Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baanbouw

Gestart door th dinsdag 09 november 2010, 11:07:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Hoi Peter

Het oogt misschien krap maar er is ruimte genoeg over en het is ook op foto niet helemaal echt duidelijk te zien mag ik wel zeggen. Om straks nog ergens bij te kunnen heb dat al ingepland door een luikje te maken in de baan om toch overal bij te kunnen en waar straks niets van te zien is dat er een luikje zit het wordt weggewerkt met de scenery. ;). Hoe het allemaal gaat worden komt aan de orde als het zover is.
Groet Theo
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Gisteravond de zaagmaten uitgetrokken voor de tafel en vandaag de alm kokers alvast gezaagd op de zaak. Morgen nog even de ombouw kant en klaar maken zodat het als een bouwpakket in elkaar gezet kan worden in de hobbykamer. Hoop het morgenavond klaar te hebben na het werk en het komend weekend in elkaar staat op de kamer. :lol:
Zal nog wel foto's plaatsen van de tafel in het weekend om een beetje idee te geven hoe deze eruit komt te zien 8). Tot zover even maar er volgt meer de komende tijd groetjes Theo.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Hallo allemaal, gisteravond even stoom erachter gezet en klaar is de opbouw om in elkaar gezet te worden. Even een paar foto's van de tafel
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 8)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Detail aansluiting draagbalk
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Nog een detail
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
En hier het eindresultaat van de tafel van alm kokers van 100x50 mm
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Vanmorgen opgebouwd en na een kwartiertje klaar :lol:
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Een geslaagde klus en genoeg ruimte over
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Goed stevig ,sterk en lichte construtie
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Ben blij dat het op deze kamer past en is heel wat beter dan in de garage.
2e paasdag even houten platen halen bij de bouwmarkt en er op plaatsen om aan de rails te beginnen.Daar alles digitaal ga rijden is mijn vraag, zou je dan alle contacten onder de M- rails moeten doorverbinden met een extra
draadbrug om verzekerd te zijn van een goed contact? De rails zijn nog nieuw
en denk zelf dat het niet nodig is maar wat is jullie mening hierover, graag wat
reacties hierover. :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:baanbouw
Dat is helemaal niet nodig zolang dat om de meter een aansluiting aan je ringleiding hangt...

groeten minitreintje/Dylan
Re:baanbouw
Piwie
gast

Re:baanbouw
Dat ziet er stevig uit, zoals mintreintje al schreef kun je beter een ringleiding maken en om de meter een koppeling maken met de rails.

Gr.
Piwie.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Soldeer je dan een flexibele draad van 2,5 aan de rail en daarna aansluiten op de ringleiding?  8o
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:baanbouw
Neen, ik maak een aftakking met kleine draadjes die aan de dikke draden zitten ...


groeten minitreintje/Dylan
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Oke Thanks, :thumbup: allemaal weet weer even genoeg.
Groetjes Theo.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2011

offline
Re:baanbouw
Citaat van: th op zaterdag 23 april 2011, 18:29:42
Goed stevig ,sterk en lichte construtie

Het ziet er erg mooi uit. Ik hou best van dat materiaal maar is het handig? Je kunt niet van alles er makkelijk op bevestigen lijkt me en het trilt meer dan hout. Het advies van Minitreintje lijkt me verder uitstekend.

groet,
Michiel
Re:baanbouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:baanbouw
Als je er platen oplegt, lijkt me het handigst dat je ze met rubber isoleert vanwege de trillingen.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:baanbouw
Ook zou ik wat aandacht schenken aan de poten,want die staan (als ik het goed zie) koud op de vloer.

Of heb je daar al iets voor?

Nu zou je het gemakkelijk aan kunnen passen,tenminste zonder de platen natuurlijk.

Het is maar een idee........

M.v.g.

