Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

roco koppelingsveren

Gestart door Looney Tunes zondag 14 november 2010, 09:22:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
roco koppelingsveren
Hallo Iedereen

ik heb pas een aantal roco wagons gekocht maar ze willen niet goed koppelen  :shock: nu heb ik gekeken en zag ik een veer zitten

nu is mijn vraag hoe die hoort te zitten zodat ik hem er goed in kan zetten

 
Re:roco koppelingsveren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:roco koppelingsveren
Om welke wagons gaat het? Heb je een foto?

John
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: VT601 op zondag 14 november 2010, 10:45:40
Om welke wagons gaat het? Heb je een foto?

John

Hallo John

Het zijn VAM wagons
de foto komt nog
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco koppelingsveren
Is het een spiraalveer of is het zo'n veer uit enkel dun staaldraad?
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Hallo iedereen

hier zijn de beloofde foto's

ik hoop dat iemand weet hoe ze moeten

Edit :foto's verwijderd oorzaak duidenlijk
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco koppelingsveren
De staaldraad dus. Dat was een setje waarmee de oudere wagens alsnog een kortkoppelmechaniek konden krijgen. Hans Biere weet dat. Die heeft een jaar of twee geleden nog van die setjes gescoord. Stuur hem eens een pm.

Zelf heb ik weleens een ander model van zo'n type setje voorzien. Dus voor wat het waard is. Die staaldraad moet nog door een klein oogje/gaatje dat op de koppelboom zit.
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: looney tunes op zondag 14 november 2010, 19:08:13

Hoi,

zoals op deze foto te zien is lijkt het goed te gaan. Let ook op wat Henk aangaaf: "Die staaldraad moet nog door een klein oogje/gaatje dat op de koppelboom zit." Zorg er voor dat de veer goed om de houder van het draaistel zit.

Ook ik heb er een behoorlijk tijdje mee zitten "stoeien" voor dat ik het door had maar uiteindelijk moet het lukken.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Hallo iedereen

het is gelukt om de veer goed terug te zetten  :) maar, als de wagons een tijdje gereden hebben ligt hij er weer uit  :(

Wat moet ik nu doen??  :?  :?
gewoon weer terug zetten met de kans dat hij er weer uit ligt na een tijdje  :(  :(
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: looney tunes op dinsdag 16 november 2010, 16:02:28het is gelukt om de veer goed terug te zetten  :) maar, als de wagons een tijdje gereden hebben ligt hij er weer uit  :(

Hallo John,

hoe bedoel je dat? Heb je de veer voldoende ruim door door het gaatje geleid?

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn wagen nog zeer weinig heeft gereden dus ik weet niet wat er gebeurt als ie intensief gebruikt zal worden. Gezien de status van mijn baan zal dat nog wel een poosje gaan duren ook.....

Maar als ik de constructie zo bekijk kan de veer eigenlijk geen kant meer op laat staan eruit springen....

Ik zal proberen aan de hand van foto's duidelijk te maken hoe het bij mij zit. Vanavond of anders morgen in de loop van de dag.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 16 november 2010, 16:16:12
Hallo John,

hoe bedoel je dat? Heb je de veer voldoende ruim door door het gaatje geleid?


Hallo Hans en andere


ik denk dat de foto's wel duidelijk zijn

edit foto's verwijderd bleek dat de veer niet goed zat

Re:roco koppelingsveren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:roco koppelingsveren
Ervan uitgaande dat het gaatje op de dissel gesloten is, zou de veer er eigenlijk niet uit mogen springen.
Maar een simpele oplossing zou kunnen zijn om het uiteinde van het deel dat dus door het bewuste gaatje gaat, eens haaks om te buigen (ca. 2 mm en in het vlak van de veer) Dan kan de veer niet meer spontaan uit het gaatje schieten.

