Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?

Gestart door Dennis1984 woensdag 10 november 2010, 18:50:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Beste forummers,

Ik heb al even gekeken of mijn vraag eerder is gesteld, maar kon niets vinden. Ik hoop niet dat ik deze over het hoofd heb gezien.

Zoals aangekondigd bij mijn voorstellen, wil ik de hobby weer oppakken. Dit wil ik gefaseerd doen. Allereerst wil ik een proof-of-concept baantje aanleggen, waarna ik mijn nu nog grotendeels analoge locomotieven wil digitaliseren.

Ik ga oefenen met digitaal rijden door middel van een computer. De combinatie koploper/DDW wordt het voorlopig. Nou heb ik zelf geen digitale apparatuur, anders dan twee analoge transformatoren. Ik wil zo goedkoop mogelijk met koploper de baan gaan aansturen. Voorlopig doe ik nog even niets met blokken, terugmeldingen, wissels etc, puur en alleen handmatig via koploper locomotieven laten rijden. De rest komt later. Op termijn wil ik het liefst met een ECoS gaan rijden, eveneens met koploper.

Op de site van DDW heb ik al gelezen dat je dan een booster nodig hebt. Heb je bij een booster dan ook weer een transformator nodig of zit dat daar al in? En wat is een goedkope oplossing? Ik las ergens iets over de Delta Control Unit als supergoedkope oplossing. Dat klinkt mij als muziek in de oren :P. In eerste instantie wil ik een treinstel en één locomotief gaan aansturen.

Wie kan mijn bovenstaande vraag beantwoorden? Ik hoop dat ik niet te simpele vragen heb gesteld, maar als ik dit eenmaal weet moet ik toch hopelijk snel aan de slag kunnen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Dennis,

Bij de ESU ECOSBOOST 50010 wordt met transformator geleverd. Ik neem aan de boosters van andere merken ook, maar die heb ik niet dus kan daar geen oordeel over geven.

Voor een Delta Control zul je Ebay/Marktplaats af moeten speuren, want die worden al een tijdje niet meer gemaakt. JE zou eventueel een Mobile Station kunnen nemen.

Edwin
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hallo Dennis,

Citaat van: Dennis1984 op woensdag 10 november 2010, 18:50:56
Op de site van DDW heb ik al gelezen dat je dan een booster nodig hebt. Heb je bij een booster dan ook weer een transformator nodig of zit dat daar al in?
Als voeding voor de booster heb je ook een trafo nodig.

CiteerEn wat is een goedkope oplossing? Ik las ergens iets over de Delta Control Unit als supergoedkope oplossing.
Een Delta Control kun je ook gebruiken als booster. Naast genoemde en een trafo heb je ook nog een kleine interface nodig om de Delta Control op een seriële poort van de PC aan te sluiten. Dit is het minimale om locomotieven en wissels aan te sturen.

Wil je de baan gaan automatiseren moet je ook nog een HSI88 interface en terugmeld modules aanschaffen. De HSI88 sluit je aan op een tweede seriële poort van je PC.
Koploper kan alleen overweg met een HSI88 interface met RS232 en niet met USB.

Mvg,
Peter
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hoi Dennis,

"Delta" setjes, tegenwoordig System Consoles genoemd worden af en toe nog in goedkope startsetjes geleverd door Mä. console nr 67025 en 18vdc trafo 66191.
voor wat meer info zie:
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:delta_marklin

succes

Jos
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Een en ander is me nu volstrekt duidelijk. Ik kreeg al een mooi aanbod om een goedkoop Delta-setje over te nemen. Ben nog even aan het navragen of ik hier ook die seriële poort kabel op kan aansluiten. Dan ben ik namelijk gered.

Met blokken en het aansturen van wissels en seinen ga ik voorlopig even nog niets doen. Ik wil eerst kijken of ik een tweetal locomotieven rijdend kan krijgen op een mini ovaaltje. Daarna ga ik inderdaad uitproberen om meer te automatiseren.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Beste forummers,

Ik heb er iets teveel voor betaald, maar voor een nog acceptabel bedrag heb ik een Delta 4F (#6604) op de kop weten te tikken op de modelspoorbeurs in Houten, vandaag.

