Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Maken van printplaten
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Maken van printplaten  (gelezen 8788 keer)

lesley001

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Maken van printplaten
« Gepost op: woensdag 17 november 2010, 07:52:19 »

Ik wil graag weten hou je een (simpele) printplaat zelf kan maken.

Ik heb al iets gehoord over dat je met een laserprinter de banen moet uitprinten en dan op het plaatje leggen en met een strijkijzer eroverheen moet gaan.

Maar hoe kom je een zoeen printplaat en moet je die gaatjes met een boormachine booren?
Wie kan me er meer informatie over geven?

Groet, Lesley

wilbertb

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Maken van printplaten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 11:40:31 »

De methode die jij beschrijft ken ik niet, ik bedwijfel trouwens ook of dat de gehele methode is.

kijk eens hier
of hier

Als je één printje wilt maken is dit zeker geen eenvoudige en goedkope oplossing.

Als je een simpele printplaat wilt maken zal daar waarschijnlijk ook wel een simpele schakeling bij horen :) Wellicht is het gebruikt van een experimenteer print handiger.
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re:Maken van printplaten
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 12:27:11 »

De methode die jij beschrijft ken ik niet, ik bedwijfel trouwens ook of dat de gehele methode is.

Ik wel. 8)

Maak je layout op je PC.
Print dit uit met een goede Laserprinter (dus geen Inktjet maar toner).
Leg je print op het board met de geprinte zijde onder.
Hete strijkijzer er overheen zodat de toner overgezet wordt.
Niet goed: nog een keer uitprinten en blijf oefenen.
Resultaat naar je zin: etsen.
Poetsen.
Boren.
Klaar. :P

Gr, Ben.
Gelogd

wilbertb

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Maken van printplaten
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 12:46:57 »

Citaat
Maak je layout op je PC.
Print dit uit met een goede Laserprinter (dus geen Inktjet maar toner).
Leg je print op het board met de geprinte zijde onder.
Hete strijkijzer er overheen zodat de toner overgezet wordt.
Niet goed: nog een keer uitprinten en blijf oefenen.

Leuke methode maar dan nog is dit slechts een methode om je sporenplan op de print te krijgen. De printplaat is dan nog niet gereed :)

Het etsen en boren, maar dat schijf je zelf ook, moet dan nog gebeuren. Voor een beginner ook geen eenvoudige stap.
Gelogd

Gamesbond

  • Gast
Re:Maken van printplaten
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 12:50:31 »

zorg ervoor dat je printplaat zonder fotolak hebt, bijvoorbeeld deze:link
maak je layout met de pc. hiervoor kan je bijvoorbeeld EAGLE 5.10 light gebruiken (gratis, max. printgrootte 80*100mm) link
afdrukken met Laser printer, ware grootte, zo zwart mogelijk
maak de printplaat helemaal schoon en vetvrij. Hiervoor kan je aceton gebruiken
nu met de toner naar beneden leggen, over strijken tot de toner gehecht is op de print.
daarna etsen met etsmiddel, bijvoorbeeld ferrychloride (oplossen in water, etstemperatuur liefst +-30°C) link
na enkele minuten zal op de lege plaatsen (geen toner) de koperlaag weg zijn.
Alles nog eens afkuisen met bv. aceton.
nu hoef je enkel nog te boren (boor tussen 0.6 en 1mm) en te solderen

je zal soieso moeten experimenteren met tijden om te etsen, (foto)papier, temperatuur en tijd om te strijken,...

als je regelmatig printplaten wilt maken, ben je beter af met een (zelfgemaakte) belichtingsbak en printplaat met een fotolaag
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Maken van printplaten
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 13:12:33 »

Dag Lesley.

Je vraagt hoe je simpel een printplaatje kunt maken.
Ik heb vroeger wel eens bij gebrek aan experimenteerprint
een stuk triplex genomen en daar punaises in gedrukt.
(Natuurlijk het gekleurde platstic er af halen) Je kunt de
kop van de punaises vertinnen en zodoende tussen de
punaises de elektronica-componenten solderen.
Als aansluitklemmen een strookje kroonstenen met een
paar boutjes en moertjes vastzetten op het stukje triplex.
Op deze wijze kun je 'low-budget' jouw eigen printjes maken'.

Echter bij gebruik van IC's zal het wat moeilijker worden,
maar je kunt de kop van de punaise natuurlijk 'vormen'
met een kniptangetje!

