Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Project - Kudel18 - hoogste punt bereikt - Nieuw TC schema
Koen,

ook ik ben wel benieuwd hoe het staat met je baan.
De laatste keer dat ik bij je geweest ben is zo'n beetje rond dezelfde tijd geweest als je laatste update.

Staat de hobby gewoon op een laag pitje of neemt de baan zo veel tijd in beslag dat updaten er niet van komt?
Wat het ook is, ik hoop dat je geniet van je baan!
Project - ... tbd
3railkoen
gast

Project - ... tbd
Hi all, na een korte afwezigheid van 10 jaar, een verhuizing, een uitstap naar spoor 0, een nieuwe Model RC Vliegtuig hobby, een crypto hobby etc probeer ik ook deze hobby weer op te pakken. Al het voorgaande uit dit draadje bestaat niet meer in die vorm. Probeer me nu wat meer te focussen op een kleinere baan in tijdperk 2 / drg. Moet nog kijken hoe dat vorm gaat krijgen in een ruimte van 4.2 x 2.4 die gedeeld wordt met grote thuiswerkplek, lp verzameling etc.. kortom ik ga dit forum weer wat actiever volgen en hoop zo nu en dan wat te posten.

Mvg Koen
Project K53
3railkoen
gast

Project K53
Als eerste mijn AnyRail 4 pakket maar weer eens opnieuw geinstalleerd en kon mooi voordeling een upgrade naar versie 6 aanschaffen met dank aan drail. Dit blijft toch een erg leuk en handig pakket m.i. bij baanontwerp en nu ook met handige 3-d functie om met name de hoogte van je sporen te checken.

Mvg Koen
Re: Project - ... tbd
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project - ... tbd
Welkom terug Koen.

Groet Ron.
Project K53
3railkoen
gast

Project K53
Thanks Ron
Re: Project K53
3railkoen
gast

Re: Project K53
Zo iets gaat het worden... links kopstation .. via schaduw / inhaal station (2 sporen) naar een paradespoor en via lus naar beneden en daar een station in met rangeer mogelijkheden .. en daravandaan via een lus weer naar boven en terug richting het kopstation...   wellicht maak ik bij kopstation een keerlus ... eea moet simpel maar functioneel zijn .. Denk toch maar weer aan c-rails -- overal slanke wissels en genoeg massa detectie zones om eea ook automatisch deels te kunnen rijdne .. wellicht weer servo bediening voor de paar wissels..

Qua centrale had ik ik lieft weer een  tams easycontrol gehad (niet meer leverbaar - er is wel duurder opvolger) maar de nieuwst mfx+ loks hebben meer sound etc dus wellicht dan maar een cs3 ...   Rijden deel handmatig maar wat automatiseren is toch wel leuk lijkt me

Qua materieel / tijdperk - dat gaat epoche 2 worden met drg spul
Re: Project K53 - spullen - Wissel bediening met micro-motor onder de wissel ?
Goedenavond all, inmiddels weer wat loks (br95 en br96) en centrale aangeschaft (cs2 plus) en c-rail (c-rail ivm betrouwbaarheid) rondje en wat wagensetjes in DRG.   Voorheen was ik grote TAMS gebruiker maar ga nu maar eens met marklin aan de slag mede ook omdat dan alle digitale features van de loks benut kunnen worden.

Als het binnen is ga ik wat rijden en testen en eens nadenken over baanplan etc.

Wil ook een wisselbediening maken die net als op mijn voige baan met "servos" werkt maar nu helemaal in de wissel verwerkt.  een servo wissel bediening is supermooi om te zien.

Zat te denken aan het gebruik van "micro motoren" zoals b.v. https://www.conrad.nl/p/sol-expert-m600-micromotor-m-600-8500-omwmin-4-mm-245065   of  deze https://www.conrad.nl/p/sol-expert-90777-micromotor-m-1068-13800-omwmin-5-mm-1377840

Dit ding is paar mm hoog en lang dus dat pas makkelijk onder een slanke wissel. Alleen moet er eoa mechanisme gemaakt worden dat toerental terug brengt en heen en were schuift .. dus zal wel een wormwiel worden..   en servo controller om op een esu of digikeijs aan te sluiten ... 
ik denk dat het niet echt sterk hoeft te zijn maar vooral traag draaien .. het omzetten van wissel tong kost amper kracht ..  dit wordt mooi project

Heeft iemand ervaring met soortgelijk mechanisme ?

