Dag René.
De schakelrailen van de opstelsporen dienen:
- om het bewuste opstelspoor uit te schakelen
- de wissel naar dit spoor om te zetten
De schakelrail van het uitrijspoor dient:
- om het zojuist verlaten opstelspoor vrij te geven
- de wissel naar het vrij spoor te zetten
De schakelrail van het inrijspoor dient:
- om het inrijspoor uit te schakelen indien alle opstelsporen bezet zijn
E.e.a. verwoord in een schema:
(maar dan wel van mijn eigen schaduwstation,
deze heeft vijf i.p.v. vier opstelsporen, echter
het principe blijft hetzelfde.)
Let hierbij op dat de relais de wisselspoelen continue
schakelen! Dit valt op te lossen met: of een speciaal
relais (vertraagd afvallend) of 'voorschakel-elektronica'
die éénmalig een puls afgeeft die voldoende is om de
spoelen van de wissels aan te sturen (condensator
ontladen) Voorbeelden ervan:
hier en
hier.
Hoop dat je dit een duidelijke uitleg vindt en
dat je nu de 'draad' weer op kunt pakken!
Groeten,
Erik.