John (a.k.a. VT601)
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: VT601 op dinsdag 16 november 2010, 20:55:11
Ervan uitgaande dat het gaatje op de dissel gesloten is, zou de veer er eigenlijk niet uit mogen springen.
Maar een simpele oplossing zou kunnen zijn om het uiteinde van het deel dat dus door het bewuste gaatje gaat, eens haaks om te buigen (ca. 2 mm en in het vlak van de veer) Dan kan de veer niet meer spontaan uit het gaatje schieten.

John (a.k.a. VT601)

Hallo John

hij springt er toch uit  :( :(

het ombuigen is een goed idee maar ontspoort hij in niet in de bocht  :? :?
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: looney tunes op vrijdag 19 november 2010, 16:54:59

het ombuigen is een goed idee maar ontspoort hij in niet in de bocht  :? :?


even geprobeerd en hij ontspoord dan  :( :( :(
wat moet ik nu doen  :? :?

Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco koppelingsveren
Een starre koppeling plaatsen, een echte kortkoppeling dus?
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: looney tunes op vrijdag 19 november 2010, 17:39:37wat moet ik nu doen  :? :?

Als je mij je adres-gegevens geeft (via PB uiteraard) dan stuur ik mijn VAM-wagen naar jou toe; kijk wat er gebeurt en als ie het goed doet mag je 'm houden. Ik zal er toch geen gebruik meer van maken.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: henkv op zaterdag 20 november 2010, 10:58:45
Een starre koppeling plaatsen, een echte kortkoppeling dus?

Hallo Henk

Ik wil graag met de wagons kunnen rangeren dus is dat het laatste wat ik doe

Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:roco koppelingsveren
Hier nog even de beloofde foto van mijn Roco VAM wagen met achteraf toegevoegd KK-mechaniek.

Ik pretendeer niet dat ik e.e.a. goed geplaatst heb; voor eventuele tips houden wij (John en ik) ons aanbevolen.

Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 20 november 2010, 14:49:47
Hier nog even de beloofde foto van mijn Roco VAM wagen met achteraf toegevoegd KK-mechaniek.

Ik pretendeer niet dat ik e.e.a. goed geplaatst heb; voor eventuele tips houden wij (John en ik) ons aanbevolen.

foto

Hallo Hans en anderen

ik heb even gekeken hoe ze bij mij zitten en nu blijk dat ze bij mij 180 graden geraaid zijn  :shock: :? :?
ben ze dus nu maar allemaal aan het omdraaien :| :|
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco koppelingsveren
In vergelijking met de eerste foto's gaat die veer bij Hans voor dat blokje langs in plaats van er omheen. Als je snapt wat ik bedoel. Kan het eigenlijk niet beter omschrijven. In ieder geval is er daardoor aan het einde van de veer meer lengte beschikbaar en zal de veer minder gemakkelijk uit het oogje lopen.

Met een starre koppeling bedoelde ik geen vaste koppeling. Ik bedoelde een echte kortkoppeling die dus na koppelen een starre verbinding oplevert. Geen idee of dat zou helpen.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: henkv op zaterdag 20 november 2010, 19:50:05
In vergelijking met de eerste foto's gaat die veer bij Hans voor dat blokje langs in plaats van er omheen. Als je snapt wat ik bedoel. Kan het eigenlijk niet beter omschrijven. In ieder geval is er daardoor aan het einde van de veer meer lengte beschikbaar en zal de veer minder gemakkelijk uit het oogje lopen.

Met een starre koppeling bedoelde ik geen vaste koppeling. Ik bedoelde een echte kortkoppeling die dus na koppelen een starre verbinding oplevert. Geen idee of dat zou helpen.

Hallo Henk

ik heb ook gelijk het draadje langs het blokje laten lopen
en om de kortkoppelingen te testen heb ik er nog een aantal nodig
Citaat van: looney tunes op zaterdag 20 november 2010, 18:53:43

ik heb even gekeken hoe ze bij mij zitten en nu blijk dat ze bij mij 180 graden geraaid zijn  :shock: :? :?
ben ze dus nu maar allemaal aan het omdraaien :| :|

ik heb alles omgedraaid en het laten rijden

het gaat beter maar nog niet helemaal goed   :( :shock: :?

ik weet nu echt niets wat ik kan doen  :?