'T is maar een tip . . . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

MRdirect

  • Gast
Re:Maken van printplaten
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 13:42:20 »

Paul Limpens heeft op z'n site de volgende informatie:

http://members.home.nl/pamali/printplaat/Printplaat.htm

groet, Marco http://www.MRdirect.nl
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Maken van printplaten
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 15:06:12 »

zorg ervoor dat je printplaat zonder fotolak hebt, bijvoorbeeld deze:link
maak je layout met de pc. hiervoor kan je bijvoorbeeld EAGLE 5.10 light gebruiken (gratis, max. printgrootte 80*100mm) link
afdrukken met Laser printer, ware grootte, zo zwart mogelijk
maak de printplaat helemaal schoon en vetvrij. Hiervoor kan je aceton gebruiken
nu met de toner naar beneden leggen, over strijken tot de toner gehecht is op de print.
daarna etsen met etsmiddel, bijvoorbeeld ferrychloride (oplossen in water, etstemperatuur liefst +-30°C) link
na enkele minuten zal op de lege plaatsen (geen toner) de koperlaag weg zijn.
Alles nog eens afkuisen met bv. aceton.
nu hoef je enkel nog te boren (boor tussen 0.6 en 1mm) en te solderen *********

je zal soieso moeten experimenteren met tijden om te etsen, (foto)papier, temperatuur en tijd om te strijken,...

als je regelmatig printplaten wilt maken, ben je beter af met een (zelfgemaakte) belichtingsbak en printplaat met een fotolaag

Ik zou hier toch nog even sk10 soldeerlak op de print spuiten, de tin vloeit nu fatsoenlijk uit en het koper is beschermd. Eventueel opstaande randjes rond de boorgaten (van te voren) voorzichtig weg schuren en dan schoon maken en spuiten.
Gelogd

lesley001

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:Maken van printplaten
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 16:02:53 »

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en reacties!  :D :D

Ik begin het al goed te begrijpen maar 1 ding snap ik nog niet helemaal, het etsen:

De printplaat doe je in een bak met ferrychloride opgelost met water in ongeveer 30 °C en dat is het?

Groet, Lesley

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Maken van printplaten
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 16:32:45 »

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en reacties!  :D :D

Ik begin het al goed te begrijpen maar 1 ding snap ik nog niet helemaal, het etsen:

De printplaat doe je in een bak met ferrychloride opgelost met water in ongeveer 30 °C en dat is het?

Groet, Lesley

Niet raar bedoeld, maar heb jij een laserprinter die dit aan kan? En alle andere apperatuur? Reken er wel op dat dit zeer moeilijk gaat worden.

Gamesbond

  • Gast
Re:Maken van printplaten
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 17:31:42 »

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en reacties!  :D :D

Ik begin het al goed te begrijpen maar 1 ding snap ik nog niet helemaal, het etsen:

De printplaat doe je in een bak met ferrychloride opgelost met water in ongeveer 30 °C en dat is het?

Groet, Lesley

ferrychloride is een stof, die men verkoopt als gele korrels. Deze moet je mengen met water (verhouding ken ik niet uit m'n hoofd). eens gemengt met water, krijg je een zuur, dat door metaal bijt. (dus niet bewaren in een metalen fles, of fles met metalen dopsel) Je legt je print (met de toner erop) in de etsbak. Waar toner is zal het metaal niet aangetast worden. op alle andere plaatsen word het koper opgelost. dit duurt zo'n 5 minuten. je kan het etsmiddel verwarmen met een verwarmingselement voor een aquarium, of au bain-marie (kom in een andere kom met heet water)

wat wil je eigenlijk op die printplaat zetten?
Gelogd

lesley001

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:Maken van printplaten
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 17:44:58 »

Niet raar bedoeld, maar heb jij een laserprinter die dit aan kan? En alle andere apperatuur? Reken er wel op dat dit zeer moeilijk gaat worden.

Laserprinter: Ja  :D

Andere apperatuur: Zoveel apperatuur heb je niet echt nodig volgens mij:
- ferrychloride en alle andere stoffen --> Kopen via Dick Best
- print zelf --> Kopen via Dick Best
- een etsbak is dan het enige dat ik nu niet echt metten heb, maar daar kom ik wel aan  :lol:

wat wil je eigenlijk op die printplaat zetten?

Ik heb op vele sites gekeken oa. circuits online, en heb ook in Railhobby al een paar schema's gezien die je zelf kan maken enz.


Groet, Lesley

Henk K

  • Gast
Re:Maken van printplaten
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 19:52:18 »

Etsbak is nog het makkelijkste. Gewoon een magnetron bakje. Ik houd het op temperatuur met een baby-voeding-verwarmer. Ja, je moet wat. :)
Gelogd

wilbertb

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Maken van printplaten
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 17 november 2010, 19:54:14 »

Hoi Lesley,

Leuk om te horen(lezen) dat je veel intresse hebt in electronica. Nu kan ik niet helemaal oordelen over je kennis maar gezien je leeftijd, bedenk waar je aan begint.

