Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Kerstbaan/ Nieuwe foto's en filmpje.

Gestart door PH zondag 07 november 2010, 20:49:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kerstbaan/ Nieuwe foto's en filmpje.
Hallo allemaal,

Ik heb het plan opgevat om voor de kerstdagen een baantje te maken op een beperkt oppervlak. Het worden 2 aparte 8-jes (die wel verbonden zijn) met aparte trafo's zodat mijn 2 kinders geen ruzie hoeven te maken wie er mag rijden. Het moet een sneeuwlandschap worden met iets van een stationnetje. De linkerhelft komt onder een berg en de rechterkant blijft zichtbaar.
Tips, commentaar of ideeen zijn welkom.



Gr Peter
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Bedankt voor de leuke reakties. Hier kan ik echt wat mee

Ik denk dat ik er maar mee stop om hier wat te posten. Als je niet in het kliekje past of een mega-baan hebt met alles erop en eraan hoor je er kennelijk niet bij. Het is namelijk best leuk om wat reacties te krijgen, positief of negatief.
Bedankt diegene die in het verleden wel de moeite genomen hebben om af en toe te reageren. Dit geldt vooral ook voor mijn andere baan.

Veel geluk en spoor ze.

Gr Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Kerstbaan
Jammer dat je maar 9 uur geduld hebt, waarvan er gemiddeld 7 slapend doorgebracht worden!
Re:Kerstbaan
caponordtraveller
gast

Re:Kerstbaan
 :lol: :lol: :lol:
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Kerstbaan
Citaat van: PH op maandag 08 november 2010, 06:32:37
Bedankt voor de leuke reakties. Hier kan ik echt wat mee

Ik denk dat ik er maar mee stop om hier wat te posten. Als je niet in het kliekje past of een mega-baan hebt met alles erop en eraan hoor je er kennelijk niet bij. Het is namelijk best leuk om wat reacties te krijgen, positief of negatief.
Gr Peter

zozo , mijnheer is wel erg ongeduldig , en wat betreft de qualificatie "kliekje' , ach , ik maak er maar geen woorden aan vuil...... :? :? :?
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Citaat van: peter1234 op maandag 08 november 2010, 07:08:38
Citaat van: PH op maandag 08 november 2010, 06:32:37
Bedankt voor de leuke reakties. Hier kan ik echt wat mee

Ik denk dat ik er maar mee stop om hier wat te posten. Als je niet in het kliekje past of een mega-baan hebt met alles erop en eraan hoor je er kennelijk niet bij. Het is namelijk best leuk om wat reacties te krijgen, positief of negatief.
Gr Peter

zozo , mijnheer is wel erg ongeduldig , en wat betreft de qualificatie "kliekje' , ach , ik maak er maar geen woorden aan vuil...... :? :? :?
Citaat van: wilbertb op maandag 08 november 2010, 06:57:18

Jammer dat je maar 9 uur geduld hebt, waarvan er gemiddeld 7 slapend doorgebracht worden!

Oud zeer, laat maar. Ik heb in ieder geval 3 reacties. Bedankt.





Re:Kerstbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Kerstbaan
Leuk zoeen sneeuwbaantje, zie je niet veel.

Je wist het waarschijnlijk al maar bij de action of xenos kan je rond deze dagen (heel goedkoop) spuitsneeuw kopen.

Groet, Lesley
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kerstbaan
Ben zelf ook bezig met een winterbaan.
Spuitsneeuw zoals nu te koop is veelal "brol". Het is een soort schuim dat bij het vastnemen terug aan uw handen plakt (ipv van aan de boom waar het hoort te zitten) + is niet duurzaam.
Beter zijn de producten van Noch, Busch, Faller, Auhagen met hun struktuur / poeder / glinstersneeuw.
Insmeren met verdunde houtlijm en strooien.

Guy
Re:Kerstbaan
Veer
gast

Re:Kerstbaan
Hoi,

Ziet er leuk uit. Maar kan je niet beter in elke baan een doodlopend spoortje leggen? Dan heeft elk kind een spoortje.

Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien. Ga je deze baan onder de kerstboom bouwen?
Re:Kerstbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kerstbaan
 :D Hallo Peter, hieronder een link naar mijn kerstbaantje.
Even naar beneden scrollen en dan zie je een stuk of wat foto's ter inspiratie.
Veel plezier met het bouwen! :D
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19699.0

Dirk-Jan
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Kerstbaan
Hey,

Beetje geduld Peter :lol: Soms zijn er mooie films op tv, en ga je niet meer alles langs op het forum :lol:
Daarom stel ik voor dat er hier even een veeg van een admin door heen moet?  :)

Leuk idee van met de sneeuw, past goed bij de tijd van het jaar. Zou het een leuk idee zijn als je net een paar opstelspoortjes meer doet en daar een stukje industrie bij bouwd? Dan hebben de kidz iets meer te rijden dan een rondje. Het zou helemaal geweldig zijn als je er dan een paar ontkoppelrails in bouwd, en dat deze via een knopje te bedienen zijn. Eveneens als de wissels.

Mvg, Wijbe
Re:Kerstbaan
TimT
gast

Re:Kerstbaan
sluit me aan bij de vorige even geduld hebben :) (Think positive )
denk dat ze zich wel zullen amuseren met hun baan :)
been eens benieuwd hoe je sneeuw zal doen zoals hierboven vermeld die spuitsneeuw is eigenlijk maar niets :(
had eens een oud huisje erin gespoten en heb geen gedacht wat ik er moet van vinden :p

natuurlijk als dit een tijdelijk kerstbaan is kan je wel die sneeuw gebruiken omdat ik denk dat ze goedkoper is dan de producten van Bosh enz :)

persoonlijk zou ik proberen in de rechtercirkel van de baan een kerstboompje te zetten met eventuele cadeaus onder voor de kids  :P misschien beetje kitsch maar toch wel vrij tof denk ik :p
wat ga je gebruiken als locs ? (een beetje kerst look achtige locs  of voor de kids super snelle ice's  :lol:)

zal dit draadje wel volgen

Mvg Tim

Re:Kerstbaan
bluey
gast

Re:Kerstbaan
Leuk idee peter. Wat voor suggesties zou je willen hebben dan?

Ps inmiddels al tien reacties en sinds vanochtend half acht geen reactie meer van jou? Tsss ;-)

zit meestal wel goed hier met de reacties hoor en kliekjes zijn toch overgebleven restjes eten ?

Roland
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Even over mijn reactie;

Slechte nacht + tikkie gefrustreerd hoofd. Ik had het even helemaal gehad. Blijft wel dat er bijna 60 keer gekeken was en niet 1 had een idee of kritiek van mij part. Als je dan net een topic bekeken hebt waar iemand 3 stukjes rails neergelegd heeft en weetikveel hoeveel reakties daarop krijgt vraag ik me wel eens af of ze op mij wel zitten te wachten met mijn basic baantje. Ik zet het ook neer voor anderen om er wellicht ideeen uit te halen. Affijn, het hoofd is weer leeg.

Bedankt voor de sneeuwideeen. Het wordt niks spannends wat besturing betreft, gewoon trafo-tje en handwissel. Er komen 2 stoomlocje's met wat blikken personenwagonnetjes en hogeboordwagons. Na een maandje moet het weer (gedeeltelijk) uit elkaar.
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kerstbaan
Hey,

als sneeuw kun je ook gewoon witte bloem of poedersuiker nemen. Kost geen drol en is toch ook goed voor dit doel? Daarnaast kun je dacht ik van busch of noch ofzo ook nog ijspegels krijgen. Leuk voor aan een stationnetje of huisje. Evt een plexiglasplaatje aan de onderzijde gebroken wit schilderen,en de ijsbaan is al klaar.

Als locomotieven zijn de locjes van de circusset van märklin ook leuk.

Roy
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kerstbaan
Ga je de baan uit een stuk maken of in meerdere secties? Aangezien het een kerstbaan is ga ik er van uit dat hij niet jaarrond in gebruik is. Afmeting van 227cm bij 85cm is dan toch behoorlijk, en moeilijk verplaatsbaar.

