Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan Eric #2 [ tekst-update 20-12-'10 - afronding niveau 0 en toelichting]

Gestart door marklinfan1992 maandag 15 november 2010, 11:23:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Eric #2 [ tekst-update 20-12-'10 - afronding niveau 0 en toelichting]
Nadat mijn eerste baanontwerp uiteindelijk eindigde in een fatale fout ben ik opnieuw begonnen.
Bij mijn vorige baan diende de gebouwde tafel als basis voor een baanontwerp, dit zorgde ervoor dat ik niet echt tevreden was met wat ik had ontworpen op de computer. Ik ben toen gewoon weg vanaf een schaduwstation een baan gaan verzinnen, gewoon wat proberen op de tafel zelf. Ik had wel een paar dingen in mn hoofd die ik er in wilde hebben, zoals een mooi stukje paradespoor.
Ik had uiteindelijk wel iets gemaakt maar had geen idee hoe ik de delen op elkaar aan zou gaan sluiten en ik kon het niet echt in m'n hoofd inbeelden hoe het een en ander zou gaan worden.
Toen m'n moeder ook nog eens vond dat de tafel wel vrij groot was, ben ik een nieuwe tafel gaan bouwen met m'n vader.
De tafel is in een L-vorm en meet 1.35 x 3.70 meter en en nog een klein stukje wat 1.50 breed is.
Ik ben benieuwd wat jullie van mn baanontwerp vinden en zou graag daar wat feedback op willen hebben.
Er komt nog wel een rangeer terrein bij en een klein onderhoudsdepot, maar dat bouw ik liever in werkelijkheid op, om te kijken hoe het een en ander bevalt(lees: is het logisch om zo te rangeren en zou ik niet nog wat extra wissels kunnen plaatsen e.d.).

De bedoeling is verder om regelmatig eens wat updates van de werkzaamheden te laten zien in dit draadje.

Bij deze ook een paar foto's van het baanontwerp, alleen heb ik dit ontwerp gespiegeld in werkelijkheid om dat anders de tafel niet goed paste bij ons op zolder.


Hier het zichtbare gedeelte van mijn baanontwerp.


Hier het Schaduwstation.


Hier de overgang van het SchaduwStation naar de zichtbare gedeelten en een keerlus.

Groeten,

Eric
Re:Modelbaan Eric #2
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelbaan Eric #2
Rijtechnisch gezien zonder meer aantrekkelijk! Ik ben zelf vooral benieuwd naar de details, maar dat wordt even wachten dus tot de baan er is...
Re:Modelbaan Eric #2
Ziet er al goed uit hoor, maar, ervanuitgaande dat je 'rechts' rijdt (DB), vraag ik me af wat die twee meegebogen wissels in de ingang/uitgang van je schaduwstation doen, mij lijken ze overbodig.

Ik zou de wissel voor de draaischijf ietsje dichter naar het station leggen, dan hoeven rangerende loks niet zo dicht naar de inrijwissel te rijden

Wat ook opvalt is dat je vanaf de rechterzijde alleen de bovenste twee stationsporen kunt bereiken, en vanaf links alle vier.
Re:Modelbaan Eric #2
marklinfan1992
gast

Re:Modelbaan Eric #2
Citaat van: Wasmi op maandag 15 november 2010, 13:06:46
Ziet er al goed uit hoor, maar, ervanuitgaande dat je 'rechts' rijdt (DB), vraag ik me af wat die twee meegebogen wissels in de ingang/uitgang van je schaduwstation doen, mij lijken ze overbodig.

Ik zou de wissel voor de draaischijf ietsje dichter naar het station leggen, dan hoeven rangerende loks niet zo dicht naar de inrijwissel te rijden

Wat ook opvalt is dat je vanaf de rechterzijde alleen de bovenste twee stationsporen kunt bereiken, en vanaf links alle vier.

Hallo Wasmi,
Ik wil inderdaad rechts gaan rijden alleen was ik eerst van links rijden uitgegaan tot dat ik ergens las dat men bij de DB rechts rijdt:wink:
De twee wissels in het schaduwstation hebben als doel om pendeltreinen vanuit het schaduwstation direct weer rechtsrijdend te krijgen.  Zo komt dat goed uit toch? indien ik vanaf een van de opstelsporen terug keer op dat zelfde spoor wordt er een klein stukje links gereden en na de meegebogen wissels kan er vrijwel direct weer rechts gereden worden:Wink:

Stationssporen moet ik inderdaad ook nog even aanpassen naar het rechtsrijden maar ik moet nog bezig met een oplossing om dit zo te krijgen.
Ik ga nu eerst even verder met de bouw van de tafel en ga daarna kijken naar de stations situatie als ik rechts ga rijden.

Bedankt voor je reactie!