Nu even via een collega een COM-kabel proberen te regelen (heb mijn eigen juist weggegooid pas geleden) en daarna aan de soldeer. Vervolgens zouden we aan de slag moeten kunnen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hallo Dennis,

Veel succes met je vorderingen.
Je gaat ons toch wel op de hoogte houden van de verdere gang van zaken?
Veel foto's en schema's :P :mrgreen: :mrgreen:

mvg.
Willem E.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hallo Willem,

Dat ga ik wel proberen te doen ja! In grote lijnen ga ik voor mijn testbaan hetzelfde doen als in dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16365.100

Qua systeeminfrastructuur ga ik standaardiseren op Littfinski voor bezetmelders. Voor het aansturen van de wissels ben ik nog in dubio of ik daar ook Littfinski apparatuur voor ga gebruiken of gewoon de standaard Märklin decoders.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Nou, nog even een vraag aan de experts hier.

Heb nu dit schema even uit een ander topic geplukt:



Heb vandaag een seriële kabel en deze transistor aangeschaft. Dat is het artikelnummer uit het plaatje.

Maar wie weet welke weerstand ik nodig heb? 10K staat er. Moet ik dan hoogbelastbaar hebben en hoeveel watt moeten ze zijn? Het liefst heb ik natuurlijk een linkje naar het juiste artikel op de Conrad site.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Het mogen gewone 1/4 Watt weerstanden zijn.
De schakeling zet de booster uit bij geen aanbod van signaal, dat is alles.
Staat mij trouwens bij dat je beter 4k7 kan gebruiken ?

grv Huub
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Huub,

Dan bedoel jij 1 tot 4 watt, toch? Geen kwart (1/4) watt, toch? Je kunt mij echt alles wijsmaken :lol:. Ik weet niet of 4k7 beter is dan 10, ik pluk dit gewoon van het internet. Misschien dat iemand anders hier nog iets over kan toelichten?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 20 november 2010, 17:28:04
Dan bedoel jij 1 tot 4 watt, toch? Geen kwart (1/4) watt, toch? Je kunt mij echt alles wijsmaken :lol:. Ik weet niet of 4k7 beter is dan 10, ik pluk dit gewoon van het internet. Misschien dat iemand anders hier nog iets over kan toelichten?
Huub bedoeld 1/4 (0.25) Watt. Zelf heb ik 4K7 1/4W gebruikt.

Mvg,
Peter
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 20 november 2010, 01:17:48
Nou, nog even een vraag aan de experts hier.

Heb nu dit schema even uit een ander topic geplukt:



Het aansluitschema van de DELTA is (overigens zonder bronvermelding) geleend van de MRdirect site.
MRdirect emuleert net als DDW een centrale dmv een eenvoudige oude computer. Ondersteunt zowel (Märklin) Motorola OUD- en NEW alsmede DCC gelijktijdig.

Kiijk maar eens op http://www.mrdirect.nl er zijn meer dan 100 tevreden gebruikers in Nederland en Belgie, en de documentatie is in het Nederlands.

met vriendelijke groet, Marco Roede (de maker van MRdirect)
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Oei, ben weer te lang weg geweest zie ik  :shock:

0,25 Watt weerstand bedoel ik en liefst waarde 4k7 nemen zoals Peter al zei (en ik ook)
De kleinere weerstand heeft te maken met sommige poorten waaruit gestuurd wordt.

grv Huub
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Marco,

Het was niet mijn bedoeling om jouw aansluitschema zomaar over te nemen. Ik heb hem uit een ander topic geleend maar kon geen bron achterhalen. Misschien heb ik niet goed genoeg gekeken, sorry daarvoor.

Freak en Huub, is dit artikel datgene dat ik nodig heb? Of kan ik beter deze gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Beide kun je voor de interface gebruiken.

