Wat dat printen betreft, geloof het of niet ...
Ik print altijd op voorkanten/achterzijdes van tijdschriften met een glossy
voor/achterkant !
Gewoon papier afscheuren, en in de printer.
Tijdens het strijken van dit papier naar je print, komt alleen de toner los
van het papier, de foto die er al op stond, blijft er gewoon op zitten.
Het ene tijdschrift werkt waarschijnlijk beter dan het andere.
Mijn vrouw leest soms "mijn geheim" (tijdschriftje), die voor/achterkanten
werken het best voor mij
Ik had zelfs speciaal papier gekocht, maar dat werkte zo goed niet als die gratis voor/achterkanten
Alvorens deze methode te gebruiken, kan je best je print opschuren met zo'n groen sponsje, en daarna ontvetten en goed drogen, maar dat telt voor elke manier van printen maken/etsen hé.
Na het strijken leg je de print in een bakje water te weken voor enkele minuten, nadien kan je het papier er zo afwrijven. Waar het papier eventueel blijft zitten, kan je met het groene schuursponsje schuren, de toner blijft heus wel op je print zitten
Verwarmen deed ik ook héél eenvoudig:
- een grote plastic bak, vullen met heet water.
- hierin hang ik een kleinere plastic bak, met m'n etsmiddel,
zodoende warmt die "au-bain-marie" op.
Verder had ik nog een oude aquariumthermometer liggen,
(die koop je voor anderhalve euro trouwens in de DHZ)
hiermee hou ik de temperatuur in't oog. (want als het product te warm
wordt (boven de 40°), is het "uitgewerkt" en kan je er niks meer mee)
Voor rond de 30 euro koop je op Ebay een set van 50 boortjes van allerlei diktjes, die passen perfect in een dremel. Als je voorzichtig bent met zo'n dremel, is het best te doen om uit de losse hand die printen te boren, zonder
dat die boortjes breken. Zorg wel dat je print vlak en redelijk vast ligt, op
een stukje plank ofzo (zodoende kan je makkelijk door de print boren,
zonder de vrees om je werkblad of tafel te beschadigen)
Het kan dus echt wel "el cheapo" zonder gespecialiseerd materiaal, ik heb letterlijk zo tientallen printen gebouwd, zonder enig probleem.
Indien je eerste print niet 100% lukt, laat je daardoor niet afschrikken, je moet eerst uitzoeken wat de ideale strijktemperatuur, strijktijd, watertemperatuur en etstijd is ... Ook breekt je eerste boortje misschien wel af op mijn manier (en het tweede misschien ook), maar, zoals alles, oefening baart kunst
Indien je "fijn" kan solderen, zou je ook SMD componenten kunnen gebruiken, dan hoef je geen gaten te boren in de print, die componenten soldeer je er zo op !
P.S.
Zorg ook dat je "tekst" op je PCB zijde hebt, zodoende kan je zien of je je
PCB wel "juist" afgedrukt en gestreken hebt, als je in eagle tekst plaatst
op je bottom layer, moet die uiteindelijk op je print altijd "leesbaar" zijn.
(dus geen spiegelbeeld, anders moeten je componenten langs de kant van je printbaantjes)
Ikzelf ben gelukkig van dit manueel proces vanaf, ik heb een CNC machientje staan, en frees gewoon m'n printen. (niks printen, geen chemische producten nodig, gewoon vanuit Eagle Gerber & Excellon files aanmaken, en een blanco koperen PCB op m'n freesmachine, en een 10-tal minuten laten heb ik een perfect gefreesde print, reeds voorzien van boorgaten
Dan is het alleen nog een kwestie van componenten steken en solderen
Al bij al, als je de aanschaf van zo'n freesmachine niet mee rekent, is dit de goedkoopste manier
een 10x16 cm eurocard blanco koper PCB koop ik voor rond de euro, met één freesje frees je makkelijk een 10-tal platen alvorens dit bot is, boortjes kan je blijven gebruiken tot ze afbreken
succes,
Kris