Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

van analoog naar gedeeltelijk digitaal

Gestart door zoldertreinman zaterdag 06 november 2010, 11:15:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van analoog naar gedeeltelijk digitaal
ik ben een paar jaar geleden weer aan mijn hobby begonnen met oude m rails en analoog en mijn baan van ongeveer 15 mtr rails is in 9 stukken verdeeld waar ik de stroom ( 2 oude trafos) met een gewone aan/uit knop regel en heb 6 treinen en met wat behendigheid rijd ik met soms 3 (soms 4 maar dan moet ik goed opletten) tegelijk, ik wil digitaal gaan maar eerst alleen de treinen dus de rest blijft analoog en hoe zit het dan met die aan/uit onderbrekingen? stopt de trein.. geen stroom, kan je dan geen loc functies meer gebruiken?? en als de stroom weer aangaat,? opnieuw de loc instellen??
Ik loop te denken om bijv op marktplaats een mobile station 1 te kopen en dan wat locs laten ombouwen
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Hoi zolderdtreinman,

Je kunt zonder problemen eerst alleen de locs digitaal laten besturen.
Wissels en seinen blijven dan nog analoog bediend.
Let er wel op dat dan op je hele baan 'digitale' stroom staat.
Dus geen twee aparte stroomkringen meer.
Alles werkt namelijk op locadres; er staat namelijk bij digitaal rijden altijd stroom op de rails.

Wat ik zelf in het verleden heb gedaan met de overstap naar digitaal was een apart rondje in de baan die nog analoog was, Daar reden dan de analoge locs, totdat ik ze allemaal had om laten bouwen.

De oude trafo's kun je ook als je volledig over bent blijven gebruiken als lichttrafo's. Dus die zeker niet wegdoen.

Groeten,
Ton.
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Hallo zoldertreinman,

Wat ook belanrijk is, is een goede stroom voorziening naar een aantal punten van je baan, ongeveer om de meter  :?

Ik heb ook M rails baan, in de index staan een aantal tips.

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Beste Ton,

Als je op een stroomloos stuk komt dan stopt de trein en aanstaande functies gaan uit, maar als je de stroom weer op dat stroomloze stuk zet, gaat de trein gewoon weer rijden met de ingestelde snelheid en functies.

Dus zolang jij op het MS niets veranderd aan de snelheid en functies van de trein verandert er niets.

Groet, Anne W
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Hoi,

Nog even een aanvulling op het bericht van Anne W. Dat loks na stroomloos te zijn geweest weer normaal verder rijden, geldt alleen voor de nieuwere loks. Bij oudere loks kan het voorkomen, dat ze iets anders doen. Om dit te voorkomen, moet je een weerstand van 1,5 kiloOhm over de schakelaar/relais zetten, zodat de decoder een klein beetje stroom krijgt, maar te weinig om de motor te laten lopen.

Groet,
Bert
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Citaat van: Anne W op zaterdag 06 november 2010, 22:08:26
...
Dus zolang jij op het MS niets veranderd aan de snelheid en functies van de trein verandert er niets.
...

Hoi Anne,

Dat is mij ook bekend.
Ik doelde op het feit dat hij met 2 trafo's rijdt, dan is de analoge baan toch ook in twee stroomkringen opgedeeld...
Maar het is een goede aanvulling van je 8)

Groeten,
Ton.
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Beste Bert,

Je hebt ontegenzeggelijk gelijk, maar aangezien de loks nog gedigitaliseerd moeten worden, denk ik niet dat er nog oude C80 en C90 decoders in komen.

Beste Ton,

Sorry, ik bedoelde jou niet maar de vragensteller.

Groet, Anne W
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Hallo Ton,  Einte, Anne W en Bert
bedankt voor jullie reacties en ik was even niet in staat gelijk te reageren en ja ik ga zelf nieuwe decoders inbouwen maar ik zit nog met 1 ding en dat is, ik heb geen marklin seinen maar gewoon een trix of fleischman seinpaal en dan met een dubbel schakelaartje gaat op zo'n 36 cm rails alle rode voedingstroom uit, bij rood/uitgeschakeld
Ik begrijp  van jullie dat de laatste commandoos gewoon in de lok blijven, en klopt dus dat het geen probleem is dat die loc even helemaal zonder stroom staat en gewoon wacht tot ik  weer groen geef met stroom inchakelen op dat stukje bij het sein??
want ik lees ook dat er altijd spanning op de digitale baan moet staan maar ja op dat stukje bij de seinpal dus even niet, behalve dan met een beetje stroom zo las ik, net niet genoeg om te rijden!!!!! maar ik heb eens een loc motor verbrand doordat die analaoge oude lok zonder dat ik het wist,  met een beetje dus te weinig stroom te lang in een tunnel stond!!!!
hoor graag en bedankt voor het meedenken het wordt me steeds een beetje duidelijker!
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Citaat van: zoldertreinman op dinsdag 09 november 2010, 22:24:30
ik zit nog met 1 ding en dat is, ik heb geen marklin seinen maar gewoon een trix of fleischman seinpaal en dan met een dubbel schakelaartje gaat op zo'n 36 cm rails alle rode voedingstroom uit, bij rood/uitgeschakeld
In je nieuwe geval zal dan de digitale spanning onderbroken worden.

CiteerIk begrijp  van jullie dat de laatste commandoos gewoon in de lok blijven, en klopt dus dat het geen probleem is dat die loc even helemaal zonder stroom staat en gewoon wacht tot ik  weer groen geef met stroom inchakelen op dat stukje bij het sein??
Bij de nieuwere versie decoders wordt om een bepaalde tijd de op dat moment geldende rij-informatie in de decoder opgeslagen. Hierdoor zal de loc bij na een spanningsonderbreking weer met de oude rij-informatie verder gaan. Daarnaast zendt de centrale herhaald (sequenceieel) de rij-opdrachten van de locomotieven uit.

Mvg,
Peter
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
het omzetten naar digitaal ging makkelijker dan ik dacht, en ik heb intussen op marktplaats een mobile station 1, gekocht, 50 euro en ik had een delta lok die loopt OK op op de lok ingsteld adress 72 en op een andere oude Marklin lok een uhlenbrock decoder zelf ingebouwd en die loopt ook goed, en op (fabriek ingesteld) adress 78, en ook 2 tams decoders gekocht by conrad en ook ingebouwd maar die staan allebei op fabrieksadres 3 en het lukt me niet, met mobile station 1, de lok adressen te veranderen, ik heb een handleiding en volg de stappen maar ik krijg maar niet op het schermpje -Prog???- ...ik wil nog een uhlenbrock decoder kopen en dat staat dan ook fabrieksmatig op adres 78....
wat kan ik doen???
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:van analoog naar gedeeltelijk digitaal
Nog een kleine aanvulling.

Een extra reden om wel een weerstand tussen de kontakten te plaatsen is, dat veel locomotieven met LED's de lampen kunnen laten branden, zonder dat de lok vooruit gaat.

Groet,
Bert