Mvg,
Peter
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 13 november 2010, 21:50:30
Hallo Willem,

Dat ga ik wel proberen te doen ja! In grote lijnen ga ik voor mijn testbaan hetzelfde doen als in dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16365.100

Qua systeeminfrastructuur ga ik standaardiseren op Littfinski voor bezetmelders. Voor het aansturen van de wissels ben ik nog in dubio of ik daar ook Littfinski apparatuur voor ga gebruiken of gewoon de standaard Märklin decoders.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hoi Dennis

in plaats van een HSI88 van ? 100.- kun je ook een IB-COM van Intellibox overwegen met S88 ingang deze kost ? 200.- heb je je kabels erbij en software om je treinen te besturen en je wissels te schakelen, de IB-COM kan meteen overweg met het programma koploper

wat de S88 betreft en de wissel decoders, zou je ook eens voor low budget bij AJ kunnen kijken, hij is met zijn laatste bestelronde bezig
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op zondag 21 november 2010, 00:17:47
Marco,

Het was niet mijn bedoeling om jouw aansluitschema zomaar over te nemen. Ik heb hem uit een ander topic geleend maar kon geen bron achterhalen. Misschien heb ik niet goed genoeg gekeken, sorry daarvoor.

Freak en Huub, is dit artikel datgene dat ik nodig heb? Of kan ik beter deze gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hoi Dennis het enige verschil is de tolerantie (max. afwijking van de opgegeven waarde) de metaalfilmweerstand is nauwkeuriger met een afwijking van 1%, maar in de beschreven schakeling maakt de afwijking van 5% van de koolfilmweerstand niet uit
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Freak en impulsief, bedankt voor jullie snelle reactie. En dat zo laat op de zaterdagavond! Duidelijk dat ik de metaalfilmweerstandjes ga nemen. Maakt qua prijs toch vrijwel niets uit. En wat kosten die dingen krankzinnig weinig zeg! :shock:

Ik heb het stuk over de IB-COM even bekeken maar ik zie niet per se een voordeel. Wat ik echt een zwaar wegend voordeel van de Littfinski vind is de mogelijkheid om te koppelen middels FTP of STP kabels. Dat is mij heel veel waard. Ik wil wel graag in een later stadium overstappen op de ECOS in plaats van DDW.

Eerst Koploper ontdekken!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Ik hoef er al niks meer aan toe te voegen zie ik  :D
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Toch bedankt. Bij Conrad zijn inmiddels alle spullen besteld. Hoop dat ze het door de brievenbus doen als ik niet thuis ben. Waren trouwens erg vriendelijk met de verzendkosten.

Volgende stap is solderen. Ik heb geen soldeerstation, maar alleen een gewone bout. En ik moet nog even aan een seriële poort connector zien te komen die je open kunt schroeven. Want tegenwoordig zijn ze allemaal gegoten :(.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op maandag 22 november 2010, 19:31:29
Toch bedankt. Bij Conrad zijn inmiddels alle spullen besteld. Hoop dat ze het door de brievenbus doen als ik niet thuis ben. Waren trouwens erg vriendelijk met de verzendkosten.

Volgende stap is solderen. Ik heb geen soldeerstation, maar alleen een gewone bout. En ik moet nog even aan een seriële poort connector zien te komen die je open kunt schroeven. Want tegenwoordig zijn ze allemaal gegoten :(.

Die had je ook bij conrad mee moeten bestellen.. :o

succes met bakken en braden,
ik heb het ook met een gewone bout gedaan met een klein puntje eraan.
en dat is ook gelukt

groeten
Rudi


Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Succes mijn delta staat hier thuis helaas met 10 k weerstanden... ik moet ze eens vervangen



groeten minitreintje/Dylan
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: rugzak op maandag 22 november 2010, 20:09:55
Die had je ook bij conrad mee moeten bestellen.. :o

succes met bakken en braden,
ik heb het ook met een gewone bout gedaan met een klein puntje eraan.
en dat is ook gelukt

groeten
Rudi
Rudi, das mooi om te horen. Ik ga het inderdaad gewoon proberen. Heb 10 transistors en 100 weerstandjes besteld dus er mogen er best een paar mislukken :P.

Wat betreft die RS232 connector, die heb ik bij Conrad ook niet gevonden. Alleen een exemplaar van 15 euro met dan een vage dropveterkabel eraan. Kan ik net zo goed een gegoten kabel kopen en op de helft doorknippen. Das goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op maandag 22 november 2010, 23:00:51
Citaat van: rugzak op maandag 22 november 2010, 20:09:55
Die had je ook bij conrad mee moeten bestellen.. :o

succes met bakken en braden,
ik heb het ook met een gewone bout gedaan met een klein puntje eraan.
en dat is ook gelukt

groeten
Rudi
Rudi, das mooi om te horen. Ik ga het inderdaad gewoon proberen. Heb 10 transistors en 100 weerstandjes besteld dus er mogen er best een paar mislukken :P.