Verder vind ik hetgeen je stelt in je tweede post niet echt netjes. Je scheert hier toch een paar duizend leden over een kam. Als het oud zeer zo diep zit, kun je beter de dialoog aangaan en wel op een geschikte locatie. Nu ondermijn je zelf je eigen topic dat in de basis genoeg stof oplevert voor leuke discussie's en tips.
Re:Kerstbaan
Wasmi
gast

Re:Kerstbaan
poedersuiker is echt geen goed idee, dat is nogal hygroscopisch. Een beetje vocht in de lucht en je hebt een kleverige bende. Bloem is wat gelig en verkleurt met de tijd. Het is echt slimmer om een wintersetje van Faller of Busch te kopen.
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kerstbaan
@ Peter,

Waarom maak je gebruik van de 5120?

Dat is eigenlijk een industrie cirkel,en niet voor de gewone binnenbocht.

Maar een centimeter of tien aan beide kanten (weerszijden van de radius) erbij,en je kan de 5200 bocht gebruiken.

Het is maar een idee,want het is jouw kerstbaantje,en je vroeg om reacties :)

Mvg Hans V200.0
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kerstbaan
Leuk idee die kerstbaan. Veel succes!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Kerstbaan
Dag Peter.

Wat Hans (V200.0) voorstelt is zo gek nog niet:
met het toepassen van industriebochten (5120)
verplicht je jezelf de kinderen om alleen met
korte locjes en wagons te rijden . . .
Bovendien als je normaal- en paralelspoor toepast
kun je gebruik maken van de meegebogen wissels,
dit maakt de perronsporen weer langer!

Maar dat wist je allemaal al natuurlijk . . .
Misschien wat opstelsporen onder de berg?

Groeten,

Erik.


P.S.: wat betreft de reacties: ik begrijp je wel
- niets is zo frustrerend als een topic aanmaken,
(je hebt er toch het nodige werk mee) om dan te
constateren dat er 60 kijkers waren zonder reactie.
Echter een topic kan je best interreseren zonder dat
je iets zinnigs te melden hebt als bezoeker. :wink:
Ik heb dat voornamelijk wanneer het over kleurgebruik
van scenery en/of weatheren gaat (kleurenblind) . . .
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Kerstbaan
Peter,

Ik vind je plan erg leuk. Ik zelf heb al enige jaren op het dressoir een kerstdorp staan van Lemax porseleinen huisjes en loop elk jaar weer met idee om daar een treintje door heen te laten rijden. Ik heb echter het idee nog steeds niet in werklijkheid omgezet. Misschien dit jaar toch maar eens kijken of het op het dressoir past.
Ook ik sluit me bij Peter aan. Ik lees veel op het forum, vooral om te leren en te zien hoe mijn mede forumleden hun hobby beoefenen. Zelf moet ik met mijn nieuwe baan nog beginnen. Mijn plannen zijn al enige keren door nieuwe ideeen veranderd. Ik heb nu een frame staan waarop ik kan gaan bouwen. Dus binnenkort ook mijn voortgang hier te lezen en te zien.

Succes met je kerstbaan!

Groet, Andre
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Hallo,

@Andre; Gewoon de afmetingen in wintrack zetten en kijken wat past.

@Erik en Hans; Ik heb niet meer ruimte en het is al breder geworden dan gepland. Het blijft express simpel omdat de kids nog te klein zijn voor ingewikkelde verhalen. Ze willen alleen een rondje rijden en een playmobil poppetje in een open wagon mee laten rijden. Moeders vondt het wel leuk om een sneeuwlandschap te maken dus zo is het gekomen.

@Chimeara; ik zal hem toch uit 2 stukken moeten maken want anders wordt het inderdaad lastig opslaan. Over mijn reaktie; als ik boos ben gooi ik het eruit waar ik ben. Dan ben ik er vanaf en dan is ook de reden duidelijk. Mijn hart is gelucht en we gaan gewoon stug door.

