesoldeerd en de tams met de eerste b-4 booster op aangesloten. En verder ook de esu switchpilot servo decoder ingeregeld met 1 servotje.  Gaat supermakkelijk.

Deze test baan (1 wissel en 3 blokken met ieder 2 secties) heb ik inmiddels in traincontroller ingebracht dus kan wat gaan testen met automatisch rijden / remen etc

De TAMS b-4 booster heeft display waarop stroom verbruk te zien is en 2 langzaam rijdende loks trekken nog geen 200ma samen. ik kan niet echt testen met zware loads maar dat komt wel als ik de ele baan ga aansluiten

gr koen
Re:Project - Kudel18
daanknoben
gast

Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

Goed bezig, iedereen is massaal aan de diode truuk  :) (ik ook hoor). Ik volg je baanbouw met bewondering.

Groeten,

Daan
Re:Project - Kudel18
Dennis1984
gast

Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Interessante ontwikkelingen. Je hebt nu dus al een minibaantje met de belangrijkste aspecten werkend! Zie dat je ook in Amsterdam woont, leuk!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
zo ff een korte update: paar fotos volgen vanavond :

Ik heb de HSI-88 decoders (15 stuks en er komen er nog 3 ) opgehangen in 3 strings .. Deze s88 ring komt aan de binnenkant van de baan en de baanspannings ring leidingen (8 stuks aan de buitenkant) tesamen met een 16vAC ring om de decoders extern te voeden en lampjes etc komt aan de buitenkant... zo zit het elkaar niet in de weg en is eea rechtlijniger aan te sluiten

verder de plek waar de pc en schermen komen wat gewijzigd zodat het wat lager is geworden...

Vandaag kwam een stapel trafos binnen en dozen 2,5mm2 kabel voor de ringleidingen dus kan daar aan beginnen...

De TAMS b-4 Boosters staan klaar om aangesloten te worden en ik heb er nog een paar bij besteld om voldoende capaciteit te hebben

Ook kwamen er wat kolenwagen setjes binnen dus binnenkort maar weer eens bij john/tilly langs om daar een trein met 50 van die wagentjes te laten rijden.. 

Ik heb ook een mooi aanbod voor een big boy dus daar moet ik ff over beslissen want het blijft een niet echt goedkope lok......

En natuurlijk lekker aan het stoeien met traincontroller en dat werk echt super makkelijk en straightforward..

prettig weekend allemaal !

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

kom op met die foto's en maak ons blij :D

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
RoCoMaDu
gast

Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Ja we willen foto's, laat ons een kijkje in de (treinbaan) keuken van menneer Pennystoxx zien.

Een prettig (bouw) weekend. :lol:

Groet Ron.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Paar fotos :
1) pc / tams  hoek
2) de kolentrein (2 setjes)
3) de eerste 4 boosters.. de andre komen er naast .. trafos eronder
4) een stapel trafos klaar voor inbouw

het blijft toch een heel gepuzzel onder de baan om alles zo efficient mogelijk op te hangen zodat eea elkaar niet teveel kruist en er ruimte over blijft voor inbouw servos etc...

ik moet nu toch echt eerst gaten gaan boren voor baanspanning / servos om te weten waar de ring leidingen kunnen komen..

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
en schema van de ringleidingen ... de rondjes zijn s88 modules in 3 strings
de lijnen zijn 8 booster secties (7 voor de baan en 1 voor de decoders.. en de gele lijn is een 16vdc externe voedings ring

met name voor de servo decoders ..

op de plekken waar de baan op de ring aangesloten moet worden ga ik om de 1/2 meter een krooonsteen in de leiding opnemen om daarvandaan de baanspanning af te tappen

gr koen
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
ik heb trouwens nog (naast wat er op de foto staat want die zijn voor eigen gebruik en deels verkocht) een stapel 60052 trafos kunnen kopen.
Dus wie interesse heeft in een NIEUWE 60052 marklin 60va 16v trafo in OVP kan ze kopen voor 50/stuk excl eventuele verzend kosten  .. PB me ff dan  .. 4 stuks beschikbaar voor verkoop
ophalen geen probleem.. evt breng ik ze ff langs als het ergens op mijn route ligt
gr koen