Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m

Gestart door maavm vrijdag 05 november 2010, 22:20:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bij deze stel ik dan mijn baan in aanleg maar eens voor. Om te beginnen het baanplan.
De afmetingen van de tafel zijn 2,90m x1,25m. Meer ruimte krijg ik niet van de vrouw. Na jaren van beginnen en toch maar weer afbreken, heb ik nu onderstaand plan bedacht en dat gaat hem dus worden.
De 1e afbeelding is het schaduwstation met 4 sporen. Op de 2e afbeelding het station op nivo 1 en de baan op nivo 2. Nivo 2 zal menigeen wel bekend voorkomen uit diverse banenplanboeken van Marklin. Ik heb het baanplan getekend in Autocad.
Ik gebruik M-rails voor mijn baan, heb er een hoop van liggen. Rijden ga ik digitaal doen (met een MS), schakelen analoog.
Het schaduwstation ligt er al en daarvoor heb ik met seinen en relais al een automatische besturing gemaakt en getest in een testopstelling. Gisteravond maar eens begonnen dit definitief in het schaduwstation te verwerken. Wordt nog een hele klus want het is een wirwar aan verbindingen naar wissels, seinen, hulprelais en schakelrails.

Genoeg informatie, nu eerst maar het baanplan.





Vragen en suggesties zijn welkom.

Groet Marcel
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
     Hallo Marcel,

Het ziet er uit als een mooi baanplan veel succes met
de uitvoer ervan ik kijk uit naar de volgende update.

       groeten Ad
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Hallo Marcel,

Leuk weer iemand die met M rails rijd, doe ik ook.
Als je de rails nauwkeurig legt hen nauwelijks ontsporingen  :shock: 8)

Probeer de laatste uitvoering van de metalen rails te bemachtigen, die rijd het beste  :D

Die ziet er aan de bovenkant zo uit.



Op mijn draadje kun je tips vinden hoe ik het heb gedaan, klik  :D

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Dag Marcel.

Leuk baanontwerp, veel rijmogelijkheden!
Ik ben ook een lotgenoot betreffende de
rails, dus blijf je volgen . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Einte,

Wat de M-rails betreft heb ik weinig reden tot klagen. mijn schaduwstation heb ik gemaakt van de restanten die ik nog in een doos had liggen, oud spul, wat ik op mijn vorige baan niet had gebruikt (behalve de wissels). Maar na een goede schoonmaakbeurt rijden de treinen er over heen als of het nieuwe rails zijn, zonder ontsporingen. Hieronder 2 foto's van het schaduwstation.





Groet,

Marcel
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
M-rails rules!! Dit ziet er veelbelovend uit.

Gr Peter
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Hoi Marcel,

Die M-rails blijven leuk om te zien inderdaad. Je hebt een leuk baanplan gemaakt. Succes emt de verder bouw.

Groeten,

Daan
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Iedereen bedankt voor de complimenten betreffende het baanplan. Ben er zelf ook erg tevreden mee.
Ik blijf zelf de M-rails ook erg leuk vinden. Het zal wel de nostalgie zijn. Van kinds af aan heb ik met M-rails gereden en het blijft over het algemeen ook nog redelijk goed.
C-rails zien er technisch gelikt uit maar ik vind ze te donker en te plastic. Ik heb nog overwogen om het schaduwstation met C-rails te doen, maar daar toch van afgezien, omdat ik nu eenmaal een aardige verzameling M-rails heb en die moet toch ook gebruikt worden.

Overigens zal de bouw van de baan niet zo snel gaan als bij sommigen hier op het forum. De tijd ontbreekt nogal eens. Zo nu en dan een avond. Vrouw en dochter willen ook wel eens wat aandacht.

Met vriendelijke groet,

Marcel.
Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m


De automatische besturing schaduwstation inmiddels werkend en dit verkeert nu in de testfase.
De werking er van is als volgt en zie daarbij de schematische weergave hierboven:
SR1 t/m 5 zijn schakelrails, SE1 t/m S4 zijn de seinen voor spoor 1 t/m 4 en UR1 t/m UR4 zijn hulprelais. Wi1 , WI2 en WI3 zijn de wissels.

