Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !

Gestart door v200marklin maandag 01 maart 2010, 01:53:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Zijn al zat topics over geschreven, maar nu even de volgende 2 vragen ,

1 Waarom flikkert het b.v. op maandag heel erg, en de volgende dag bijna niet  :?

2 Er staan 2 treinstellen naast elkaar, op hetzelfde baanvlak cq stroomkring, allebei uitgerust met Digirails ledstrips via stroomdoorvoerende M koppelingen, alle 2 met 1 sleper, de ene stam flikkert als een GEK :mrgreen:, de andere stam is GEHEEL FLIKKERVRIJ  :shock: :shock: :shock: :? :? :?

Hier snap ik dus op z´n Rotterdams gezegd geen ZAK van :mrgreen:

Ter info, elk rijtuig maakt zelf massa via massaveer, alleen de plus gaat dus via de koppelingen 8)

Ik hoor - leer graag 8)

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Goeie vraag Gert.
Ik heb dan geen digirail,maar meerdere merken door elkaar.
En heb eigenlijk het zelfde euvel.
Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik de stekker soms omdraai in het stopcontact het voor"even" over is.
Is soms best wel irritant te noemen.
Dus ook ik zou hier graag meer over willen weten.
Heb ze wel ,maar  ik  maak nog geen gebruik van stroomdoorvoerende koppelingen.

mvg:Alex
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hallo Gert, flikkert de wagon met de sleper ook ? Zoniet dan ligt het aan de stroomdoorvoer.

Maak je gebruik van een decoder om het licht te schakelen?

Altijd Rot om zulke dingen op te lossen maar des te leuker als het lukt.

Groeten,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
@Gijs

het zijn 2 stammen van elk 6 rijtuigen, ene rijtuig met sleper flikkert ook, verlichting wordt niet geschakeld, staat gewoon altijd aan.

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Gijs,

het ligt niet aan de sleper, maar aan het niet voldoende bufferen van det digitale signaal. Het is een normaal verschijnsel bij verlichting die direct an de digitale spanning wordt aangesloten. Er zijn al diverse draadjes over geschreven, een buffer condensator en/of spanningsregelaar helpt. Dat het varieert per dag kan zijn omdat er andere/meer/minder treinen geadresseerd zijn in de centrale, en er dus een wat ander signaal op de rails staat. Het flikkeren van naast elkaar staande treinen???? zijn de lichtstrips in beide echt gelijk???? (dan snap ik er ook helemaal nits van......

Walter
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hallo Walter, ik heb met geen van mijn rijtuigen last van flikkeren en alles is direct zonder buffer aangesloten op de rijspanning.

Wellicht is er iets met de lichtstrip.

Groeten,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Gert,

misschien hebben jouw lichtstrips ingebouwde spanningsregelaars.....???

Walter
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Ik heb gewoon de standaard strips van Digirails, zonder fratsen er op.

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hallo Gert, je zegt dat er een flikkert en de andere niet.

Is dit altijd dezelde of flikkeren ze om beurten.

maw flikkeren ze allebij of is er maar een die dat doet?

Groeten,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Bruggelijkrichter+Elco=geen geflikker :mrgreen:

Gert, dit werkt perfect. Bouw ik bij alle stammen in.

Gr Joost
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: Joost B. op maandag 01 maart 2010, 18:37:32
Bruggelijkrichter+Elco=geen geflikker :mrgreen:

Gert, dit werkt perfect. Bouw ik bij alle stammen in.

Gr Joost

Gegevens Joost aub. en mb fottoot erbij ,meer hoeft niet... :lol:
Thanks.

Mvg: Alex
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: Joost B. op maandag 01 maart 2010, 18:37:32
Bruggelijkrichter+Elco=geen geflikker :mrgreen:

Gert, dit werkt perfect. Bouw ik bij alle stammen in.

Gr Joost

Joost,

ik weet van deze oplossing, echter is dat 1 Bruggelijkrichter + 1 Elco per stam van 5 of 6 rijtuigen, of per rijtuig !!!, in het laatste geval beging ik er dan niet eens aan, per stam is wel te doen.

Hoor graag van je !

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
JOOST !!!! geef us antwoord  :shock: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hoi Gert, ik wilde toch nog even een keertje vragen voor de duidelijkheid : flikkeren beide treinen om en om of flikkert er maar een dezelde?

Ik wil dit graag weten omdat ik binnenkort ook een henschel trein wil gaan (laten) voorzien van verlichting.

Ik weet dat ik het al gevraagd heb maar ik had nog geen antwoord gehad.

Fijne avond nog,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
@Gijs,

ik zal het eens nakijken morgen/overmorgen, ff druk prive.