Gr koen

Re: Project K53 - spullen - Wissel bediening met micro-motor onder de wissel ?
Hi all, eerste baanontwerp gemaakt met een kopstation, een paradespoor/tussenstation  een hoofdstation en een schaduw station. Qua wissel bediening toch maar gewoon servos en qua s88 via de cs3 of direct naar de pc (ik denk aan ldt hsi-88 modules). Bijgaand sporenplan en blokschema (wordt  nog netter).   Kopstation ligt stuk hoger bovenopen een paar kasten en het deel rechts is het schaduw station onder paradespoor. Ik heb wat verbindingen toegevoegd uit hoofdspoor om ook soort van rondje te kunnen rijden ..
Het sluit op sommige plekken nog net niet helemaal aan maar dat komt nog wel

Bij de groene stippen gaat het een tunnel oid in

Banenplan met AnyRail gemaakt en de nieuwe versie werkt wel lekker. Moet de hoogtes nog ff goed instellen om 3-d weergave te krijgen.  Ik gebruik alleen maar slanke wissels ivm betrouwbaar treinenloop (ja dat kost wat ruimte). In het midden van de kamer zie je buro staan.

VRAAG : ik gebruik voor bochten tenminste r2 (23230) of groter behalve in de binnenste circel van schaduwstation (dat is een r1 24130) -   mijn vraag: wat is jullie ervaring mbt het soepel lopen van alle marklin loks en wagons door een r1 ?/ desnoods stuur ik daar alleen kleine loks heen ..  hoor het graag ..


mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take -1
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: Project K53 - baanplan take -1
ik heb heel veel 24130 in mijn baan en alles gaat er doorheen
nu heb ik geen heel speciale treinen dus ik kan niet alles over zeggen maar het meeste gaat er wel doorheen

uiteraard zullen anderen het wel  lukken om modellen te noemen die er niet doorheen gaan

Gr Ed
Re: Project K53 - baanplan take -1
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Project K53 - baanplan take -1
Leuk plan! Wat ik goed vind is dat je ook rekening houdt met ruimte voor een bureau. Ik had ooit mijn bureau opgeofferd voor meer spoorbaanruimte maar daar had echt spijt van. Een plek om te kunnen werken en knutselen is onmisbaar heb ik ondervonden.
De R1-bochten zijn niet zo'n probleem. Zelfs hele lange wagens zoals de RCN van Roco 63154 gaan er goed doorheen. Maar containerswagens zoals de Marklin 84785 Feldschlösschen met een kortkoppeling haken in elkaar en ontsporen. Als je het hekje met de buffers er af haalt gaat dat wel goed.
In het algemeen vind ik alle bochten lelijk omdat de wagons veel te veel overhangen, dus stop ik die cirkels liever onder een berg.



Re: Project K53 - baanplan take -1
hi both, dank, ja die 24130 gaat alleen in schaduwstation.. ik denk er ook over om dat inhaalspoor in het paradespoor weg te halen en eea daar nog wat sligerender maken met wellicht een grote 24912 bocht met verkanting .. tbc

mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take - 2
Take 2 - rustiger beeld mbt paradespoor m.i.
Re: Project K53 - baanplan take -1
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Project K53 - baanplan take -1
Tot nu toe kan vrijwel alles wat Märklin heeft uitgebracht door R1 bochten, maar er zijn incidentele uitzonderingen. Enkele locomotieven kunnen volgens de productinformatie niet door R1, zoals de stoomlocomotief BR 08 en als ik het me goed herinner zijn er nog twee andere. Ik verwacht dat er nog wel meer zullen komen, maar het zal vast niet snel gaan want Märklin wil natuurlijk mensen met R1 in hun baan als klant houden. Er is ook wel wat Märklin materiaal dat op zich wel door R1 rijdt, maar daarbij zó ver uitzwenkt of overhangt dat bij de productinformatie de waarschuwing staat dat voor het betreffende artikel méér vrije ruimte naast het spoor moet zijn dan normaal, zoals bijvoorbeeld de dubbeldekkerset 43597 of de 'Tragschnabelwagen' 48925. Andere fabrikanten dan Märklin hebben al wel heel wat materiaal uitgebracht dat niet door R1 gaat.

Gedurende het eerste jaar na mijn herstart gebruikte ik R1-bochten en ook een meegebogen wisselpaar 24671/672 en al mijn treinen konden dat aan. Ik vind het echter geen mooi gezicht, daarom gebruik ik ze tegenwoordig niet meer. Zelfs R2 ligt er nauwelijks, afgezien van een aantal wissels. Mocht er in de toekomst een mooi model komen dat niet door R1 kan, ben ik er klaar voor. Wie maar weinig ruimte heeft, heeft geen keuze, jij hebt ruimte genoeg om ze te vermijden. Dat neemt niet weg dat je in een deel van het schaduwstation rustig R1 kunt leggen, zolang er ook nog maar genoeg opstelsporen bereikbaar blijven via ruimere bochten.