Re:roco koppelingsveren
André (Märklinfan)
gast

Re:roco koppelingsveren
Hallo John,

Ook ik heb in een verleden deze koppelingen van Roco in die uitvoering gehad, was inderdaad een ergenis, aan het experimenteren geweest met een drupje olie enz., niet het gewenste resultaat.
De oplossing is eigenlijk heel simpel: pas deze aan zoals de latere uitvoeringen.
Verwijder de veer en boor aan het begin van de koppeling (zijde grote opening, op de plaats van het zichtbare gietnokje) een klein gaatje en aan het chassis (richting het midden) op ruime veerafstand een pen en plaats daar een spiraalveertje (b.v. een Märklin omschakelrelaisveertje), de koppeling werkt dan uitstekend.
De gaatjes iets kleiner dan de diameter van het pennetje boren, haakje met spiraalveer erin drukken en borgen met secondelijm.
Neem als voorbeeld een Roco wagen van de nieuwere generatie dan wijst het zich vanzelf.
Ik hoop dat ik een duidelijk omschrijving gegeven heb, maar als je een nieuwe Roco wagen bij de hand heb dan zie wat ik bedoel.
Een foto zou de zaak nog duidelijker maken, helaas.
Veel succes en groetjes. André.

P.S. Ik heb bovenstaande tekst moeten wijzigen omdat ik een andere wagen voor ogen had, sorry.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: André (Märklinfan) op zaterdag 20 november 2010, 22:30:56
Hallo John,

Ook ik heb in een verleden deze koppelingen van Roco in die uitvoering gehad, was inderdaad een ergenis, aan het experimenteren geweest met een drupje olie enz., niet het gewenste resultaat.
De oplossing is eigenlijk heel simpel: pas deze aan zoals de latere uitvoeringen.
Verwijder de veer en boor aan het begin van de koppeling (zijde grote opening, op de plaats van het zichtbare gietnokje) een klein gaatje en aan het chassis (richting het midden) op ruime veerafstand een pen en plaats daar een spiraalveertje (b.v. een Märklin omschakelrelaisveertje), de koppeling werkt dan uitstekend.
De gaatjes iets kleiner dan de diameter van het pennetje boren, haakje met spiraalveer erin drukken en borgen met secondelijm.
Neem als voorbeeld een Roco wagen van de nieuwere generatie dan wijst het zich vanzelf.
Ik hoop dat ik een duidelijk omschrijving gegeven heb, maar als je een nieuwe Roco wagen bij de hand heb dan zie wat ik bedoel.
Een foto zou de zaak nog duidelijker maken, helaas.
Veel succes en groetjes. André.

P.S. Ik heb bovenstaande tekst moeten wijzigen omdat ik een andere wagen voor ogen had, sorry.


Hallo André

ik snap je idee maar ik wil eigenlijk de wagons zo min mogelijk verbouwen dus zal ik dit idee als laatste uitvoeren
maar bedankt voor je idee
Re:roco koppelingsveren
André (Märklinfan)
gast

Re:roco koppelingsveren
Hallo John,

Kijk even naar de gewijzigde tekst in mijn voorgaande reactie.
Ook wilde ik een afbeelding plaatsen maar dat lukte mij niet omdat deze te groot is.

Groetjes André.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: André (Märklinfan) op zondag 21 november 2010, 14:07:47
Hallo John,

Kijk even naar de gewijzigde tekst in mijn voorgaande reactie.
Ook wilde ik een afbeelding plaatsen maar dat lukte mij niet omdat deze te groot is.

Groetjes André.