Wat betreft die RS232 connector, die heb ik bij Conrad ook niet gevonden. Alleen een exemplaar van 15 euro met dan een vage dropveterkabel eraan. Kan ik net zo goed een gegoten kabel kopen en op de helft doorknippen. Das goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Die connectors hebben ze ook hoor onder sub-d connectors geloof ik

en met die voorraad van jouw kan je behoorlijk te keer gaan
ik had van alles net genoeg en het ging ook in 1 keer goed dus dat moet bij jouw ook kunnen.

veel succes

Rudi




Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Krijg nou wat! Ik heb me het apelazarus gezocht naar RS232, maar kon het niet vinden. Dus zo heet het. Hmmm, dit opent nieuwe mogelijkheden...

Weet jij toevallig ook hoe dat product heet wat je om je draden heen kunt doen? Zoals hieronder:



Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 23 november 2010, 19:21:39
Krijg nou wat! Ik heb me het apelazarus gezocht naar RS232, maar kon het niet vinden. Dus zo heet het. Hmmm, dit opent nieuwe mogelijkheden...

Weet jij toevallig ook hoe dat product heet wat je om je draden heen kunt doen? Zoals hieronder:



Met vriendelijke groet,
Dennis

Krimpkous!!!  :lol:

ook te koop bij conrad in diverse kleuren

<vg
R. Baas
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Klopt krimpkous alleen was de vorige me voor...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Heren,

Bedankt voor ook deze laatste berichten. Ik moet er nu toch wel uit gaan komen. Heb inmiddels de weerstanden en transistors binnen en zal dit weekend een d-sub aansluiting en krimpkous bestellen. Ik begrijp nu ook wat de voor- en achterkant van de transistor is en heb nu een goed beeld hoe ik alles moet gaan solderen.

Al met al ben ik trouwens alsnog net zoveel geld kwijt als wanneer ik goedkoop een 6021 op de kop had getikt, maar dit is wel weer leuker om met de hobby te starten :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Vergeet dan geen interface aan te schaffen bij de 6021 nog eens betalen  :lol:

Je hebt 3 beentjes aan de transistor de middenste is de basis maar die andere 2 weet ik niet van buiten....


groeten minitreintje/Dylan

Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Zo, volgende week gaan we eens wat elektronica werkjes verrichten:



Op de foto: kabeldoorvoer (voor de zekerheid 2 maten besteld, zodat ik sowieso het juiste heb), 2x weerstand, 1x transistor, 1x RS232 poort, 1x minidoosje, 4 kleuren kabels, 2x krimpkous.

Zoals je begrijpt ga ik wat hak- en breekwerk verrichten in het doosje, zodat aan één kant een RS232 kabel erin gaat en aan de andere kant alle juiste aansluitingen voor de delta module/transformator er uit komen. Heb trouwens genoeg materialen voor nóg zo'n doosje, dus als er liefhebbers zijn voor een kant-en-klaar oplossing dan valt er wel wat te regelen.

Nog even de praktische zaken voor solderen: ga bij mijn vader een 'normale' soldeerbout gebruiken, heb nog geen station. Verder vraag ik mij af of ik de uiteinden aan de weerstanden mag afbreken. En kan ik gewoon een stukje van de afgebeelde kabel gebruiken tussen de soldeeraansluitingen? Of moet ik daarvoor dikkere draad gebruiken?

Zodra het solderen klaar is, ga ik alles met dunne krimpkous inpakken. Eerst alle transistorpootjes apart en vervolgens een dikkere krimpkous er overheen. De kabels die naar buiten gaan krijgen ook een krimpkous die vervolgens door de kabeldoorvoer gaat. Aan de uiteinden van de kabels komen stekers of moffen, afhankelijk van hoe het moet worden aangesloten.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden op mijn vragen en/of eventuele andere opmerkingen.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Natuurlijk mag je de uiteinden van de weerstanden (en alle andere componenten) op lengte knippen.
Gebruik hier voor een kniptang (als je die hebt).
Als je maar zorgt dat ze niet afbreken aan de component zelf, dus niet te veel heen en weer buigen.
Als alles een beetje schappelijk afgewerkt is hoef je ook niet overal krimpkous omheen te doen.
Gemakkelijker met meten als het alweer eens niet direct werkt.