Als ik het goed zie, liggen er vijf wissels 24771/772. Als je niet wilt zagen, moet je bij die slanke meegebogen wissels twee bochten 24315 gebruiken. Het staat uitgelegd in de 3railwiki. Ik zie ook een aantal slanke wissels 24711/712. Daarvoor geldt net zoiets, maar dan met twee rechten 24071.

Voor wat betreft het schaduwstation vraag ik me af waarom je slanke wissels 24711/712 gebruikt en geen gewone 24611/612? In het schaduwstation zie je er toch niets van en daarbij hebben de gewone wissels twee voordelen: ze zijn goedkoper en ze zijn kleiner, wat langere optelsporen oplevert.

Tenslotte heb ik nog eens naar het linkergedeelte gekeken. Het kronkelende spoor langs de draaischijf vond ik niet erg realistisch en het zijspoortje linksachter in de bocht past niet. In WinTrack zie je zoiets sneller dan in Anyrail. Is dat misschien in te stellen in Anyrail? Afijn, hieronder zie je een plaatje met links wat jij had bedacht en rechts een variant met ongeveer dezelfde rijmogelijkheden, maar dan zonder overbodige slingers (en met de benodigde 315's en 071's voor de slanke wissels). Als de hoek je niet bevalt, kun je in plaats van de geel gemarkeerde bochten 206 en 912 wat anders leggen, dan kun je het geheel een beetje draaien.
Re: Project K53 - baanplan take - 2
Hi Rob, top .. bedankt voor je reactie en het meedenken.
1) ik zie idd dat je die 24315 moet gebruiken dus zal die aanpassen her en der
1a) idem voor de 071 (vroeger de ik dat wel altijd) want anders moet je daar idd ook zagen.
2) ik gebruik overal slanke wissels want (gevoelsmatig) is dt wat betrouwbeerder (wellicht bs..??? )
3) de gedachte bij kopstation was dat ik een lok die gewisseld moet worden komende van de 2 stations sporen  (en gedraaid op de draaischijf) niet op de hoofdbaan (dat is dus voor de 1e wissel) terecht wiil laten komen maar op een apart steek spoortje (degene die niet past dus) ..  geen idee hoe dit in het echte bedrijf gaat .. komt een wisselende lok dan op een hoofdspoor (aande andere kant is het ook geen mega druk station dus dat moet je kunnen plannen... )
4) ik probeer idd ook de 24130 helemaal te voorkomen (muv 1 spoor in schaduw voor kleine treintjes) en ik zal ook nog wat meer proberen de 24230 door 24330 te vervangen wara mogelijk
5) die 24914 links boven is goed idee want heb je mooi overgang recht naar bocht
6) zelfs als ik de 'bedding' aanzet in anyrail lijkt het nog net te passen

gr koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
Citaat van: 3railkoen op zondag 14 februari 2021, 08:41:23ik gebruik overal slanke wissels want (gevoelsmatig) is dt wat betrouwbeerder (wellicht bs..??? )
Afgaande op mijn eigen ervaringen en wat ik zoal lees, deel ik die indruk niet. Naar mijn idee is de overgrote meerderheid van alle wissels prima in orde. Af en toe lees ik wel eens iets over een wissel met een probleem, maar ik heb niet de indruk dat het bij wissels 24611/612 vaker voorkomt dan bij slanke wissels 24711/712.

Citaat van: 3railkoen op zondag 14 februari 2021, 08:41:233) de gedachte bij kopstation was dat ik een lok die gewisseld moet worden komende van de 2 stations sporen  (en gedraaid op de draaischijf) niet op de hoofdbaan (dat is dus voor de 1e wissel) terecht wiil laten komen maar op een apart steek spoortje (degene die niet past dus) ..  geen idee hoe dit in het echte bedrijf gaat .. komt een wisselende lok dan op een hoofdspoor (aande andere kant is het ook geen mega druk station dus dat moet je kunnen plannen... )
Ik vroeg me al af waar dat steekspoortje voor bedoeld was. Het is zeker niet druk op het hoofdspoor, wat dat betreft maakt het niet uit hoe dat steekspoortje verbonden is met de rest, maar nu ik jouw bedoeling ken, moet ik zeggen dat mijn steekspoortje niet logisch ligt. De loc moet immers nogal wat zig-zaggen. Ik heb het ontwerp aangepast, zie onder. De rol van het steekspoortje is verplaatst naar het spoortje van 2 x 172 helemaal achteraan, dat is net zo verbonden als in jouw ontwerp, zowel met de stationssporen als met de draaischijf.

Daar heb ik het echter niet bij gelaten. Ik vind het altijd mooier als een draaischijf minstens twee verbindingen met de rest van de baan heeft. Als er dan op één van beide een loc wordt behandeld, is er nog steeds een vrije verbinding tussen draaischijf en de rest. In dit geval zou ik het rechterspoor als behandelspoor willen gebruiken. Verder is er nog plaats genoeg om nog wat sporen toe te voegen als je dat zou willen.