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: v200marklin op maandag 01 maart 2010, 19:41:29[ik weet van deze oplossing, echter is dat 1 Bruggelijkrichter + 1 Elco per stam van 5 of 6 rijtuigen, of per rijtuig !!!, in het laatste geval beging ik er dan niet eens aan, per stam is wel te doen.
Als je het goed doet plaats je in ieder rijtuig (dus voor iedere strip) een bruggelijkrichter + elco.
Er zijn ook ledstrips waarop de bruggelijkrichter reeds op zit, plus de mogelijkheid voor het aansluiten van een elco.

Voorbeeld: http://www.digirails.nl/uploads/files/DR10.pdf


Mvg,
Peter
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: v200marklin op dinsdag 02 maart 2010, 18:25:33
JOOST !!!! geef us antwoord  :shock: :mrgreen:

Heeft Peter dus al gedaan :mrgreen:.

Ik ken de Digirails strips niet, maar kon je daar niet standaard ergens een elco op frotten?

Gr Joost
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
@Joost & Peter,

dank voor de uitleg, maar daar begin ik dus niet aan, heb 30 rijtuigen met led verlichting :shock: 8)

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hallo allen, ik lees in de pdf van Peter dat je last van knipperen hebt als je slecht contact hebt. En als je de anti knipper oplossing gebruikt dan vervalt je garantie:shock:

Klinkt niet erg bemoedigend. Ik zou toch eens kijken naar de kontacten en de baan nog schoner maken.

Als ik de gebruiksaanwijzing letterlijk neem hoort het standaard dus niet te knipperen.

Groeten,
Gijs

Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Men moet het flikkeren ten gevolge van korte stroomonderbrekingen door contactverlies niet verwarren met het flikkeren door slecht gelijkgerichte digitale input.
Een dubbel gelijkgerichte en afgevlakte input laat de ledjes zonder geflikker het licht uitzenden.
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Hoi Wim, ik heb deze wijsheid uit de pdf van de fabrikant zelf. Gert zegt ook dat de ene het niet doet als de andere het wel doet.

Groeten,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Gijs,

heb even goed gekeken, heb 4 stammen van 5/6 rijtuigen met dezelfde ledstrips.
Twee stammen krijgen voeding rechtstreeks vanaf 1 sleper, en deze flikkeren NIET !
De andere 2 stammen krijgen hun prik v-a sleper via Functiedecoder van Uhlenbrock :roll:, en deze flikkeren dus WEL :(

De functiedecoder destijds ingebouwd om stamverlichting op zelfde adres als loc te bedienen, dit werkt ook prima, maar flikkert dus.


Ik ga U. maar eens een mailtje sturen 8)
Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Gert,

Ik denk dat het die ondingen van uhlenbrock zijn 76900......heb ik hier ook in een stam zitten met ledstrips met buffer elco. dan flikkeren ze niet.
Misschien komt het dat de uhlenbrock decoder de massa voor de verlichting gewoon vanaf de rail pakt.

Vanmiddag heb ik in een TEE vt11.5 een functie decoder van esu geplaatst en die heeft wel de mogelijkheid om de verlichting met beide draden aan de decoder aan te sluiten. In eerste instantie had ik dat niet gedaan maar toe flikkerde de sluitverlichting ook.

Ik hoop dat je me kunt volgen

Succes

Ron

Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Ron,

dank voor je info, heb het boekje v/d 76900 er eens bijgepakt 8)

Ik kan de massadraad v/d ledstrip ook op de 20V Ruckfuhrung solderen, denk dat het dan niet meer flikkert 8), maar.........dat werkt dan alleen maar voor het rijtuig waard de functiedecoder inzit 8), overige rijtuigen krijgen massa via massastrip op de wielassen, de baanmassa dus :(

Had ik 2 ledige stroomdoorvoerende koppelingen moeten kopen :?

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Ik heb Uhlenbrocks in (bijna) al mijn stammen maar geen geknipper. Daar zou het niet aan hoeven te liggen.
Welke centrale heb je?
Ik werk met een CS1Reload en laat hem een asymetrisch signaal uitzenden. (configuratiemenu setup pagina 2), dat vermindert het geknipper enorm. Soms nog een klein beetje waarneembaar.

Paul
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Paul,

heb ook een CS1R, waar kan je dat dan precies instellen ?

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Gert,

Configuratiemenu (icoon: CS met steeksleutel, bovenaan), tabblad: Instellingen 2;
Eerste tab aan de linkerkant (icoon rails); onderste aanklikvakje in de rechter rij.

Als je de handleiding nog hebt die bij de CS1R geleverd werd: hoofdstuk 21.6, afbeelding 98, vakje bij Asymetrisches Gleissignal Erzeugen (maar dan in het nederlands  :D )

Sterkte,
Paul
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: Ron21 op woensdag 03 maart 2010, 19:59:48
Ik denk dat het die ondingen van uhlenbrock zijn 76900......heb ik hier ook in een stam zitten met ledstrips met buffer elco. dan flikkeren ze niet.
Misschien komt het dat de uhlenbrock decoder de massa voor de verlichting gewoon vanaf de rail pakt.

