Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?

Gestart door toelie zondag 07 november 2010, 23:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
he

ik zit met een probleem het zit zo, ik wil beginnen met 3 rail analoog van marklin en hier had ik al wat van. maar ik heb nog een groote collectie locs van 2 rail van verschilende merken nou zou het mooi zijn om ze omtebouwen zo dat ik wat 3 rail locs heb maar bij alles wat ik lees moet je ook een decoder inbouwen maar dit is voor digitaal toch ? werkt het dan wel op analoog ? waarom kan het niet zonder decoder ? en wat is goedkoper ombouwen of ruilen, verkopen en nieuw kopen. ik weet dat marklin niet veel nederlandse modelen heeft en die heb ik nu wel dus daarom lijkt ombouwen me mooi maar daar hangt waarschijnlijk een prijs kaartje aan. wie kan me helpen ?

al vast bedankt

gr toelie
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
volgens mij haal je wat zaken door elkaar.....

ten eerste;

Voor analoog treingebruik hoef je geen decoder te heben.

ten tweede

gelijkstroom (2rail) is best om te bouwen naar wisselstroom(3rail) belangrijkste is bijna wel of je ruimte hebt om een sleper te plaatsen. De ombouw is bijna altijd wel mogelijk.


bij ombouw van 2rail naar 3rail moet je eigenlijk ook de asjes van de wielen vervangen, soms zit er verschil in de spoorbreedte, al is het misschien maar 1 mm

als laatste, ombouw hoeft niet zo duur te zijn, sleper is het geld niet, tijd is van je zelf
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Als je je 2-rail lok's op 3-rail wilt laten rijden zul je er toch een decoder in moeten stoppen. En uiteraard een sleper.

De decoder zorgt er voor dat de analoge wisselspanning wordt gelijk gericht t.b.v. de gelijkstroom motor.

Gr, Ben.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 07:58:23
Als je je 2-rail lok's op 3-rail wilt laten rijden zul je er toch een decoder in moeten stoppen. En uiteraard een sleper.

De decoder zorgt er voor dat de analoge wisselspanning wordt gelijk gericht t.b.v. de gelijkstroom motor.

Gr, Ben.
Aanvulling:
Zonder decoder kan je niet voor of achteruit rijden.
In plaats van een decoder zou ook een ouderwets omkeerrelais bruikbaar zijn. Dit is echter duurder.

Ombouwen van oude locs is technisch mogelijk. Maar je moet je afvragen of het financieel wel interessant is. Als je veel locs hebt, moet je ook een grote baan hebben. En bij een analoge baan veel schakelbare baanstukken.

groetjes
Henk
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Henk op maandag 08 november 2010, 08:25:05Aanvulling:

Zonder decoder kan je niet voor of achteruit rijden.
In plaats van een decoder zou ook een ouderwets omkeerrelais bruikbaar zijn. Dit is echter duurder.


Er valt toch niets om te polen bij een wisselspanning? Wat doet zo'n relais dan precies?

Gr, Ben.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Nou nou Toelie! Weinig Nederlandse modellen, huh... je zou eens moeten weten!  check de fora maar eens.  Wim
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Ik denk dat Toeli bedoelt dat hij veel 2-rail NL materieel heeft wat M* niet maakt. En hij wil die op 3-rail hebben.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 08:29:18
Er valt toch niets om te polen bij een wisselspanning? Wat doet zo'n relais dan precies?
Gr, Ben.
Hoi Ben, het omschakelrelais kiest één van de twee wikkelingen van de Märklin allstroommotor. Eén wikkeling voor vóóruit, en een wikkeling voor achteruit.  
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Toelie, wat is je grootste beweegreden om naar 3-rail te gaan?
Tot zover zie ik alleen maar (financiele) nadelen voor jou.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Kappa op maandag 08 november 2010, 11:53:41
Toelie, wat is je grootste beweegreden om naar 3-rail te gaan?
Tot zover zie ik alleen maar (financiele) nadelen voor jou.

idd! dacht idem! Waarom niet gewoon lekker (analoog) 2-railen?

Vr. groet, Patrick
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Märklin en 3-rail zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ken geen H0 merk meer waar 3-rail het hoofdbestanddeel is. Alle overige H0 merken zijn 2-rail.