Deze onderdelen zouden wel mooi op een klein stukje printplaat passen, maar dat heb je natuurlijk niet ?

Je weet hoe de aansluitingen van de transistor zijn ? Die mag je niet verwisselen.

grv Huub
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hallo Huub,

Ik heb inderdaad geen printplaat. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dan zoiets moet maken. Moet je dan ook geleidende banen maken op je printplaat? Misschien dat ik dat ergens wel kan terugvinden, maar verder dan Conrad was ik nog niet gekomen.

Met de transistor kom ik er wel uit, heb op internet gezien hoe je kan bepalen welke pin waar op moet.

Meer zorgen maak ik me nog even over de COM-aansluiting. Ik weet niet of alle schema's uitgaan van monteren op de COM-poort of op de COM-kabel. Want dat bepaalt of ik de schema's wel of niet moet spiegelen.

Ik heb inmiddels het doosje uitgeboord. Moet alleen nog even boutjes en moertjes halen om de COM-poort vast te zetten. Morgen maar even naar de bouwmarkt fietsen, kan ik gelijk een goedkope soldeerbout scoren zodat ik zondag aan de slag kan.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
anders neem je een stukje plank +- 5 mm. Doe er een paar duimspijkers (koperen dus zonder een gekleurde plastiekje) op voor op elk pootje van de transistor en weerstanden... Er simpel en dat gaat goed voor zo weinig componenten. De com poort  heb ik op een zijkant van de Delta control gemonteerd.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Dennis,
De connectoren hebben genummerde pennen, dat kan eigenlijk niet fout gaan.
Kijk anders eens door een loep naar de connector, vaak staat het er gewoon op.
1   2   3  4  5
0  0  0  0  0
   0  0  0  0

   6  7  8  9

Zo kijk je tegen de connector van de pc aan dus zo zit het ook waar je de draden moet aansluiten.

Ik bedoel experimenteer-printplaat, de gaatjes zitten er al in.
Afhankelijk van het type zijn er wel of niet banen aangebracht.
kijk eens bij conrad onder Bestnr.: 530126 - 89 als voorbeeld.
Trouwens voor dit klusje is het iets overdreven, het kan prima zonder.

grv Huub
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Huub,

Je hebt gelijk. Ik meende het gisteravond al te zien, maar toen met kunstlicht was het bijna onmogelijk. Ik heb nog geen vergrootglas. Ik zie nu een 1, 5, 6 en een 9 staan aan de soldeerkant. Dat was het laatste zetje, ik heb nu alle informatie.

Ik wil eigenlijk nu even naar de Praxis voor een soldeerbout en schroefjes om de RS232 connector op de behuizing vast te zetten, maar momenteel is hier een enorme sneeuwstorm dus ik denk dat ik maar even wacht... :?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hier ook dikke sneeuw,, ZW nederland

iedergeval succes met solderen, rustig de tijd voor nemen en niet je kletsen verbranden.. :D

succes hoor
en we willen wel foto's van je verichtingen..

groet
Rudi
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 04 december 2010, 11:20:06
Huub,

Je hebt gelijk. Ik meende het gisteravond al te zien, maar toen met kunstlicht was het bijna onmogelijk. Ik heb nog geen vergrootglas. Ik zie nu een 1, 5, 6 en een 9 staan aan de soldeerkant. Dat was het laatste zetje, ik heb nu alle informatie.

Ik wil eigenlijk nu even naar de Praxis voor een soldeerbout en schroefjes om de RS232 connector op de behuizing vast te zetten, maar momenteel is hier een enorme sneeuwstorm dus ik denk dat ik maar even wacht... :?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Denns,

Aldi (of was het nou Lidl), een van de twee heeft een aardig soldeersetje in de aanbieding. Wellicht kan je daar nog een van vinden: 8 Euro.... en je hebt alles!
En laat duidelijke foto's zien.
Ik heb ook nog 2 Delta-kasten liggen (rij met MS) maar wil ook gaan experimenteren met Koploper/DDW...

