Hallo John,
Ook ik heb in een verleden deze koppelingen van Roco in die uitvoering gehad, was inderdaad een ergenis, aan het experimenteren geweest met een drupje olie enz., niet het gewenste resultaat.
De oplossing is eigenlijk heel simpel: pas deze aan zoals de latere uitvoeringen.
Verwijder de veer en boor aan het begin van de koppeling (zijde grote opening, op de plaats van het zichtbare gietnokje) een klein gaatje en aan het chassis (richting het midden) op ruime veerafstand een pen en plaats daar een spiraalveertje (b.v. een Märklin omschakelrelaisveertje), de koppeling werkt dan uitstekend.
De gaatjes iets kleiner dan de diameter van het pennetje boren, haakje met spiraalveer erin drukken en borgen met secondelijm.
Neem als voorbeeld een Roco wagen van de nieuwere generatie dan wijst het zich vanzelf.
Ik hoop dat ik een duidelijk omschrijving gegeven heb, maar als je een nieuwe Roco wagen bij de hand heb dan zie wat ik bedoel.
Een foto zou de zaak nog duidelijker maken, helaas.
Veel succes en groetjes. André.
P.S. Ik heb bovenstaande tekst moeten wijzigen omdat ik een andere wagen voor ogen had, sorry.