Märklin 1-schaal is ook 2-rail, en ook Z-schaal.

Indien Märklin niet dominant was en daarom velen onder ons (in vooral Noord-Europese landen) gestart waren met Märklin, zou 2-rail veel meer voorkomen en zelfs dominant zijn op de H0 markt.

Märklin is vooral door de jaren heen een solide produkt geweest waar modelgetrouwheid eerder ondergeschikt was. De oudere Märklin loks zijn stevig speelgoed en zeer betrouwbaar. Dat was vroeger wel anders met 2-rail, maar, zonder uit ervaring te spreken, is 2-rail nu veel betrouwbaarder.

Märklin heeft verder Trix gekocht (voorheen ook 3-rail) en zich zo verzekerd van een deel van de 2-rail markt. Op (lange) termijn zo het wel eens kunnen betekenen dat 3-rail langzaam uitgefaseerd wordt en er meer nieuwere modellen van Trix 2-rail op de markt komen dan Märklin 3-rail.

Conclusie: Als ik nog voor de keuze zou staan, zou ik direct voor 2-rail gaan. En Trix kopen wanneer robuustheid belangrijker is dan modelgetrouwheid.


nmbs < Willy > sncb
==============
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Nobody op maandag 08 november 2010, 11:43:03
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 08:29:18
Er valt toch niets om te polen bij een wisselspanning? Wat doet zo'n relais dan precies?
Gr, Ben.
Hoi Ben, het omschakelrelais kiest één van de twee wikkelingen van de Märklin allstroommotor. Eén wikkeling voor vóóruit, en een wikkeling voor achteruit.  

Da's me bekend. Maar het gaat hier om 2-rail modellen. En die hebben niet zo'n motor dus kun je daar ook zo'n relais niet toepassen.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 12:39:38
Citaat van: Nobody op maandag 08 november 2010, 11:43:03
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 08:29:18
Er valt toch niets om te polen bij een wisselspanning? Wat doet zo'n relais dan precies?
Gr, Ben.
Hoi Ben, het omschakelrelais kiest één van de twee wikkelingen van de Märklin allstroommotor. Eén wikkeling voor vóóruit, en een wikkeling voor achteruit.  

Da's me bekend. Maar het gaat hier om 2-rail modellen. En die hebben niet zo'n motor dus kun je daar ook zo'n relais niet toepassen.
De gelijkgerichte en afgevlakte wisselspanning zou met zo'n relais omgepoold kunnen worden t.b.v. de gelijkstroommotor.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Wim: ik kan je niet meer volgen. En ik geloof niet dat Toelie iets aan je advies heeft.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Spoorman op maandag 08 november 2010, 13:09:00
Wim: ik kan je niet meer volgen. En ik geloof niet dat Toelie iets aan je advies heeft.
Ben, Toeli heeft 2-rail gelijkstroommodellen met gelijkstroommotoren.
Hij wil die modellen op 3-rail wisselstroom laten rijden (analoog). Dat wordt dus ombouwen.
Buiten de mechanische ombouw (sleper, wielstellen), dient hij iets aan de voeding van de motoren te doen. Of een decoder inbouwen, óf de wisselstroom gelijkrichten en afvlakken en de motor ompolen met de Märklin schakelpuls en het daarop reagerende relais. 
Dit is geen bekerings actie.  :)
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Je kunt toch makkelijk het spul op een baan laten rijden, maak gewoon twee verschillende stroomkringen, dat de rails er dan niet eender uitziet, met zulke compromissen moet je dan leven. Ik heb ook van alles door elkaar heen verzameld, en ga echt niets ombouwen. Wereldwijd is gelijkstroom een grote markt, in europa is dat een ander verhaal, kijk er de jaarcijfers van de grote fabrikanten  maar op na!  Wim
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Je hebt ook analoog iets nodig dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom en adequaat reageert op de omschakelpuls. Daarvoor bestaan elektronische bouwsteentjes, bijvoorbeeld de zogenaamde FRU van Uhlenbrock. Maar een decoder kan het ook en is nauwelijks duurder. Groot voordeel kan zijn dat veel tweerailmodellen een nem-plug hebben waar je de decoder zo kan inprikken. Zonder plug is het iets lastiger, maar dat is het met zo'n bouwsteentje altijd.
Sleper eronder, wat draadjes omsolderen en gaan met die banaan. Indien nodig de wielen vervangen.