Eric
Re:Modelbaan Eric #2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelbaan Eric #2
Hey,

Mooi plan! Had hem al een tijdje geleden van je gekregen :lol:

Je bovenste stationspoor past nog niet helemaal, dat nog even aanpassen? :)
Re:Modelbaan Eric #2
marklinfan1992
gast

Re:Modelbaan Eric #2
Citaat van: wijbe op maandag 15 november 2010, 14:24:18
Hey,

Mooi plan! Had hem al een tijdje geleden van je gekregen :lol:

Je bovenste stationspoor past nog niet helemaal, dat nog even aanpassen? :)

Ja ik zie het, moest nog even die twee sporen op dat punt koppelen voor de rest past het gewoon:) alleen nog even uitzoeken hoe we het station verbouwen gaan op rechts rijden
Re:Modelbaan Eric #2
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelbaan Eric #2
Ziet er aardig uit.
Ik zou alleen het spoor naar de rangeerrails ietsje langer maken. Gezien de lengte van je sporen kun je nu niet met een hele trein naar buiten rijden.
Verder ligt je draaischijf wel erg dicht op de stationssporen.
Re:Modelbaan Eric #2
marklinfan1992
gast

Re:Modelbaan Eric #2
Citaat van: pab op dinsdag 16 november 2010, 13:31:15
Ziet er aardig uit.
Ik zou alleen het spoor naar de rangeerrails ietsje langer maken. Gezien de lengte van je sporen kun je nu niet met een hele trein naar buiten rijden.
Verder ligt je draaischijf wel erg dicht op de stationssporen.
Ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing voor die draaischijf, ik weet ook nog niet zeker of der eentje in komt maar het was meer om een indruk te geven van hoe ik het ongeveer wil gaan maken. Misschien ruil ik de plaats van het onderhoudsdepot en het rangeerterrein ook nog wel om. Ik wil nu eerst het station hebben liggen en ga dan kijken hoe ik het beste de andere elementen er op aansluit:wink:

Ik ben vandaag en gister al aardig opgeschoten met het schaduwstation en de het zagen van het hout daarvoor, morgen komt er denk ik een update van de stand van zaken tot nu toe:wink:


Eric
Re:Modelbaan Eric #2
Ziet er een mooi plan uit ik zal dat blijven volgen!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Modelbaan Eric #2 [Update 17-11-'10 : Schaduwstation 90%af]
Na 1,5 dag zagen en goed nadenken over de opbouw van de tafel, heb ik veel gedaan.
Ik had afgelopen weekend met m'n vader het grootste gedeelte van de treintafel al gemaakt. Er moesten nog wel een aantal spanten gemaakt worden in de middelste van de drie tafels.
Maandag ochtend nagedacht over hoe ik het beste de planken kon indelen zodat ik zo weinig mogelijk hout hoefde op te halen en dus zo weinig mogelijk restanten overhield.
Nu wil het zo wezen dat ik bij de gamma werk, dus al het hout en alles wat ik daar maar kan krijgen voor de baan kan mooi onder korting mee 8)


Nu eerst genoeg 'gepraat' hier onder staan enkele foto's* met bijbehorend commentaar.



Hier zie je de spanten bouw waar ik gebruik van heb gemaakt.



De schaduwstation sporen vanaf rail hoogte gezien. De lengte van de schaduwstation sporen is minimaal 2,20 meter lang, mooi lange treinen kunnen er opgesteld worden dus. Ik ben nog aan het brainstormen over een systeem om er voor te zorgen dat er meerdere kleine treinen achter elkaar aan kunnen staan. Ik weet dat het kan met koploper of andere computer software, maar ik wil eigenlijk niet met de computer gaan rijden.
Ik denk dat ik iets met logische poorten(EN,OF,Exor) ga doen, moet alleen nog even zien hoe ik de lengte van een trein ga detecteren, mogelijk iets met twee contact rails op een bepaalde lengte :wink: , maar dat is iets waar ik de komende weken mee bezig ga.



Hier zie je het sporen verloop van af de keerlus naar het schaduwstation. Dit was even puzzelen omdat ik in eerste instantie ook r1 in het schaduwstation had liggen, maar door de komst van een roco DEIV moest dit r2 worden groten deels. Ik heb het een en ander getest en op deze manier kwam het treinstel op elk spoor zonder problemen. De 30 graden R1 boog na de eerste meegebogenwissel heb ik vervangen door een r1 van 15 graden gevolgd door een r2 van 15 graden.