Succes!
Willem E.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Willem E op zaterdag 04 december 2010, 12:24:53
Denns,

Aldi (of was het nou Lidl), een van de twee heeft een aardig soldeersetje in de aanbieding. Wellicht kan je daar nog een van vinden: 8 Euro.... en je hebt alles!
En laat duidelijke foto's zien.
Ik heb ook nog 2 Delta-kasten liggen (rij met MS) maar wil ook gaan experimenteren met Koploper/DDW...

Succes!
Willem E.

Halo Willem,

Kijk hier eens ]http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20707.0]


Succes
Rudi
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Nou,

De Praxis had geen soldeerbout die ik betaalbaar vond. Dus Willem, ik was erg blij met je Aldi tip! Meteen even langs geweest en ik heb het gevonden. De afgelopen drie uurtjes lekker aan het solderen geweest en met krimpkous in de weer. Omdat ik geen föhn heb de boel boven het gasfornuis gehouden, werkt prima.

Ik zal later nog even foto's plaatsen. Ben nu mijn pc'tje gereed aan het maken met eerst Windows XP erop en daarna Koploper en DDW. Alles is al wel aangesloten dus als het klaar is kunnen we (hopelijk) snel aan de slag.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: rugzak op zaterdag 04 december 2010, 12:36:15
Halo Willem,
Kijk hier eens [urlhttp://forum.3rail.nl/index.php?topic=20707.0][/url]
Succes
Rudi
Dit werkt beter ===> Klik

Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Hallo,

Nog net voordat ik de deur uit moet om wat westrijden in goede banen te leiden heb ik de boel aan de praat gekregen! Kortom, solderen gelukt, alles gelukt! Na installatie van .NET, DDW en Koploper kreeg ik mijn RE460 aan de praat. Toen ik mijn Delta loc er bij wilde zetten ging die loeihard rijden dus dat moet ik nog even uitzoeken. Eén ding ik zeker: we hebben een werkend systeem :).

Vanavond of morgen krijgen jullie foto's!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
De delta loc zal wel ingesteld zijn op adres 0, oftewel analoog :lol:
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Citaat van: Nobody op zaterdag 04 december 2010, 17:19:10
Citaat van: rugzak op zaterdag 04 december 2010, 12:36:15
Halo Willem,
Kijk hier eens [urlhttp://forum.3rail.nl/index.php?topic=20707.0][/url]
Succes
Rudi
Dit werkt beter ===> Klik



Dank Nobody,

Wat ik eigenlijk nog zou willen zien is de andere kant van dat printje...
Ben een electronica-nit-wit..... :oops:

mvg.
Willem E.
Re:Goedkoop beginnen met uitsluitend pc: wat nodig?
Goedenavond allemaal,

Hier nog even de beloofde foto's:



Het soldeerstation van 'Topcraft' van ALDI. Werkt prima, met 2 handige knijpertjes. Foto is gemaakt aan het begin.



Hier heb ik al een en ander gesoldeerd. Er zijn nog wat beginnersslordigheidjes te bespeuren: ik had natuurlijk beter verschillende kleuren kabel kunnen gebruiken, de weerstanden zitten niet in dezelfde richting (maakt voor werking niets uit) en er is wat soldeer gemorst op de RS232 aansluiting.

De middelste kabel van bovenstaande drie gaat op de BASE (middelste poot) van de transistor. De andere twee gaan op de buitenste aansluitingen van de transistor.



Hier zie je het eindresultaat. Ik ben nog wel vergeten om de weerstandjes ook in te pakken in krimpkous. Bovendien ben ik eigenlijk vergeten om de transistor te fotograferen. Nu is nog steeds niet goed te zien hoe een en ander moet worden aangesloten. Maar zoals ik zei: ik heb nog een doosje, dus dan kan ik die gebruiken om in de nabije toekomst een verbeterde versie te maken :). De kabels naar buiten ga ik nog wel een keertje in krimpkous inpakken.

Met vriendelijke groet,
Dennis