Waarom iemand van tweerail naar drierail zou willen overstappen ontgaat me, maar dat is mijn beperking.  :D
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: P@tje op maandag 08 november 2010, 12:03:50
Citaat van: Kappa op maandag 08 november 2010, 11:53:41
Toelie, wat is je grootste beweegreden om naar 3-rail te gaan?
Tot zover zie ik alleen maar (financiele) nadelen voor jou.

idd! dacht idem! Waarom niet gewoon lekker (analoog) 2-railen?

Vr. groet, Patrick

nou we hebben ook 2 rail maar dat is oud en als je baan groter is dan 1 rondje en 4 rechten ( zeg maar het standaard rondje) werkt het niet meer weet ook niet waarom maar het is waardeloos dus 2 rail is uitgesloten en vooral nu we al wat 3 rail spullen hebben gekocht kunnen we niet meer terug

als ik het goed begrijp kun je de + draad wel op een sleper aansluiten maar dit werkt niet omdat het gelijk stoom is en de ander wisselstroom ?
om van gelijk stroom naar wissel stroom (of andersom) over te gaan moet je daar een decoder voor hebben ? of zijn er ander manieren ? en als je dat heb veranderd werkt het dan wel ?

ik heb bijvoorbeeld een hondekop van de ns 2 rail zou mooi zijn om die om te bouwen
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Nou staat dat dus in het bericht boven jouw bericht.  :shock:
Maar vertel eens, wat voor locs heb je?

Dat het niet werkt heeft niets met tweerail of drierail te maken.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: henkv op maandag 08 november 2010, 17:20:10
Nou staat dat dus in het bericht boven jouw bericht.  :shock:
Maar vertel eens, wat voor locs heb je?

Dat het niet werkt heeft niets met tweerail of drierail te maken.

ik heb bijvoorbeeld een hondekop van de ns 2 rail zou mooi zijn om die om te bouwen
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Als het 2-rail-spul "oud en waardeloos" is en je al begonnen bent om in nieuw 3-rail materiaal te investeren, dan is wat mij betreft de zaak duidelijk... ik persoonlijk zou alles van de hand doen én nieuw materiaal van de opbrengst kopen.

Vr. groet, Patrick
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Is dat een oude Lima Hondekop of eentje van Piko?

Zoals gezegd moet er elektrisch iets gebeuren in het model. Het motortje werkt alleen op gelijkstroom, zodat de wisselstroom moet worden omgezet in gelijkstroom. Verder kan de Hondekop niets met de 24 volt omschakelpuls die de rijrichting moet veranderen. Er moet dus iets in dat daar wel adequaat op reageert en ervoor zorgt dat de stroom op de motor wordt omgepoold.

Daarvoor heb je speciale bouwsteentjes die je gewoon tussen stroomafname en motor/verlichting zet. Maar een decoder voor Motorola kan het ook. Vrijwel alle drierailmodellen van de laatste 20 jaar (Märklin en andere merken) hebben een soort decoder aan boord, ongeacht de vraag of er digitaal of analoog mee zal worden gereden. Sterker, hedendaagse Märklin modellen zitten elektrisch precies zo in elkaar als tweerailmodellen.

Als je een Piko Hondekop hebt, dan zou ik hem verkopen en een drierailexemplaar aanschaffen. Ben je vermoedelijk net zo duur uit. Een oude Lima is voorbereid op het plaatsen van een sleper. Het monteren van een decoder stelt niets voor. Prima model om eens op te oefenen.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Toeli, lees ook eens de reacties die onder je eerste bericht staan.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: henkv op maandag 08 november 2010, 17:31:11
Is dat een oude Lima Hondekop of eentje van Piko?

