Een ESU inbouwen is niet zo heel erg moeilijk hoor.
Met 4 draden moet een lok al rijden: twee binnenkomende draden (voeding) en twee uitgaande draden naar de motor.
De kleurcode staat in elke handleiding die bij een Lokpilot zit en is als volgt:
zwart: zit aan chassis van de lok, dus dat deel dat ook aan de wielen zit
rood: zit aan de sleper van de lok - dan kan eventueel via een steunpunt in de lok
oranje en grijs: deze twee zitten aan de motor.
Rijdt de trein de verkeerde kant op dan moet je oranje en grijs verwisselen.
Elke lok kan nu al digitaal rijden (op adres 3)
Voor de verlichting (of andere zaken) is er een gemeenschappelijke PLUS: blauwe draad
Voor de verlichting aan de voorkant van de trein is er de witte draad en
Voor de verlichting aan de achterkant is er de gele draad.
Hiermee is het gemakkelijk te bepalen of de motor goed is aangesloten......
O ja, alleen de condensator TUSSEN de twee motoraansluitingen blijft zitten, de rest moet weg.
Meegeleverde spoelen kunnen het beste aan het motorschild gesoldeerd worden.
Heb je geen spoelen, dan laat je ze lekker weg want ze doen helemaal niks in de motorsturing.
Ze dienen uitsluitend voor radio-ontstoring.
Foto's:
Uploaded with
ImageShack.us