Bedankt verder voor de tips en aanmoedigingen.

Gr Peter
Re:Kerstbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kerstbaan
Hoi Peter.
Een Kerstbaantje maken voor de kinderen (en ook jezelf natuurlijk) is een bijzonder leuk idee.
Toch een complete baan waar leuk gereden kan worden en thema "winter".
Misschien wel een extra opstelspoortje erbij, niets is leuker dan op een kleine baan lekker te kunnen rangeren.

Veel succes en plezier met de bouw van jullie Kerstbaantje.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Kerstbaan
maavm
gast

Re:Kerstbaan
Peter,

Een leuk idee inderdaad zo'n winter/kerstbaantje. Onlangs op Eurospoor er 2 gezien en het heeft toch wel iets. Ben benieuwd naar het vervolg.

Voor wat betreft je boosheid kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb een tijdje terug in het draadje over analoge besturing tot 2x toe gereageerd op vragen/problemen van anderen en vervolgens bleef, het tot op heden, stil.  Geen reacties, niks. Dus ik heb nu ook zo iets dat ik daar toch niet al te veel tijd meer aan ga besteden.

In ieder geval succes met je baan en ik kijk uit naar de eerste (winterse) foto's.

Met vriendelijke groet,

Marcel.
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Hallo,

Vanmiddag even de platen van vorig jaar neergelegd en gekeken of ik nog genoeg in de reservedoos had liggen. Wat blijkt? Ik hoef niets bij te kopen!!
Ik heb even wat foto's van het geheel en een met het zichtbare gedeelte. (de rest even afgedekt voor de duidelijkheid.
Ik weet dat het allemaal niet echt volgens de regeltjes ligt maar eigenlijk wordt dit een probeersel en voor een week of 4 per jaar kan ik daar wel mee leven.
De bedoeling is dat de rails er weer afgaan en alleen de scenery blijft zitten op de platen. Van de week wat hout scoren om de boel op hoogte te brengen en dan laat ik het weer zien.





Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kerstbaan
Zie ik daar een ringleiding  :shock:
zou dat wel nodig zijn bij zn klein baantje?
bij mij c-rails niet, weet niet of dat veschil maakt.
ziet er goed uit tot nu toe!

MVG clint
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kerstbaan
Waar zie jij een ringleiding?

Roy
Re:Kerstbaan
TimT
gast

Re:Kerstbaan
ik blijf hopen op die Kerstboom de rechter cirkel hoor  :lol:
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Nee hoor jongens, geen ringleiding. Wel 2 aansluitrails en isolatie bij de wissels om met 2 locjes te kunnen rijden. Het is misschien ook opgevallen dat het aftakkinkje ook weg is. Dat gaat hem niet worden als ik ook nog wat scenery wil prutsen. Hoeven de kids ook geen ruzie te maken om dat ene spoortje,HaHa.
Bedankt voor het bezoek en reactie.

Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kerstbaan
leuk idee des noods kan je die sporen onder het station ook wat laten zakken dan valt de helling toch mee? Maar denk dat het wel goed komt...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kerstbaan
Links boven zie ik 1 rode en 1 bruine draad, dacht dat die eronder helemaal doorliep..

Maar bedankt voor je vlugge antwoord  :D
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Even een update-tje,

Vandaag wat mdf gehaald om de op/afritten te maken en de "hoog"-(8cm)vlakte te maken voor het dorpje o.i.d.
De dikkere lijnen zijn de zaaglijnen dus als iemand nog een foutje ziet hoor ik het graag. Voor de rest de rail erop gezet dan kan ik ze module voor module maken.





Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kerstbaan
Hoi,

dat ziet er goed uit. Hoeveel "offset" (afstand tussen rails en rand) heb je gebruikt? Bij de 5120 bochten zou ik dat toch wat ruimer aanhouden, aangezien iets langere wagons toch wel overhangen in deze bochten.