Citaat van: 3railkoen op zondag 14 februari 2021, 08:41:235) die 24914 links boven is goed idee want heb je mooi overgang recht naar bocht
Ik heb wel eens de indruk dat mensen bij het ontwerp te snel naar bochten van 30 graden grijpen, terwijl er in C-rail zo veel meer mogelijk is. Een bocht ruim inzetten met een 912 oogt mooi, vind ik.

Citaat van: 3railkoen op zondag 14 februari 2021, 08:41:236) zelfs als ik de 'bedding' aanzet in anyrail lijkt het nog net te passen
In WinTrack staat de breedte van de bedding van C-rails standaard op 40 mm en dat komt precies overeen met de werkelijkheid. Als ik in WinTrack zie dat de beddingen over elkaar heen liggen, twijfel ik er niet aan dat dat klopt. Als je straks de benodigde rails hebt, kun je het gemakkelijk zelf uitproberen.
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hallo Koen
en mede-volgers

Ik zou het achter het bureau doorlopend spoor van Koens basisconcept gewoon rechtdoor laten lopen; bovenaan rechts op de tekening zit er een naar mijn mening overbodige slinger in.

Hieronder een ander idee van het kopstation zonder evenwel rekening te houden met de goniometrie van C-rails (die mij onbekend is) en wellicht niet haalbaar met de voorhanden zijnde tafeloppervlakte.
Daarbij kunnen loc's vanaf de kopsporen rechtstreeks naar de draaischijf (+ andersom), zonder bijkomend rangeren

Succes met de verdere planning !
Re: Project K53 - baanplan take -3
Op zich is het een leuk idee om wat slingerend door de ruimte langs een paar kleine stations bij een eindstation in de hoogte aan te komen.
Ik vraag mij alleen af hoe je het gedeelte rechts bereikbaar houdt. Het station staat vooraan en helemaal achterin loopt een klimmend paradespoor. Dat is zonder luik of gat in het midden onbereikbaar.
Verder is je kopstation links wel heel krap bemeten. Er kunnen twee treintjes aankomen. Staat de loc voor, dan zit hij opgesloten voor de trein. De draaischijf is pas bereikbaar na het wegrangeren van de stam. Die kan eigenlijk alleen het hoofdspoor op. Niet heel erg, maar wat onhandig.
Verder zou bij een dergelijk klein station vooral gereden worden met tenderlocs. Keren op een draaischijf is niet noodzakelijk en in het echt zou het ding al lang gesloopt zijn.
Ruimte voor kolen, water en ontslakken zie ik niet in je BW. Dat wel een gemis.
Ik denk dat de draaischijf bij het middenstation meer op zijn plaats kan zijn. Eventueel maal je van dat station een Spitzkehre. Zwaardere treinen gaan weer terug naar het schaduwstation en kleinere boemeltjes, gemengd goederen- en personenverkeer sukkelen de berg op en af.


Groet,
Peter
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi peter ludo rob - dank all voor tips en meedenken !!

.. ik moet alle tips even laten bezinken en verwerken ... bijgaand een nieuw ontwerp (sommige delen moeten nog aansluiten) dat ik net in elkaar geklust had zonder nog met voorgaande tips en suggestie rekeing te houden ...

- Ik ga idd normale wissels in schaduw station gebruiken  (bijwissels die maar 1 kant op bereden worden gene bediening en ik sloop veertje en mechaniek weg)
- ik was aan het proberen om de draaischijf links bovenaan te gebruiken .. maarzal ook eens kijken of ik dat ding in hoofstation kwijt kan 
- ik heb met namen epoche 2 drg spul en in die tijd ware n draaischijven nog wel operationeel lijkt me
- probleem links is dat er slechts de breedte is tot die zwarte balk (dta is ene deur) en links boven wat mnderivm buro ernaast etc .. dus wel leuk idee met eerdere bocht maar past net niet
- het buro moetdeze grote houden want er staan 3 grote schermen op (moet soms ook werken)
- tafel wordt open bouw met alleen iets waar sporen lopen ... (en ooit landschap (al is dat niet mijn sterkste kant ...
- - @rob - zal je ontwerp eens overnemen in anyrail en kijken hoe dat uitkomt
- @ludo - gaat net nniet passen zo denk ik maar goed idee
- @peter - eens : zal iig her en der slakken/water/kuil voorziening maken als er stoom loks ergens anakomen -- en ene draaischijf is gewoon leuk dus die moet ergens erin .. ik dacht idd eerst in kopstattion voor draaien ..  maar achteruit kan ook.. idd zo een soort idee qua berg op / af had ik ook .. had eerst zelfs nog een tussen station in dat paradespoor geplaatst..