De beginsituatie is als volgt: spoor 2, 3 en 4 zijn bezet, dus SE2, SE3 en SE4 staan op rood,
spoor 1 is vrij en WI1 staat naar spoor 1. Een trein rijdt het station binnen op spoor 1 en bediend SR1. Deze schakelt SE1 op rood en SE2 op groen, de wissels worden naar spoor 2 gezet. De trein op spoor 1 stopt en die op spoor 2 vertrekt. Een volgende trein zal spoor 2 op rijden en SR2 bedienen. SE2 wordt rood en SE3 wordt groen en de wissels worden naar spoor 3 gezet, enz ,enz. De vertrekvolgorde ligt dus vast.

Nu is er nog het probleem van treinen met meerdere sleepcontacten. Van een trein die uit het schaduwstation vertrekt is het 1e sleepcontact de schakelrail (bv SR2 in spoor 2) al gepasseerd. Bij het vertrek zal een 2e sleepcontact weer over deze schakelrail gaan en deze bedienen, met als gevolg SE2 weer op rood wordt gezet (loc is daar al voorbij, dus de trein rijdt verder), maar nog erger, spoor 3 zal vrijgeven waarbij dus de trein op spoor 3 ook zal vertrekken. Twee treinen die over één spoor weg willen, dat gaat niet goed.
En daarmee komen de hulprelais UR1 t/m UR4 en schakelrail SR5 in beeld. De hulprelais zorgen er voor dat in het spoor van de vertrekkende trein de schakelfunctie van de betreffende schakelrail wordt onderbroken. SR5 hersteld die schakelfunctie weer. Bijkomend voordeel, als ik een hulprelais met de hand schakel (via het bekende blauwe schakelkastje) ontstaat er een doorgaand spoor in het schaduwstation. Ik heb de hulprelais overigens nog niet aangesloten. Ik kan ze wel met de hand bedienen.

Als de hulprelais ook zijn aangesloten zal ik eens proberen een filmpje te maken. Heb (nog) geen videocamera, maar met de fotocamera moet het ook lukken (hoop ik). :D

Voor vragen en/of slimme opmerkingen houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

(Er zijn meerdere Marcels actief op dit forum dus zet ik mijn gebruikersnaam er maar achter voor het onderscheid)
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m, video geplaatst
De besturing van mijn schaduwstation, zoals in mijn vorige post beschreven, functioneert goed.
Gisteravond met de fotocamera een filmpje gemaakt van de werking. Bij 2 van de 4 treinen is een wagon voorzien van een sleepcontact, zodat er sprake is van 2 sleepcontacten bij deze treinen.

                     


Groeten,

Marcel (Maavm)
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Ziet er goed uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
nice man goed gedaan doe zo voort :P
heb je al veel loc's? :D
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 januari 2011, 19:07:42
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.

Het werkt inderdaad goed, alleen heb ik zo nu en dan te maken met relais/seinen die niet goed doorschakelen. Dus daar moet ik nog eens naar kijken. Overigens schakel ik op bepaalde momenten 5 componenten tegelijk (2 wissels, 2 seinen en een hulprelais), zou het kunnen dat dat soms te veel van het goede is ?

De bedrading heb ik inderdaad uitgetekend omdat het anders niet meer te overzien was. Ik zal dat schema een keer plaatsen maar moet het dan eerst aanpassen. Bij een resolutie van 800x600 zijn de coderingen in het schema waarschijnlijk niet meer leesbaar.