Als je de manual van de 76900 er even bij pakt dan zie je dit:



Niets mis mee met de 76900 maar dan moet je wel goed aansluiten aan de 20V pluspool.

Gr, Ben.
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Citaat van: pajomaho op zaterdag 06 maart 2010, 16:25:17
Gert,

Configuratiemenu (icoon: CS met steeksleutel, bovenaan), tabblad: Instellingen 2;
Eerste tab aan de linkerkant (icoon rails); onderste aanklikvakje in de rechter rij.

Als je de handleiding nog hebt die bij de CS1R geleverd werd: hoofdstuk 21.6, afbeelding 98, vakje bij Asymetrisches Gleissignal Erzeugen (maar dan in het nederlands  :D )

Sterkte,
Paul



Heb het net ingesteld, werkt perfect, knipperen nagenoeg verdwenen 8)

Mvg Gert
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
He Gert, wat fijn dat je het gevonden hebt.

Succes,
Gijs
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
hallo joost:
kun je mij vertellen welke bruggelijkrichter en elco je bedoeld,ben er al geruime tijd mee bezig kan ze niet vinden.

groet john.
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Als bruggelijkrichter kun je een B80C800 in SMD uitvoering nemen.
En voor de elco een 100uF/25V. Eventueel ook in een SMD uitvoering.
Kijk maar eens op de site van Conrad.

Mvg,
Peter
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
hallo peter de elco heb ik gevonden,smd ?0,33,- en de gewone ?010,-
maar die bruggelijkrichter kan ik niet vinden bij conrad,heb wel 3 keer gekeken.
hoop dat jij mij kunt helpen.

gr john.
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
John - kijk is bij 501450 - 89  kost 0,81  cent
Die gebruik ik.
Alleen voor die elco gebruik ik toch een andere namelijk de 446186
het voordeel is dat hij bij leds even blijft nagloeien,hierdoor blijft het licht constant,ook na een korte stroom onderbreking,let hier wel op dat je de + en - van de elco respecteerd.
Is afhankelijk van welk merk / type lichtstrip je gebruikt.
Ben hier al 2 dagen mijn bestaande rijtuigen aan het ombouwen.
Bij enkele smalle strips knipperen me te veel , en dat irriteerd me enorm.
Heb er nu een gelijk richterbrug en elco op gezet en alles werkt prima.
Zorg dat de elco gelijk op de + en - van de brug gelijk richter geplaatst word,dit geeft het beste resultaat.
Heb je strips waar er al 1 op zit is een elco voldoende die soldeer ik gelijk aan het gelijk richter blokje aan de andere zijde van het blokje dan waar de 2 draadjes zitten.

Sorry beetje lang verhaal , maar dit zijn mijn ervaringen bij 2 verschillede type's ledstrip.


Veel suc6. Mvg: Alex
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
hallo alex;
ik heb een ledstrip gekocht met direct de plakrand achterop.papier eraf en plakken maar,er zit verder niets op dan de leds en zo´n kleine zwarte blokjes.
hoop dat u begrijpt wat ik bedoel.

groet john.
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
hallo alex:
bedankt,heb ze gevonden en gelijk maar besteld.
moet het  nou in iedere wagon,of kun je met 1 elco en bruggelijkrichter meerdere wagons aansluiten.
kunt u mij een soort aansluitschemaatje sturen ivm het aansluiten.
stel ik zeer op prijs want zover ben ik nog niet,wel leerzaam.

groet john. 
Re:Flikkerende Rijtuigverlichting , waarom wel of niet !
Ik ga proberen vanavond een foto hier te plaatsen ,kun je zien hoe ik het gedaan hebt.
Let wel,het werkte bij mij redelijk zonder die 2 hulp middellen,maar werd gek van het af en toe flikkeren van de verlichting (bij stilstaand rijtuig).
Die brug gelijkrichter gebruik je alleen als die er nog niet tussen zit.
Die elco gebruik je gelijk achter de brug gelijkrichter nog voor er een verbruiker zit (anders weinig effect).
Wel in ieder rijtuig een elco geplaatst.
De brug gelijk richter alleen dus als die er niet in zit.
Is een vierkant of rond blokje met 4 aansluitingen 2 wisselstroom en 1 plus en 1 min gelijkstroom als uitgang.
LETOP: bij het plaatsen van de elco op de + en de - (de - moet dus gesoldeerd worden op de - vvan de bruggelijkrichter en de + op de plus ervan).
De strips die jij gebruikt zg plakstrips heb je in een heleboel uitvoeringen.
Sommige zijn ook met bruggelijkrichters uitgevoerd,dus afhankelijk van je gebruikte type.

Kijk ook is hier:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12955.0

Op pagina 1 kun je zien hoe een bruggelijkrichter en elco word geplaatst op een zelf gemaakte lichtstrip met smd leds (ook daar heb ik er een berg van) maar die bruggelijkrichter en elco plaatsing kan dus ook voor jou gelden.
Veel suc6.
Mvg: Alex