-- kortom .. nog ff puzzelen

--> de cs2 komt morgen binnen dan kan ik de loks die ik heb iig ff op rondje proef laten lopen

nogmaals dank en keep you posted

mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Als je locs die moeten gekeerd worden naar een kopstation stuurt  heb je daar een draaischijf nodig, in een doorgangsstation kun je ze missen als je de locs niet keert maar laat doorrijden, makkelijk gekozen toch?
Re: Project K53 - baanplan take -3
Ja klopt in theorie .. zo was ook mijn gedachte .. maar ik krijg de indruk dat in grootbedrijf sommige (stoom)loks ook achterstevoren terug rijden .. ?

mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Ja, zeker, daarom schreef ik ook loks die moeten gekeerd worden, dat geldt lang niet voor allemaal, en dat moeten niet perse tenderlocs zijn.
Maar de beste oplossing lijkt mij een doorgangstation waar alles kan, doorrijden of keren met draaischijf en met geschikte locs naar het kopstation rijden.
Re: Project K53 - baanplan take -3
Nog iets over het ontwerp zelf, zal het kijken naar de gapende wagonovergangen in de 360° bocht je niet storen?
Best proberen in korte bochten naar de binnenkant te kijken toch? Bij jou is het net omgekeerd, een hele wijde bocht waar je van langs de binnenkant naar kijkt en een korte bocht waar je van langs buiten naar kijkt...
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi geen idee wat je bedoelt hier ?       die spiraal kan niet echt anders .. zou wel de grote bocht (24912s) met de 24530s om kunnen ruilen - bedoel je dat ?

zo ongeveer (dat spoor loopt eroverheen ....)?
Re: Project K53 - baanplan take -3
zo iets als dit is sowieso beter lijkt het

op dat schaduwststion kan ik sowieso nog wel eoa aftakking van het paradespoor neerleggen met iets industrieels .. si vrij groot oppervlak
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hallo Koen,

Het nieuw ontwerp laat niet toe om van de kopsporen naar de draaischijf of andersom te rijden zonder te moeten omrijden tot voorbij de splitsing van het hoofdspoor.

Je beschikt over redelijk veel ruimte, maar m.i. niet voldoende voor een plan met symmetrische wissels en zo wijd mogelijke bochten in combinatie met 3 stations (waarvan er 2 bovendien slechts op een H0-boogscheutje van elkaar verwijderd zijn).

Als dat bureau een must is, kan je dan niet gaan voor eentje met een kleiner werkblad?

Moet je absoluut een bureau hebben?
Is  een opklapbaar werkblad in een andere kamer geen optie?

Re: Project K53 - baanplan take -3
hi, ja is werkplek.. maar ik ga nog ff nadenken over simplificering.. dank

Re: Project K53 - baanplan take -3
ff kopstation anders ingetekend..
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
Ik kon het linkerdeel nog niet loslaten en heb nog een andere variant bedacht.

Als het goed is, heb ik genoeg ruimte overgelaten voor de deur en het bureau (wissel 1 ligt daar gedeeltelijk achter). In verband met de deur heb ik de locloods meer naar links gelegd en het meest rechts gelegen kopspoortje aan de draaischijf verplaatst.

Functioneel zijn er drie belangrijke wijzigingen: de extra verbinding buitenom van het hoofdspoor naar het linker stationsspoor, de overloopwissels (4 en 5) kort voor het einde van de stationssporen en de twee ontkoppelrails.

Hoe werkt dit?
Stel, het station is leeg. Een aankomende trein rijdt dan op wissel 1 rechtdoor, via de buitenbocht naar het linker stationsspoor. De loc ontkoppelt op de ontkoppelrail en rijdt via de overloopwissels weg. Hij kan terugrijden richting wissel 1 en dan via de meegebogen wissel naar het behandelspoor gaan, dan wel de korte route naar de draaischijf nemen. Een andere loc kan de op het linkerspoor achtergelaten wagens weer oppakken. Als het maar een paar wagons zijn, kan dat via wissels 2 en 3, anders moet het maar via wissel 1.

Als het linker stationsspoor al bezet is, kan een aankomende trein op het rechter stationsspoor parkeren. Aangenomen dat de loc voorop reed, kan hij dan nergens naar toe. Voor keertreinen maakt dat niet uit, bij andere treinen kan de loc ontkoppelen en wachten tot een andere loc aan de andere kant de wagens aankoppelt en er mee weg rijdt. Daarna kan de loc alsnog naar het behandelspoor of de draaischijf gaan.