Citaat van: flori2703 op dinsdag 04 januari 2011, 19:05:47
nice man goed gedaan doe zo voort :P
heb je al veel loc's? :D

Wat je in het filmpje ziet rijden zijn in ieder geval mijn enigste digitale locs (3x delta, 1x digitaal). Verder heb ik nog 4 analoge locs waaronder een TEE-ram (3071). Van de 4 digitale locs zijn er overigens 3 al aardig op leeftijd, de 3029 is al 45 jaar, de 3003 38 jaar en de E-loc (3034) zo'n 40 jaar.
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Hoi Marcel,

Wat je zou kunnen doen op de plekken waar je veel dingen tegelijk schakeld is het volgende: je laat de schakelrail een relais schakelen en de kontacten van het relais chakelen de rest. Op die manier hoefd de schakelrail niet zo veel stroom te schakelen en een fatsoenlijk relais heeft daar geen enkele moeite mee.

Voor de rest ziet er keurig uit trouwens


groeten jan willem
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: Janvis op woensdag 05 januari 2011, 09:54:41
Hoi Marcel,

Wat je zou kunnen doen op de plekken waar je veel dingen tegelijk schakeld is het volgende: je laat de schakelrail een relais schakelen en de kontacten van het relais chakelen de rest. Op die manier hoefd de schakelrail niet zo veel stroom te schakelen en een fatsoenlijk relais heeft daar geen enkele moeite mee.


Jan willem,
Bedankt voor de suggestie. Weet je zo nog een fatsoenlijk relais op te noemen ?

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 januari 2011, 19:07:42
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.

Hieronder dan het schema van de besturing van mijn schaduwstation.
Voor een omschrijving: zie eerdere berichten van mij in dit draadje.

 



Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Dag Marcel.

Dank voor het snel plaatsen van het schema.
Wat mij betreft kan het sporenplan, het schema
met de bijbehorende beschrijving zó op de Wiki!
Duidelijk schema wat ook ruimte biedt voor meer
of minder opstelsporen. Kun je een toelichting op
de contacten onder het schema geven?

Groeten,

Erik.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Erik,

De contacten onder het schema geven aan wat er door het betreffende sein of relais wordt geschakeld. Bij de 7188 seinen is dat de baanspanning, bij de relais (7045) is dat het signaal vanaf de genoemde schakelrail.

Ik zal me eens gaan verdiepen in het Wiki gebeuren en zien waar ik dit kan plaatsen.

Als er nog andere vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag.

M vr. gr.

Marcel (Maavm)
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Citaat van: flori2703 op dinsdag 04 januari 2011, 19:05:47
heb je al veel loc's? :D
Als ik je bovenbaan zo eens bekijk, dan loop je vast bij 7 of 8 rijdende treinen. Klopt dat?
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
lekker racen!  :D
verbazingwekkend dat de treinen niet ontsporen met die snelheid...
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Marcel,

Netjes gedaan en uitgelegd. Jouw loc's hadden er duidelijk zin in, die snelheid :-)

Groet, Andre
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Dat je in je schaduwstration blokken/stroomloze stukken maakt is duidelijk, maar ik zou mijn seinen liever bewaren voor boven de grond. Daarom een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom plaats je seinen in je schaduwstation  :help:

Ad
Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Citaat van: Jan22 op donderdag 24 februari 2011, 11:56:52
Als ik je bovenbaan zo eens bekijk, dan loop je vast bij 7 of 8 rijdende treinen. Klopt dat?

Jan, daar had ik nog niet naar gekeken, maar ik denk dat je daarin wel gelijk hebt

Citaat van: Zoeff! op donderdag 24 februari 2011, 18:49:53
lekker racen!  :D
verbazingwekkend dat de treinen niet ontsporen met die snelheid...

Citaat van: AndreS op donderdag 24 februari 2011, 18:54:25
Marcel,

Netjes gedaan en uitgelegd. Jouw loc's hadden er duidelijk zin in, die snelheid :-)

Groet, Andre

Zoeff, Andre,
Ze reden inderdaad nogal stevig door. Blijkt in ieder geval uit dat er met M-rails niks mis is.

Citaat van: spoorsnor op donderdag 24 februari 2011, 19:42:05
Dat je in je schaduwstration blokken/stroomloze stukken maakt is duidelijk, maar ik zou mijn seinen liever bewaren voor boven de grond. Daarom een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom plaats je seinen in je schaduwstation  :help:

Ad

Ad, ik had ze nu eenmaal en vond het ook wel handig tijdens het testen. De seinverlichting wil ik schakelbaar maken zodat ik die uit kan schakelen (afschakelen massa naar sein).