Roy
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Citaat van: RoWi op woensdag 10 november 2010, 21:05:22
Hoi,

dat ziet er goed uit. Hoeveel "offset" (afstand tussen rails en rand) heb je gebruikt? Bij de 5120 bochten zou ik dat toch wat ruimer aanhouden, aangezien iets langere wagons toch wel overhangen in deze bochten.

Roy

Ha Roy,

2 cm, maar er komen alleen korte wagonnetjes op. Bedankt voor het meedenken.

Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kerstbaan
ga je de hellingen gewoon opvullen met blokjes ofzo? Je kunt het ook met draadeinden maken. Erg handig, maar je moet ze wel naast je rails kunnen plaatsen.

Roy
Re:Kerstbaan
TimT
gast

Re:Kerstbaan
@ rowi wat bedoel je met draaieinden zo beetje half klimspiraal achtig ofzo :)
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kerstbaan
ja
Re:Kerstbaan
Gerrit W.
gast

Re:Kerstbaan
Ook ik heb in het verleden eens een winterbaantje gemaakt. Voor meer info deze link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10113.0
Had ik het indertijd geweten dan had ik ook geen sneeuw uit spuitbussen gebruikt. Het begon met 1 boompje waarvan de sneeuw is beginnen verkleuren in het groen. Maar nu begint dat hier en daar ook nog wat...

Veel succes met de bouw verder, het is een mooi begin en natuurlijk niet simpel om de 2 kinderen tevreden te houden :lol:
Re:Kerstbaan
Lokkie
gast

Re:Kerstbaan
Hoi Peter,

Dat wordt vast een heel leuk kerstbaantje. 8)
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Daar was ik weer,

Vanavond de 1e module in elkaar gezet. Krijgt gelijk een beetje "smoel".

Kijk en oordeel.





Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Lokkie
gast

Re:Kerstbaan
Netjes. :)

Gr.
René
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Citaat van: Lokkie op donderdag 11 november 2010, 21:49:25
Netjes. :)

Gr.
René

Vind ik zelf ook. :D, bedankt René.

Nu ik nog eens kijk lijkt het een hele helling maar het is net 7 cm dus valt zat mee.

Gr. Peter
Re:Kerstbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Kerstbaan
Er begint wat te komen.  :D

Die helling lijkt inderdaad best wel stijl maar dat is het dus niet  8)

Groet, Lesley
Re:Kerstbaan
Nameless
gast

Re:Kerstbaan
Lekker bezig, ga zo door! :)
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Kerstbaan
Peter,

Lijkt inderdaad al heel wat.Ben benieuwd naar de verdere opbouw.
Vraagje: Wil je deze baan deze kerst al klaar hebben?

Groet, Andre
Re:Kerstbaan
PH
gast

Re:Kerstbaan
Bedankt voor de aanmoedigingen. Het is wel de bedoeling dat er wat ligt maar of het af is durf ik niet te beloven. Gr.  Peter
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Kerstbaan
Zo'n kerstbaantje is een leuk project, korte doorloop tijd en een duidelijk doel.

Mocht je nog gaan schilderen, dan is wellicht nu het moment om de MDF in de grondlak te zetten.

Ga je de trafo's op de tafel monteren?


Groet,

Wilbert
Re:Kerstbaan
Gerrit W.
gast

Re:Kerstbaan
Mooi werk, zo steil lijkt die helling toch weer niet als het hoogteverschil maar 7 cm bedraagt. Op naar de volgende module 8)
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Kerstbaan
Ziet er goed uit, ook al moest het topic een beetje "op stoom" komen.

Ik heb ooit voor een makelaarskantoor een diorama gemaakt met kerst, toen wel met suiker (het was er goed droog) maar zonder rijdend materieel. Veel werk aan gehad en het is na de kersttijd weer jammer dat het uit het zicht gaat.
Ik hoop dat je er veel bouwplezier aan hebt, het zullen veelal de specifieke kerstdetails zijn die het "af" maken: lampjes, sneeuw, kerstboom, figuurtjes.

Zal in elk geval regelmatig even komen kijken hier.
Re:Kerstbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kerstbaan
Ziet er goed uit!