Zoals gezegd moet er elektrisch iets gebeuren in het model. Het motortje werkt alleen op gelijkstroom, zodat de wisselstroom moet worden omgezet in gelijkstroom. Verder kan de Hondekop niets met de 24 volt omschakelpuls die de rijrichting moet veranderen. Er moet dus iets in dat daar wel adequaat op reageert en ervoor zorgt dat de stroom op de motor wordt omgepoold.

Daarvoor heb je speciale bouwsteentjes die je gewoon tussen stroomafname en motor/verlichting zet. Maar een decoder voor Motorola kan het ook. Vrijwel alle drierailmodellen van de laatste 20 jaar (Märklin en andere merken) hebben een soort decoder aan boord, ongeacht de vraag of er digitaal of analoog mee zal worden gereden. Sterker, hedendaagse Märklin modellen zitten elektrisch precies zo in elkaar als tweerailmodellen.

Als je een Piko Hondekop hebt, dan zou ik hem verkopen en een drierailexemplaar aanschaffen. Ben je vermoedelijk net zo duur uit. Een oude Lima is voorbereid op het plaatsen van een sleper. Het monteren van een decoder stelt niets voor. Prima model om eens op te oefenen.

volgens mij is het een lima
over de decoder met elke kan zowel digitaal als analoog gereden worden ? hoeveel euro kost zon decoder voor bijvoorbeeld deze trein ?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Je hebt goedkope van Tams,... maar de betere decoders zijn van ESU,...
Ik weet dat de ESU +- 30 EUR kost

groeten minitreintje/Dylan
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
en een sleper ?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
? 2 á 3
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
dit betekent dat ik voor ongeveer 35 euro kan ombouwen ?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Waarom ga je niet 3 rail gelijkstroom rijden?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Onze Catzeiler heeft de "goedkoopste" optie, afgezien van de lokombouw: gelijkstroom op 3 rail, is alleen zonder erg veel maatregelen niet mogelijk bij wissels en zo, vooral omdat M* wissels niet ontworpen zijn voor wisselende polariteiten op middelleider en railstaven.

Groet, Anne W
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Met digitaal is er eigenlijk geen verschil meer tussen wisselstroom en gelijkstroom. Wel is er natuurlijk een verschil tussen 3-rail en 2-rail. Veder is het zo, dat bij automatiseren het ook niet erg is, dat er keerlussen in zitten, zolang deze door de software worden gedetecteerd en automatische omschaking plaats vindt.

@Anne W, volgens mij zijn de K-wissels wel degelijk geschikt om met 2-rail over te rijden, want de spoorstaven zijn volledig van elkaar gescheiden. Bij sommige wissels, moet je wel iets aan de tongen en binnenliggende spoorstaven, want, die worden niet altijd gevoed.

In de toekomst komen er waarschijnlijk zowel 2-rail als 3-rail treinen op mijn baan te rijden, waarbij de blokken automatisch omschakelen qua voeding.

Groet,
Bert
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: catzeiler op maandag 08 november 2010, 21:16:26
Waarom ga je niet 3 rail gelijkstroom rijden?
Dan ben je wel heel erg beperkt, zo moet je altijd elke lok aanpassen en kan je niet zomaar een lok van een ander op jouw baan laten rijden.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
ja want als ik dan een analoge marklin koop doet hij het niet

ik denk dat ik er een paar omlaat bouwen met decoder maar dan kan ik net zo goed digitaal gaan rijden
is dit mogelijk op m-rail ? en welk soort digitale besturing kan ik dan het best kopen ?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Ik zou 100% zeker Digitaal gaan rijden want ook dan heb je veel mooier optrekken/afremmen en betrouwbaarder rijden ivm de constante volle baanspanning. Uiteraard is er dan ook veel meer mogelijk met schakelen verlichting geluid etc etc ik zou nooit meer terug willen naar analoog mijn vroegere banen altijd haperen of stilstaan bij langzaam rijden!
Verder moet ik eerlijk zeggen ik ben niet zo'n heel grote fan van Nederlandse modellen op een paar na dan maar vind dat er voor wisselstroom wel vrijwel elk model te verkrijgen is van de Nederlandse modellen. Wisselstroom 3 rail uitvoeringen zijn ook van Fleischmann, Roco, Lilliput, Brawa, Hag etc mogelijk.

