Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waarde Henry Dunant krokodil

Gestart door renzosophia zaterdag 13 november 2010, 22:37:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarde Henry Dunant krokodil
renzosophia
gast

Waarde Henry Dunant krokodil
Wie weet de waarde van de Marklin Henry Dunant krokodil?

Re:Waarde Henry Dunant krokodil
De mijne is onbetaalbaar...........................


Andre
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Heb jij 1 :shock:?


Zinnigheidsmodus :o:

Probeer de zoekfunctie van ons forum, dan kun je de door Lucien genoemde topics vinden :|
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Je kan ook een tip/idee opvolgen :?

Kijk hier maar eens.

Gr,
Peter
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Wanneer je hierboven even op 'hier' klikt, dan zie je dat de opbrengst in december 2008, op Ebay.de ?1660,- was.
Daarna, bij mijn weten dan, is deze niet meer aangeboden.
Dus een bedrag tussen 1500-2000 lijkt mij voor een perfect exemplaar dan ook reëel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: renzosophia op maandag 15 november 2010, 23:03:49
Als je nou niks zinnigs kan antwoorden,doe het dan ook niet!!,lees nou eens wat er gevraagd word!

Helemaal mee eens Lucien, en dan worden er nog uitroeptekens gebruikt ook. Dat komt altijd zo agressief over vind ik... Op dit moment is het geen nette reactie van renzosophia, maar wellicht interpreteren wij het verkeerd?
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Poeh poeh,

Lucien heeft gelijk.
Het is weer gezellig hier hoor. Fatsoen is ook NU weer ver te zoeken. Ik kan geen enkel woord ontdekken waarom de vragensteller ZO zou moeten reageren op gegeven reacties.
BAH !!!

Erik
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Ach het is een "nieuwe gast" moet nog veel leren.

Dan is hij hier aan het juiste adres. :mrgreen:

Groeten,
Gijs
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Hallo .......,

Misschien zou onze "nieuwe Gast' wel even de normen van fatsoen willen bewaken, en zijn vraag tenminste beginnen met een welkomstwoord en eindigen met zijn/haar naam.
Laten we het wel een beetje gezellig houden als het kan....
En om dan meteen maar zo te reageren..... :shock:

Peter
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Goedenavond,

Naast de "waarde", wat altijd een vaag begrip blijft, ben ik eigenlijk wel geinteresseerd in de produktieaantallen van verschillende locs en wagons. Ik las ergens op 3-rail dat er slechts zo'n 100 stuks van de Henri Dunant krokodil gemaakt zijn. Hoe komt men aan deze wijsheid??
Staat dit in de Koll?? Ik heb zelf de standaard delen 1 en 2, maar kon de Spezial nog niet aanschaffen.
Op Eurospoor heb ik een dame van een boekhandel uit Den Haag nog hierna gevraagd, en zij wist mij te vertellen dat de nieuwe Koll's weer in November komen. Terwijl ik altijd dacht dat dit in Mei was. (Als iemand nog een Spezial te koop weet............dan graag even een Pb)

Maar terug naar de produktiehoeveelheden. Misschien een ideetje om hiervoor eens een overzichtje te maken (Wiki??)
Van sommige modellen wordt er, zover ik weet, wel eens een produktiegetal vermeld zoals de 1200 set (555) of de Krokodil-sets (1859).

Is dit ergens op betrouwbare wijze terug te vinden??

Een andere vraag die mij op de lippen brandt, is dat de fa. Schweiger, naar het schijnt, zelf deze Henri Dunant Krokodil heeft (laten) produceren.
Hoe moet ik mij dit voorstellen?? Doet Marklin dit in opdracht, of gaat het om een veredeld hobbykamertje achter de winkel, waar in de tijd dat er geen klanten zijn, modellen opgepimpt worden. Of iets hier tussenin.
Wat ik dus wil vragen is: kan iedereen zelf naar eigen behoefte zomaar een "collectorsitem" gaan produceren??

Ik weet het e.e.a. is niet echt on-topic, maar ik vond het toch voldoende hierbij passen om de vragen te stellen.

Ik hoop op een serieus antwoord. Het is niet mijn bedoeling om mensen op de kast te jagen.

Prettige avond nog

Vic


Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: Vic op dinsdag 16 november 2010, 19:13:51
Ik las ergens op 3-rail dat er slechts zo'n 100 stuks van de Henri Dunant krokodil gemaakt zijn. Hoe komt men aan deze wijsheid??
Staat dit in de Koll??
Dat zou ik ook wel eens willen weten  :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben dan toch wijzer , want het waren er tweehonderd. :D
En dat stond in de originele advertentie, zie: hier naar toe

Dirk-Jan
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Goedenavond Dirk-Jan

Kijk dat bedoel ik nu. Alles gaat zo ahw zijn eigen leven leiden.
Als ik de advertentie bekijk, levert het misschien nog wel meer vragen op, als dat er beantwoord worden.

