Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het gebruik van kurk als rots

Gestart door AlbertJan vrijdag 19 januari 2007, 19:43:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het gebruik van kurk als rots
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het gebruik van kurk als rots
Hallo Modelbouwers.
Al een paar keer gezien maar ik heb hier nog enige twijfels over.
Op zich vind ik de kurk heel mooi maar van dichtbij is het echt kurk en geen rots! :(
Heeft iemand hier ervaring mee, kun je dit evt. een andere kleur geven of zijn er nog andere mogelijkheden?
AlbertJan.


Re: Het gebruik van kurk als rots
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Het gebruik van kurk als rots
heey,

tweede foto doet het nog niet.
Maar het ziet er erg moooi uit!
Misschien moet je meer kleur verschil er in laten zien of wat zand en grind achtig er om heen doen.

Groetjes Antal.
Re: Het gebruik van kurk als rots
Hallo,

Ook ik heb kurk gebruikt als rotsen en ziet er goed uit (k'weet wel niet hoe ik een foto ervan op dit forum kan plaatsen).
Ik heb 2 spuitbussen grijs (donker en licht) .
Spuit eerst met de donkere bus van onder naar boven.
Efkens laten drogen.
Dan met de lichte van boven naar onder (niet veel spuiten, moet meer verstuiven zijn)
Alles natuurlijk best buiten in open lucht en niet op een dag als gisteren.

Als je wil kan ik wel even opzoeken op zolder welke bussen (merk en nr) ik gebruikt heb.
Laat maar iets weten.

Het belangrijkste is naast de kleur vooral de richting hoe je spuit op de kurk.

Guy
Re: Het gebruik van kurk als rots
Dag Albert jan,
kurk kan men hetzelfde behandelen als de traditionele bouwwijze met gips.
Neem een acrylverf en verf de rots in de lichtste tint van het gesteente. Bijv. licht beige of zandsteen rood (4 delen wit, een deel rood, een deel oker.)
Maak van de kleuren oxiderood, koningsblauw en siennabruin drie evengrote delen en meng deze. Leng deze kleuren iets aan met water zodat een dunne verfsoort ontstaat. Zodra de lichtste kleur droog is verf dan de donkere kleur hierover heen. Doe dit stukje voor stukje. Veeg met een vochtige natuurspons in een richting af.Spoel bij iedere keer dat men het donkere mengsel afveegt de spons uit en hou deze vochtig. Doet men dit niet  dan verzadigd de spons zich met verf en gaat het lazurende effect verloren. Meestal is twee tot drie keer vegen afdoende.  De donkere verf blijft in de verdiepingen zitten en zorgt voor het "verweerde effect ".Laat dit alles een dag drogen en neem een plat klein penseel. Doop dit in witte latex. Veeg direct hierna dit perseel ongeveer helemaal droog in keukenpapier. Ga nu met dit platte peMceel over de rotsen. Zo brengt men zogenaamde "highlights"aan die de rotsen hun natuurlijk karakter en uitstraling geven.Succes gegarandeerd.

Groeten:

Erik
Re: Het gebruik van kurk als rots
Hoi,

Onderstaand een foto van mijn baan, de rots is gemaakt van kurk en flex tegellijm.




Groet,
PJ
Re: Het gebruik van kurk als rots
Hallo,
Kurk --> rotsen, best leuk, maar ik zou het met gips doen... erg handig.
Groeten, Jan-pieter
Re: Het gebruik van kurk als rots
Bij Tuincentra zijn er ook verschillende soorten boomschors te koop, dan bedoel ik de fijne soort, hierdoor krijg je een mooi leisteen effect.
Pas wel op met het zagen, want ja je moet er wel wat aan zagen anders passen ze niet op plekken waar ze uitkomen.
Dus gewoon boomschors, wil je het vlak hebben, gewoon en stoeptegel erop voor een paar dagen in de vochtige buitenlucht, en het wordt mooi vlak.
Successsssssssssssssssssss.
Re: Het gebruik van kurk als rots
Kurk werkt perfect als rotsen. Je moet het natuurlijk wel kleuren in de juiste kleuren.
Re: Het gebruik van kurk als rots
waarom gebruiken jullie ook niet gewone stenen (vlakke stenen) dan meot je weinig verven en afwerken..
natuurlijk met kurk kun je echte golfachtige rotshellignen creeren...
Re: Het gebruik van kurk als rots
Welke?
deze -klikkerdeklik-
Re: Het gebruik van kurk als rots
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het gebruik van kurk als rots
Jaaaaaaaaaaaaa!
Daar gaan we ons nieuwe huis van bouwen maar op de baan gebruik ik toch liever kurk en/of gips! :roll: :wink: :lol:
AlbertJan.
Re: Het gebruik van kurk als rots
Op reis zoek ergens een leisteen die je gewoon met een mesje splijt!
Echter kan het niet