Groeten Jake
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Voor je Digitale besturing: Je kunt al beginnen met een simpele Mobile Station tot 10 Locs (dat heb ik nu nog ook). Als je groter of meer functies wil: Een Central Station 1 of 2, of een Ecos 1 of 2 of een Intellibox is een goede optie, dan kan je later nog een PC erop aansluiten als je meer wil doen met automatiseren. Een Raptor kan erg veel maar heeft een klein display, echter heb je dan geen pc meer nodig want hij kan vrijwel alles qua automatisering. Je bent dan relatief goedkoop uit maar je moet dan wel een extra externe booster erbij kopen.
Ikzelf denk aan een Ecos 2 omdat die naast de 3 rail treinbaan ook mijn 2 rail trambaan kan aansturen. Hij is niet goedkoop maar heeft wel al een sterke ingebouwde booster voor goede voeding om wel 6 a 7 locs moeiteloos tegelijk te laten rijden, mooi overzichtelijk kleurendisplay en je kunt trajecten en pendeldiensten programmeren. Dit kan ook prima met M-rail, dat hebben er enkele op dit forum ook. Ik wil daarnaast voor de automatisering het eenvoudig lijkende iTrain gaan gebruiken.

p.s. Digitaal lijkt even enorm omschakelen, maar uiteindelijk heb je minder gedoe met bedrading en schakelen, en veel meer en betrouwbaarder rijplezier! Succes.

Groeten Jake
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: Anne W op maandag 08 november 2010, 22:29:41
Onze Catzeiler heeft de "goedkoopste" optie, afgezien van de lokombouw: gelijkstroom op 3 rail, is alleen zonder erg veel maatregelen niet mogelijk bij wissels en zo, vooral omdat M* wissels niet ontworpen zijn voor wisselende polariteiten op middelleider en railstaven.

Groet, Anne W
Gelijkstroom op 3-rail is helemaal niet zo moeilijk.
Je gebruikt de middelleider en de railmassa. Je hebt dus wel een sleper nodig.
Elke Marklin loc kan op gelijkstroom rijden.
Je kunt de oude omkeerrelais gebruiken, maar als je deze vervangt door 2 diodes kun je ook van richting wisellen door de polariteit om te draaien (middelleider en massa omwisselen).

Henk
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: jakeman op dinsdag 09 november 2010, 01:55:40
Voor je Digitale besturing: Je kunt al beginnen met een simpele Mobile Station tot 10 Locs (dat heb ik nu nog ook). Als je groter of meer functies wil: Een Central Station 1 of 2, of een Ecos 1 of 2 of een Intellibox is een goede optie, dan kan je later nog een PC erop aansluiten als je meer wil doen met automatiseren. Een Raptor kan erg veel maar heeft een klein display, echter heb je dan geen pc meer nodig want hij kan vrijwel alles qua automatisering. Je bent dan relatief goedkoop uit maar je moet dan wel een extra externe booster erbij kopen.
Ikzelf denk aan een Ecos 2 omdat die naast de 3 rail treinbaan ook mijn 2 rail trambaan kan aansturen. Hij is niet goedkoop maar heeft wel al een sterke ingebouwde booster voor goede voeding om wel 6 a 7 locs moeiteloos tegelijk te laten rijden, mooi overzichtelijk kleurendisplay en je kunt trajecten en pendeldiensten programmeren. Dit kan ook prima met M-rail, dat hebben er enkele op dit forum ook. Ik wil daarnaast voor de automatisering het eenvoudig lijkende iTrain gaan gebruiken.

p.s. Digitaal lijkt even enorm omschakelen, maar uiteindelijk heb je minder gedoe met bedrading en schakelen, en veel meer en betrouwbaarder rijplezier! Succes.