Hallo André

ik heb mijn citaat ook maar even gewijzigd

en voor de foto probeer het anders op deze manier

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re:roco koppelingsveren
André (Märklinfan)
gast

Re:roco koppelingsveren
Hey John,

Bedankt voor je goede bedoeling, ik weet hoe ik een afbeelding moet uploaden.
Het lukt mij niet om de afbeelding te verkleinen, ik ben heel handig behalve met tekstverwerking, bewerking van bestanden en afbeeldingen en nog een paar dingen.
Ik schaam mij daar ook helemaal niet voor! Ik kan niet overal een kei in zijn.
André.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: André (Märklinfan) op zondag 21 november 2010, 14:40:36
Het lukt mij niet om de afbeelding te verkleinen....
Andre, als je VSO image resizer download en installeert, krijg je een extra "resize" optie in het rechter muisklik menu.
Hiermee kun je foto's verkleinen zonder deze ook maar te openen.
Re:roco koppelingsveren
André (Märklinfan)
gast

Re:roco koppelingsveren
Hoi Ad,

Het VSO Image Resizer heb ik gedownload en geïnstalleerd, wat een lekker simpel progamma.
Ad bedankt voor de info.
Eens kijken of het nu wel lukt nu ik de afbeelding verkleind heb.
Het is gelukt, wat een mooi resultaat is dit.

Hey John en andere geïnteresseerden,

Dit is wat ik nu bedoel met mijn verhaal en een afbeelding maakt meer duidelijk dan een heel verhaal.
Voor een ieder veel succes en groetjes.
                                                                  André.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: André (Märklinfan) op dinsdag 23 november 2010, 15:35:00
Hoi Ad,

Het VSO Image Resizer heb ik gedownload en geïnstalleerd, wat een lekker simpel progamma.
Ad bedankt voor de info.
Eens kijken of het nu wel lukt nu ik de afbeelding verkleind heb.
Het is gelukt, wat een mooi resultaat is dit.

Hey John en andere geïnteresseerden,

Dit is wat ik nu bedoel met mijn verhaal en een afbeelding maakt meer duidelijk dan een heel verhaal.
Voor een ieder veel succes en groetjes.
                                                                  André.

Hallo André

fijn dat het nu lukt om de afbeeldingen te verkleinen

het verhaal is nu voor mij een heel stuk duidelijker
ik ga over nadenken of ik dit bij mijn wagons ga doen

Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco koppelingsveren
Perfect André.  :!:
Ziet er niet lastig uit.
Re:roco koppelingsveren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:roco koppelingsveren
Citaat van: André (Märklinfan) op dinsdag 23 november 2010, 15:35:00
Dit is wat ik nu bedoel met mijn verhaal en een afbeelding maakt meer duidelijk dan een heel verhaal.

Hoi André,

een heel erg mooie oplossing. Ziet er zeer degelijk uit! Voor mij komt die te laat want ik heb inmiddels meer dan genoeg VAM-wagens van de nieuwe generatie.

Mijn "ombouw-model" heb ik inmiddels aan een medeforumlid weggegeven; wellicht kan hij er als een soort van "leerobject" nog iets mee.

Jij hebt het in iedergeval netjes voor elkaar gemaakt zo. Compliment!
Re:roco koppelingsveren
André (Märklinfan)
gast

Re:roco koppelingsveren
Hallo John, Henkv en Hans,

Dank voor de complimenten.
Deze oplossing is natuurlijk voor meerdere type Roco-wagens van toepassing die met het oude model kortkoppelingmechanisme zijn uitgerust.
Afhankelijk van het type wagen kan je ook een kort gebogen haakje, haaks op het chassis plaatsen.

André.
Re:roco koppelingsveren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:roco koppelingsveren
Hallo Iedereen

ik ben tot de conclusie gekomen dat alle veren verkeerd zaten en heb ze nu goed gedaan en nu rijdt het goed

allemaal bedankt voor het mee denken

en @ André

als ik een keer tijd heb om een wagon te verbouwen ga ik zeker jouw idee toe passen