Hier twee overzichten vanaf beide kanten van de kamer:




De laatste foto is niet helemaal scherp zie ik, maar het gaat om het idee, misschien plaats ik morgen wel een nieuwe die bij daglicht gemaakt wordt :wink:

Ik moet alleen nog een beetje puzzelen hoe ik de boog vanuit het schaduwstation naar de spiraal mooi passend krijg , maar ik verwacht wel dat ik hier een oplossing voor vind :wink:

Dat was 'em weer voor vandaag, misschien morgen nog een paar foto's van de opbouw van de spiraal.Deze spiraal heb ik nog van m'n vorige baanplan, dus dat zou in theorie morgen af kunnen zijn. Maar zoals altijd blijkt alles duurt langer dan gehoopt :lol:

Groeten,
Eric

*Alle foto's zijn gemaakt met m'n nokia n97mini, hopelijk is het allemaal wat duidelijk, maar dit is de kortste klap voor mij om wat foto's te maken. Een foto zegt meer als 1000 woorden niet waar :wink:
Re:Modelbaan Eric #2 [ update 17-11-'10 - Schaduwstation 90% af!]
Ziet er goed uit!

Vanwaar dat grote kleurverschil? Ik zou de donkere 'de nieuweren' voor de bovenbouw gaan gebruiken :lol:

Denk je trouwens ook meteen over na om bezetmelders te plaatsen in je schaduwstation?
Re:Modelbaan Eric #2 [ update 17-11-'10 - Schaduwstation 90% af!]
Citaat van: wijbe op woensdag 17 november 2010, 19:33:23
Ziet er goed uit!

Vanwaar dat grote kleurverschil? Ik zou de donkere 'de nieuweren' voor de bovenbouw gaan gebruiken :lol:

Denk je trouwens ook meteen over na om bezetmelders te plaatsen in je schaduwstation?

Dankje!
Kleurverschil hou je toch altijd en ongeveer 80% van m'n rechte rails ligt in dit stuk. Ik moet nog zo'n 70 stuks rechten bij kopen :wink:
In het echt valt het trouwens nog minder op, maar door het gebruik van een flitser wordt alles veel duidelijker gemaakt dan het is :lol:

Ja ik ga morgen of vrijdag bezig met het plaatsen van bezetmelders, voor elk schaduwstation-spoor eentje, maar ik der komen misschien in sommige sporen 2 of 3, maar dat weet ik nu nog niet omdat ik nog moet kijken hoe ik die sporen dan in ga delen :wink:

Eric
Re:Modelbaan Eric #2 [ update 17-11-'10 - Schaduwstation 90% af!]
voor je detectie van kleine treinen kan je ook werken met een magneetjes en reedcontacten.
Dus als het een korte trein plaats je een magneet onder deze trein en dan zou het moeten werken.(Denk ik toch)



groeten minitreintje/Dylan
Re:Modelbaan Eric #2 [ update 17-11-'10 - Schaduwstation 90% af!]
Citaat van: minitreintje op woensdag 17 november 2010, 20:23:00
voor je detectie van kleine treinen kan je ook werken met een magneetjes en reedcontacten.
Dus als het een korte trein plaats je een magneet onder deze trein en dan zou het moeten werken.(Denk ik toch)



groeten minitreintje/Dylan

Ja klopt ik werk zo wie zo met reedcontacten en magneetjes onder de loc's.
M'n railbus heeft er twee onder zitten, zodra deze loc dan in het schaduwstation komt worden er twee reedcontacten tegelijkertijd geactiveerd en alleen dan gaan de  wissels zo staan dat de railbus op het(nog te  maken) pendel opstelspoor komt.

Maar als ik dezelfde loc's gebruik voor zowel korte als lange treinen kan ik op basis van een magneetje niet zeggen of een trein lang of kort is. Daarom lijkt het mij gemakkelijker om binnen één blok 'op te meten' hoe lang een trein is, door middel van massa detectie door de assen en zo de trein naar het juiste spoor te laten gaan. Hoe ik dit precies oplos weet ik nog niet, maar daar ga ik binnenkort(morgen of vrijdag) over nadenken.

Eric
Re:Modelbaan Eric #2 [ update 17-11-'10 - Schaduwstation 90% af!]
Na een aantal weken stilte probeer ik vandaag of morgen weer een update te plaatsen. Vanwege drukte op school en daarnaast ook nog werken heb ik de afgelopen weken zo goed als niets aan de trein baan gedaan. De komende twee weken heb ik vakantie, dus tijd genoeg om weer eens lekker de hobby op te pakken.

Ik ben vandaag begonnen met het 'afstellen' van de spiraal met behulp van mijn telefoon, daar zit namelijk een graden meter op. Ideaal om de helling mee te bepalen.
Verder hoop ik vanmiddag nog een aantal planken te kunnen zagen zodat de helling naar het zichtbare niveau gereed gemaakt kan worden!

Eindelijk kan er dan weer gereden worden. Verder ga ik nog een aantal bezet melders plaatsen in het schaduwstation en de de helling naar het zichtbare niveau. Daarnaast moet ik nog opzoek naar goedkope k84 decoders. Waarschijnlijk wordt dit iets van zelfbouw! 8)

Eric