Op het zichtbare deel van de baan wil ik armseinen gaan plaatsen.

Inmiddels hout gekocht om aan de 2e laag te beginnen. Nu nog de tijd vinden.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Maar weer eens een bijdrage van mijn kant. Sinds februari dit jaar niet helemaal stilgezeten. De 2e laag ligt inmiddels en het spoorplan van het station heb ik uitgelegd en ik ben er wel tevreden mee. Inmiddels ook seinen geplaatst en alle bedrading van wissels, seinen, voedingspunten e.d. bungelt onder het blad. De tafelbladen liggen nog los en gaan er binnenkort, hoop ik, vanaf om de bedrading in orde te maken.
Hieronder een foto van de stationslaag.



[Ik wil de bedrading d.m.v. connectoren verbinden met de onderste laag en vandaar naar de bedieningskastjes. Van lang geleden heb ik nog 2 sets (male ? female) connectoren liggen (60 pins), één set heb ik gevonden, naar de andere moet ik nog op zoek. Voor het linkerblad heb ik minimaal 45 pins nodig, voor het rechterblad 35. Daarbij ook gelijk de aansluitingen voor de 3e laag meegenomen. Dat wordt in ieder geval nog een paar avondjes solderen.
Ben ondertussen ook vrijwel door mijn voorraad rechte rails heen. Wordt dus weer tijd voor een beurs ergens in de buurt.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Mooie vorderingen!  :thumbup: Succes met het soldeerwerk van de connectoren  :important:

Groeten,

Erik.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Afgelopen weekend nog gezocht naar de 2e set connectoren, maar helaas niet gevonden. Dus moet op zoek naar wat nieuws.
Overigens liet mijn PC, kort nadat ik mijn vorige post had geplaatst, het opeens afweten. Kapotte harde schijf. Gisteravond een nieuw harde schijf erin gezet en na een paar uurtjes van alles installeren, hadden we weer contact met de buitenwereld.

Hieronder het baanplan van laag 1 en 2 met nu ook de posities van de seinen en schakelrails.



Een korte toelichting: schakelrails SR7 en SR8 zetten de seinen SE6/SE7 resp. SE8 op rood. Schakelrail SR8a zet sein SE7 of SE6 op groen. Een trein die dus vanuit het schaduwstation het station binnenkomt geeft het spoor vrij richting het schaduwstation. De trein die vanuit het schaduwstation het station komt binnengereden zal daar stoppen, voor sein SE8. Het op groen zetten van SE8 wil ik gewoon met de hand doen, via de bekende blauwe bedieningskastjes.
SR6 en SR6a moeten er voor zorgen dat een trein die vanuit het schaduwstation spoor 3 op rijd, bij het op rood staan van SE6, toch dat spoor kan oprijden. SR6 zet spanning op de stopsectie van SE6, SR6a schakelt die spanning weer af als de trein daar voorbij is.

Hoe en of ik op laag 2 nog automatisch ga schakelen weet ik nog niet. Ik twijfel ook nog of ik de wissels 1 t/m 4 zal handhaven of toch maar achterwege laat. Dat zou dan betekenen dat het spoor zich bij wissel 15 in twee enkelsporige trajecten splitst, die dan wel nog geruime tijd naast elkaar liggen.

Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
ziet er mooi uit hoor! dat belooft wat. :D
maar ik heb een vraagje over het schaduw station:
ik rij zelf ook met m-rails en het ook een schaduw station als dit uit gedacht, dus geheel atomatisch in analoog d.m.v. schakel rails. maar ik liep tegen een probleem aan. wat nou als een trein 2 ( of meer ) slepers heeft ( i.v.m. de verlichting etc. )dan komt de 2e sleper ook over de schakel rails heen en gaat dat dan niet helemaal fout? kan ook dat ik het helemaal fout heb hoor, ik heb het plan nog niet verwezelijkt dus ik kan het niet zelf uit testen.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Chris,

In mijn bericht van 30 november 2010 kun je lezen hoe ik dat probleem heb opgelost. Ik heb dat ook in een Wiki gezet.