Voor een volledig functioneel BW is er gewoon niet genoeg plaats, maar er valt toch aardig wat te doen. De belangrijkste functies kun je achter elkaar op het behandelspoor plaatsen. Voor diesels zou je een tankinstallatie kunnen maken op het spoor tussen draaischijf en station, dat is prima bereikbaar.
Re: Project K53 - baanplan take -3

Niet dat ik de grote kenner ben, maar is het geen idee om wissel 4 en 5 te switchen?
Je kan nu telkens van het linker naar het rechter spoor rijden (als je onderaan begint), maar niet andersom. Je wissels in de bocht liggen in dezelfde richting.

just thinking  ;)
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi, thanks all, goede verbetering.. echter er blijft amper ruimte voor een treinlengte over lijkt het ?   Wellicht niet die wissel in het stationspoor opnemen (ik moet ook nog een perron kwijt trouwens (wellicht dat in het midden en de rails iets uit elkaar) .. en stationsgebous op de kopse kant ? .. en   waarom niet gewoon .. een trein rijdt binnen . de lok ontkoppeld ... er komt een andere lok voor die in juiste ri staat  ... en de trein rijdt weg   (al is dat natuurlijk wel ietwat vaag .. want dan zou je de treien met de ene lok ana laten komen en met de andee vertrekken ? of is dat ook common practice ?

Re: Project K53 - baanplan take -3
Een locwissel in een kop- of eindstation is zeker niet ongebruikelijk. Wel is het met deze korte spoortjes niet zo gebruikelijk locs te keren. Ik denk dat het hele bedrijf met tenderlocs zou worden uitgevoerd. Dan volstaat een loods voor maximaal twee machines, een voorraadje kolen, waterkraan en een slakkenput. Alleen in de vroegste jaren van periode I zou er anders zijn wellicht. Maar dan lag er een draaischijfje met de helft van de diameter van het apparaat dat je nu wilt gebruiken.

Wat ook een leuk ding is, zo'n segment schijf. Faller maakt we een voor twee of drie sporen. Die kun je mooi aan het  eind van je stationssporen plannen. Lokkie erop, draai naar het andere spoor en je kunt vrijwel zonder ruimteverlies de trein passeren.

Groet,

Peter
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hi Tinus, dat is op zich ook wel een idee voor dit station .. bedoel je deze : https://marnan.eu/faller-120275-h0-segment-draaischijf-met-servo

En dan zelf pukos en aansluitng klussen  of een stuk k-rail gebruiken oid ? Of is er een 3 rail ariant voor zover je weet ?

mvg koen

Re: Project K53 - baanplan take -3
ziehet al inde handleiding - doet ook 3-rail -- nice ding
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
@Jos
Als ik je goed begrijp, vraag je je af of het niet beter zou zijn met een paar linkerwissels in plaats van rechterwissels 4 en 5? Jouw argument daarvoor is dat er, van onderen komend, twee mogelijkheden zijn om van het linker- naar het rechterspoor te gaan en geen enkele van het rechter- naar het linkerspoor.

Als het een doorgaande lijn zou zijn, had ik het waarschijnlijk anders ontworpen, maar voor dit kleine kopstation vind ik rechterwissels beter. Of het waarheidsgetrouw is weet ik niet, maar ik had er over nagedacht hoe de treinen het station en BW zouden kunnen gebruiken en zodoende was ik hier op uitgekomen.

Een vertrekkende trein op het rechter stationsspoor heeft geen keuze, er is maar één route naar het hoofdspoor. Een vertrekkende trein vanaf het linker stationsspoor heeft er weliswaar twee, maar zal praktisch altijd rechtdoor gaan op wissel 3 en via de buitenbocht vertrekken want dat levert de minste belemmering op voor de overige sporen. Overloopwissels 2 en 3 spelen geen rol voor vertrekkende treinen. Alleen als er een incident is waardoor de buitenbocht geblokkeerd wordt, zou dankzij die wissels een trein vanaf het linkerspoor toch nog kunnen vertrekken. Dat zal echter zo weinig voorkomen dat het geen extra paar wissels rechtvaardigt.

Het doel van die wissels is anders, en wel om een korte verbinding te bieden tussen de draaischijf en het linker stationsspoor. Nadat een loc daar eerder zijn sleep heeft achtergelaten, kan een andere loc hem aan de bovenkant weer aankoppelen. Zonder die korte verbinding is de route via wissel 1 de enige verbinding tussen het linker spoor en de draaischijf. Voor een lange sleep op het linker spoor is die langere route nog steeds relevant, maar voor een korte sleep is de korte route een verbetering. Hoe groot die verbetering in de praktijk is, hangt af van de lengte van de achtergelaten sleep op het linker stationsspoor. En dat hangt weer samen met de keuze voor wissels 4 en 5.

