Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rijrichting Märklin BR218 (29476)

Gestart door dbotop maandag 01 november 2010, 21:12:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Regelmatig gebeurt het, dat iemand mijn BR218 "uit de baan" pakt en hem er weer "verkeerd om" terugplaatst. Het gevolg is, dat Koploper met de remafstanden in de war raakt, omdat de BR218 maar één set geleidende wielen heeft (ik werk met massadetectie).
Vraag: weet iemand de juiste rijrichting voor de BR218? Op Wikipedia staan ze meestal met de beide uitlaatpijpjes aan de voorkant in de normale rijrichting. Andersom komt ook voor, maar minder. Stel, dat de "pijpjes voor" rijrichting de bedoelde standaard rijrichting is, dan betekent dit bij het Märklin model, dat de aangedreven wielset, die onder de "pijpjes" zit, aan de voorkant komt en de sleper met de 4 geleidende wielen aan de achterkant bij de normale rijrichting. Klopt deze redenatie?

Met vriendelijke groet,
Douwe

NB. Ik meende, dat er al eens eerder een draadje was over het onderwerp "sleper voor of achter". Kan dat echter niet zo 1,2,3 terugvinden.
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Hallo Douwe,

Meestal is het zo dat Märklin bij diesel en E-loks er de voorkeur aan geeft dat de voorzijde van de lok de zijde is waar de sleper zit, maar als er bijvoorbeeld heel duidelijk een voorkant bij de lok is bv, de V100 dan is dat de voorzijde. Ik hoop dat je er zo achter komt wat de voorzijde is van de 218

Veel succes, Jasper
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Hallo Jasper,

Bedankt voor je reaktie. Ik denk, dat ik hem inderdaad maar met de sleper (en contactwielen) voor als standaard rijrichting ga vastleggen, ook al zou hij dan "officeel" achteruit rijden. Het biedt namelijk bij het stoppen op korte stopsecties voordelen, dat de contactwielen direct bij de voorkant van de loc zitten. Gebruik je hem omgekeerd (contactwielen achter), dan is al 3/4 van de loc het stoppunt voorbij, voor het stopsignaal (contact) komt. Als ik nog eens een "treinenpurist" tegenkom, zal ik nog eens navragen hoe de bouwer van de BR218 het oorspronkelijk gewild heeft. In ieder geval bedankt.

groeten,
Douwe
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
In het grootbedrijf zie je de lok zowel vooruit als achteruit een getrokken trein trekken. Op de lok staat overigens een 1 en een 2. Vaak bij de cabinedeur maar vaak ook op het schort. Mag als logica aannemen dat de 1 de voorkant is.

Wat let je de gangbare afspraak te hanteren: voorzijde lok is sleper voor of schoorsten voor.

Gr, Ben.
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Hoi

Een diesel- of E-lok heeft normaal gesproken geen voor of achterkant.

De 1 en 2 hebben dus niks met voor en achter te maken. In cabine 1 zit de hoofschakelaar, da's alles.

Vanwege een betrouwbare detectie zou ik met het model gewoon met de "blanke" wielen voorop rijden.

bart
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Citaat van: Spoorman op dinsdag 02 november 2010, 10:15:39
Op de lok staat overigens een 1 en een 2. Vaak bij de cabinedeur maar vaak ook op het schort. Mag als logica aannemen dat de 1 de voorkant is.
Gr, Ben.
Helaas Ben, dit is dus niet altijd het geval. Zie hiervoor bijvoorbeeld de br 103 daar zit de cabine 2 boven de sleper.
Gr, Jasper.
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Jasper,

Ik doelde op grootspoor. Maar lees van Bart dat er geen voor of achterkant is. Dat maakt het gemakkelijk: altijd sleper voor is dus voorbeeld getrouw.

Gr, Ben.
Re:Rijrichting Märklin BR218 (29476)
Op de Märklin website kwam ik de BR218 in de startset 29476 tegen met "de pijpjes" aan de voorkant en dan zit de contactset dus achter. Kennelijk is men daar ook niet altijd consequent. Praktisch gesproken gebruik ik hem nu met de contactset en sleper voor i.v.m. de massadetectie. Op de duurdere Märklin modellen van de BR218 maakt het niet zo veel uit, want die hebben d.m.v. cardan overbrenging aandrijving op beide wielsets. Dus per assenstel één as met tractiebanden en één "kale" as. Dan heeft ook iedere wielset één "kale" as en maakt het voor de massadetectie geen verschil hoe je de loc plaatst. In ieder geval bedankt voor de inbreng.

groeten,
Douwe