Hier nog wat foto's van het station, met wat bovenleiding. Daar moet ook nog bedrading naar toe, was ik bijna vergeten.

   

   



Groetjes,

Marcel
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Citaat van: maavm op zaterdag 03 september 2011, 22:23:42
Chris,

In mijn bericht van 30 november 2010 kun je lezen hoe ik dat probleem heb opgelost. Ik heb dat ook in een Wiki gezet.

Groetjes,
Marcel

ah, bedankt, dat had i even niet gezien :(.
sorry, ik zal volgende keer even wat verder lezen :oops:.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hoi Marcel,

Ik heb je draadje gelezen.
Ik weet niet of je het al gedaan hebt maar ik zou de lampjes van de wissels in het schaduwstation eruit halen en de seinpalen zou ik ook weghalen als je ze niet ziet , scheelt toch weer wat vermogen.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Beste Irmo,

De wissels zijn al zodanig aangepast dat de verlichting een eigen voedingsdraad heeft en die zijn in het schaduwstation niet aangesloten. Het is overigens geen slecht idee om de lampjes er uit te halen want die kunnen dan in het bakje voor de reservelampen. De seinverlichting wou ik schakelbaar maken door met zo'n blauw schakelkastje, nr. 7211 geloof ik, de massa te schakelen.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Marcel,

Ik zie nu voor het eerst dit draadje.

Ziet er allemaal gelikt uit, leuk baanplan, de rails ligt er mooi strak bij.
Hopelijk kan ik nog wat tips uit je verslag halen voor de bouw van mijn baan.

Groeten Martin
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Martin,

Bedankt voor je reactie. Voor de foto had ik even alles goed strak gelegd  :).

Een van de platen van de stationslaag staat nu op z'n kant om de bedrading aan de onderkant in orde te maken. Afgelopen weekend in Leiden nog een paar seinen en relais gescoord. Werk ligt al een tijdje stil in verband met hardnekkige keelproblemen en om dat het op zolder behoorlijk koud kan zijn ben ik daar maar weg gebleven met al mijn gehoest. Maar het begint al weer beter te gaan en gisteravond al weer een uurtje op zolder doorgebracht.

Overigens ga ik niet met connectoren aan de gang, leek me bij nader inzien toch niet zo handig. Ik laat de bedrading gewoon aan de zijkant onder de plaat vandaan komen en dan naar de schakelkastjes. De wissels en seinen in het schaduwstation heb ik ook op de schakelkastjes aangesloten maar die ga ik daar vanaf halen omdat handbediening eigenlijk niets toevoegd. Wordt wel nog een hele klus want alle onderlinge verbindingen tussen seinen, relais en wissels zijn gemaakt op de schakelkastjes.

Eerst ga ik vrijdag naar Eurospoor en dan volgende week maar weer aan de gang op zolder. Ik zal dan misschien nog wat foto's plaatsen.

Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hallo Marcel,
dank voor (het wijzen naar) de link. Erg leuke baan ! En leuk om te zien hoe je dit allemaal aangepakt hebt.

groeten,
willem
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hallo Marcel,

Mooi baanplan, ik ontdek je draadje nu pas.
Het is bij M-rails wel mooi als je de seinen een stukje in het hout laat zakken. Dit betekent wel dat je met de beitel aan de slag moet. Maar nu je het nog los hebt liggen (?) gaat dit vrij snel en makkelijk.
De officiële hoogte van het sein is 10,5 cm. Een deel van de zijkant verdwijnt in het hout en de rest van de zijkant verdwijnt in de ballast.
Op je seinpaal zit onderaan een nagemaakt schakelkastje. Dit zou ik dan wel zichtbaar laten.
Ik ben er zelf ook mee bezig geweest. (zie Märklinbaan Henk163 onder modelbaanbouw)

Succes verder,

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Willem en Henk,

Bedankt voor de reacties.