Behalve de etsbak gevuld met chemische zooi, heb je nog een printboormachine nodig en een soldeer station.

Verder weet ik niet of je electrische schema's hebt of al kant en klare print ontwerpen. Het omzetten van een schema naar een print is namelijk best een klus. Denk daarbij aan component afmetingen enz.

Mocht je onbekend zijn met al deze technieken dan is het wellicht handiger en leuker om bijvoorbeeld een velleman bouwpakket te kopen en dat in elkaar te zetten.

Succes met je 'project'
Gelogd

lesley001

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Heemskerk (Noord-Holland)
    • Photostream Flickr
Re:Maken van printplaten
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 08:24:13 »

Etsbak is nog het makkelijkste. Gewoon een magnetron bakje. Ik houd het op temperatuur met een baby-voeding-verwarmer. Ja, je moet wat. :)

Goed idee, ik heb al vele ideeën gehoord om het op temperatuur te houden  :D


Verder weet ik niet of je electrische schema's hebt of al kant en klare print ontwerpen. Het omzetten van een schema naar een print is namelijk best een klus. Denk daarbij aan component afmetingen enz.

Ik heb al een aantal kant-en-klare print ontwerpen, maar voor als het nog in een schema staat had ik ergens een programma gezien die dat kan omzetten.


Behalve de etsbak gevuld met chemische zooi, heb je nog een printboormachine nodig en een soldeer station.

Ik heb een soldeerstation met al wat soldeerervaring.
Een printboormachine, kan je niet een gaatje boren met een gewone boormachine met een klein boortje erop?

Leuk om te horen(lezen) dat je veel intresse hebt in electronica. Nu kan ik niet helemaal oordelen over je kennis maar gezien je leeftijd, bedenk waar je aan begint.

Ik heb (vind ik zelf :lol:) best veel kennis in de elektronica, op mijn baan heb ik (zelf) een beveiliging systeem bedacht.

Groet, Lesley

 

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Maken van printplaten
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 09:25:13 »

Behalve de etsbak gevuld met chemische zooi, heb je nog een printboormachine nodig en een soldeer station.

Ik heb een soldeerstation met al wat soldeerervaring.
Een printboormachine, kan je niet een gaatje boren met een gewone boormachine met een klein boortje erop?

 

Nee, eigenlijk niet. De boortjes die je nodig hebt zijn kleiner dan een milimeter. Deze boortjes breken heel snel.

Daarnaast passen deze kleine boortjes vaak niet in een gewone boormachine.
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re:Maken van printplaten
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 13:29:10 »

Je kunt 0,8 mm boortjes kopen met een verdikte schacht, kun je zo in je machinekop spannen.

Voorts de machine inspannen/vastzetten in een bankschroef of zoiets en niet het printje. En de print naar het boortje bewegen. Dan heb je controle over het boortje en kun je mooie gaatjes boren.

Of even met het handje voorboren tot je een putje hebt en dan met de machine uitboren.

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Maken van printplaten
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 17:12:00 »

Graag foto's, want als dit zo makkelijk kan, dan moet mij dat later ook wel gaan lukken! :D

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re:Maken van printplaten
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 17:17:15 »

Ja doei. Moet ik ook nog langs komen om het voor te doen? :mrgreen:
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Maken van printplaten
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 18:54:19 »

Ja doei. Moet ik ook nog langs komen om het voor te doen? :mrgreen:

Nu je het aanbied, graag!

Bedoeld was om de foto's van lesley te krijgen, die het gaat doen! :lol:

matthijs popken

  • Gast
Re:Maken van printplaten
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 21:30:03 »

hallo

mischien heb ik iets gemist maar op wat voor (soort) papier moet je (met de laserprinter) de layout uitprinten ?

gr matthijs
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re:Maken van printplaten
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 21:34:28 »

Gecoated (= wat luxer) papier of transparante film.

Gr, Ben.
Gelogd

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Maken van printplaten
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 18 november 2010, 22:20:43 »

Je kunt 0,8 mm boortjes kopen met een verdikte schacht, kun je zo in je machinekop spannen.

Voorts de machine inspannen/vastzetten in een bankschroef of zoiets en niet het printje. En de print naar het boortje bewegen. Dan heb je controle over het boortje en kun je mooie gaatjes boren.

Of even met het handje voorboren tot je een putje hebt en dan met de machine uitboren.