Groeten Jake

ja dat lijkt me veel beter ik heb namelijk een vrij grote baan dus zou dat mooi zijn. raad je mij een simpele Mobile Station aan als je kijkt naar kosten en beginner ? is dit makkelijk op m rail aan te sluiten ?

maar kan ik zelf een sleper en decoder aan brengen op een lima hondenkop ? en werkt het dan of moet er meer aangepast worden ?
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Een simpele Mobile station 1 (vanaf 70 Euro 2e hands te verkrijgen) daarmee kan je 10 treinen besturen, er kunnen 10 locs in het geheugen staan en je kunt per loc de functies schakelen (rijwerkverlichting, frontlichten, Misthoorns, Stoomfluit etc). Met een Mobile station 2 (vanaf rond de 120 Euro 2e hands te verkrijgen) kan je daarbovenop ook nog wissels bedienen. Ik heb momenteel 2x Mobile station 1, alle twee zaten ze in een startset. Dat is natuurlijk ook een voordelige optie, om een startsetje te kopen dan zit er ook de Mobile station, aansluitrails, overige rails, een leuk locomotiefje en wagonnetjes bij. Ik zou er wel 1 willen verkopen eventueel aangezien ik dadelijk toch een Ecos 2 ga kopen.

Ik heb zelf aansluitrails voor zowel K- als C-Rails, daarin kan je de stekker van de Mobile Station steken. Ik weet niet of er ook 1 voor M-Rails is, maar je kan uiteraard wel ergens een overgangsrail van M naar C rails plaatsen met daaraan een aansluitrail mocht er geen andere optie zijn, ik heb niet zo veel ervaring met M-rails. Ik weet echter wel dat er op dit forum genoeg mensen met M-rails de baan perfect hebben weten te digitaliseren, tenslotte blijven het gewoon dezelfde 2 railstaven en de puko's in het midden. De baan moet echter gevoed worden door een aparte Trafo, de mobile station heeft van zichzelf geen booster en levert geen spanning.
Je kan denk ik beter de eerste keer een dealer of ervaren iemand een decoder laten inbouwen in een loc of treinstel, omdat het niet altijd eenvoudig kan zijn als je het nog nooit gedaan hebt. Je kunt de decoder namelijk opblazen. De bedrading moet goed worden aangesloten en dat is per loc verschillend. Een sleper kan je wel zelf monteren als je handig bent, verder zal er iets aan de gelijkstroom/wisselstroom binnen in de loc gedaan moeten worden maar ook dat is per loc verschillend. Ik vraag Martijn Lankhaar (hier ook op dit forum te vinden) hiervoor hij werkt voor Wsum Treinen in Waalwijk, hij is erg handig en kan alles (ver)bouwen, maar er zijn uiteraard veel meer experts.

Succes!

Groeten Jake
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Voor die prijzen zijn de mobiles nieuw te koop, te weten mobiles die uit startsets zijn gehaald. Maar misschien bedoel je dat ook.

Citaat van: toelie op dinsdag 09 november 2010, 14:09:25maar kan ik zelf een sleper en decoder aan brengen op een lima hondenkop ? en werkt het dan of moet er meer aangepast worden ?

Dit moet zo'n beetje de gemakkelijkste ombouw denkbaar zijn.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Citaat van: jakeman op dinsdag 09 november 2010, 18:27:49
Een simpele Mobile station 1 (vanaf 70 Euro 2e hands te verkrijgen) daarmee kan je 10 treinen besturen, er kunnen 10 locs in het geheugen staan en je kunt per loc de functies schakelen (rijwerkverlichting, frontlichten, Misthoorns, Stoomfluit etc). Met een Mobile station 2 (vanaf rond de 120 Euro 2e hands te verkrijgen) kan je daarbovenop ook nog wissels bedienen. Ik heb momenteel 2x Mobile station 1, alle twee zaten ze in een startset. Dat is natuurlijk ook een voordelige optie, om een startsetje te kopen dan zit er ook de Mobile station, aansluitrails, overige rails, een leuk locomotiefje en wagonnetjes bij. Ik zou er wel 1 willen verkopen eventueel aangezien ik dadelijk toch een Ecos 2 ga kopen.