Henk, het laten verzinken van de seinen heb ik in het verleden wel eens gedaan bij een ander baanontwerp wat ik nooit heb afgemaakt. Daar had ik van die dikke isolatie onderliggen waar je gemakkelijk een stuk kon uitsnijden (die platen liggen nu nog in het schaduwstation). Om nu in het het hout te gaan beitelen, daar moet ik nog even over nadenken. Het ziet er inderdaad wel beter uit als die dikke relaiskastjes iets verzonken liggen.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Ziet er echt SUPER goed uit!

Groets;

Marty
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bedankt voor de complimenten  :).

Helaas op dit moment weinig te melden over de baan. Beide delen van de stationslaag staan op hun zij en de werkzaamheden daaraan heb ik even stil gezet. Reden is de aanschaf van een nieuw besturingspparaat, de Tams Master Control. Hierop kun je een rembooster aansluiten en daar heb ik wat mee geëxprimenteerd, de remsectie wordt dus gevoed door een aparte booster. Op de overgang naar de remsectie zag ik echter vonken verschijnen bij de sleper. Dit is mogelijk op te lossen met een diode en een weerstand over de overgang heen. Probleem was echter waar vind je een paar diodes en weerstanden voor een test. Bij internetwinkels (Conrad en Display) mag je gelijk ?7,50 voor verzendkosten betalen en daar had ik geen zin in. Gelukkig inmiddels een electronicawinkel in Den Haag gevonden die de benodigde componenten heeft en nu nog eens een bezoek daaraan brengen. Als de vonkproblemen te verhelpen zijn wil ik de baan gaan voorzien van remsecties en dat betekent dat er weer e.e.a. aan bedrading e.d. aangepast moet worden. Vandaar nu dus even pas op de plaats.
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Intresting, een winkel in Den Haag.... welke/waar dan? Mijn hofleverancier heeft er de brui aangegeven...... (S&B).
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bij Radio Twenthe in Den Haag geweest en wat weerstanden en diodes gehaald. Na wat geëxperimenteer tot de conclusie gekomen dat de weerstanden niet nodig zijn voor het maken van een overgangssectie van rijtraject naar remtraject. Een overgangssectie bestaat dan uit 2 kortere rails, bv 5107 of 5129, die t.o.v. elkaar zijn geïsoleerd. Over de geïsoleerde overgangen naar het rijtraject en het remtraject wordt een diode geplaatst.
Nu moet ik dus in het station 2 remtrajecten (overgangsectie, remsectie en noodstopsectie) gaan creëeren. Verder wil ik van het 3e spoor in het station een kopspoor maken voor pendeltreinen die alleen naar het traject op laag 2 rijden en weer terug. Wissel 13 vervalt dan.

Het maken van remtrajecten heeft wel tot gevolg dat mijn deltalocs omgebouwd moeten gaan worden naar een geregelde aandrijving. Voor 2 van de 3 deltalocs is dat de moeite waard, bij de 3e, een oude 3029, ga ik daar niet meer aan beginnen.  Als decoder wil ik de UB76200 decoder gebruiken (ik doe  overigens niet zelf ombouwen).
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hoi Marcel

Zie voor het eerst dit draadje .
Leuke baan zeg met al die M rails.

Tony
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Tony,

Dank voor je reactie.
De laatse maanden niet zo veel gedaan aan de baan, wel alle aansluitingen van wissels en seinen uitgetekend incl. 4 de schakeling voor de remtrajecten, 2 in het station en 2 op laag 2. Deze week weer een aantal avonden boven zitten werken aan de bedradingvan de stationslaag. tafelblad 1 is op 2 verbindingen na klaar (moet nieuwe draad kopen) en met het 2e blad ben ik net begonnen.
Interresante foto's levert het allemaal niet, maar toch een poging: een aanblik van beide bladen van de stationslaag op hun kant.