Gr, Ben.

Kan, maar niet erg praktisch verwacht ik.

En zo duur zijn de miniboormachintjes ook niet. Hoeft echt geen dremel te zijn.

Daarbij kan je de mini's ook gebruiken voor andere zaken en bijvoorbeeld wat freeswerk ....... de printjes.  :D
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

sn00zerman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • There is no place like 127.0.0.1
    • -=(www.digitalplayground.be)=-
Re:Maken van printplaten
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 19 november 2010, 16:01:44 »

Wat dat printen betreft, geloof het of niet ...

Ik print altijd op voorkanten/achterzijdes van tijdschriften met een glossy
voor/achterkant !

Gewoon papier afscheuren, en in de printer.
Tijdens het strijken van dit papier naar je print, komt alleen de toner los
van het papier, de foto die er al op stond, blijft er gewoon op zitten.
Het ene tijdschrift werkt waarschijnlijk beter dan het andere.
Mijn vrouw leest soms "mijn geheim" (tijdschriftje), die voor/achterkanten
werken het best voor mij :-)
Ik had zelfs speciaal papier gekocht, maar dat werkte zo goed niet als die gratis voor/achterkanten :-)

Alvorens deze methode te gebruiken, kan je best je print opschuren met zo'n groen sponsje, en daarna ontvetten en goed drogen, maar dat telt voor elke manier van printen maken/etsen hé.

Na het strijken leg je de print in een bakje water te weken voor enkele minuten, nadien kan je het papier er zo afwrijven. Waar het papier eventueel blijft zitten, kan je met het groene schuursponsje schuren, de toner blijft heus wel op je print zitten :-)

Verwarmen deed ik ook héél eenvoudig:
- een grote plastic bak,  vullen met heet water.
- hierin hang ik een kleinere plastic bak, met m'n etsmiddel,
  zodoende warmt die "au-bain-marie" op.
  Verder had ik nog een oude aquariumthermometer liggen,
  (die koop je voor anderhalve euro trouwens in de DHZ)
  hiermee hou ik de temperatuur in't oog. (want als het product te warm
  wordt (boven de 40°), is het "uitgewerkt" en kan je er niks meer mee)

Voor rond de 30 euro koop je op Ebay een set van 50 boortjes van allerlei diktjes, die passen perfect in een dremel. Als je voorzichtig bent met zo'n dremel, is het best te doen om uit de losse hand die printen te boren, zonder
dat die boortjes breken. Zorg wel dat je print vlak en redelijk vast ligt, op
een stukje plank ofzo (zodoende kan je makkelijk door de print boren,
zonder de vrees om je werkblad of tafel te beschadigen)

Het kan dus echt wel "el cheapo" zonder gespecialiseerd materiaal, ik heb letterlijk zo tientallen printen gebouwd, zonder enig probleem.
Indien je eerste print niet 100% lukt, laat je daardoor niet afschrikken, je moet eerst uitzoeken wat de ideale strijktemperatuur, strijktijd, watertemperatuur en etstijd is ... Ook breekt je eerste boortje misschien wel af op mijn manier (en het tweede misschien ook), maar, zoals alles, oefening baart kunst :-)
Indien je "fijn" kan solderen, zou je ook SMD componenten kunnen gebruiken, dan hoef je geen gaten te boren in de print, die componenten soldeer je er zo op !

P.S.
Zorg ook dat je "tekst" op je PCB zijde hebt, zodoende kan je zien of je je
PCB wel "juist" afgedrukt en gestreken hebt, als je in eagle tekst plaatst
op je bottom layer, moet die uiteindelijk op je print altijd "leesbaar" zijn.
(dus geen spiegelbeeld, anders moeten je componenten langs de kant van je printbaantjes)

Ikzelf ben gelukkig van dit manueel proces vanaf, ik heb een CNC machientje staan, en frees gewoon m'n printen. (niks printen, geen chemische producten nodig, gewoon vanuit Eagle Gerber & Excellon files aanmaken, en een blanco koperen PCB op m'n freesmachine, en een 10-tal minuten laten heb ik een perfect gefreesde print, reeds voorzien van boorgaten :-)
Dan is het alleen nog een kwestie van componenten steken en solderen :-)
Al bij al, als je de aanschaf van zo'n freesmachine niet mee rekent, is dit de goedkoopste manier :-) een 10x16 cm eurocard blanco koper PCB koop ik voor rond de euro, met één freesje frees je makkelijk een 10-tal platen alvorens dit bot is, boortjes kan je blijven gebruiken tot ze afbreken :-)


succes,
Kris
Gelogd
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.679 seconden met 22 queries.