Ik heb zelf aansluitrails voor zowel K- als C-Rails, daarin kan je de stekker van de Mobile Station steken. Ik weet niet of er ook 1 voor M-Rails is, maar je kan uiteraard wel ergens een overgangsrail van M naar C rails plaatsen met daaraan een aansluitrail mocht er geen andere optie zijn, ik heb niet zo veel ervaring met M-rails. Ik weet echter wel dat er op dit forum genoeg mensen met M-rails de baan perfect hebben weten te digitaliseren, tenslotte blijven het gewoon dezelfde 2 railstaven en de puko's in het midden. De baan moet echter gevoed worden door een aparte Trafo, de mobile station heeft van zichzelf geen booster en levert geen spanning.
Je kan denk ik beter de eerste keer een dealer of ervaren iemand een decoder laten inbouwen in een loc of treinstel, omdat het niet altijd eenvoudig kan zijn als je het nog nooit gedaan hebt. Je kunt de decoder namelijk opblazen. De bedrading moet goed worden aangesloten en dat is per loc verschillend. Een sleper kan je wel zelf monteren als je handig bent, verder zal er iets aan de gelijkstroom/wisselstroom binnen in de loc gedaan moeten worden maar ook dat is per loc verschillend. Ik vraag Martijn Lankhaar (hier ook op dit forum te vinden) hiervoor hij werkt voor Wsum Treinen in Waalwijk, hij is erg handig en kan alles (ver)bouwen, maar er zijn uiteraard veel meer experts.

Succes!

Groeten Jake

oke bedankt was vanmiddag naar de dealer in de buurt gereden maar die wou het niet meer doen :x
tegenslag moet dus nu iemand anders hebben geluk woon ik niet ver van waalwijk

gr toelie
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Korte cursus Lima Hondekopombouwen.

Info: de Lima Hondekop zit supersimpel in elkaar. Het ding heeft een motordraaistel en een loopdraaistel. Bij ieder draaistel wordt met twee wielen van één rails stroom afgenomen. Vandaar dat het ding op een tweerailbaan vaak zo beroerd loopt, te weinig stroomafname. Op een drierailbaan speelt dat minder. Je hebt dan toch van 4 wielen massa.

1. Openmaken en sleper plaatsen onder het loopdraaistel. Verder niet echt mijn specialiteit.
2. Aan het motordraaistel loopt een korte draad van een stroomafnamelipje direct naar een koolborstelhouder. Dat draadje verwijderen en een voldoende lange draad aan het stroomafnamelipje solderen.
3. Aan dezelfde koolborstelhouder zit een draad naar het lampje. Ook lossolderen.
4. Aan de andere koolborstelhouder zit een draad naar de stroomafnemer van het loopdraaistel. Ook lossolderen van de koolborstelhouder.
5. Van decoder de stekker losknippen. De rode draad van de decoder moet met de draad van de sleper worden verbonden. De zwarte draad moet met de beide draden naar de stroomafnemers van de draaistellen worden verbonden. Grijs en oranje ieder aan een koolborstelhouder en het rijdt. Je kunt nog de draad van het lampje met de witte draad verbinden. Dan heb je in ieder geval in deze bak kopverlichting (tevens schijnwerper, maar dat is een ander verhaal).

Vanzelfsprekend is het aan te raden de decoder een net plekje te geven.
Zoals gezegd, dit moet zo'n beetje de gemakkelijkste ombouw denkbaar zijn van een model zonder stekker. Als het werkt, geeft het veel voldoening.

Desalniettemin geheel op eigen risico vanzelfsprekend.  :)
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
als dat alles is kan ik het makkelijk zelf doen

bedankt voor de uitleg
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Geen dank.
Indien nog vragen, gewoon stellen, desnoods met een foto van de werkzaamheden.
Indien gelukt, laat het even weten/zien.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Beste Toelie,

Ik adviseer je wel om even een PB aan Martijn te sturen met de vraag wanneer hij je kan helpen, hij is er lang niet altijd.

Groet, Anne W
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
ik moet de spullen nog kopen maar dan horen jullie het wel
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
bij M-rail kun je je aansluitrail gewoon los onder de baan plakken, en dan door het hout twee draadjes aansluiten van je c-rail (makkelijk met twee connectortjes) naar je M-rail....................
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Dan kan hij toch beter het aansluitboxje voor K rails kopen en de draadjes gewoon met de M rails verbinden.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
ook een optie
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Maar kost geld.
Re:heb 2 rail wil naar 3 rail ombouwen of verkopen en nieuw kopen ?
Als een hobby geen geld mag kosten  is het een liefhebberij.