Hans V200.0
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Vandaag multiplex platen gehaald en laat deze nu even aclimatiseren op de hobbykamer en kunnen die morgen geplaatst worden. Onder de alm poten zijn houten plaatjes geplaatst (triplex) vanwege beschadiging laminaat te voorkomen. Tussen de alm kokers en houten platen plaats ik dikke wollige vloerbedekking op maat gesneden in de breedte van de kokers. In de kokers zit al steenwol om e.v.t trillingen te absorberen maar was eigenlijk niet nodig geweest, dit omdat de tafel zo star is gebouwd en er geen trillingen kunnen optreden.Heb van tevoren alles goed ingepland en voor zover mogelijk aan alles gedacht. ;)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:baanbouw
Je tafel is star genoeg denk ik zo,maar als je de platen erop legt,en je gaat erop rijden met de treinen,dan geven die prachtige vibraties door aan een starre tafel.

Dus alle geluidsdempende maatregelen die je getroffen hebt,zijn m.i niet overbodig :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Nog een foto uitvulling alm poot
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Het houten blad wordt ook vastgeschroefd op het alm anders krijg je dus extra vibraties als je deze los laat liggen en is ook normaal als iets niet goed vast zit toch of b.v zet deze tafel maar eens op een alm ondergrond nou dan ga je lopen van de trillingen. Bedoel ermee te zeggen alles wat niet goed vast zit gaat met een bepaalde frequentie meetrillen, zo ook met hout als deze op een houten vloer staat en zo ook met andere materialen. Heb deze dingen al vaker meegemaakt op mijn werk en enige is dan er voor te zorgen dat het goed wordt voorzien zodat de vibraties gelimineerd worden.
Groet Theo. ;)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Tussen de multiplex platen en alm constr 5 mm dik brandwerend foam aangebracht om geluid te reduceren en het werkt. Even een proefbaan gemaakt en met de stoomloc 3048 gereden.
Een paar foto's
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Tussendoor alvast een loc loods (bouwpakket) besteld wat mooi in het 3e tijdperk past
Re:baanbouw
TRUKO
gast

Re:baanbouw
Citaat van: th op zaterdag 23 april 2011, 18:29:42
Goed stevig ,sterk en lichte construtie

Hallo Th,

Dat ziet er mooi strak uit, wel een vraag: heb je nagedacht over de dikte van je plaat? Voor zover ik het kan zien heb je vrij grote vlakken waar de plaat geen steun heeft. Als straks de rails erop ligt, en je met 1 hand wilt steunen, en je doet dat midden op een vlak, buigt mogelijk je plaat door. Met eventueel alle gevolgen van dien voor je scenery.

Daarom heb ik gekozen voor ongeveer vlakken van 50x50cm om dit te voorkomen, en werk dan met 1,2cm mdf.

Gr.
Rutger



Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 8)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :P
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Hallo Rutger

De platen zijn 15 mm dik en allemaal 1220x610mm en zijn op de naden ondersteund onder de tafel d.m.v alm liggers en op plaatsen waar de naad net voorbij de liggers zijn aan de onderkant met een strook van 15mm dik 100mm breed en lgt naad vastgeschroefd aan de onderzijde van de baan.
Heb er al verschillende keren opgestaan om ergens bij te kunnen zelfs op de naden, en de platen blijven keurig vlak liggen 8).
Hopelijk voldoende geinformeerd ;)
Groet Theo.
Re:baanbouw
TRUKO
gast

Re:baanbouw
Citaat van: th op zondag 08 mei 2011, 20:20:58
Hallo Rutger
De platen zijn 15 mm dik en allemaal 1220x610mm en zijn op de naden ondersteund onder de tafel d.m.v alm liggers en op plaatsen waar de naad net voorbij de liggers zijn aan de onderkant met een strook van 15mm dik 100mm breed en lgt naad vastgeschroefd aan de onderzijde van de baan.
Heb er al verschillende keren opgestaan om ergens bij te kunnen zelfs op de naden, en de platen blijven keurig vlak liggen 8).
Hopelijk voldoende geinformeerd ;)
Groet Theo.