Limitiert auf 200 stück, maar er staan 4 verschillende soorten. is dit nu 200 stuks in totaal, incl de grotere schaal, of 200 per soort.
Bovendien staat er dat marklin toestemming gegeven heeft, maar wat zegt dat nu helemaal??
Als ik morgen één van mijn krokodillen paars met groene en oranje sterren wil gaan schilderen, wie houdt me dan tegen??

Ik begrijp hieruit dat de fa Schweiger dit in samenwerking met, of in ieder geval, met medeweten van, Marklin gedaan heeft  Echter ik heb ooit ook eens boze tongen horen beweren dat deze samenwerking in de praktijk niet zo vlekkeloos gegaan is.

Maar zonder opnieuw verder af te dwalen, wie weet wat de werkelijk gemaakte aantallen zijn van de diverse "exclusieve modellen"?? Bv de nieuwe geweatherde V300 of de aantallen van de besneeuwde krokodil, of de geweatherde versie, of....of........ (de verzamelaar is nooit tevreden)

Hoe komen deze modellen eigenlijk tot stand??

Als er zomaar een exclusief model gemaakt kan worden, dan kunnen we natuurlijk ook altijd nog een exclusief 3-rail model (laten) maken.
Mag iedereen even brainstormen.

m.vr.gr.

Vic








Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: Vic op dinsdag 16 november 2010, 19:13:51
Wat ik dus wil vragen is: kan iedereen zelf naar eigen behoefte zomaar een "collectorsitem" gaan produceren??

Ik weet het e.e.a. is niet echt on-topic, maar ik vond het toch voldoende hierbij passen om de vragen te stellen.
De vraag wat een verzamelobject is een een andere vraag dan de vraag wat een echt en authentiek Märklin product is.
Toch zijn beide vragen interessant en hier zeker on-topic, aangezien het hier een product betreft wat weliswaar door Märklin is geproduceerd, maar mogelijk geen eigen idee en ontwerp (mbt de kleurstelling) van Märklin zelf is.
In die zin is de witte rode-kruis krokodil geen authentiek Märklin product, maar mogelijk wel een verzamelobject.

Een bijzonder verzamelobject krijgt die status wanneer de vraag vele malen groter is dan het aanbod. (marktwerking). In de wereld van de verzamelaars wordt de prijs puur en alleen door het sentiment gedreven, men vindt eenvoudigweg dat iets een bepaalde waarde heeft.

Juist het sentiment is iets wat zeer goed te beïnvloeden is. Hier wordt dan ook gretig door zowel Märklin als deze duitse winkelier als de namaker van de Northlanders op ingespeeld. Met name Märklin zorgt voor een inflatie van het begrip 'verzamelobject' door er zelf zo veel van uit te brengen, elk jaar weer en al vele jaren lang.

Mijn mening is dan ook dat iets niet direct een verzamelobject is omdat Märklin (of een andere 'producent') dat zegt, maar of het echt aan de criteria van een verzamelobject voldoet. En dan moet het ook een gevoel van begeerte opwekken, en dat wordt (althans) bij mij niet simpelweg opgeroepen wanneer Märklin een nieuw product bij de lancering al als een verzamelobject bestempelt. Ik zou ook verwachten dat de gemiddelde Märklin liefhebber iets strikter naar zijn eigen gevoel luistert, en niet zo maar Märklin achterna loopt zonder zelf de afweging te maken "vind ik dit artikel wel een verzamelobject?"

Maar goed, dankzij deze strategie bestaat Märklin nog steeds, en zijn we in staat om nog steeds mooi materiaal van deze firma te kopen, en daar ben ook ik blij mee. Tot zo ver mijn gedachten over dit onderwerp.
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
De Koll is over het algemeen een goede leidraad wat betreft aantallen die gemaakt zijn van een model. (Elders hier op het forum lopen ook nog draadjes over wie en wat (meneer) Koll is.)

En wat is een collectors item?
Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ergens dit jaar kwam M* met een blauwe uitvoering van de NS 1200. Daar zijn er maar zestig van gemaakt. (info van M*) Zo creëert M* soms een collectors item. (we gaan het hier niet hebben over opruiming van de magazijnen)

Met de Olympische Koploper idem, daar zijn er 888 van gemaakt en later nog drie geel/blauwe koplopers met diverse logo's elk 250 stuks.Voor sommige een absolute must om te hebben, voor de ander totaal niet belangrijk.

Neem nou eens de Northlander. De eerste uitvoering 5000 stuks, de tweede 7000. Daarna nog enkele honderden Schweiger uitvoeringen.
Totaal circa 13.300 !!  :shock:
Dit model is alleen te koop voor veel geld (circa E700,- en meer) en moeilijk te vinden.

Ik zelf heb een jaar of zeven, acht gezocht naar het kerstwagonnetje van 1994 (nr. 31663) Oplage 500. Uiteindelijk kunnen kopen voor E35,-. (Ik had er uiteindelijk E100,- voor over gehad.)

En om als laaste te noemen, de eerste museumjaarwagon, oplage 200 stuks.
Die gaat soms voor E1000,- of meer in andere handen over.

Dit is zomaar een greep uit het Märklin aanbod. M* creëert soms een collectors item en zo af en toe creëert de markt een collectors item.
Daardoor is het wel eens onoverzichtelijk, want handelaren/winkels spelen daar ook op in om te doen alsof je er snel bij moet zijn om een item te kopen.
Internet is in een aantal gevallen een goede manier om eens wat op te zoeken  van een bepaald model, maar geeft je ook regelmatig een verkeerd idee van de stand van zaken. Kijk een op Markplaats/Ebay en je leest te vaak dingen in de trant van zeldzaam, uniek, kleine oplage, moeilijk te vinden en ga zo maar door. Informatie over een bepaald model is daardoor soms lastig te filteren op waarheid/ leugen.
Enkel door veel te lezen op allerlei Internet pagina's kom je daardoor erachter wat een model waard is (voor de verzamelaar!!)
En wat je er zelf voor over hebt/kan missen.

Kort samengevat: een goed antwoord op je vraag wat iets waard is blijft lastig.

Dirk-Jan
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Ja ik zag dus zo een advertentie van de nieuwe SBB landquart: Ik ben bekend met de waarde van het model! bieden vanaf 500? Terwijl hij gewoon in de winkel licht voor 310 :?


Maar staat deze loc(kroko) ook in de koll?

Gr Eddie
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Als het model nog ruimschoots in de winkels licht staat er meestal een * en daarvoor de UVP. Maar zijn het niet gemiddelden?

Gr Eddie
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: renzosophia op maandag 15 november 2010, 23:03:49
Als je nou niks zinnigs kan antwoorden,doe het dan ook niet!!,lees nou eens wat er gevraagd word!
Leer eerst manieren en kom dan eens terug met U vraag,mensen hier proberen U te helpen en U Blaft gelijk een hond ik snap sommige mensen niet zal wel aan mij liggen waarschijnlijk, en over de waarde een collega verzamelaar heeft er eentje te koop staan, heeft een bod van 2700e, deze staat niet op het net hij doet ze weg omdat die man met een bod afkwam waar hij niet neen tegen kon zeggen
aub waarde 2700e of watdegekervoorgeeft
mvg
tom
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
je wilt iets weten wat klaarblijkelijk gecompliceerder is (meerdere antwoorden) dan jijzelf misschien wel dacht, ik zelf zou blij zijn met mmeer info over deze lok als ik er om zou vragen.

je bent ook nieuw hier, dat is niet erg, integendeel!! maar als je een beetje door alle topics zou lezen, (wat je vast al gedaan hebt, maar dat kunnen wij niet zien) kun je een beetje zien hoe er gereageerd wordt, en hoe wij (sorry als ik voor anderen spreek die een andere mening zijn toegedaan) een beetje met elkaar omgaan.

de manier waarop jij je bericht typt, (met uitroeptekens notabene) komt niet echt vriendelijk over, naar mensen die je niet kent en die je misschien graag willen of zouden willen helpen.

doe er je voordeel mee,

groet

jacques
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
tja, zoals eerder gezegd, dat je al langer meeloopt kan niemand zien, wel dat je nieuw bent, gezien de registratie en je aantal berichten.

zonder een welles nietes discussie te willen beginnen over dit geheel, maar je weet dus hoe mensen reageren, maar ook dat er meer dan 2500 mensen meelezen en kunnen reageren, afwijken van vragen, het zgn off-topic, kan nu eenmaal gebeuren, dat krijg je met al die liefhebbers van modelspoor.........,

en inderdaad, er zullen veel mensen zijn die zo reageren zoals ze hierboven doen op jouw opmerking, maar ik weet zeker dat er van die 2500 mensen, ongeveer 2499 zijn die gewoon ter goeder trouw zijn, dus neem dan die kleine off topic voor lief zou ik zeggen.


voor mij is het in ieder geval duidelijk.

een volgende keer denk ik dat men zivh zal beperken tot het volgende antwoord;






1000 euro
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: Vic op dinsdag 16 november 2010, 20:34:11

Limitiert auf 200 stück....


Hoi

Maar nee, dat staat nergens.

Bart
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
das ook niet de vraag.....................
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Heeft er wel mee te maken.

