@ Henk V,
Al jaren lees ik de Eisenbahn Kurier,en dit blad melde ook regelmatig over de siemens treinstellen,en dan vooral de diesel ICE,en de ICE met neige-techniek,en daar waren kinderziektes zeker niet van de lucht.
Over de ICE III waren ze stukken stiller wat betreft storingen en ongelukken,maar onlangs zijn er weer wat dingen gemeld.
Zoals de losgeslagen deur,de niet werkende airco,om maar een paar voorbeelden te noemen.
Ook met de wielen de nodige problemen,maar zo langzamerhand lossen ze dit ook op.
Je gaat me zeker niet vertellen dat de Duitsers dit niet met prestige en moeite hebben gedaan.
Dat de uitwerking van het geheel niet helemaal klopte,daar hadden ook fabricagefouten mee te maken.
En die zullen ook zeker bij de TGV een rol hebben gespeeld,want zeker in de beginjaren,liep het daar ook niet vlekkeloos.
Wat je tegenwoordig ziet aan een TGV,is een uitgerijpt produkt waar ze ook vele jaren hebben ingestoken.
Het zal ook wel deels met de trots van de Fransen te maken hebben,dat ze niet alle ongevallen/ongemakken melden aan het publiek aldaar of in de rest van Europa.
Nu met de nieuwe Velaro reeks,waar ook de nieuwe treinstellen van de Eurotunnel uit bestaan,zullen toch wel iets goeds hebben.
Met de aandrijving verdeeld op de draaistellen hebben ze nog een voordeel ook,want bij de TGV is dit met de huidige draaistellen,niet of nauwelijks mogelijk.
M.v.g.
Hans V200.0