Door het korte stukje spoor tussen de overloopwissels 4 en 5 en de stootblokken zijn de wissels alleen bruikbaar voor losse locomotieven. Zodra er wat wagons bij komen, spelen ze geen rol meer. Voor losse locs maakt het niet uit of er een paar rechter- dan wel een paar linkerwissels liggen, locs kunnen best even achteruit rijden om te wisselen van spoor. Waarvoor het wél uitmaakt, is de lengte van het beschikbare spoor boven de overloopwissels. Zoals het nu is, is er 76 cm tussen wissels 3 en 5 (de 071 telt niet mee, die hoort bij de wissel). Met een paar linkerwissels zou daar nog maar 53 cm van over blijven. Nadat de loc zijn sleep heeft afgekoppeld zal wissel 3 vaker bezet zijn dan bij 76 cm. En hoe vaker wissel 3 bezet is, hoe minder zinvol de wissels 2 en 3 zijn. Daarom heb ik gekozen voor zo veel mogelijk lengte tussen wissel 3 en de overloopwissels en dus een paar rechterwissels 4 en 5.

Consequentie is wel dat de lengte van het rechter stationsspoor boven wissel 4 erg kort is. Als de ongenummerde wissel in dat spoor (naast wissel 3) vrij moet blijven, is dat maar 45 cm (en als die wissel bezet is, hebben ook de wissels 2 en 3 nog maar weinig nut). Door de rechterwissels 4 en 5 te vervangen door linkerwissels zou dat 23 cm meer worden, ofwel 68 cm. Dat is beter, maar nog steeds kort. Daarom heb ik ervoor gekozen om het linkerspoor eerste keus te maken voor aankomende treinen en het rechterspoor alleen te gebruiken als het linkerspoor al bezet is. De loc op het rechterspoor kan dan niet weg, maar met die beperking is er, tot aan het stootblok, 118 cm lengte voor een trein. Dat daarbij wissel 4 geblokkeerd is, is helemaal niet erg want het linkerspoor is toch al bezet als er een trein arriveert op het rechterspoor.

@Peter
Er is maar weinig plaats, dus meer dan een klein BW met beperkte functies past niet. Ik ben het met je eens dat tenderlocs hier het meest voor de hand liggen. En diesels natuurlijk. Eventueel zou een BR 23 ook nog wel gaan, ingezet voor een keertrein, dan is locwissel niet nodig.

Re: Project K53 - baanplan take -3
hi, clear, goed doordacht ! nice lok ook ! waarom juist "tenderloks"    ;; juist die dngen lijken me niet handig om achteruit terug te rijden ?

ps - dat schduwstation bevalt me ook heemaal niet met een rondje.. ik leg nu gewoon 5 of 6 sporen in een bocht (rechts in de kamer)en keer dan terug .. neemt persal veel minder plek in ..

Even voor de beeldvorming paarfotos van de kamer..

mvg koen

Re: Project K53 - baanplan take -3
 @citaat  Tenderlocs zijn loks waaraan de kolenvoorraad/watervoorraad vast aan  de loc bevestigd is.
Deze locs kunnen doorgaans even snel vooruit- als achteruit rijden.

Zie ook ===> klik
Re: Project K53 - baanplan take -3
ok thx, ja weet wel wat een tender is maar niet dat die 2 kanten op ong even snel rijden .. (in het echt)

mbt de eerdere fotos

1) die kast links ga ik kortwieken zodat op ca120 hoogte allesvan gelijke hoogte is en er dus ruimte komt .. dusbovendelen gaan er nog vanaf - en de LPs blijven .. daarboven een loze ruimte voor draden etc .. en dan plateau voor spoor (met of zonder draaischijf tbd )
2) spoor loopt achter schermen door naar rechts in een helling
3) de zooi rechts moet ik nog opruimen (tafel / kast etc
4) buro met schermen is werkplek.... (hangt een desktop, een nuc en een laptop achter)  -- kan ik ook mooi detc sw op draaien etc

mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
 @citaat Even Googlen op  diverse tenderlocs en je krijgt de specificaties te zien.
Zie b.v. ===> klik
Re: Project K53 - baanplan take -3
thx!
Re: Project K53 - Stotterende ET 194
Hi all, nadenken over baanontwerp loopt nog en spullen beginnen wat binnen te komen waaronder de cs3 plus dus ik kon test rondje bouwen.

Kreeg tevens een nieuwe ET 194 binnen (39531) en dat is erg leuk lokje om te zien maar ... het rijdt (nog) voor geen meter... heel erg schokkend rijden op lage snelheid..

Op snelheid gaat het wel maar langzaam is het een al al schokken... soort starten .. stoppen (stilstaan) starten bijna stilstaan .. naarmate snelheid omhoog gaat wordt het wat constanter...

De 37168 die ook op de baan gezet had loopt prima.