Als er 10.000 van zijn is het een waardeloos prul :D

Waarde is 1250 euro.

bart
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: lokpaint op woensdag 17 november 2010, 23:27:56
Citaat van: Vic op dinsdag 16 november 2010, 20:34:11

Limitiert auf 200 stück....


Hoi

Maar nee, dat staat nergens.

Bart


Goedemorgen,

Dit Limitiert...........verhaal stond in de orginele advertentie

Vriendelijke groet

Vic



Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Hoi

Beter lezen. Het verhaal slaat op de replica's, niet op de krokodil.

Bart
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Dankjewel,

Ja, dat lezen lukt mij niet zo goed.

Dit komt, ik ben altijd in de vakantie naar school geweest, en dan was de meester ook nog eens ziek, vandaar.
Houd het er maar op, dat ik stom geboren ben, simpel gewiegd en verder heb ik nooit wat bijgeleerd.

In ieder geval nog een fijne avond verder

Vic
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
maar de basis de Krokodil zo als hij is afgelbeeld is uit de jaren 30 dus wel een replica
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Ondanks er al een topic loopt over dit onderwerp, wil ik het even de goede kant op sturen.
Ik zou zeggen: " plaats maar eens wat foto's " dan kunnen we elkaar complimenten geven met het mooie model en voor je het weet stijgt wellicht de waarde ook nog door al die positieve aandacht.

Ik ben benieuwd, en natuurlijk zijn die foto's hier en op het net te vinden:....nou en..

Willem-Jan
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Bij deze:.................



André
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Super !!!  (de " ! " is niet dreigend bedoeld, maar om mijn woorden kracht bij te zetten ...haha...).
Zonder gekheid, natuurlijk ken ik deze kroko en het is een mooi ding. Op korte termijn zal hij best wel iets opbrengen maar op den duur krijg je spijt van de verkoop ( behalve als je hem voor weinig aan mij verkoopt....geintje).

Nou....zijn er nog meer?

Willem-Jan
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2006

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Wauw...Een 3352 Henry Dunant origineel....Wat een plaatje om te zien.....Bedankt voor het plaatsen André.
Ik neem aan dat ie wel is een rondje op je baan doet.

groetjes Huib.
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Citaat van: Huib op zaterdag 20 november 2010, 20:11:32
Ik neem aan dat ie wel is een rondje op je baan doet.

Nee, niet op de baan. Om hem in conditie te houden gaat ie af en toe op de rollenbank.

Andre
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Goedenavond,

Een super-mooie loc.

Is het mogelijk om een keer foto's te plaatsen, van de loc rondom, en ook de onderzijde. En wat hoort erbij aan "certificaten van echtheid".
Omdat er, zoals eerder in dit topic vermeld, vervalsingen in omloop zijn, is het niet onverstandig om een keertje een voorbeeld gezien te hebben.

Alvast bedankt voor de moeite


Prettige avond nog

Vic
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Hoi

Ik geloof niet dat er van deze lok vervalsingen in omloop zijn, net zomin als dat er een certificaat bij zit. Maar hierover kan Baardo wel uitsluitsel geven.

Verder merk ik nog op dat de handtekening wel vervalst is  :D
De originele handtekening van Henry Dunant ziet er namelijk toch behoorlijk anders uit.

Bart
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Mocht ik tijd (en zin) hebben, ga ik er eens een middagje voor zitten.

Geduld........................

Laat eerst ook anderen maar eens met een plaatje komen.

Andre
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Nou, ik ben denk ik nummer 2 op dit forum die hem heeft. Ik heb vorige week de Dunant overgenomen die reeds op dit forum bekend was. Bij mij zijn er nu drie bekend in Nederland.

Op verzoek, de foto's zijn geplaatst bij modelbesprekingen samen met mijn andere krokodillen

Groetjes Kevin
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
En laat ik het zo zeggen, alle bedragen over waardes etc. op allerlei forums van dit model, die benaderen de werkelijkheid totaal niet. :important:

Voor hoeveel dit model vorige week van eigenaar is gewisseld hou ik voor mezelf. Maar met 1000 Euro kom je niet ver. Totaal niet ver..... :important:

Kevin
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Gefeliciteerd Kevin,

Foto's van deze schitterende loc zijn altijd welkom.

Als er iemand is die hem heeft en wil verkopen dan hoor ik het graag.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Waarde Henry Dunant krokodil
Hoi Peter,

De foto's staat in het draadje modelbesprekingen spoor HO/krokodillencollectie met Henry Dunant :thumbup:

Ongeveer 40 foto's

Ik ben van gedachte dit model nooit te verkopen :D. ''Er valt pas te praten'' bij een voor vele onbetaalbaar bod. ;)

Kevin