Hieronder nog een foto van een afbeelding uit het artikel uit de Miba over het maken van een overgangssectie. Dit terverduidelijking van mijn vorige bericht. Ik gebruik dus alleen de diodes.


Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Hoi Marcel

Aan je materiaal te zien gaat het hellemaal goed komen.

Tony
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Vandaag naar de Eurospoor beurs in Haarlem geweest en daar nog een delta control, 2x een K83 decoder van Ma en een relais 7045, zie foto.



Met de 2 K83-decoders zet ik de eerste schreden op het digitaal schakelen van wissels en seinen. Ik heb daar in een ander draadje als eens een balletje over op geworpen maar heb het daarna nog maar even gelaten. Met de aanschaf van de Tams MC, enkele maanden geleden, is het toch aantrekkelijk geworden omdat daarmee eenvoudig magneelartikelen bediend kunnen worden. Geen extra bedieningsapparaten nodig en er hoeft ook niet door allerlei menu's gescrold te worden.

Het betekent wel dat ik de bedrading weer moet gaan aanpassen. De gele draden van de wissels en seinen zijn nu aangesloten op een verdeelplaat en die moeten nu op de K83 decoders worden aangesloten. En er moet nog een plekje gezocht worden voor de decoders op de tafels. Zo blijven we in ieder geval bezig.

Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Deze baan deed me denken aan een baan die Märklin in een ouwe catalogus als voorbeeld laat zien:




Prachtig vond ik dat, die mooie lange stukken, dubbele bochten, en vooral die M-rails die ik vroeger al lelijk en stom vond, maar waar ze toch zoiets moois mee konden maken (ik had natuurlijk zelf ook M-rails).
Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Ik zou willen dat ik de ruimte en de rails had om iets dergelijks in elkaar te zetten.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bij deze dan maar weer eens een update want er is kleine mijlpaal bereikt: de eerste van de 2 delen van de stationslaag ligt op zijn plaats, hopelijk definitief. Alle bedrading is aangebracht aan de onderzijde maar dat moet nu wel nog allemaal aangesloten worden aan de bovenzijde, zoals op de foto's hieronder te zien is. Tevens 2 foto's van de nieuwste aanwinst, het prachtige treinstel 3076 van Marklin. Toen ik nog een kleine jongen was vond ik deze al mooi, maar 2 weken geleden heb ik hem in redelijke nieuwstaat op marktplaats kunnen kopen, 100% analoog.
En het feit dat dit treinstel analoog is heeft me ook doen besluiten de baan geschikt te maken voor digitaal en analoog bedrijf. Dat geeft dan gelijk weer nieuwe uitdagingen, want ook bv de remtrajecten zullen bij analoog gebruik de analoge spanning moeten krijgen.









Ook de opstelling van de trafo's en boosters op het kastje ga ik veranderen, de trafo's boven op i.v.m. analoge bediening, de boosters op de plankjes aan de zijkant en verder nog wat blauwe kastjes voor de bediening van de wissels en seinen in het schaduwstation op de bovenkant.

Daar heb ik trouwens nog wat last gehad van een wisseltong die niet om wou. Vermoedelijk liep de aansturing van de wisseltong tegen de bodemplaat aan van de wissel, want nadat ik die iets bol had gebogen en in de ondergrond van de wissel ook met een hamer wat ruimte had gemaakt, ging de wissel weer soepeltjes om. Benieuwd hoe lang het deze keer goed gaat.

Tot zover maar weer.
Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Een vraag i.v.m. het omschakelen van analoog naar digitaal en v.v. Ik had eigenlijk gedacht om dit te doen met de universele relais van Ma (7244) of met de 5551 van Viessmann. Nu wordt van deze laatste op de site van Viessmann gezegd dat de contacten max. 2A kunnen hebben, maar in de handleiding van de 5551 stond dat dit 1,5A is en dat vind ik weer wat weinig. Ik gebruik allemaal 32A trafo's (Ma 6647) en die kunnen max. 2A leveren. De vraag is nu wat is waar: 1,5A of 2 A als max. stroom voor de Viessmann 5551.