Enig idee wat dat kan zijn ?    Half uur rondjes draaien / inlopen om de gebruineerde wielen wat kaler te krijgen ... Smeren ?     Met CV waarden gaan klooien ? Slepertje lijkt wel goed te zitten

Eerlijk gezegd was ik er al beetje bang voor -- heb uit verleden slechte eravaring met de wat "kleinere" lokjes ...   maar zou toch nioet zo moeten zijn lijkt me ...

Vast bedankt voor jullie reactie

Zie foto van lokje

mvg koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
De (weinige) wielen goed schoonmaken. Met een railgum (b.v.) goed reinigen.
Ook het zwartsel van de loopvlakken en flenzen verwijderen, dat zit een goed contact in de weg.
En niet te vergeten: Sleper brandschoon!
Re: Project K53 - baanplan take -3
thx , ja zal eea nog eens goed schoonmaken kijken of dat helpt .. en zal um eens flink wat rondjes laten rijden -- dat moet ook helpen op de loopvlakken lijkt me ..
gr koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Al eens aan wand/plafond  beugels gedacht ? zo te zien moet dat kunnen en kun je het werkblad een stuk kleiner maken. het is maar een idee.
groet Paul
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi ja zal er eens over nadenken maar deze setup werkt wel lekker om paar dingen in de gaten te houden tegelijk.. wellicht balk voor het raam waar eea aan hangt en dan kan er ook meteen een spoor overheen

gr koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hi all, de et 194 rijdt nu prima na vele rondjes om de wielen "schoon te krijgen"

Ik heb ook ander setje op de baan gezet de 37707 (VT135 + VB140) -- die bestaat uit 2 delen de triebwagen en een bijwagen en heeft stroomvoerende koppelingen .. dat rijdt prima - maar het viel me op dat de verlichting wat raar is ...   

Het lijkt erop dat alleen op de tiriekwagen een front licht zit (wit) en ook een achter licht (rood) terwijl er op die bijwagen niks zit .. beetje strange om je achterlicht aan te doen als er een bijwagen achter hangt ??    Het setje heeft stroomvoerende koppelingen en dat werk ook want de binnenverlichting gata gewoon aan in beide wagens ...

Zou het niet zo moeten zijn dat de ene wagen witte vooruitrij lampen heeft en de andere de rode ?? en bij wisseling vice versa ?

IK meen ergens (maar weet niet meer waar ) gelezen te hebben dat dit zo is in het echt ook ???


iemand een idee ?

mvg koen

Re: Project K53 - baanplan take -3
dr zitten niet eens lampen op zie ik nu op die bijwagen .. je kan trouwens wel deigitaal schakelen of het licht van de stuurstand van de triebwagen wel of niet aangata.. blijft toch strange maar zal in het echt ook wel zo horen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Project K53 - baanplan take -3
Beste Koen,

Als je digitaal rijdt met een MS of CS dan kun je de "rode" verlichting uitschakelen, het kan dat er in de bijwagen een schakelaar om een as zit die de witte/rode verlichting schakelt.

Overigens heeft deze combinatie nooit gereden met de bijwagen voorop, het is geen stuurstand wagen, zo geredeneerd hoeft de bijwagen geen witte lichten te hebben.

Groet, Anne W
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hi, bedankt voor je bericht. De bijwagen lijkt helemaal geen licht te hebben (dus ook geen rood "achterlicht").
Je kan idd wat schakelen met de lampen op de triebwagen. Dus iig de achterlichten uitdoen daarop want die schijnen anders tegen de bijwagen aan..

De bjwagen heeft wel soort sluitborden (of hoe dat ook heet) bovenop.

gr koen

Re: Project K53 - baanplan take -3
I rest my case.  :) Duidelijk een pro aan het werk!
Ik blijf je met plezier volgen!

grtz
Re: Project K53 - baanplan take -3
Hi all, klein beetje door kunnen klussen aan baanontwerp.. en voorraad loks groet ook gestaag .. nu 3 maal verschillende de br96 mallet - das toch mijn favorite

Bijgaande hoofd sporen (zichtbaar) -- met name aan het station rechts moet nog geklust worden qua ontwerp..

links onder het kopstation komt een keerlus/schaduw station zodatje komendevanaf de hoofdbaaniig terug kan en er ook metere gemaakt kan worden

rechts komt wat groter schaduw station onder het hoofdstation -- echter dat is nu nog maar op 1 manier toegangkelijk (vanuit het station bovenin via keerlus naar beneden.. ik denk aan extra ontsluiting daar ergens

Ja -- moet nog wat fine tunen aan aansluiting sporen ... ik neem trouwens aan dat hele kleine  mismatches van paar mm .. wel  "in het werk" wel op elkaar aangesloten kunnen worden ??

gr koen