Hoi Theo,

Klinkt als een sterke tafel... :)...veel plezier verder met de bouw!

Gr.
Rutger
Re:baanbouw
jakeman
gast

Re:baanbouw
Ik vind dit een erg leuk draadje. Het doet me dus herinneren aan de M* baan die ik als klein kind bij ons in de straat op zolder bij de vader een vriendje zag, Dat was ongeveer deze baan, maar dan met wat meer opstelsporen en ook zoveel bruggen als jouw baan;

Op de buitenste baan reden 2 sneltreinen (E110 en E103) met een omschakeling als de ene in het station aankwam vertrok de andere in tegenovergestelde richting. Zo ook met de binnenste sporen , daar wisselden dan steeds 2 goederentreinen (E94 en V100). Dat was mijn eerste echte kennismaking met Marklin om nooit te vergeten.
Heel veel succes met je baan en ik blijf dit draadje volgen!
Groeten Jake
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Beste forumleden, Heeft nog iemand een idee om de baan wat anders te kunnen maken?
Alle ideeën zijn welkom en ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast mijn dank groet Theo.
Re:baanbouw
Ronald69
gast

Re:baanbouw
Hoi Theo,
Misschien zou het beter zijn geweest eerst een goed doordacht baanplan te ontwerpen, wellicht meerdere, en dan pas te gaan bouwen.
Alle goed bedoelde ideeën die in de wel bekende baanplanboeken staan ten spijt maar het is beter zelf iets te gaan ontwerpen.
Waarom? De meeste ontwerpen die in dit soort boeken staan zijn "rondrijbanen" en bieden weinig afwiseling, zeker na de huidige maatstaven zoals digitaal rijden enz.
De fout die de meeste (her)beginners maken is dat zij te snel beginnen om maar te kunnen rijden en het liefst volledig afgebouwd na een jaar.
Dus hou je zelf niet voor de gek om te kijken naar verschillende banen hier op dit forum die wel af zijn, een modelbaan is nooit af!!
Mijn suggestie in deze is neem er de tijd voor en laat je niet opdringen door anderen.
Ga rustig nadenken over:
* Tijdperk
* Land
* Soort station(hoofdbaan, nevenbaan, locaalbaan enz.)
* Digitaal/analoog
* Enz.

Mooi spreekwoord: beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.

Succes.

Grt, Ronald.
Re:baanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:baanbouw
Re:baanbouw
jakeman
gast

Re:baanbouw
Ik zou Wintrack gebruiken om een baan te ontwerpen, omdat je dan dus ook in 3D kunt zien hoe de baan wordt, ook met de gebouwen en bruggen etc die je wil gebruiken.
Groeten Jake
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Hoi Ronald
Sorrie maar zat even in een dip, vandaar ik op dat moment met alles opnieuw wilde beginnen. Maar ga gewoon weer verder :-) met dit ontwerp en is een voor mij een goed doordacht plan waar al een tijd mee bezig was alles goed voor te bereiden, en ook gelukt is. Krijg altijd weer ideeën met bouwen om iets te veranderen, maar dat is hobby en maakt het alleen maar spannend en leuk.
Maar wat in je beschrijving staat kan ik achter staan en begrijp je bedoeling, maar dank voor je tips en is misschien ook een goede raad voor anderen.
Groeten Theo. :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Dank je baanontwerpen kan er misschien wat uithalen en in mijn ontwerp toepassen.
Groet Theo. ;)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Hoi Jake
Wintrack is inderdaad een mooi prog, en heb er over nagedacht er ook een aan te schaffen.
Je ziet veel meer totaalbeelden in 3D, heb het op jou en andere draadjes ook gezien.
Groet Theo. :)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
Weer een stukje aanleg van de baan, zoals bruggen en op/afritten. Een bijzonder leuk werkje 8). Een paar foto's
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 8)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 8o
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :lol:
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
  B)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :P
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 8)
Re:baanbouw
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:baanbouw
 :mrgreen: